Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 46 van de 161 [ 4025 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 161  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Toch maar een andere singel??

 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad al wel vaker twijfels gehad over deze singel. Of die lang genoeg is en of die inderdaad niet teveel “af staat” aan de voorkant.
Wat betreft zadelmaker heb ik ook wel vaker getwijfeld hoor. Hoewel ik wel het idee heb dat ze kundig is en ze heeft uitgelegd waarom het paard geen last heeft van dat minieme stukje dat ie (altijd al) naar voren schuift.

Edit: ik ga eens kijken of iets kan lenen. Vind het zo lastig iets anders te kopen, kost vaak genoeg en je weet van tevoren nooit of dat nou net de goede is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-21 22:35 



 
Profiel   

Okay op zoek naar tips ;)

Mijn paard ging een tijdje heel goed op de Kavalkade singel. Ik merk echter dat mijn singel gaat schuiven en paardlief heeft zich ontwikkeld dus een maatje langer zou mogen. Zijn er tips?
Het zadel wordt snel instabiel, dus liefst niet te elastiekerig...


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-21 20:36 



 
Profiel   

meiske1577 schreef
Okay op zoek naar tips ;)

Mijn paard ging een tijdje heel goed op de Kavalkade singel. Ik merk echter dat mijn singel gaat schuiven en paardlief heeft zich ontwikkeld dus een maatje langer zou mogen. Zijn er tips?
Het zadel wordt snel instabiel, dus liefst niet te elastiekerig...


[ [url=m/dhvcKS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nou ik denk wel 2 maatjes langer, de singel mag zeker 20 cm extra hebben. Voor de rest is de foto echt van te dichtbij genomen om er met zekerheid iets over te zeggen. Ik zou denk ik anatomisch of asymmetrisch model adviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 00:08 



 
Profiel   

en wat handig is is een lusje voor de gesp zodat het stuk achter de gesp op zijn plaats blijft.
Verder denk ik ook dat je eerder 15 a 20 cm langer zou mogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 07:29 



 
Profiel   

De singel op de foto is 65cm. Ik heb er nu om te testen de singel van mijn andere paard even om gedaan, een ander model, in 70cm, en die krijg ik bijna niet aangesingeld. Daar zitten inderdaad die lussen boven waar de singelstoten doorheen moeten. Door dat extra leer kan ik dan niet genoeg aansingelen waardoor alles gaat schuiven… dezelfde singel heb ik ook in maat 60 liggen en die is weer te kort :+

Hebben jullie tips voor singels die mooi anatomisch zijn zonder te veel leer boven de gespen?

Hoe bevalt de Horka Anatomica?

Ik heb dit paard overigens ook al eens op de fairfax en prolite gehad, maar die vond hij toen echt niet prettig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:09 



 
Profiel   

dan zou ik de horka ook niet nemen, dat is dezelfde pasvorm dan de fairfax en prolite.
Ook die van Le mieux is zowat gelijk als je ze op elkaar legt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:41 



 
Profiel   

Dat is wel jammer, zeker de LeMieux lijkt me heel mooi en zacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 08:46 



 
Profiel   

Dat is allemaal zelfde pasvorm ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 09:24 



 
Profiel   

meiske1577 schreef
Dat is wel jammer, zeker de LeMieux lijkt me heel mooi en zacht.

Dat is hij zeker. Verschil in kwaliteit voel je wel. Maar de pasvorm is ongeveer gelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 09:27 



 
Profiel   

meiske1577 schreef
De singel op de foto is 65cm. Ik heb er nu om te testen de singel van mijn andere paard even om gedaan, een ander model, in 70cm, en die krijg ik bijna niet aangesingeld. Daar zitten inderdaad die lussen boven waar de singelstoten doorheen moeten. Door dat extra leer kan ik dan niet genoeg aansingelen waardoor alles gaat schuiven… dezelfde singel heb ik ook in maat 60 liggen en die is weer te kort :+

Hebben jullie tips voor singels die mooi anatomisch zijn zonder te veel leer boven de gespen?

Hoe bevalt de Horka Anatomica?

Ik heb dit paard overigens ook al eens op de fairfax en prolite gehad, maar die vond hij toen echt niet prettig.


