Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ViveChopin07

Berichten: 80
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:16

Afbeelding
Afbeelding
Wat vinden jullie van mijn singel? Hij is de afgelopen periode wel wat afgevallen, dus ik vraag me af of deze vorm dan wel voordelig is

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:18

ViveChopin07 schreef:
[ [url=m/WWoMo2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wmIlAe.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat vinden jullie van mijn singel? Hij is de afgelopen periode wel wat afgevallen, dus ik vraag me af of deze vorm dan wel voordelig is


Lijkt mij prima, gespen zitten zo net op de mooie hoogte. Ik zie ruimte achter de oksels en het paard is niet zo slank dat asymmetrisch niet goed past. Dus al met al helemaal prima.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:20

meiske1577 schreef:
Leuk, ik ben wel benieuwd waar jij mee komt :) super interessant topic dit!


Wat is de lengte van deze trouwens?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 21:47

Daphara schreef:
meiske1577 schreef:
Leuk, ik ben wel benieuwd waar jij mee komt :) super interessant topic dit!


Wat is de lengte van deze trouwens?


Dit is een Kentucky bont singel in 60 cm...


ik zag de kavalkade supersoft singel net bij hypostore, zijn er hier ervaringen met deze singel? Weten jullie of deze elastiek heeft?

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:06

Prince schreef:
70 / 75 cm
Zwart
Neopreen of leer
Geen elastiek (of heel stevig)
Zo plat mogelijk
Gespen aan het uiteinde van de singel.

Ik heb nu banaan van 70 cm neopreen met elastiek. Van Kerbl denk ik.


Daphara schreef:
Als dit 70 cm is, mag je zeker naar 80 cm hoor.
Ik zak even helpen zoeken.



En die van Kramer die ik hiervoor in mijn vorige bericht zette?
Combi van banaan en anatomisch.
Die trekt me wel.

Pferdelove

Berichten: 468
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:20

Pferdelove schreef:
Ik heb de banaansingel (90 cm) van Kifra gisteren binnengekregen,hoe vinden jullie 'm zitten?

Voor het singelen:
[ [url=m/tmwHuq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UbqR0d.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6KvCmp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SHyoZ4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het singelen (vergeten vanaf de andere kant te fotograferen):
[ [url=m/QJBXVq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rUPrpo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Meestal kan ie na een kwartiertje nog wel 1 gaatje strakker maar dat is het dan ook wel.


Nog even deze terug brengen en samen vatten: jullie zouden deze singel dus wel houden en niet terug sturen?

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:04

Farjen schreef:
Welke singels zijn aanraders met als eis: recht en anatomisch en ruimte voor 3 singelstoten (en geen elastiek)?
Ik heb een gewone neopreen rechte singel die paard niet zo fijn vind, de prolite is ok maar te lang en mijn zadel begint te schuiven.. (is 2 maanden geleden gecontroleerd)

Dus ik denk dat een rechte anatomische het beste zou passen. Enkel zie ik wel interessante voorbij komen zoals die van BR of de QHP anatomical, maar daar zijn bijvoorbeeld 2 lusjes aan. Ik gebruik wel maar 2 singelstoten.
Wat doe ik dan met mijn 3de singelstoot :+ Gewoon los laten hangen kan niet, dan is het rodeo denk ik :')



Mijn oog is nu gevallen op de topfit anatomic fit Deluxe, met de kerstkortingen valt de prijs mee :)
Maar ik twijfel qua maat. Mijn prolite is te lang, die is 75cm. Maar daar zitten de gespen ook lager dan de topfit..
Wat zouden jullie doen?

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:34

Lindsey_99 schreef:
Controleer ook, of laat controleren, of ze geen maagzweren heeft.


