Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16452
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:21

Zou eerder kijken of je zadel niet te krap geworden is :)

DuoPenotti

Berichten: 29532
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:18

MarjanB schreef:
Zou eerder kijken of je zadel niet te krap geworden is :)

Dit was ook mijn gedachte.
Zadel lijkt wat achterover te hellen.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:43

Ik heb de Lemieux singel binnen, maar ik twijfel of deze goed genoeg is. Wel een fijne soepele singel is het!

Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:09

IwanLuver schreef:
IwanLuver schreef:
Kan iemand mij adviseren? Ik ben toe aan een nieuwe singel, maar welke?? Ik heb een rechttoer rechtaan singel, maar ik denk dat het beter kan. Ze is ook regelmatig wat narrig op aansingelen. Dit is mijn paard
[ [url=m/79FSW2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MYgvOT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had een paar jaar geleden al dit bericht geplaatst, maar ik heb nog steeds niet de juiste singel. Ik heb afgelopen week de Horka Singel Anatomic Dressuur besteld en gisteren gepast. Zo op het oog was de singel mooi passend. Maar haar elleboog kwam tegen de singel tijdens het stappen. Maar niet mee gereden verder, want ik wil geen wondjes.
Heeft iemand een ander idee voor een singel?
[ [url=m/MYgvOT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UW2rlS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je een foto met de Horka aangesingeld?
Op basis daarvan kan een inschatting gemaakt worden van waar het mis gaat.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 00:16

Iemand die nog met mij wil kijken naar de Lemieux singel? :)

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 02:04

wodant schreef:
Iemand die nog met mij wil kijken naar de Lemieux singel? :)


Ik zou zeggen dat deze te breed is, zeker bovenaan. Gaat misschien net, maar het ziet er wel erg breed uit allemaal.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:13

De gespen zitten gewoon te laag bij de lemieux (ervanuit gaande dat dit aangesingeld was). De singel is te kort maar voor deze soort heb je de ruimte niet onder je zadel voor een langere.

Ik denk dat je beter uit kunt kijken naar een singel met de gespen meer op het uiteinde

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:22

Bedankt voor het meekijken! Dan gaat deze helaas weer retour. Hij was zo goed als aangesingeld misschien dat nog 1 gaatje na wat beweging nodig was.

Deze is 65cm ik dan dus beter voor 70cm gaan met de gesprek op het uiteinde?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 02:33

wodant schreef:
Bedankt voor het meekijken! Dan gaat deze helaas weer retour. Hij was zo goed als aangesingeld misschien dat nog 1 gaatje na wat beweging nodig was.

Deze is 65cm ik dan dus beter voor 70cm gaan met de gesprek op het uiteinde?


Het asymmetrische model is echt heel mooi voor je paard, maar inderdaad de gespen te laag, dus de singel te kort.

Ik denk dat je wel voor een 75 cm mag gaan, dan komen de gespen aan beide zijden 5 cm hoger.
80 cm is weer te lang, dan kom je onder je zweetblad niet uit, dus dan liever weer een 70 cm als de keuze tussen 70 of 80 moet zijn.
Je zal dus een asymmetrische singel nodig hebben met de gespen op het uiteinde, dat wordt even zoeken.

Deze van BR in 70 cm misschien
https://www.agradi.nl/br-singel-borough ... t-70cm.htm

De Rossner Comfort, maar die is misschien iets te breed aan de voorkant.
https://www.divoza.com/nl/paard/zadels/ ... ort-singel

Deze van Hooks:
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... collection

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:51

Heel fijn weer deze tips! Ik heb toevallig gister die br singel besteld met nog een paar andere singels in maat 70cm. Ik zal zodra deze binnen zijn weer een paar foto’s maken.

Rossner comfort heb ik van mijn vorige pony nog liggen wel in maat 55cm, maar voor het idee om te kijken hoe breed hij valt.

Is de Lemieux ook aan de onderkant te breed?
Dan kan ik daar ook rekening mee houden als ik andere singles bestel.

marielle90
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:37

DuoPenotti schreef:
MarjanB schreef:
Zou eerder kijken of je zadel niet te krap geworden is :)

Dit was ook mijn gedachte.
Zadel lijkt wat achterover te hellen.


Bedankt voor jullie scherpe kijk! Daar had ik nog helemaal niet goed op gelet... De zadelmaker is in oktober nog geweest maar we zijn sinds een paar maanden wat harder aan het trainen dus ze lijkt er inderdaad uitgegroeid.. Ik ga eerst mijn zadel weerlaten nakijken. Wie weet is mijn singel probleem dan ook wel opgelost en is een langere rechte singel alleen al voldoende :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 01:49

wodant schreef:
Heel fijn weer deze tips! Ik heb toevallig gister die br singel besteld met nog een paar andere singels in maat 70cm. Ik zal zodra deze binnen zijn weer een paar foto’s maken.

