Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:43


lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:44

Annash schreef:
Top! Ik had de Edix Crescent op het oog maar toch van meerdere mensen gehoord dat paard plekken kreeg van het elastiek. Die gok neem ik dan liever niet. Denk daarna dat de Mattes Crescent dan het meeste aanspreekt, tenzij iemand anders nog goede opties heeft.

Die singel van Le Mieux, valt die nu wel of niet onder Crescent? Ik dacht van niet, maar kan hem daar op bepaalde sites wel onder terug vinden.


Ik had de edix crescent, maar vond het niet ideaal zitten. Niet vanwege schuurplekken, maar hij stond af, wat ik veel zie op foto’s bij die singel. Nu heb ik de rossner comfort, die zit veel mooier. Weet niet of die ook onder crescent valt, maar de gespen liggen net als bij de edix wel mooi op 1 lijn.

(overigens kopijzer was te wijd, zit inmiddels een kleinere in, dus let niet op het kiepen van het zadel).
Afbeelding

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:55

Annash schreef:
Welke maat is jouw Mattes? Misschien heb ik wel interesse.

Deze van LM: https://hypostore.nl/lemieux-gel-tek-an ... 123&533=91

Paard wat ik rij is denk ik ook 1.68, dus mijn singel valt ook altijd wel mee. Nooit dat ik denk, die zit echt onder de blub.

Oh die, wil je daar dan nog een bonthoes omheen? Of gewoon zo? Ik zou dit geen crescent willen noemen maar meer a-symmetrisch: lijkt niet zo te zijn dat bij de achterste gesp meer lengte is? Wat is er ‘mis’ met je huidige singel?
Mattes die dan weg zou mogen is 75cm en a-symmetrisch.
@Lies, denk dat dat ook een een a-symmetrische is. Ligt supermooi zo op t oog…ik heb zo’n soort singel van Horka liggen (die lijkt op de prolite singel) maar die stond bij mijn paard wat af op t borstbeen.
Laatst bijgewerkt door Pallatin op 16-02-24 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:59

Ik rijd ook met een Mattes altijd in een buitenbak of in het bos.
Ik heb wel 2 bonthoezen voor mijn singel, want het beste laat je hem eerst helemaal opdrogen en daarna wrijf ik met mijn vingers of een zachte borstel al het zand er wel weer af na een rit door modderige stukken.
En bij mij in de zadelkamer is die dan niet altijd de volgende dag droog, dus vind ik een tweede hoes wel erg fijn.
Ook met het oog op makkelijk kunnen wassen.

Maar op zich houdt die zich prima ook met regen en nat zand enzo.

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:23

Pallatin schreef:
Annash schreef:
Welke maat is jouw Mattes? Misschien heb ik wel interesse.

Deze van LM: https://hypostore.nl/lemieux-gel-tek-an ... 123&533=91

Paard wat ik rij is denk ik ook 1.68, dus mijn singel valt ook altijd wel mee. Nooit dat ik denk, die zit echt onder de blub.

Oh die, wil je daar dan nog een bonthoes omheen? Of gewoon zo? Ik zou dit geen crescent willen noemen maar meer a-symmetrisch: lijkt niet zo te zijn dat bij de achterste gesp meer lengte is? Wat is er ‘mis’ met je huidige singel?
Mattes die dan weg zou mogen is 75cm en a-symmetrisch.
@Lies, denk dat dat ook een een a-symmetrische is. Ligt supermooi zo op t oog…ik heb zo’n soort singel van Horka liggen (die lijkt op de prolite singel) maar die stond bij mijn paard wat af op t borstbeen.


Nee de LM zou ik zonder hoes doen!

Ik heb nu een Eric le Tixerant die goed bevalt, alleen trekt de singel stoten wel naar voren. Om die reden is dus een Crescent aangeraden (Edix) maar dat durf ik niet aan. Paard loopt fijn onder deze combinatie, dus denk iets voor na het veulen omdat ik na morgen na afbouwen, maar denk wel dat er winst te behalen valt.