Heb ik onlangs laten doen bij mijn merrie die in oktober terug op stal was gekomen na het afspenen van haar veulen. Voorheen had ze geheel geen singelnijd. Nu narrig met aansingelen, in de lucht happen etc.
Wordt wel wat minder, we houden goed rekening met aansingelen en nasingelen in stapjes omdat ze het duidelijk vervelend vindt.
Uit het maagonderzoek kwam niets bijzonders. Zag er allemaal goed uit. Ook niet gevoelig op de rug. Is bij de veearts wel gekraakt omdat ze flink vast zat. Maar dat heeft voor het aansingelen niet uitgemaakt. Haar gezondheid is verder goed. Conclusie gewoon merriegedrag na krijgen van een veulen. Dat komt zo te zien vaker voor.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:28

Farjen schreef:
Farjen schreef:
Welke singels zijn aanraders met als eis: recht en anatomisch en ruimte voor 3 singelstoten (en geen elastiek)?
Ik heb een gewone neopreen rechte singel die paard niet zo fijn vind, de prolite is ok maar te lang en mijn zadel begint te schuiven.. (is 2 maanden geleden gecontroleerd)

Dus ik denk dat een rechte anatomische het beste zou passen. Enkel zie ik wel interessante voorbij komen zoals die van BR of de QHP anatomical, maar daar zijn bijvoorbeeld 2 lusjes aan. Ik gebruik wel maar 2 singelstoten.
Wat doe ik dan met mijn 3de singelstoot :+ Gewoon los laten hangen kan niet, dan is het rodeo denk ik :')



Mijn oog is nu gevallen op de topfit anatomic fit Deluxe, met de kerstkortingen valt de prijs mee :)
Maar ik twijfel qua maat. Mijn prolite is te lang, die is 75cm. Maar daar zitten de gespen ook lager dan de topfit..
Wat zouden jullie doen?

[ [url=m/Sxh5co.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou dan ook 75 nemen. De gespen is tot waar gemeten wordt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 02:10

Inderdaad de 70 of 75 cm, omdat de gespen bij de prolite niet echt te hoog zitten, iets lager mag, maar ik zou 65 te kort vinden.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 11:21

Ik wil niks verkopen natuurlijk, dat zeg ik vast van te voren om kritiek te voorkomen. Mij valt op dat singelnijd veel voorkomt bij vooral merries.

Daarom verzamel ik singels. Ik wil uitzoeken wat het meeste voordeel bied voor paarden. Alhoewel ik wel geloof dat niet elk paard blij wordt van dezelfde oplossing. Er is ook een training voor gedragstherapie om singeldwang 'af te leren'. Ben wel benieuwd waar dat over gaat. Als zadelmaker is me in Engeland geleerd dat singeldwang not done is. Een goed passend zadel is natuurlijk belangrijk. Singels is nog redelijk onbekend terrein. Daar wordt momenteel veel tijd in onderzoek gestoken. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen ook.

Dus met jullie goedvinden lees ik mee.

Ik heb al prolite, affinity, rossner, mattes, county, prestige a52, fairfax.. ik zou wel eens een passessie puur geënt op singels willen doen. Ik leen ze ook geregeld uit om te zien of het de oplossing is. Als iemand daarmee geholpen is sta ik daar dus ook voor open. Het maakt ons allebei dan wijzer. De passier heb ik bij een klant gezien. Die sprak mij ook aan!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 12:51

idefix4 schreef:
Ik wil niks verkopen natuurlijk, dat zeg ik vast van te voren om kritiek te voorkomen. Mij valt op dat singelnijd veel voorkomt bij vooral merries.

Daarom verzamel ik singels. Ik wil uitzoeken wat het meeste voordeel bied voor paarden. Alhoewel ik wel geloof dat niet elk paard blij wordt van dezelfde oplossing. Er is ook een training voor gedragstherapie om singeldwang 'af te leren'. Ben wel benieuwd waar dat over gaat. Als zadelmaker is me in Engeland geleerd dat singeldwang not done is. Een goed passend zadel is natuurlijk belangrijk. Singels is nog redelijk onbekend terrein. Daar wordt momenteel veel tijd in onderzoek gestoken. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen ook.

Dus met jullie goedvinden lees ik mee.

