Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:30

Sintara schreef:
Daphara schreef:
Bij Agradi nu in de sale! Met kortingscode is die nog geen €52

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... ver-80.htm

[ [url=m/lnypoW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daphara, hoe is het randje van deze singel? Ik vind hem wel interessant maar vaak zijn dit soort randjes hard. En als er ook nog een naad zit op de kopse kant kan ik het écht vergeten...


De rand en binnenkant van de singel is echt heel zacht!
Ik heb de Rossner comfort voor mijn ruin en die is vrij hard, echt dik stevig leer.
Deze Horka is veel zachter, komt waarschijnlijk omdat het aan de binnenkant en rand een dun laagje leer is met schuim vulling van binnen. Aan de buitenkant is deze ook van gewoon stevig leer. Enige nadeel is de maximum maat, die is 80 cm, wat betekend dat die voor mijn ruin te klein zal zijn, zijn Rossner Comfort is 85 en ik vind die gespen in de zomermaanden aan de lage kant, in de winter gaat het wel. Misschien toch eens mailen met Horka of ze het ook in een 90 cm kunnen leveren.

Ook zit er bij de Horka nog vrij veel singel boven de gespen, voordeel van de Rossner comfort van mijn ruin is dat de gespen op het uiteinde liggen, wat weer fijn is voor mensen die weinig ruimte hebben tussen de ideale hoogte van de gespen en het zweetblad.
Nou heb ik bij mijn ruin nog genoeg ruimte over, maar voordat ik ook een Horka voor hem koop, wil ik eerst zeker zijn dat de singel zich goed houdt.


its_daantjee schreef:
Daphara schreef:
Bij Agradi nu in de sale! Met kortingscode is die nog geen €52

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... ver-80.htm

[ [url=m/lnypoW.jpg]Afbeelding[/url] ]


valt deze onder asymmetrische singels? vind het idee van deze singel wel mooi, juist omdat aan de voorkant het vel ophoopt bij mijn paard zou dit misschien een optie kunnen zijn?


Is een asymmetrische singel, maar waarschijnlijk voor jou minder geschikt, omdat jij een singel nodig hebt met de gespen op het uiteinde van de singel, gezien de ideale gesp hoogte bij jouw paard vlak onder het zweetblad ligt.

Welke mattes singel had je nu ook alweer?
En welke lengte (tussen de gespen)?

Dat er vel ophoopt aan de voorkant had je volgens mij eerder niet genoemd, dus is het wel belangrijk om te weten welke singel je nu precies hebt.

Deze was van jou toch?

Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 09:32

De singel in 80 was vond ik ook erg jammer, ik heb de prolite bij mn andere merrie ook gebruikt, was daar ook te kort voor overigens, maar van de Prolite kreeg ze wel plekjes, nu een banaansingel, maar of die geen plekjes geeft door de pasvorm of het materiaal durf ik weer niet te zeggen..
Maar die merrie zou eigenlijk ook minimaal 90 cm nodig zijn.

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:41

Heeft iemand van jullie een idee over het volgende.
Wintec cair singel van 130 cm
Maar deze is aan de korte kant .
Door de padding valt ie natuurlijk kleiner
Maar hoeveel kleiner .
Ga nu op zoek naar wat langere singel , maar welke lengte
Zou 135 cm van gewone singel oke wezen?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:58

Zou deze singel geschikt zijn voor mijn paard?
Mattes crescent
Afbeelding

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 14:21

@daphara

ja die is van mij inderdaad! ik heb nu een mattes, ik denk model crescent. Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:50

its_daantjee schreef:
@daphara

ja die is van mij inderdaad! ik heb nu een mattes, ik denk model crescent. [ [url=m/4cYavd.jpg]Afbeelding[/url] ]


Volgens mij heeft jou paard echt geen crescent nodig hoor. Kun je niet van een stalgenootje een asymmetrische singel lenen om eens te testen?
Laatst bijgewerkt door Daphara op 05-02-22 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:03

wodant schreef:
Zou deze singel geschikt zijn voor mijn paard?
Mattes crescent
[ [url=m/zNNmOp.png]Afbeelding[/url] ]


Ja, dat zou kunnen!