Rossner comfort heb ik van mijn vorige pony nog liggen wel in maat 55cm, maar voor het idee om te kijken hoe breed hij valt.

Is de Lemieux ook aan de onderkant te breed?
Dan kan ik daar ook rekening mee houden als ik andere singles bestel.
j

Née, de LeMieux zit echt perfect tussen de benen op de foto

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:14

@daphara, goed om te weten! Super jammer dat de Lemieux zo breed aan de bovenkant valt en gespen zo laag zitten.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:33

De lemieux is er wel in verschillende types ik heb geen idee waar dat mee te maken heeft. Maar mijne is dus niet zo breed aan de bovenkant.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:39

siskeh schreef:
De singel in 80 was vond ik ook erg jammer, ik heb de prolite bij mn andere merrie ook gebruikt, was daar ook te kort voor overigens, maar van de Prolite kreeg ze wel plekjes, nu een banaansingel, maar of die geen plekjes geeft door de pasvorm of het materiaal durf ik weer niet te zeggen..
Maar die merrie zou eigenlijk ook minimaal 90 cm nodig zijn.


siskeh schreef:
Daphara schreef:

Misschien ga ik Horka dan toch eens bellen, voor grote paarden zouden er ook gewoon dressuursingels te krijgen moeten zijn in een grotere maat. Aangezien heel veel mensen een te korte dressuursingel gebruiken, hoop ik dat er meer bewustzijn komt over het belang van de juiste singellengte/gesp hoogte bij een dressuursingel.

Mijn paarden zijn absoluut niet dik en met stokmaten van 177 en 179 ook niet belachelijk groot of zo, maar vanwege hun maat (bij een Shire is alles nou eenmaal grover, breder en groter), hebben ze minimaal die 80-85 wel nodig en zou 90-95 idealer zijn. Voor Shires groter dan de mijne is bijna niet met goed fatsoen een passende singel te vinden anders dan recht neopreen.

Warmbloed paarden worden ook steeds groter gefokt en toch zie je keer op keer dat de dressuursingels niet in een langere maat te verkrijgen zijn dan 75 cm, 80 en 85 cm is echt al uitzonderlijk.


Ik denk dat de meeste warmbloeden ook al snel in de 80/85 maat zitten zeker als ze om en nabij de 1.70 zijn qua stokmaat.
Ook de "ouderwetse" types want die hebben dan vaak al weer wat meer body.
En vergis je ook niet in de "barokke" pony-types. Mijn pony van 1.40(ja ook wat mollig..) heeft ook al een 70cm singel nodig, 65 zou écht minimaal zijn.
En dat is nog een "beschaafde" tinkerx haflinger, maar dieren als "volle" tinkers, norikers, fuchsen etc. die redden het ook niet met 75 cm :+

Mijn beide merrie's zijn zo'n 1.67 maar de 1 model tonnetje rond, en ja, ook te zwaar...
de andere is veel slanker, maar die heeft toch wel echt al een 80 nodig, wil je écht goed zitten.

Ik weet dat Kavalkade een aantal singels heeft die langer zijn, maar dat zijn weer rechte modellen.
Ook Edix heeft een aantal modellen met lange singels, maar ik weet niet of die dan weer singels zonder elastiek hebben.


Ik heb Horka gemaild via hun contactformulier en een serieuze reactie terug gekregen:

Afbeelding

Afbeelding

Als nou meer mensen de moeite nemen hun te mailen, is er misschien een kans dat het ook bestelbaar wordt. Zou wel heel fijn zijn!

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:43

Spenk schreef:
De lemieux is er wel in verschillende types ik heb geen idee waar dat mee te maken heeft. Maar mijne is dus niet zo breed aan de bovenkant.


Wat gek dat er toch verschil in zit. Je hebt precies dezelfde? Of toch net een ander type?

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:50

siskeh schreef:
Mijn beide merrie's zijn zo'n 1.67 maar de 1 model tonnetje rond, en ja, ook te zwaar...
de andere is veel slanker, maar die heeft toch wel echt al een 80 nodig, wil je écht goed zitten.

Ik weet dat Kavalkade een aantal singels heeft die langer zijn, maar dat zijn weer rechte modellen.
Ook Edix heeft een aantal modellen met lange singels, maar ik weet niet of die dan weer singels zonder elastiek hebben.



Edix heeft een crescent model met elastiek tot 95 cm (volgens hun site).

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:23

Prince schreef:
siskeh schreef:
Mijn beide merrie's zijn zo'n 1.67 maar de 1 model tonnetje rond, en ja, ook te zwaar...
de andere is veel slanker, maar die heeft toch wel echt al een 80 nodig, wil je écht goed zitten.

Ik weet dat Kavalkade een aantal singels heeft die langer zijn, maar dat zijn weer rechte modellen.
Ook Edix heeft een aantal modellen met lange singels, maar ik weet niet of die dan weer singels zonder elastiek hebben.