De Horka heeft uit mijn hoofd wél weer elastiek, dat kan dan nog in je voordeel werken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 10:17 



 
Profiel   

Als ik de beschrijving bij de foto van de mattes singels bekijk zou mijn paard weleens een model atlethico kunnen gebruiken, ook omdat het zadel snel de neiging heeft naar achteren te zakken en voorste singelstoot hoger valt dan de achterste. Nog tips voor dit soort singels? Iets wat heel zacht is maar zonder bont zou wel lekker zijn. Doekje er langs en het is weer schoon, bont is toch meer werk.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 14:37 



 
Profiel   

Goedemorgen, vandaag en gister het hele topic proberen te lezen. Ik ben al zo'n 5 jaar bezig met de juiste singel vinden, heel veel singels geprobeerd maar nu lijkt de singel mijn zadel toch weer naar voren te trekken.
Budget nieuw zadel is er helaas niet we rijden 2x in de week en paard loopt fijn onder dit zadel. (Ookal aardig wat zadels gehad maar iedere keer heb ik rodeo als het zadel niet goed past en bij deze heeft hij dat niet.
Hij heeft met aansingel singelnijd tenzij hij een bak slobber of hooi voor zijn neus heeft.

Wat heb ik al geprobeerd?
- horka,fairfax,prolite,anky
- schockemohle pandora met elastiek,harry horse comfort,rossner,passier zelfde model als hh
- mattes cresent met elastiek

Met de schockemohle ging het 3 jaar goed maar nu toch weer problemen. We hebben een tijdje niet fanatiek getraint dus hij is ook wat bespiering kwijt. Zadel ligt niet optimaal maar paard loopt er fijn mee en ik zit er ook fijn in.
Ik merk wel dat hij minder singelnijd heeft met een singel MET elastiek.

Ik hoor graag jullie advies

Voor het rijden:
[ img ]

Na het rijden:
[ img ]
[ img ]

Met de mattes:
[ img ]

Zonder singel zadel 3 jaar geleden:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 10:55 



 
Profiel   

Pin me er niet op vast, maar het lijkt op het probleem wat ik had met mijn vorige zadel.. Het lijkt namelijk of de voorkant veel te hoog ligt als je kijkt naar de foto's van 3 jaar geleden. In mijn geval was het kopijzer wat de zadelpasser erin gezet had zo'n 4 maten te klein. De boommaat zou hier in mijn ogen dus ook makkelijk te klein kunnen zijn waardoor het zadel achterover kiept en het geheel naar voren duwt. Je ziet de singelstoten al naar voren wijzen. Ik zie dat je er nu een prolite pad of iets dergelijks onder hebt liggen? Waarvoor dient deze als ik vragen mag? Ik heb dit ook geprobeerd in de hoop dat mijn zadel niet meer zou kiepen, maar dat had natuurlijk totaal geen nut bij een te kleine boommaat. Het zadel ligt wel rechter, maar in geheel nog hoger en schuift dan waarschijnlijk in geheel gewoon naar voren.

Ik ben bang dat een singel dus niet de oplossing gaat zijn, maar als ik kijk naar de ruimte voor de singel en de buik dan heb je in ieder geval een smalle Cresent nodig. De Mattes zijn bij mij ook veels te breed. De Kerbl maansingel die hier veel genoemd wordt is stukken smaller, maar ook flexibeler dus ik weet niet of dat dit zadel echt in bedwang kan houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 11:40 



 
Profiel   

Celebi schreef
Pin me er niet op vast, maar het lijkt op het probleem wat ik had met mijn vorige zadel.. Het lijkt namelijk of de voorkant veel te hoog ligt als je kijkt naar de foto's van 3 jaar geleden. In mijn geval was het kopijzer wat de zadelpasser erin gezet had zo'n 4 maten te klein. De boommaat zou hier in mijn ogen dus ook makkelijk te klein kunnen zijn waardoor het zadel achterover kiept en het geheel naar voren duwt. Je ziet de singelstoten al naar voren wijzen. Ik zie dat je er nu een prolite pad of iets dergelijks onder hebt liggen? Waarvoor dient deze als ik vragen mag? Ik heb dit ook geprobeerd in de hoop dat mijn zadel niet meer zou kiepen, maar dat had natuurlijk totaal geen nut bij een te kleine boommaat. Het zadel ligt wel rechter, maar in geheel nog hoger en schuift dan waarschijnlijk in geheel gewoon naar voren.

Ik ben bang dat een singel dus niet de oplossing gaat zijn, maar als ik kijk naar de ruimte voor de singel en de buik dan heb je in ieder geval een smalle Cresent nodig. De Mattes zijn bij mij ook veels te breed. De Kerbl maansingel die hier veel genoemd wordt is stukken smaller, maar ook flexibeler dus ik weet niet of dat dit zadel echt in bedwang kan houden.