Je kunt ook naar een combinatie kijken van asymmetrisch en crescent. LeMieux heeft daar een mooie van, de anatomie curve.

https://hypostore.nl/lemieux-gel-tek-an ... 123&533=92

Op de foto’s hier een redelijk kort model, zal eens zoeken naar een link met betere foto’s.

Hier ook een Anatomica asymmetrische crescent singel, de “model IV”

https://www.drunensruiterhuis.nl/singel ... tlEALw_wcB

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:18

siskeh schreef:
De singel in 80 was vond ik ook erg jammer, ik heb de prolite bij mn andere merrie ook gebruikt, was daar ook te kort voor overigens, maar van de Prolite kreeg ze wel plekjes, nu een banaansingel, maar of die geen plekjes geeft door de pasvorm of het materiaal durf ik weer niet te zeggen..
Maar die merrie zou eigenlijk ook minimaal 90 cm nodig zijn.


Misschien ga ik Horka dan toch eens bellen, voor grote paarden zouden er ook gewoon dressuursingels te krijgen moeten zijn in een grotere maat. Aangezien heel veel mensen een te korte dressuursingel gebruiken, hoop ik dat er meer bewustzijn komt over het belang van de juiste singellengte/gesp hoogte bij een dressuursingel.

Mijn paarden zijn absoluut niet dik en met stokmaten van 177 en 179 ook niet belachelijk groot of zo, maar vanwege hun maat (bij een Shire is alles nou eenmaal grover, breder en groter), hebben ze minimaal die 80-85 wel nodig en zou 90-95 idealer zijn. Voor Shires groter dan de mijne is bijna niet met goed fatsoen een passende singel te vinden anders dan recht neopreen.

Warmbloed paarden worden ook steeds groter gefokt en toch zie je keer op keer dat de dressuursingels niet in een langere maat te verkrijgen zijn dan 75 cm, 80 en 85 cm is echt al uitzonderlijk.

Ik had vanmiddag nog even mijn singels naast elkaar gelegd voor de vergelijking.

Van links naar rechts:
Rossner Comfort 85 cm, Horka Anatomic 80 cm en de Rossner Super Soft 85 cm.
Afbeelding

Binnenkant van de singels, van boven naar onder: Super soft, Horka Anatomic, Comfort
Afbeelding

En de Rossner Comfort in vergelijk met de Horka Anatomic:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:29

Is die horka nou zo slecht aan de binnenkant?

Hier nog altijd blij met de lemieux maar daar heb je wel meerdere soorten in van de gel tek! de eerste die ik besteld had met ring in het midden was echt enorm lomp en dik :n

2e zonder ring was iets rechter en veel zachter en niet zo lomp

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:40

@ Spenk? Waar zie je slecht? de "rimpels" zijn gewoon het materiaal niet de scheuren zoals je bij fairfax snel ziet..

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:45

Daphara schreef:
siskeh schreef:
De singel in 80 was vond ik ook erg jammer, ik heb de prolite bij mn andere merrie ook gebruikt, was daar ook te kort voor overigens, maar van de Prolite kreeg ze wel plekjes, nu een banaansingel, maar of die geen plekjes geeft door de pasvorm of het materiaal durf ik weer niet te zeggen..
Maar die merrie zou eigenlijk ook minimaal 90 cm nodig zijn.


Misschien ga ik Horka dan toch eens bellen, voor grote paarden zouden er ook gewoon dressuursingels te krijgen moeten zijn in een grotere maat. Aangezien heel veel mensen een te korte dressuursingel gebruiken, hoop ik dat er meer bewustzijn komt over het belang van de juiste singellengte/gesp hoogte bij een dressuursingel.