Ik heb al prolite, affinity, rossner, mattes, county, prestige a52, fairfax.. ik zou wel eens een passessie puur geënt op singels willen doen. Ik leen ze ook geregeld uit om te zien of het de oplossing is. Als iemand daarmee geholpen is sta ik daar dus ook voor open. Het maakt ons allebei dan wijzer. De passier heb ik bij een klant gezien. Die sprak mij ook aan!



Ik denk dat daar echt heel erg veel vraag naar is, jammer dan je in Gelderland zit.

Ookal ligt mijn singel goed (ook volgens zadelpasser) ben ik toch benieuwd of daar jog meer winst te behalen is door een andere singel.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:02

Ik ben dus nog steeds enorm blij met mijn barefoot singel, ik heb van meer mensen gehoord dat die bij veel paarden mooi ligt :) hij is wel wat duurder

Pferdelove

Berichten: 468
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:17

Sintara schreef:
Ik ben dus nog steeds enorm blij met mijn barefoot singel, ik heb van meer mensen gehoord dat die bij veel paarden mooi ligt :) hij is wel wat duurder


https://barefoot-saddle.nl/nieuwe-artik ... anatomisch bedoel je dan deze Sintara? Misschien dat ik die dan ook eens bestel on te vergelijken met die wol banaansingel van Kifra.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:04

Wat een vreselijk interessant en informatief topic! Heb inmiddels alles gelezen. Wil al een tijdje een andere singek omdat mijn huidige voor mijn gevoel niet fijn is voor mijn paard.
Als ik de info zo lees en mijn merrie bekijk kom ik uit bij een asymmetrische singel. Ik heb nu een rechte anatomische van wintec.
De lengte daarvan is wel goed, hij zit ruim boven de oksel. Is op de 1e foto niet zo goed te zien (ook nog niet aangesingeld en wat donker) maar op de 2e en 3e wel.

Afbeelding (zadel is gister aangepast en ligt nu weer veel rechter)
Afbeelding
Afbeelding

Als laatste nog een foto van haar huidige figuur.
Afbeelding

Hiervoor had ik ook een anatomisch gevormde van rossner met van die gespen verder naar onder maar mijn zadelpasser (polane) zei dat dit juist niet fijn is voor de drukverdeling. Ben even kwijt waarom precies niet. Foto daarvan (wel mrt vorige zadel die niet goed lag):

Afbeelding

Wat is nu eem beetje een betaalbare (lees onder de 150 euro) en fijne singel?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:41

Pferdelove schreef:
Sintara schreef:
Ik ben dus nog steeds enorm blij met mijn barefoot singel, ik heb van meer mensen gehoord dat die bij veel paarden mooi ligt :) hij is wel wat duurder


https://barefoot-saddle.nl/nieuwe-artik ... anatomisch bedoel je dan deze Sintara? Misschien dat ik die dan ook eens bestel on te vergelijken met die wol banaansingel van Kifra.

Ja klopt! Echt heel fijn. Nieuw is die een tikje stijf, maar na wat invetten en gebruik vormt hij heel mooi naar je paard.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:29

Dunkeedoo schreef:
Wat een vreselijk interessant en informatief topic! Heb inmiddels alles gelezen. Wil al een tijdje een andere singek omdat mijn huidige voor mijn gevoel niet fijn is voor mijn paard.
Als ik de info zo lees en mijn merrie bekijk kom ik uit bij een asymmetrische singel. Ik heb nu een rechte anatomische van wintec.
De lengte daarvan is wel goed, hij zit ruim boven de oksel. Is op de 1e foto niet zo goed te zien (ook nog niet aangesingeld en wat donker) maar op de 2e en 3e wel.

[ [url=m/6rWxNP.jpg]Afbeelding[/url] ] (zadel is gister aangepast en ligt nu weer veel rechter)
[ [url=m/1h8rnM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/I1eUIR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als laatste nog een foto van haar huidige figuur.
[ [url=m/8QY8v0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hiervoor had ik ook een anatomisch gevormde van rossner met van die gespen verder naar onder maar mijn zadelpasser (polane) zei dat dit juist niet fijn is voor de drukverdeling. Ben even kwijt waarom precies niet. Foto daarvan (wel mrt vorige zadel die niet goed lag):

[ [url=m/tfj5BY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is nu eem beetje een betaalbare (lees onder de 150 euro) en fijne singel?