Edix heeft een crescent model met elastiek tot 95 cm (volgens hun site).


Ja klopt! Die zou ik ook super graag eens uitproberen, maar best veel geld..
Als het niet bevalt kan ik ze alleen nog aan Daphara smeren met dr grote paarden :+
Het is met name het Elastiek waar ik dan wat mn twijfels over heb.

Daphara: Ow wat goed! ik vind het echt een super fijne singel, denk echt dat veel "grotere" (nou ja, normale...) paarden hier best baad bij kunnen hebben, als ik er aan denk van de week kan ik ff een foto van de singel op paard maken, het is echt niet dat je denkt: jeetje wat is die singel lang..

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:12

Prince schreef:
siskeh schreef:
Mijn beide merrie's zijn zo'n 1.67 maar de 1 model tonnetje rond, en ja, ook te zwaar...
de andere is veel slanker, maar die heeft toch wel echt al een 80 nodig, wil je écht goed zitten.

Ik weet dat Kavalkade een aantal singels heeft die langer zijn, maar dat zijn weer rechte modellen.
Ook Edix heeft een aantal modellen met lange singels, maar ik weet niet of die dan weer singels zonder elastiek hebben.



Edix heeft een crescent model met elastiek tot 95 cm (volgens hun site).


Dat hebben ze ook nodig want vallen kort
Heb een 70 cm op mijn half koudbloed van 156 en die is echt te kort
Voor de D pony Portugees mix is die goed

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:14

Is er iemand die gewone veelzijdigheid singel over heeft
130/135 cm
Heb een cair wintec maar die gaat maar net dicht en paard heeft de pest aan die singel
Ons ander dier vindt m wel oke en ligt ie ook mooi , maar die heeft dressuur stoten aan t zadel .
En ik helaas nog gewoon korte stoten omdat er geen lange te bestellen zijn van wintec

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:01

Zinzi_jewel schreef:
Is er iemand die gewone veelzijdigheid singel over heeft
130/135 cm
Heb een cair wintec maar die gaat maar net dicht en paard heeft de pest aan die singel
Ons ander dier vindt m wel oke en ligt ie ook mooi , maar die heeft dressuur stoten aan t zadel .
En ik helaas nog gewoon korte stoten omdat er geen lange te bestellen zijn van wintec


Volgens mij heb ik nog een 140cm liggen

Freyr
Berichten: 693
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 00:16

Prince schreef:
siskeh schreef:
Mijn beide merrie's zijn zo'n 1.67 maar de 1 model tonnetje rond, en ja, ook te zwaar...
de andere is veel slanker, maar die heeft toch wel echt al een 80 nodig, wil je écht goed zitten.

Ik weet dat Kavalkade een aantal singels heeft die langer zijn, maar dat zijn weer rechte modellen.
Ook Edix heeft een aantal modellen met lange singels, maar ik weet niet of die dan weer singels zonder elastiek hebben.



Edix heeft een crescent model met elastiek tot 95 cm (volgens hun site).


Ja klopt! Die zou ik ook super graag eens uitproberen, maar best veel geld..
Als het niet bevalt kan ik ze alleen nog aan Daphara smeren met dr grote paarden :+
Het is met name het Elastiek waar ik dan wat mn twijfels over heb.

Daphara: Ow wat goed! ik vind het echt een super fijne singel, denk echt dat veel "grotere" (nou ja, normale...) paarden hier best baad bij kunnen hebben, als ik er aan denk van de week kan ik ff een foto van de singel op paard maken, het is echt niet dat je denkt: jeetje wat is die singel lang..[/quote]

Nee hoor, ik kan hem ook altijd nog bij mij kwijt!

Ik heb even gekeken en geloof dat deze singel op de wensenlijst gaat. Alleen het feit dat ik hem niet in handen eerst kan hebben en de prijs houden mij tegen...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 01:07

Haha, tja langere singels zijn gewoon moeilijk om aan te komen.

Maar als we nou netjes meerdere merken gaan mailen, misschien verandert er iets.

Hier het contactformulier van Horka

https://www.horka.com/contact

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:00

Edix heeft lange en deze met elastiek zijn enorm fijn .
Ik heb hem in 70 cm
Voor t zadel met lange stoten

Ook de FRA singels zijn fijn.
Maar niet elk paard komt weg met n rechte brede singel

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:48

Iemand die nog een fijne rechte (neopreen) singel weet in maatje 85 of evt 90?

Ik had de nieuwe singel van kieffer besteld, hele fijne mooie singel maar helaas is maat 75 te klein.

Toen ging ik toch nog maar eens goed kijken naar m'n huidige singel die ook maat 75 is. Maar eigenlijk vind ik die ook te kort, alleen doordat er nog een heel stuk leer boven de gespen zit, lijkt deze langer dan ie is...