Mijn paarden zijn absoluut niet dik en met stokmaten van 177 en 179 ook niet belachelijk groot of zo, maar vanwege hun maat (bij een Shire is alles nou eenmaal grover, breder en groter), hebben ze minimaal die 80-85 wel nodig en zou 90-95 idealer zijn. Voor Shires groter dan de mijne is bijna niet met goed fatsoen een passende singel te vinden anders dan recht neopreen.

Warmbloed paarden worden ook steeds groter gefokt en toch zie je keer op keer dat de dressuursingels niet in een langere maat te verkrijgen zijn dan 75 cm, 80 en 85 cm is echt al uitzonderlijk.


Ik denk dat de meeste warmbloeden ook al snel in de 80/85 maat zitten zeker als ze om en nabij de 1.70 zijn qua stokmaat.
Ook de "ouderwetse" types want die hebben dan vaak al weer wat meer body.
En vergis je ook niet in de "barokke" pony-types. Mijn pony van 1.40(ja ook wat mollig..) heeft ook al een 70cm singel nodig, 65 zou écht minimaal zijn.
En dat is nog een "beschaafde" tinkerx haflinger, maar dieren als "volle" tinkers, norikers, fuchsen etc. die redden het ook niet met 75 cm :+

Mijn beide merrie's zijn zo'n 1.67 maar de 1 model tonnetje rond, en ja, ook te zwaar...
de andere is veel slanker, maar die heeft toch wel echt al een 80 nodig, wil je écht goed zitten.

Ik weet dat Kavalkade een aantal singels heeft die langer zijn, maar dat zijn weer rechte modellen.
Ook Edix heeft een aantal modellen met lange singels, maar ik weet niet of die dan weer singels zonder elastiek hebben.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:50

Spenk schreef:
Is die horka nou zo slecht aan de binnenkant?

Hier nog altijd blij met de lemieux maar daar heb je wel meerdere soorten in van de gel tek! de eerste die ik besteld had met ring in het midden was echt enorm lomp en dik :n

2e zonder ring was iets rechter en veel zachter en niet zo lomp


Zowel de Horka als de Rossner Super soft (die rechte singel) zijn aan de binnenzijde heel zacht door foam vulling met een soepel laagje kalfsleer er over. Doordat het leer aan de binnenzijde soepeler is, plooit het ook iets meer.

Het zijn dus plooien en geen barsten.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:08

Daphara schreef:
wodant schreef:
Zou deze singel geschikt zijn voor mijn paard?
Mattes crescent
[ [url=m/zNNmOp.png]Afbeelding[/url] ]


Ja, dat zou kunnen!

Je kunt ook naar een combinatie kijken van asymmetrisch en crescent. LeMieux heeft daar een mooie van, de anatomie curve.

https://hypostore.nl/lemieux-gel-tek-an ... 123&533=92

Op de foto’s hier een redelijk kort model, zal eens zoeken naar een link met betere foto’s.

Hier ook een Anatomica asymmetrische crescent singel, de “model IV”

https://www.drunensruiterhuis.nl/singel ... tlEALw_wcB


Bedankt weer voor het meedenken! Echt heel fijn!

De Lemieux lijkt me een fijne singel! Zijn dit exact dezelfde. Het lijkt alsof degene met clip meer gevormd is dan degene zonder clip of lijkt dat maar zo?

Afbeelding

En kan ik beter voor 5 of 10 cm langer gaan dan de kavalkade die op de foto’s te zien is?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:10

siskeh schreef:
@ Spenk? Waar zie je slecht? de "rimpels" zijn gewoon het materiaal niet de scheuren zoals je bij fairfax snel ziet..

Goh maar dat wil je toch ook niet perse? Al die rimpels erin? Dat is bij mijn lemieux echt compleet niet zo. Die is heel mooi egaal zonder rimpels en kreukels en superzacht.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:11

Die lemieux met clip is meer gevormd en ook lomper dan die andere. Bij mij zat die dus niet mooi en de andere wel.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:51

Spenk schreef:
Die lemieux met clip is meer gevormd en ook lomper dan die andere. Bij mij zat die dus niet mooi en de andere wel.


