Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:59

Ik heb hetzelfde singesyteem en geen verschil bij meerdere zadels.. dus dat is beetje onzin reden.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:02

Hopelijk komen we na de afspraak tot meer duidelijkheid

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:14

Dat hoop ik voor je. Anders ga naar Drunens Ruiterhuis, die zijn erg goed met zadels (ik zie dat je in Brabant woont).

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:16

Dank je voor de tip!

Igniss

Berichten: 992
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:25

Hier komt vandaag de edix singel binnen. Laten we hopen dat het helpt tegen die 1/2 cm die het zadel naar achteren schuift. Al heb ik het vermoeden dat het ook wat komt door de grote beweging van de schouder. Maar hoe ik dat dan ga oplossen..

het zadel past gewoon goed en is recent aangepast dus dat zou het niet mogen zijn. :') wellicht gebeurd het minder als ze straks netjes in de spieren zit? Ze word natuurlijk pas doorgereden.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:26

Iris1702 schreef:
Ik heb contact gehad met de zadelmaker en hij heeft het als volgt uitgelegd.

De voorste stoot komt van de voortak af en de achterste van de V ophanging. Dat er een gat verschil in zit is normaal bij dit singelsysteem zei hij.

Zijn advies was een rechte singel proberen en met 1 gat verschil aansingelen.

Dit even los van de ligging van het zadel, hier wordt nog een afspraak voor ingepland.


Klinkt me vreemd. Want als dat “normaal” is, dan hij je dat toch vanaf dag 1 geadviseerd. Nu heb je dus al die tijd volgens hem je paard verkeerd gesingeld.

Plus als je dat nu gaat doen is achter weer strakker dan voor. Je gaatjes zitten half half en schelen geen gat.

Edit: Farjen had hetzelfde euvel in dit topic. Misschien ook bij haar even polsen hoe ze dat opgelost heeft?

En je zou ook nog kunnen kijken naar een V-gespen singel.


Afbeelding

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 20:25

Hannanas schreef:
En je zou ook nog kunnen kijken naar een V-gespen singel.


Dit lijkt mij een goede oplossing!!

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:30

Daar heb ik nog nooit van gehoord, ga er eens naar kijken! Bedankt voor de tip!

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:44


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:07

Nibbit schreef:
Iris1702 schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord, ga er eens naar kijken! Bedankt voor de tip!


Zoiets, maar meerdere merken hebben ze ;)


https://www.divoza.com/nl/paard/zadels/ ... ngel-leder


Ik ben er absoluut geen fan van!

Je gaat hier een extra “gesp” (dus druk punt) lager toevoegen precies op de pectorale spier, die een paard hard nodig heeft om de rug te kunnen bollen.

Een druk punt geeft eerst pijn en daarna wordt het doof en zodra de druk er af gaat komt de pijn weer terug.

Kies dan voor zoiets:

https://www.edixsaddles.com/product/edi ... uursingel/

Een singel met goed elastiek, 3 lagen dik, dat de druk over de hele singel verdeeld.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 00:14

Nibbit schreef:
Iris1702 schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord, ga er eens naar kijken! Bedankt voor de tip!


Zoiets, maar meerdere merken hebben ze ;)


https://www.divoza.com/nl/paard/zadels/ ... ngel-leder



Ik heb deze singel al ruim 6 jaar en nog altijd mega tevreden mee! :j

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:10

Hallo dames, ik lees al een tijdje met jullie mee, heel interessant :o Maar ik val toch maar even binnen met de volgende vraag... een paar pagina's eerder ging het over de 2 spieren waarbij je moet zorgen dat de gespen van de singel daar niet op zitten. Ik denk bij mijn paard de onderste spier te kunnen zien lopen (kan dat?) maar vind het lastig te ontdekken waar de bovenste precies loopt. Ik dacht er goed aan te doen een relatief lange singel (heb een dressuurzadel) te kopen, maar twijfel nu of hier niet toch een probleem ontstaat. Heb wel plaatjes op internet gezien maar die vind ik lastig te vertalen naar een "echt" paard. Heeft iemand misschien tips?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:14

Pluutje schreef:
Hallo dames, ik lees al een tijdje met jullie mee, heel interessant :o Maar ik val toch maar even binnen met de volgende vraag... een paar pagina's eerder ging het over de 2 spieren waarbij je moet zorgen dat de gespen van de singel daar niet op zitten. Ik denk bij mijn paard de onderste spier te kunnen zien lopen (kan dat?) maar vind het lastig te ontdekken waar de bovenste precies loopt. Ik dacht er goed aan te doen een relatief lange singel (heb een dressuurzadel) te kopen, maar twijfel nu of hier niet toch een probleem ontstaat. Heb wel plaatjes op internet gezien maar die vind ik lastig te vertalen naar een "echt" paard. Heeft iemand misschien tips?


Toevallig dat je dit specifiek vraagt met die twee spieren. Ik ben bezig dit uit te werken op verzoek, zal je even een PB doen.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:10

Nibbit schreef:
Iris1702 schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord, ga er eens naar kijken! Bedankt voor de tip!


Zoiets, maar meerdere merken hebben ze ;)


https://www.divoza.com/nl/paard/zadels/ ... ngel-leder


Even een vraagje over deze singel, jullie hebben me een langere singel geadviseerd met de gespen op het eind. Deze singel gaat van 65 naar 75 cm maar ik vindt de gespen niet echt op het eind zitten, zou dit passen? Of wordt dit te krap met de dekjes?

