Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 21:25

Floran schreef:
Is die je nu hebt 80cm echt van gesp naar gesp? Zo ja dan zou ik zeker voor 85cm gaan, te kort gaat geheid wondjes geven denk ik


Ik heb hem niet zelf opgemeten. Kan ik morgen wel doen.

80 cm is niet 'te' kort. Hij is op de foto nog niet aangesingeld. Ik denk dat 85 cm ook nog gaat. Maar moet niet langer gaan worden. En korter wil ik ook zeker niet ;)

Sintara

Berichten: 7392
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 21:36

Elastiek is ook echt persoonlijk. Ik hou er niet zo van, maar sommige paarden vinden het wel prettig..

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:13

Floran schreef:
Ik heb nog ff rondgeneusd voor je felicity. In maat 85 is idd alleen die kerbl. Maat 80:
- https://www.agradi.nl/hkm-lederen-singe ... -zwart.htm. maar de uitstulping thv de gespen moet dan wel boven de kwabjes vd schouder uitkomen anders krijg je weer wondjes vrees ik.
- https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... maansingel geeft mooi ruimte bij de oksels, maarrr dan moet 80 wel lang genoeg zijn zodat de oksels bij die smalle stukken vallen..
- https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... Revolution zelfde verhaal als de HKM


Wat ontzettend lief dat je er zoveel moeite in gestoken heb.

Ik weet alleen niet of ik leer nog aandurf. Vind het vaak zo stug en dik.

Zou een mattes banaanvormige singel ook geschikt kunnen zijn?

Vraag me alleen af hoe ik het bont dan schoon hou met alleen een buitenbak.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:03

Ik lees hier al een tijdje mee.

Mijn haflinger had zich op een rechte singel doorgelopen. Dit was een recht model maat 55cm.
Afbeelding

Gisteren er een anatomische 65 cm aangehangen om te passen. Andere kant zit deze nog 1 gaatje hoger.

Afbeelding

Nu heeft hij denk ik een banaansingel nodig. Maar welke maat heeft hij nu nodig? Pony hebben we pas kort en we zijn bezig om hem te laten afvallen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:48

Als je singel op deze positie blijft en niet naar voren kruipt denk ik niet dat je een banaansingel nodig bent.
Je kijkt ook naar hoe de singelstoten bij je zadel vandaan komen, blijven deze recht of trekt dit naar voren(je kijkt dan vooral naar de voorste singelstoot), zie foto van mijn paard, daar zie je dat ie duidelijk naar voren trekt. Zij loopt nu met een Prolite en daar blijven de singelstoten gewoon recht.
Hoogstens misschien een prolite-vorm, maar zelfs dat durf ik niet zeker te zeggen.
Dat hij zich op die andere korte singel kapot loopt vind ik geen wonder, die is ook veel te kort.
Die van 65 past al veel beter, ook de anatomische vorm maakt het net wat prettiger.

Afbeelding

Fudge

Berichten: 1020
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:49

mirriejj schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee.

Mijn haflinger had zich op een rechte singel doorgelopen. Dit was een recht model maat 55cm.
[ [url=m/eJMawP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gisteren er een anatomische 65 cm aangehangen om te passen. Andere kant zit deze nog 1 gaatje hoger.

[ [url=m/CrPbff.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu heeft hij denk ik een banaansingel nodig. Maar welke maat heeft hij nu nodig? Pony hebben we pas kort en we zijn bezig om hem te laten afvallen.


Zeker maat 65. Op die korte is het ongeacht de vorm logisch dat hij wondjes krijgt.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:31

felicity schreef:
Floran schreef:
Met die lengte best lastig. Heb je een goede foto van je paard van opzij? Met deze fotos is zijn figuur niet goed te beoordelen.



[ [url=m/7JG2C4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Rond en gezond :o


Lijkt zo qua buik/figuur erg op mijn paard. Ik heb de banaansingel van BR.
Eindelijk een zadel wat niet meer naar voren schuift en geen wondjes meer

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 00:35

Mag ik hier ook een vraagstellen over de juiste singel plek? Ik heb laatst gehoord dat het zadel minimaal 2 vingers achter de schouder moet liggen, nu is het alleen zo dat als ik dat doe, de singel over een spier valt in haar buik. Voorderest ben ik heel blij met mijn singel( HH freefit) maar lijkt me niet erg lekker voor haar als ie op die spier drukt.