Oeh dat is goed om te weten.. vond die met clip ook veel te breed bij de gespen.. dan kwam die alsnog in de oksel.. is dat bij die zonder clip niet?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:00

nummie schreef:
Spenk schreef:
Die lemieux met clip is meer gevormd en ook lomper dan die andere. Bij mij zat die dus niet mooi en de andere wel.


Oeh dat is goed om te weten.. vond die met clip ook veel te breed bij de gespen.. dan kwam die alsnog in de oksel.. is dat bij die zonder clip niet?

Nee die is zo
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... ncEALw_wcB

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:44

Ik heb nu een Mattes cresent in 80cm. Paard is net behandeld door de ostheo, dus even wachten tot ik er weer op mag

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:28

Mijn kleine pony van 1,39 heeft ook al maat 65 inderdaad als je kijkt naar de gespen. Als ik netjes onder mijn dekje moet blijven moet ik 60cm nemen maar dat valt gewoon gelijk niet lekker, dus dan maar net elkaar aantikken. De meeste singels zijn te kort voor grote paarden en de meeste zweetbladen zijn weer te lang voor pony's. :+

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:32

IwanLuver schreef:
Kan iemand mij adviseren? Ik ben toe aan een nieuwe singel, maar welke?? Ik heb een rechttoer rechtaan singel, maar ik denk dat het beter kan. Ze is ook regelmatig wat narrig op aansingelen. Dit is mijn paard
[ [url=m/79FSW2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MYgvOT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had een paar jaar geleden al dit bericht geplaatst, maar ik heb nog steeds niet de juiste singel. Ik heb afgelopen week de Horka Singel Anatomic Dressuur besteld en gisteren gepast. Zo op het oog was de singel mooi passend. Maar haar elleboog kwam tegen de singel tijdens het stappen. Maar niet mee gereden verder, want ik wil geen wondjes.
Heeft iemand een ander idee voor een singel?
Afbeelding
Afbeelding

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:40

Hoewel ik zou verwachten dat er met zo'n groot paard genoeg ruimte zou zijn is niets toch minder waar blijkt. Heb je al eens een cresent model (banaanvormig) geprobeerd? Met een paard met een klein buikje is dat wel het meest succesvolle model hier. Dan eentje van Kerbl die veel genoemd is hier of de leren versie van Kramer is ook erg mooi. Heb ze beide.

marielles90
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:18

Zouden jullie mij misschien kunnen helpen?
Op dit moment heb ik een rechte neoprene singel van 65cm en na het lezen van dit topic weet ik in ieder geval dat deze veel te kort is }:0
Nu we de laatste maanden wat harder aan het trainen zijn merk ik dat de singel het zadel naar voren trekt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb ook foto's van de Horka anatomic 80 cm. om even te proberen qua maat en model. Hele fijne soepele singel maar deze singel lijkt mij wat te lang (zou nog 2-3 gaten moeten nasingelen) en helaas loopt ze met haar ellebogen tegen de singel..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt!

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:21

Ik ben benieuwd hoe die rechte ligt na het rijden, afgaande op de huidige foto zou ik zeggen dat een rechte(al dan niet anatomisch gevormd) maar langer, het beste zou zitten.
Te korte singel gaat de boel ook wel eerder van schuiven heb ik het idee.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:23

Ik vind je paard niet echt buikig. Een rechte singel zou aardig moeten zijn denk ik. Ik vind wel je zadel iets achterover hellen en dat kan (zeker met intensieve trainingen) wel zorgen dat de boel naar voren gaat.

Zoals hierboven gezegd: een foto na het rijden zou ideaal zijn. Op basis van je Horka singel is 80 inderdaad weer wat te lang als je nog moet aansingelen. Zou dan ergens er tussenin gaan zitten.

marielles90
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-04-21

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:35

Bedankt alvast! Ga ik morgen ook even na-foto's maken.