Jammer dat jouw Mattes asymmetrisch is, heb dus een Crescent nodig. Maat zou wel moeten kunnen, ze heeft nu ook 75.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:27

Pallatin schreef:
Als deze goed is doe ik 1 Mattes singel weg. Beetje opruimen :D


:o welke model en lengte? _/-\o_

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:34

@Annash, misschien reageert Daphara nog, die had volgens mij ook een andere singel voor dr drachtige merrie. Misschien kan zij iets zinnigs zeggen of je dan ook een andere maat nodig gaat hebben? Misschien een crescent tweedehands op MP scoren?

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:38

De 75 is als ze nog niet dik is iets aan de ruime kant - ook nu zit ie nog tegen/iets op mijn dekje. Ik denk dat bij haar ook een 70 zou kunnen. De singel is van het vorige paard, die had nog iets meer body. Vind ELT wel echt heel fijn.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:29

Even over nep bont.. Ik heb twee singelbontjes van super mooi dik nepbont. Werkt als een trein. Blijft goed zacht, hij zweet er niet meer of minder onder dan onder mijn vorige wollen singel. Hij heeft nooit plekjes ervan en het is heel makkelijk te wassen met een normaal sopje.

Dat is deze (maar dan in maat 60):
https://www.agradi.nl/performance-borst ... l-90cm.htm

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:18

Is die niet voor mentuig? Aangezien er borstsingel bij staat? Voor de mijne zou t iig niet werken: meeste dressuursingels lijken te breed en als ze er wel doorgaan kun je m dus alleen bij een rechte singel gebruiken en daarmee heeft heeft mijn paard niet genoeg schoudervrijheid :D
En ben gewoon een wolfanaat; ik heb ook 2 dekjes van Mattes en gebruik die bij t longeren omdat t zo’n mooie drukverdeling geeft. Gewoon dekje onder de longeersingel en ik heb een narrige knol

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:47

Oeps, je hebt gelijk, ik heb de verkeerde gepakt. Vond het al zo gek dat er maar 1 grote maat beschikbaar was. :+

https://www.agradi.nl/performance-singe ... k-60cm.htm

Dat is degene die ik heb. Werkt hier uitstekend over de Kerbl maansingel. Niet recht dus, maar wel een smal singeltje. Die brede dingen passen hier sowieso niet dus wat dat betreft is dit dan wel een uitkomst.

Hier een foto te paard:

Afbeelding

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:54

Nou jij bent zo te zien ook wel van wollig :+ je paard zelf, singel en op je zadel :D
Maar ziet er keurig uit! Gaat t onder de gespen door?

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:14

Overal waar het nodig is: singelplek en op de neus voor bitloos rijden. En natuurlijk onder mijn kont voor ultiem comfort. :')

Bontje gaat niet onder de gespen door. Ik heb een 65cm singel en een 60cm bontje. Op zich wel prima want onder de gespen zit wat padding en zo blijft het daar precies zo smal mogelijk.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 14:27

Pallatin schreef:
@Annash, misschien reageert Daphara nog, die had volgens mij ook een andere singel voor dr drachtige merrie. Misschien kan zij iets zinnigs zeggen of je dan ook een andere maat nodig gaat hebben? Misschien een crescent tweedehands op MP scoren?


Sorry, ik had per ongeluk het topic ontstipt.
Wat was nou precies de vraag?
Mag ook in PB, dan kijk ik graag mee.

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 13:53

Heeft iemand tips? Welke singel kan ik nog proberen?
Ik zoek iets wat niet schuurt en niet al te breed of dik is. Het is maar een kleine pony. De Mattes Cresent Slim line lijkt me wel wat, maar die is erg duur...


Dit is de singel die ik had. Een rechte vorm met inkepingen bij de ellebogen. Deze is kapot gegaan en misschien te kort? Deze is 55cm.
Afbeelding

Vervolgens deze gepast. Een banaanvorm van Kerbl in 60cm. Zit netjes, alleen hij krijgt hier schuurplekken van, voornamelijk ter hoogte van de gespen.
Afbeelding

Vanwege de schuurplekken een banaanvormige bontsingel gepast. Vooral bij de gespen vind ik het een hele brede en dikke singel. Deze singel is 55cm, dus kan misschien 5cm langer. Ik ben er nog niet van overtuigd.

Afbeelding

Afbeelding


Verder heb ik nog een rechte neopreen singel gehad en de rossner comfort (ook schuurplekken, maar dan in de oksels).

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:03

Ik vind die Kerbl het beste liggen van de drie. Zonde dat daar schuurplekken van komen. Al zou ik wel aanraden om voor 65cm te gaan, dat zal de ligging van de gespen verbeteren en misschien ook de wondjes verminderen.

En ligt je zadel nou iets achterover? Zeker bij de eerste foto staan je singel stoten helemaal naar voren.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:11

Is het een dressuurzadel? Want idd op de eerste 2 foto’s lijken de zweetbladen naar voren te steken. Ik vind je zadel het best liggen met de laatste singel maar die lijkt echt nog een stuk tekort. Die Kerbl zitten de gespen enorm ongelijk, dat zou je met één maanvormige singel niet verwachten, zit ie niet verkeerd om? Dat idee heb ik ook met eerste singel: de uitsparingen zitten nu aan de buikzijde? :?

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:51

De foto's vertekenen heel erg. De eerste singel heeft aan beide zijden die uitsparingen.
Dat is deze singel:
https://www.agradi.nl/harrys-horse-sing ... twQAvD_BwE

Verder is het inderdaad een dressuurzadel. De zweetbladen steken naar voren doordat ik de beugelriemen over het zadel heb gelegd.

De Kerbl singel had ik wel op de goede manier. Ik ga eens kijken of mijn singelstoten wel gelijk zijn.

Is er nog een andere singel die ik eens kan proberen?

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 17:58

Zo op het oog ligt je zadel en achterover en iets te ver naar voren.
Het diepste punt van je zitting ligt niet in het midden, maar iets achter het midden.
En vanaf deze foto's lijkt het of je zadel over het schouderblad heen ligt, in plaats van erachter.

Het zou kunnen dat wanneer je het zadel op de juiste plek legt, het niet meer achterover ligt.

Maar voor nu vind ik het zeker niet goed ogen.
Singel moet ook echt langer dan op foto 1-3-4.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 23:39

Ik vind de Kerbl ook het beste liggen en dat komt waarschijnlijk omdat de lengte al wat beter is dan de andere twee opties, maar je zult tenminste naar een 65 moeten. Het zadel nog zo’n 5 cm naar achteren en dan ligt die hopelijk ook iets beter in balans

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 08:52

Doedatje heb je de HH e-motion al geprobeerd?
Mooi smal en dun en ook met uitsparing bij de ellebogen.

Al jaren mijn favoriet bij verschillende paarden :D

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:40

Ik kom even binnen vallen :o ik ben opzoek naar een nieuwe dressuur singel, mijn zadelmaker adviseerde mij de Mattes Athletico maar echter heb ik liever een leren singel.

Iemand hier bekend met een merk/model die vergelijkbaar is aan de Athletico?

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:18

Heb een connect singel sinds kort bevalt me heel goed

Bulbasaus

Berichten: 6
Geregistreerd: 14-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:05

Iemand een idee over een singel voor mijn paardje? heb niet veel duidelijkere foto's dan dit. hij heeft altijd al lichte singelnijd gehad, en ben nu aan het kijken of het misschien aan de singel ligt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 11:17

Ik zou de langste singel uitzoeken die je kunt passen onder je zadel. Ik denk dat je uitkomt op een simpele smalle rechte singel of eentje met een (lichte) Crescent vorm. Voortbordurend op je huidige singel zou de goedkope crescent singel van Kerbl niet gek zijn. Die zijn erg flexibel en neigen bij sommigen toch iets meer richting een rechte singel te trekken en dat zou wellicht hier ideaal zijn. Plus volgens mij hetzelfde materiaal als je nu al hebt.

In ieder geval echt een stuk langer gaan. Dit kan inderdaad singelnijd geven zo'n korte singel.