Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8833
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:25

mayka1234 schreef:
Iemand die nog een fijne rechte (neopreen) singel weet in maatje 85 of evt 90?

Ik had de nieuwe singel van kieffer besteld, hele fijne mooie singel maar helaas is maat 75 te klein.

Toen ging ik toch nog maar eens goed kijken naar m'n huidige singel die ook maat 75 is. Maar eigenlijk vind ik die ook te kort, alleen doordat er nog een heel stuk leer boven de gespen zit, lijkt deze langer dan ie is...


Kijk eens of de Barefoot stretch AMD Breath tot deze lengte gaat
Super fijne singels en goed betaalbaar
Als je gewoon recht zoekt

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:21

Zinzi_jewel schreef:
mayka1234 schreef:
Iemand die nog een fijne rechte (neopreen) singel weet in maatje 85 of evt 90?

Ik had de nieuwe singel van kieffer besteld, hele fijne mooie singel maar helaas is maat 75 te klein.

Toen ging ik toch nog maar eens goed kijken naar m'n huidige singel die ook maat 75 is. Maar eigenlijk vind ik die ook te kort, alleen doordat er nog een heel stuk leer boven de gespen zit, lijkt deze langer dan ie is...


Kijk eens of de Barefoot stretch AMD Breath tot deze lengte gaat
Super fijne singels en goed betaalbaar
Als je gewoon recht zoekt



Thanks! Ik twijfel over de maat, of 85 wel lang genoeg zal zijn.

Afbeelding

Dit was met passen. Is nog niet aangesingeld, kan nog 2 gaatjes korter. Deze singel is 75cm.

Wat denken jullie? Zou 85cm lang genoeg zijn?

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:11

ik denk dat je met 85 al erg ver komt, ik neem aan dat hij aan beide kanten dan nog 1 hoger kan? of 2?
85 cm is, afhankelijk van je singelstoten, 4 gaatjes(dus 2 per kant) hoger.
Dit zadel heeft ook vrij korte zweetbladen(in verhouding met je paard) Dus helemaal tot je zweetblad hoeft in dit geval niet.

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:20

siskeh schreef:
ik denk dat je met 85 al erg ver komt, ik neem aan dat hij aan beide kanten dan nog 1 hoger kan? of 2?
85 cm is, afhankelijk van je singelstoten, 4 gaatjes(dus 2 per kant) hoger.
Dit zadel heeft ook vrij korte zweetbladen(in verhouding met je paard) Dus helemaal tot je zweetblad hoeft in dit geval niet.


Oh oke, dat is fijn om te weten. Ik dacht dat ie zo hoog moest. Maar 75 is wel te kort dan? (Hij kan op de foto nog 2 gaatjes aan beide kant hoger)

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 01:29

De barefoot singel rekt nog wel 1 a 2 gaatjes uit door de elasticiteit is mijn ervaring. Dus ik twijfel zelfs of 85 dan niet te lang wordt als hij hier nog niet aangesingelt is

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 07:21

xSCWx schreef:
De barefoot singel rekt nog wel 1 a 2 gaatjes uit door de elasticiteit is mijn ervaring. Dus ik twijfel zelfs of 85 dan niet te lang wordt als hij hier nog niet aangesingelt is


De singel op de foto is van kieffer. Wel ook elastisch

FleurSandro

Berichten: 1807
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:07

mayka1234 schreef:
siskeh schreef:
ik denk dat je met 85 al erg ver komt, ik neem aan dat hij aan beide kanten dan nog 1 hoger kan? of 2?
85 cm is, afhankelijk van je singelstoten, 4 gaatjes(dus 2 per kant) hoger.
Dit zadel heeft ook vrij korte zweetbladen(in verhouding met je paard) Dus helemaal tot je zweetblad hoeft in dit geval niet.