Hoe zorgen jullie ervoor dat zowel het zadel als de singel goed liggen?

Zadelpasser is net geweest, alles ligt prima

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 07:10

De singel ligt in de singelgroeve, daar "trekt" deze van nature heen.
Je zadel, of correct gezegd je boompunten, niet je zadel, hoort ca. 3 vingers achter het schouderblad.(in veel gevallen zit er nog een x-aantal cm kussen/zadel voor de boompunten en ligt dus eigenlijk je zadel achter het schouderblad.
De singelgroeve is het smalste gedeelte van de borstkas, als de lijn van 3-vingers achter je zadel gelijkt is met de lijn van je singelgroeve ligt heb je geen probleem met een rechte singel, ligt deze lijn anders(dus singelgroeve verder naar voren) dan zitten de singelstoten en je singel niet recht in 1 lijn en trekt je singel je zadel naar voren.
In dat geval moet je dus gaan kijken naar een ander modelletje singel.
In sommige gevallen is het probleem ook(mede) de singelstootophanging, als je eerste singelstoot verder naar achteren ligt heb je ook al snel een probleem.

Met foto's het hele beeld wat duidelijker.
Misschien van hoe je het normaal neerlegt en hoe je het zou "moeten" neerleggen.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:07

Hallo,

Een tijd geleden had ik een super fijne singel gevonden maar helaas is mijn paard onverwachts overleden. Heb in dit topic wel eens gelezen dat mensen opzoek waren naar deze singel maar hem toen te prijzig vonden. Nu heb ik dus een zo goed als nieuwe liggen. Hij ligt niet in de weg maar mocht iemand nog zoeken: het is een Mattes Atletico zwart 65cm. Alleen even ter info. Geen verkooppraatje ofzo.

Afbeelding

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:50

Ik zoek advies voor een singel. Mijn paard heeft een gevoelig huidje en relatief veel vel bij z’n elleboog/oksel, waar hij dus steeds wondjes krijgt van de singel die ik nu heb.

Afbeelding
Afbeelding

Heb het idee dat de singel ook niet helemaal mooi aansluit. Achterste singelstoot hangt ook steeds een stuk losser als ik ze op hetzelfde gaatje heb.

Afbeelding

Nu heb ik tijdelijk een singel te leen (wondje is dicht) en die doet steeds het volgende.

Afbeelding

Ook niet ideaal dus. Laat ook de oksel niet genoeg vrij, maar is een stuk smaller dus zit over het algemeen minder in de weg. Ik zat te kijken naar de Mattes asymmetrical of naar de crescent, dus zo’n bananenvorm. Wat kan ik het beste doen? Zadel schuift wat naar achter als ik niet goed aansingel (is vorige maand nog gecheckt vanwege dit issue maar ligt goed), maar ondanks dat heeft m’n paard dus last van wondjes in z’n oksel…

Paard heeft verder een hoge schoft en is redelijk rondgeribdt en smal in de schouders. Vandaar dat ik dacht aan een crescent, maar ik twijfel. Er zit nu een anatomica op die al wat voorgevormd is en (eigenlijk) de oksel ook vrij zou moeten laten.

Dit is trouwens een 65cm, weet niet of ik nog een andere maat nodig heb?

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:09

Hier schoof het zadel ook naar achteren en daarvoor had ik dus een Mattes Atletico singel. Probleem was toen ook weg. Jouw paard heeft niet veel buik lijkt wel?