Te smal is dit zadel zeker niet, eerder te wijd waardoor die zakt van voor en aan de achterkant los komt.
Zadelmaker is vorige week geweest, we hebben nu een inlage aan de achterkant erin gedaan (lemieux pro sorb pad) en sinsdien schuift dus het zadel naar voor of het dekje naar achter.
Straks gaan we zonder padje rijden, kijken of dat beter gaat.

We zijn met dit zadel een beetje zoekende wat het beste is en vooral wat mijn paard pikt zodat ik geen rodeo heb.
Als het zadel niet fijn ligt krijg je dit: (vanaf 3:30min)
https://youtu.be/nFAT4oHeT7s

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:01 



 
Profiel   

Au.. Als dat een reactie was op het zadel wil je dat zeker voorkomen ja. Maar op je foto's zie ik het zadel niet zakken eigenlijk. Alleen maar naar voren komen en meer stijgen. Het zadel lijkt me over de schoft omhoog te komen. Al met al zou je, als je dit op z'n plek wilt houden, echt een stevige maar smalle Cresent moeten vinden denk ik. Eentje die niet meebuigt. Krijgt je paard momenteel ergens wondjes van de singel of ergens anders? Of is het echt alleen het schuiven wat nu hinder geeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:39 



 
Profiel   

Celebi schreef
Au.. Als dat een reactie was op het zadel wil je dat zeker voorkomen ja. Maar op je foto's zie ik het zadel niet zakken eigenlijk. Alleen maar naar voren komen en meer stijgen. Het zadel lijkt me over de schoft omhoog te komen. Al met al zou je, als je dit op z'n plek wilt houden, echt een stevige maar smalle Cresent moeten vinden denk ik. Eentje die niet meebuigt. Krijgt je paard momenteel ergens wondjes van de singel of ergens anders? Of is het echt alleen het schuiven wat nu hinder geeft?


Momenteel puur alleen het schuiven, wondjes heeft hij nooit gehad met geen 1 singel.

Ik denk dat ik toch eens ga kijken naar de singel van Lemieux

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:47 



 
Profiel   

JenniferU schreef
Celebi schreef
Au.. Als dat een reactie was op het zadel wil je dat zeker voorkomen ja. Maar op je foto's zie ik het zadel niet zakken eigenlijk. Alleen maar naar voren komen en meer stijgen. Het zadel lijkt me over de schoft omhoog te komen. Al met al zou je, als je dit op z'n plek wilt houden, echt een stevige maar smalle Cresent moeten vinden denk ik. Eentje die niet meebuigt. Krijgt je paard momenteel ergens wondjes van de singel of ergens anders? Of is het echt alleen het schuiven wat nu hinder geeft?


Momenteel puur alleen het schuiven, wondjes heeft hij nooit gehad met geen 1 singel.

Ik denk dat ik toch eens ga kijken naar de singel van Lemieux

Als dat de singel van lemieux met elastiek is zou ik dat afraden, elastiek+schuiven is niet een goede combinatie. Als je zadel daadwerkelijke te wijd is aan de voorkant moet je een padje voorin doen om die ruimte op te vullen, en absoluut niet achter.
Padje achter doe je als het zadel achterover kantelt, omdat meestal het zadel te smal is(lees, dat moet je dus helemaal niet doen)
Als je zadel naar voren zakt en over de schoft is het wel vaker het geval dat het kopijzer te smal is, dan zoekt hij een "smallere" plek op, dus komt deze op/over de schoft te liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 18:21 



 
Profiel   

siskeh schreef
Als dat de singel van lemieux met elastiek is zou ik dat afraden, elastiek+schuiven is niet een goede combinatie. Als je zadel daadwerkelijke te wijd is aan de voorkant moet je een padje voorin doen om die ruimte op te vullen, en absoluut niet achter.
Padje achter doe je als het zadel achterover kantelt, omdat meestal het zadel te smal is(lees, dat moet je dus helemaal niet doen)
Als je zadel naar voren zakt en over de schoft is het wel vaker het geval dat het kopijzer te smal is, dan zoekt hij een "smallere" plek op, dus komt deze op/over de schoft te liggen.


Welke singel adviseer jij?
Zadel lijkt nu met een lege pro sorb pad wel stabiel en in balans te liggen.