Even het dikgedrukte er uit geselecteerd. Volgens mij heb je het helemaal goed wat betreft model en lengte.
Ik zou in jouw prijsklasse een Prolite singel adviseren.

Was de Rossner Comfort te breed voor je Paard? In dat geval is het wijs om even de afstand tussen de voorbenen aan de buikkant te meten. De prolite is er namelijk in standaard (is dan smaller dan de Comfort) of in narrow als de ruimte tussen de benen vrij krap is.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:33

Bedankt voor het antwoord! Nee de rossner was niet te breed, ze heeft wel ruimte tussen de voorbenen.
Ik had trouwens niet de comfort maar de rossner dressuursingel:
https://www.divoza.com/nl/rossner-dress ... GIEALw_wcB

Opzich vond ik het een heel fijne singel maar mijn zadelmaakster raad deze dus af vanwege de extra gespen verder naar beneden die eraan zitten ondat dit altijd een ongelijke drukverdeling gaf blijkbaar (al weet ik de exacte redenatie niet meer waarom).

Ik ga kijken naar een prolite (of iets vergelijkbaars)!

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:57

Wat een mooi topic! Ik ben eigenlijk ook opzoek naar een andere singel.

We rijden nu al een tijdje met de prolite 60cm maar mijns inziens is die een beetje kort aan 't worden. Vandaag met een wintec singel van een stalgenootje gereden (65) maar daar liep paard niet fijn mee, die valt sws af.

De lemieux geltek heb ik ook gepast maar die was veel te lomp/breed.

Prolite loopt m'n paard heel fijn mee maar hij is altijd zo nat, droogt slecht en wordt makkelijk heel goor.

Eisen:
Geen elastiek
Bijvoorkeur leer, evt ander materiaal wat geen vocht opneemt.

Afbeelding
Met de prolite van 60cm
Afbeelding
Met de wintec van 65cm

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:08

Het is lastig beoordelen, omdat je paard de voor en Achterhoeken dicht bij elkaar heeft en het hoofd naar beneden, maar de 65 lijkt idd een betere lengte. Voor model kan ik nu niet genoeg zien.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:29

Ik heb de supersoft van kavalkade besteld en inmiddels binnen. Heel fijn, super zacht leer. Singelstoten liggen netjes van elkaar af en op het leer, ook niet teveel leer boven de gespen. Ik heb de variant zonder elastiek. Niet zweterig, past mooi en paard loopt er heel fijn mee.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:59

Ooh dat is een mooie singel ook zeg. En heeft zelfs maat 80 en 85. Die ga ik onthouden!

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:07

Ik heb nu de banaansingel van BR. Mooie singel en past goed. Maar nu wil ik ook graag een banaansingel zonder bont voor de wat nattere dagen.
Iemand tips voor een goede degelijke banaansingel zonder bont en zonder elastiek in maat 75?

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 00:30

Kunnen jullie mij misschien ook helpen? Voot mijn buikige merrie heb ik nu de banaansingel van shire (https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... orId=10041). Echter, het elastiek is mij iets te slap en ze blijft boos met aansingelen. En een bontsingel is niet handig met buitenrijden, klein detail.

Ik vind hem op de onderstaande foto's ook net niet mooi liggen, vaak heb ik de eerste singelstoot strakker dan de tweede singelstoot. Kortom: welke singel heeft een meer banaanvorm met het liefst elastiek?

Enne, beetje buik mag als je ruim 23 bent en genoeg veulens hebt gehad O:) Normaal gesproken is ze buikiger, de foto is gunstig voor haar zullen we maar zeggen.

Standfoto van vandaag:
Afbeelding


Huidige singel, aangesingeld (75 cm):

Afbeelding

Afbeelding

Edit: Ik krijg de foto even niet gedraaid..

Befleur
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-01-21

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:12

Ik lees even mee, heb zo’n beetje het zelfde probleem als Feyr .