Maar bij alle bont singels van Mattes staat in de beschrijving dat ze de oksel vrijhouden dus dat moet zoiezo goed zijn. Vooral door die wondjes zou ik denken: koop een goede singel met bontje, dat is het meest zachte.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:19

Hij is nu wat ingevallen maar is van zichzelf wel een klein beetje buikig, en ook rondgeribd. Volgens de beschrijving van Mattes zou ik dan juist niet de athletico moeten hebben. Ondanks dat die ook de oksel vrij zou moeten laten ben ik bang dat zijn velletje dan in de klem komt. Is immers nu bij een asymmetrisch gevormde singel ook al, en die buigt bij z’n oksels weg.

Afbeelding

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:27

Ik heb iets hierboven een foto gepost met die singel. Het vertekend een beetje want paard stond met het linker voorbeen naar achter. Maar de gespen lagen echt ver van het vel af.

Als ik de beschrijving zo lees zou ik dan denken de asymmetrische vanwege het sterk teruggesneden stuk voor vrijheid bij de elleboog.
De maat vind ik lastig hoor. Het is ook gauw weer te lang omdat er vaak met die singels nog een heel stuk boven de gesp komt.

Sintara

Berichten: 7392
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:42

Je kunt inderdaad aan de singel stoten zien dat het zadel naar achter trekt. Ligt het zadel wel in balans?
Zoals je paard nu is heb je een singel nodig die de gespen recht heeft ten opzichte van het dekje

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:47

Je singel is in elk geval te kort. Misschien even een plaatje met heel paard en zadel er op?

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:49

Ik zal vandaag even een foto maken met alles erop.

Paard is niet volledig even/gelijkmatig gespierd (en ik ook niet) waardoor het zadel wat naar rechts neigt als ik erop zit, maar zadelmaker was dus geweest en hij vindt het verder helemaal goed liggen. Hij wil ook niet extra gaan vullen aan één kant, zeker gezien het nu ook bijtrekt omdat het paard meer spier krijgt. Dan krijg je daarna weer disbalans.

En singel te kort was ook mijn vermoeden, dus zal zorgen dat ik een goede foto maak!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:17

extra aan 1 kant vullen zou ik ook niet doen, wat je wel kan doen is dat met een padje opvangen.
De vorm van je singel lijkt vrij goed, ik denk dat ik vooral naar een zo smal mogelijke singel zou zoeken.
Dat die andere singel zo gaat schuiven is ook doordat het "flapje" onder de singelstoten geen lusje hebben om de singel op zijn plek te houden.
Welke singel heb je nu? (die waar ze wondjes van krijgt)

sanneXjessy

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:56


felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:50

@sanneXjessy Dat hadik eerder moeten weten. Ziet eruit als een hele fijne singel.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 23:17

sanneXjessy schreef:
Voor mensen die nog een leren maansingel zonder bont zoeken. Deze is heel erg fijn! Zeer zacht en blijft goed liggen bij mijn paard met buikje.
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... maansingel

[ [url=m/cRVYw9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IzeMmz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tQ2Nwe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BBrysq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ze deze nou even in het bruin maken _/-\o_

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:46

Afbeelding
Iemand ervaringen met een Arno Brandt singel? Kan praktisch niks vinden, ook niet op zn eigen website over de “werking”

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 12:44

Ik heb ze wel eens gezien 1e indruk: Erg mooie kwaliteit leer, wat jammer is dat er boven je gesp een heel grote "flap" zit, gevolg hiervan is dat je gespen vaak alsnog te laag zitten

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:39

Ik heb nu deze anatomica singel. Weet niet precies welke naam/uitvoering.

Afbeelding

En een bontje eronder deed ik op het begin (heb geen pad helaas) maar daar schoof het zadel van naar achter, dus dat leek me geen fijne oplossing.

Hier overigens de foto van het hele paard.

Afbeelding
Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:42

Zo op foto heb ik er niet super veel op aan te merken, misschien iets kort, maar die wondjes is natuurlijk een no-go.
Heb je al eens een "gewone rechte" neopreen geprobeerd? Misschien iemand waarvan je die kan lenen.
Dan wel een stukje langer dan je huidige.
Als gewoon recht niet werk(en singel dus naar voren schuift, waardoor de singelstoten niet recht meer naar beneden gaan) ben je misschien meer een asymmetrische nodig, maar dan een smallere dan je huidige singel.