Gister met de huidige singel gereden en zadel leek nu veel minder te schuiven. Gaat nu om max 2cm
[ img ]

Ik merk wel dat de voorste singelstoten 1 gaatje straker moeten dan achter, klopt dat met deze singel? Hou ik ze gelijk zit de voorste los

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 20:30 



 
Profiel   

Voorste 1 gaatje strakker kan er op dat je kopijzer/voorboom te wijd is. Kan je het padje ook voor opvullen? Ik zou dat eerst eens proberen. Als je wilt mag je me meer info per PB sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-21 21:28 



 
Profiel   

Mits het zadel verder goed ligt, dus niet hellend of kiepend (heb daar zelf te weinig ervaring in om hier iets nuttigs van te zeggen nav de foto's :+ ), zou ik toch echt voor een crescent singel gaan. Deze is maanvormig aan de voorkant korter dan aan de achterkant, wat de scheve gaatjes voorkomt. Dit omdat je paard wel rondgeribt is.

Ik heb zelf de Kerbl en die ligt bij die van mij echt geweldig. Alleen heeft deze aan beide kanten elastiek dus dat moet je niet willen. Iets vergelijkbaars zou voor jou écht wel de moeite zijn om uit te proberen denk ik zo, maar dan wel een smallere dan de Mattes. Misschien dat iemand anders daar een goed voorbeeld voor kan geven om uit te proberen.

Ook zie ik vooral dat je dekje naar achteren is geschoven in je foto als je kijkt naar het leren singelstuk en het witte vlekje van je paard. Ook kijkend naar de schouder van je paard op beide foto's lijkt het zadel zelf eigenlijk (vrijwel) niet verschoven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 08:55 



 
Profiel   

DenieesB schreef
Mits het zadel verder goed ligt, dus niet hellend of kiepend (heb daar zelf te weinig ervaring in om hier iets nuttigs van te zeggen nav de foto's :+ ), zou ik toch echt voor een crescent singel gaan. Deze is maanvormig aan de voorkant korter dan aan de achterkant, wat de scheve gaatjes voorkomt. Dit omdat je paard wel rondgeribt is.

Ik heb zelf de Kerbl en die ligt bij die van mij echt geweldig. Alleen heeft deze aan beide kanten elastiek dus dat moet je niet willen. Iets vergelijkbaars zou voor jou écht wel de moeite zijn om uit te proberen denk ik zo, maar dan wel een smallere dan de Mattes. Misschien dat iemand anders daar een goed voorbeeld voor kan geven om uit te proberen.

Ook zie ik vooral dat je dekje naar achteren is geschoven in je foto als je kijkt naar het leren singelstuk en het witte vlekje van je paard. Ook kijkend naar de schouder van je paard op beide foto's lijkt het zadel zelf eigenlijk (vrijwel) niet verschoven.


Als ik mijn huidige singel op de mattes cresent leg komt het model aardig overeen.
Als ik kijk naar de foto's zie ik bij voor het rijden het zadel voorbij de witte vlek en de na foto ligt hij er op. Waardoor ik denk dat het zadel schuift en niet het dekje.
Of beide zijn naar voren geschoven maar het zadel ietsje meer dan het dekje.

Ik ga eens verder kijken naar een cresent model.

Model fairfax/prolite/sella zal niet helpen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 09:07 



 
Profiel   

Volgens mij heeft kramer ook een crescent model zonder elastiek. Zowel in leer als in neopreen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 10:18 



 
Profiel   

Prince schreef
Volgens mij heeft kramer ook een crescent model zonder elastiek. Zowel in leer als in neopreen.

Ik ga even kijken, dank je wel!

Mijn paard gaf tot toe de voorkeur aan met elastiek (ivm singelnijd) maar het valt altijd te proberen.

Edit ze hebben ze zowel met als zonder elastiek zie ik.
Neem aan dat je deze bedoelde?

Momoery foam met elastiek:
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... emory-Foam

Zonder elastiek:
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... zetstukken

Leer met elastiek:
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... sche-inzet

Zonder elastiek:
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... Revolution

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 11:32 



 
Profiel   

Ja die bedoel ik :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 16:07 



 
Profiel   

Prince schreef
Ja die bedoel ik :j


Super! Ik ga woensdag me mattes crescent even proberen.

Vandaag ze op elkaar gelegd en me huidige singel de schockemohle pandora is dus gewoon recht
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 19:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 46 van de 161 [ 4025 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 161  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen