Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:42

Ik heb een br banaansingel (65 cm) voor het longeren en een Christ banaansingel (75 cm) voor het rijden. Ik heb ook nog de mattes crescent, die heb ik nog niet gepast. Ik heb helaas alleen fotos van een poos terug met de te korte br singel, staan wel ergens in dit topic. Foto van longeersingel kan ik eventueel morgen pas maken, zadel pas woensdag oid weer... :+

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:56

Sowieso kan het eigenlijk al niet dat je twee verschillende lengte singels hebt, zeker als deze niet simpel recht zijn. De uitsparingen voor de benen zitten dan in ieder geval bij 1 van de 2 singels niet op de juiste plek wat irritatie kan veroorzaken.

Verder kan ik er zonder foto's denk ik weinig van maken dus dat zou ik zeker van de week eens doen! Dan kunnen we hier gerichter advies geven.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de beide singels die je noemt vrij breed zijn. Dat past niet ieder paard, zeker niet de buikige paarden met weinig ruimte bij de oksels. Dat is iets waar je misschien ook even kritisch naar kunt gaan kijken.

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 13:03

Een langere singel past helaas niet aan de longeersingel :+ . Verder merk ik niks van irritatie en ik heb een merrie die heel snel boos is als iets niet goed zit...

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:19

Als de voorkant losser zit, zou ik denken dat de singel een nog grotere banaanvorm nodig heeft. Nog meer gebogen dus.
Dan is de achterste boog nog niet lang genoeg om op hetzelfde gaatje even strak te zitten, voor de buik van je merrie.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:25

Vraagje

Heeft iemand ervaring met de wintec cair dressuursingel?

Hoe bevalt die?


Afbeelding

Igniss

Berichten: 992
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 15:42

Mijn spekkie heeft in de winter weinig tot niets hoeven doen :')
De bedoeling is dat ze haar sportmodelletje terug krijgt. Maar dat zal even duren.

Nu zijn we onder het zadel weer aan het oppakken en het zit niet allemaal hoe het hoort meer.
normaal rijden we met een rossner comfort die goed bevalt. Maar nu ze ronder is staat deze van voor een beetje af.
Ook schuift het zadel wat naar voren, zadelmaker is gebeld maar dat is nog niet eerder gebeurd. Ik had altijd eerder problemen met het naar achteren schuiven.

Afbeelding

Geen geweldige foto, maar de lengte is naar mijn idee prima. Alleen de vorm is niet handig nu ze ronder is.

Ik heb een edix, maar die lijkt nu wat te kort te zijn. Al wil ik die wel proberen komende week om te zien of die vorm beter aansluit.

Wie heeft tips?

Folani
Berichten: 45
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:51

Vraagje aan de mensen met een crescent singel, hoe bepaal je hoeveel curve hierin moet zitten?
Ik ben opzoek naar een fijne crescent singel alleen zie ik heel veel verschil in de bolling hierin.
Van de week heb ik die met bont van BR geprobeerd en die lijkt qua bolling goed, alleen veel te kort. Ook heb ik liever een van leer die wat steviger is dan die van br.

Nu kwam ik deze tegen maar die lijkt veel meer bolling te hebben:
https://hypostore.nl/kavalkade-dressuur ... -moon.html

Deze leek me ook wel wat maar die neigt dan volgensmij weer teveel naar asymmetrisch?
https://www.agradi.nl/waldhausen-singel ... t-75cm.htm

Help :')

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:32

Hoe boller je paard hoe boller de singel. Het beste is om te kijken naar de gespen. Ligt 1 gesp hoger of lager dan de ander, dan kun je kijken naar een singelel met juist minder of meer bolling. Meestal is de achterste gesp lager en dan heb je vaak meer bolling nodig om de gespen op gelijke hoogte te brengen. De lengte is wel ook van invloed.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 12:46

Is er hier iemand die een edix crescent singel 70 (of 75) cm heeft die te klein is? Ik heb een 80 cm zwart liggen en die is eigenlijk te lang voor het mooie. En ik dacht misschien is hier iemand dit eventueel interesse heeft om te ruilen.

Eefjevermaat
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 16:46

Hoi, ook een vraagje hier. heb een mooie christ singel gekocht bruin in 90cm banaan vorm. Maar deze is zo’n 20cm te lang. Iemand interesse om te ruilen tegen een 70cm singel? Hoeft niet perse een christ singel te zijn. Anders is de singel eventueel ook te koop.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 12:29

Is hier iemand die toevallig mee zou willen kijken naar wat voor soort singel slim is om te kopen icm haar bouw? Gaat om een jong paard, wordt volgende maand 3 dus ik kan ook nog niet ohz vergelijken. Op basis van het plaatje op de 1e pagina twijfel ik vooral tussen anatomisch en asymmetrisch. O.a. de Rambo Micklem singel spreekt mij wel aan.
Heb helaas niet de beste foto's (en ook niet snel de mogelijkheid deze te maken ivm dat ik momenteel op krukken loop) maar hopelijk geeft het een idee :)
Op volgorde van "meest recent" naar "iets langer geleden":

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik 1 foto met zadel (met te smalle boom) icm een rechte singel (70cm), maar die is van schuinvoor genomen dus betwijfel of daar veel over te zeggen is

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15993
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:57

Gewoon een rechte singel hoor. Ze is niet overdreven buikig en de singelgroeve is best recht.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:59

Ja ik denk ook een rechte singel, niet al te breed

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:10


Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:05

Die laatste is heel flexibel. Ik vind 'm heel fijn, veel anderen ook, maar bij anderen trekt deze recht en is het minder een succes van wat ik hier gelezen heb. De rest geen ervaring mee maar die Kavalkade ziet er mooi stevig uit, alleen wel extra leer boven de singel stoten dus dat moet wel passen icm je paard. Die andere twee hebben dat ook een beetje, maar wel minder volgens mij.

fnpetter1990

Berichten: 37
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:34

Hoi! Ik heb de Waldhausen singel contour voor een buikig paard, maar die schuift alsnog naar voren. Zou een Mattes cresent misschien beter blijven zitten? Het lijkt op de foto dat die iets meer gebogen is dan de Waldhausen, en misschien dat het bontje ook helpt tegen schuiven?

Als ik die singel bestel en uitprobeer, dan kan ik hem denk ik niet meer terugsturen? Ik zie ze helaas amper te koop tweedehands.

Als iemand nog zo'n singel heeft, ik hou me aanbevolen (75 of 80 cm).

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:05

fnpetter1990 schreef:
Hoi! Ik heb de Waldhausen singel contour voor een buikig paard, maar die schuift alsnog naar voren. Zou een Mattes cresent misschien beter blijven zitten? Het lijkt op de foto dat die iets meer gebogen is dan de Waldhausen, en misschien dat het bontje ook helpt tegen schuiven?

Als ik die singel bestel en uitprobeer, dan kan ik hem denk ik niet meer terugsturen? Ik zie ze helaas amper te koop tweedehands.

Als iemand nog zo'n singel heeft, ik hou me aanbevolen (75 of 80 cm).


Ik heb deze van felix buhler 80 cm te koop:
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... maansingel

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 14:27

Willen jullie nog eens meekijken?

Zadelmaker heb ik al gevraagd want denk dat ze breder geworden is en het zadel nu iets achterover ligt. Ze is veel minder buikig geworden en de singel staat nu wat af aan de voorkant. Dit is de horka. Heb nog de edix cresent liggen en een rechte van br

Foto’s zijn na het rijden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor het rijden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 12:51

MarjanB schreef:
Willen jullie nog eens meekijken?

Zadelmaker heb ik al gevraagd want denk dat ze breder geworden is en het zadel nu iets achterover ligt. Ze is veel minder buikig geworden en de singel staat nu wat af aan de voorkant. Dit is de horka. Heb nog de edix cresent liggen en een rechte van br

Foto’s zijn na het rijden
[ [url=m/SapABz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8xqk2w.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Q8OwxY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor het rijden
[ [url=m/jaeP1G.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4aaAO1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Dt3XiW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het zadel neigt idd wat achterover zo op de foto. Kun je er niet zelf alvast een bredere boom in stoppen? Of heb je dikke vulling in het dekje zitten aan de voorkant die eruit kan?
Qua singel vind ik je horka niet heel gek, maar een rechte past misschien beter.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:07

Ja gisteren een dunnere pad er onder gehad en lag beter. Zadelmaker ook al contact mee. Het los staan van de flap van de singel kan geen kwaad?

Afbeelding

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:20

Ik vind het zelt niet optimaal als die flap los staat, maar deze singel is verder wel van zacht leer en vrij breed vind ik. Zou het geen ramp vinden als je paard er fijn mee beweegt, maar zou wel een rechte proberen als je die toch hebt liggen.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:16

Iemand ideeën voor een andere singel? Zadel kruipt stiekem een beetje naar voren, van de week nog de zadelmaker gehad zadel ligt verder goed.
Maar singel schuift ver naar voren bijna zijn oksels in en trekt zadel mee.
Rij nu met een FRA supersingel, hij is ook wat bozig met singelen…

Hij heeft geen echte uitgesproken singelplek, is wat breed op de ribben en wat smal aan de voorkant. Niet zo’n hele uitgesproken schoft en daar wel breed in (hoop model)
Rechte rug en best oplopend kruis vervolgens (ja het ideale model ook voor een zadel :+ )

Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:28

dieseltje09 schreef:
Iemand ideeën voor een andere singel? Zadel kruipt stiekem een beetje naar voren, van de week nog de zadelmaker gehad zadel ligt verder goed.
Maar singel schuift ver naar voren bijna zijn oksels in en trekt zadel mee.
Rij nu met een FRA supersingel, hij is ook wat bozig met singelen…

Hij heeft geen echte uitgesproken singelplek, is wat breed op de ribben en wat smal aan de voorkant. Niet zo’n hele uitgesproken schoft en daar wel breed in (hoop model)
Rechte rug en best oplopend kruis vervolgens (ja het ideale model ook voor een zadel :+ )

[ [url=m/v9qT2T.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik had vergelijkbaar probleem en de assymetrische mattes singel bleek hier de oplossing

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 15:34

Ik kom even binnen vallen :o

Ik heb het idee dat mijn singel wat aan de smalle kant is en vraag me af of dat kwaad kan.
Bij de gespen en in het midden is de singel wel iets breder. Zou een brede rechte singel bij dit paard niet wenselijker zijn i.v.m betere drukverdeling? Ik heb namelijk niet de indruk dat dit paard zoveel meer ruimte voor het voorbeen nodig heeft.


Afbeelding

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 23:36

Jeetje zo dun zie je ze niet veel meer. Wel een goede singel voor de war kleinere ponytjes met weinig ruimte dan. Als je paard er fijn mee loopt zou je haast zeggen niks meer aan doen, maar gezien je ruimte genoeg hebt lijkt me een iets breder singeltje wel aangenamer voor de drukverdeling natuurlijk. Het is altijd te proberen..