Ik heb vandaag trouwens met een rechte singel gereden en met gaatje verschil gesingeld maar dit was ook niet optimaal, verschil is nog niet gelijk en nu zit het voorste deel van de singel weer heel erg los.

Dus ik denk dat een v singel hierin misschien toch een uitkomst kan zijn.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:04

Daphara schreef:
Nibbit schreef:


Zoiets, maar meerdere merken hebben ze ;)


https://www.divoza.com/nl/paard/zadels/ ... ngel-leder


Ik ben er absoluut geen fan van!

Je gaat hier een extra “gesp” (dus druk punt) lager toevoegen precies op de pectorale spier, die een paard hard nodig heeft om de rug te kunnen bollen.

Een druk punt geeft eerst pijn en daarna wordt het doof en zodra de druk er af gaat komt de pijn weer terug.

Kies dan voor zoiets:

https://www.edixsaddles.com/product/edi ... uursingel/

Een singel met goed elastiek, 3 lagen dik, dat de druk over de hele singel verdeeld.


Maar ze zoekt iets om de scheve gaatjes van de singelstoten mee te compenseren en daarvoor is zoiets nou juist wel handig.
Dat doet die uit jouw link niet?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:06

Iris1702 schreef:
Even een vraagje over deze singel, jullie hebben me een langere singel geadviseerd met de gespen op het eind. Deze singel gaat van 65 naar 75 cm maar ik vindt de gespen niet echt op het eind zitten, zou dit passen? Of wordt dit te krap met de dekjes?

Ik heb vandaag trouwens met een rechte singel gereden en met gaatje verschil gesingeld maar dit was ook niet optimaal, verschil is nog niet gelijk en nu zit het voorste deel van de singel weer heel erg los.


Bij deze is de flap vrij lang maar misschien zijn er andere merken waarbij het iets korter is. (al denk ik wel dat iets lengte aan de bovenkant nodig is om te zorgen dat de gesp wel op het leer blijft ook als de `V` wat scheef trekt


lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:24

Als je zadel niet op je paard ligt en je trekt de stoten loodrecht naar beneden, zijn de gaten dan ook zo ongelijk? Want je zadel ligt wel erg achterover, wat natuurlijk ook ongelijkheid veroorzaakt, toch?
Ik zou toch eerst een zadelmaker erbij halen eigenlijk..

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 00:25

lies schreef:
Als je zadel niet op je paard ligt en je trekt de stoten loodrecht naar beneden, zijn de gaten dan ook zo ongelijk? Want je zadel ligt wel erg achterover, wat natuurlijk ook ongelijkheid veroorzaakt, toch?
Ik zou toch eerst een zadelmaker erbij halen eigenlijk..


Die afspraak is volgens mij al gemaakt vertelde ze eerder. Toch?

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:27

Ja er komt een zadelmaker langs maar wil wel alvast een singel bestellen

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:29


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:22

Nibbit schreef:
Zoiets, maar meerdere merken hebben ze ;)

https://www.divoza.com/nl/paard/zadels/ ... ngel-leder


Nibbit schreef:
Daphara schreef:
Ik ben er absoluut geen fan van!

Je gaat hier een extra “gesp” (dus druk punt) lager toevoegen precies op de pectorale spier, die een paard hard nodig heeft om de rug te kunnen bollen.

Een druk punt geeft eerst pijn en daarna wordt het doof en zodra de druk er af gaat komt de pijn weer terug.

Kies dan voor zoiets:

https://www.edixsaddles.com/product/edi ... uursingel/

Een singel met goed elastiek, 3 lagen dik, dat de druk over de hele singel verdeeld.


Maar ze zoekt iets om de scheve gaatjes van de singelstoten mee te compenseren en daarvoor is zoiets nou juist wel handig.
Dat doet die uit jouw link niet?


IMO moet je geen zadelprobleem met een singel willen oplossen!

De singel uit mijn link zal prima een hoogteverschil in gaatjes kunnen compenseren, daarbij de druk verdelen over de hele singel, zonder een druk punt toe te voegen op een plek waar je imo geen druk punt moet willen hebben.

@iris1702 vraag je zadelmaker of die ook wat verschillende singels mee wil nemen om te testen van 70 en 75 cm. Ik zou voor de zekerheid ook een crescent willen testen als ik jou was. Vanwege het ruimtegebrek vraag ook naar singels met de gespen op het uiteinde van de singel.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:54

Eens met Daphara en Lies. Een singelprobleem lossen we op met een singel, een zadelprobleem met de zadelmaker. Dit is een zadelprobleem.

Voor een passende singel kijk je simpelweg naar de singelgroeve voor de vorm, en dan moet hij iig voorbij de pectoralis komen, bij de latissimus komt hij met een dressuurzadel niet eens in de buurt.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:03

Maar ook al gaat dit zadel goed liggen dan nog zijn de gaten in de stoten scheef, dat veranderd niet?

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:12

Nibbit schreef:
Maar ook al gaat dit zadel goed liggen dan nog zijn de gaten in de stoten scheef, dat veranderd niet?


Dat was mijn gedachte ook..
Ik heb op goed geluk de rossner 75 cm besteld om te passen. Mocht hij te groot zijn moet ik op zoek naar een andere maar heel veel opties zijn er dan niet.