Oh oke, dat is fijn om te weten. Ik dacht dat ie zo hoog moest. Maar 75 is wel te kort dan? (Hij kan op de foto nog 2 gaatjes aan beide kant hoger)


Ik vind de singel lang genoeg zo, zeker als je nog 2 gaten kan aansingelen

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:44

Met 2 gaten erbij is deze waarschijnlijk lang genoeg, misschien dat ipv 75 80 cm nog mooier zou zijn, maar ik denk dat 85 dan te lang is.
Beste kan je zien door gewoon aangesingeld foto te maken

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:00

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bijgaand foto's aangesingeld. Heb hem wel best strak aan moeten singelen nu. M'n huidige singel is ook 75cm en die kan aan beide kant op gaatje 4. De kieffer zit nu aan de ene kant op 3 en de andere kant op 4 en zat best strak...

Ben benieuwd naar jullie mening

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:26

Ik zou hem wel graag iets hoger zien, de bovenste zijn "best acceptabel" die onderste van de andere kant is wel weer wat laag.
wsl valt die kieffer dan net wat korter als die officieel ook 75(of de andere wat langer)
Als je verder voor rijden niet meer hoeft aan te singelen zou ik persoonlijk voor een 80 cm gaan, of eerst je andere 75 cm singel eerst eens nameten.

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:34

siskeh schreef:
Ik zou hem wel graag iets hoger zien, de bovenste zijn "best acceptabel" die onderste van de andere kant is wel weer wat laag.
wsl valt die kieffer dan net wat korter als die officieel ook 75(of de andere wat langer)
Als je verder voor rijden niet meer hoeft aan te singelen zou ik persoonlijk voor een 80 cm gaan, of eerst je andere 75 cm singel eerst eens nameten.


Ik heb ze op elkaar gelegd en kwam best goed overeen. M'n huidige singel is misschien al wat uitgerekt?
Ik ga geloof ik niet akkoord met "best acceptabel" :D dan gaat ie gewoon terug en ga ik op zoek naar een andere in een grotere maat. Kan een singel ook te lang zijn? Anders probeer ik denk ik liever een 85 cm. Uiteraard snap ik dat ie te lang is als je gaatjes op zijn en de singel nog niet aangesingeld is, maar stel ik neem een langere singel en die komt op het kortste gaatje, kan dat kwaad?

Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:32

Nee hoor, kortste gaatje is prima. Met 85 ga je waarschijnlijk toch niet op de kortste uitkomen trouwens maar op gaatje 2 ongeveer. Perfect

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:19

Ik ga toch ook maar eens om hulp vragen :+ Onderhand ben ik er wel uit dat ons paardje een banaansingel nodig zal hebben maar qua maat twijfel ik... We hebben nu een simpele rechte van 75 cm en gister even aangesingelde foto's van genomen.
Afbeelding
Afbeelding

In eerste instantie hadden we een Tekna waffle 75 cm
Afbeelding

De Tekna 75 cm vind ik qua hoogte van de gespen een stuk beter liggen dan de rechte singel. Ik heb pas beide singels naast elkaar gehad en ze lijken op het oog toch echt even lang, gekeken naar de gespen. Hij is op de foto's van de rechte singel minder zwaar (meetlint 'wegen') dan met de anatomische Tekna. Zou ik de banaansingel in 75 cm kunnen bestellen of zou ik er goed aan doen een 80 of zelfs 85 te bestellen. Hij is nu een half jaar onder het zadel en op de foto van de tekna nog niet gereden. De Tekna hebben we heel snel niet meer gebruikt, die lag binnen 2 passen letterlijk in zijn oksel.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:40

Mijn ervaring is dat een banaan singel net zo ver naar voren gaat liggen als op je foto’s. Blijft jouw zadel wel liggen? Mijn zadel wordt helemaal op de schouders getrokken. Ik ga vanavond de Prestige RP singel proberen.
Ik vind die 2e singel qua lengte wel veel beter trouwens, de 1e is te kort.

Avalanche

Berichten: 16135
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:49

Ik twijfel eerlijk gezegd nogal aan de pasvorm van je zadel. Ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar hij ligt gewoon raar. Voor mijn gevoel ligt hij te ver naar voren, en ik twijfel of de boom passend is bij de vorm van je paard.

Ik zie het nut van een anatomische singel bij jouw paard zeker, want buikig, maar ik denk dat als de singelstoten anders geplaatst zouden zijn, dat de singel al veel minder in de oksel komt te liggen.

xjanabananax

Berichten: 103
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:29

Avalanche schreef:
Ik twijfel eerlijk gezegd nogal aan de pasvorm van je zadel. Ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar hij ligt gewoon raar. Voor mijn gevoel ligt hij te ver naar voren, en ik twijfel of de boom passend is bij de vorm van je paard.

Ik zie het nut van een anatomische singel bij jouw paard zeker, want buikig, maar ik denk dat als de singelstoten anders geplaatst zouden zijn, dat de singel al veel minder in de oksel komt te liggen.


De voorste singelstoot zou ik een paar centimeter naar achter kunnen plaatsten, maar verder kan ik daar niet veel aan veranderen. En lijkt me niet dat dat het naar voren trekken veel goed zal doen. Al zou dat misschien wel kunnen helpen na nakijken van de boommaat. Over een aantal weekjes komt de zadelmaker weer, vermoed dat er dan misschien een kleinere boom in moet.
Hij heeft 'plek' voor maximaal een korte 17,5 inch (dit is een thorowgood t8 cob 17 inch) en moest op het moment van aanschaffen een extra extra wijd boom hebben. Dit is het enige zadel wat die boommaat heeft in het verwisselbare bomen zadel assortiment...

Avalanche

Berichten: 16135
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:40

Wijdte is niet allesbepalend. Ook de vorm moet bij je paard passen. Je zadel ligt niet achterover, wel erg naar voren getrokken, wat niet moet kunnen met een passend zadel.

RvT

Berichten: 197
Geregistreerd: 10-01-10
Woonplaats: Velp, paard in Arnhem-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:03

Wie heeft ideeën voor een fijne singel voor dit paardje?
Ik heb nu een anatomische singel van Massimo (90 cm).
Paardje geeft voorkeur voor iets met elastiek. Ik had de F.R.A. super singel geprobeerd en dat vond hij wel okay. Alleen vond ik de singel te stug en zijn haren werden op de plek van de singel ook wat ruw.
Hij reageert gevoelig op singels (singelnijd), daarom ben ik opzoek naar de ultieme singel voor hem.
Ik heb goede verhalen gelezen over de EDIX crescent en wil, denk ik, daarvoor gaan maar wilde eerst jullie mening voordat ik het ga bestellen .
Hier wat foto's:

Voor het rijden
Afbeelding

Na het rijden
Afbeelding

Zonder zadel
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:27

xjanabananax schreef:
Ik ga toch ook maar eens om hulp vragen :+ Onderhand ben ik er wel uit dat ons paardje een banaansingel nodig zal hebben maar qua maat twijfel ik... We hebben nu een simpele rechte van 75 cm en gister even aangesingelde foto's van genomen.
[ [url=m/eDzJkw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YHIBfA.jpg]Afbeelding[/url] ]

In eerste instantie hadden we een Tekna waffle 75 cm
[ [url=m/a110K7.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Tekna 75 cm vind ik qua hoogte van de gespen een stuk beter liggen dan de rechte singel. Ik heb pas beide singels naast elkaar gehad en ze lijken op het oog toch echt even lang, gekeken naar de gespen. Hij is op de foto's van de rechte singel minder zwaar (meetlint 'wegen') dan met de anatomische Tekna. Zou ik de banaansingel in 75 cm kunnen bestellen of zou ik er goed aan doen een 80 of zelfs 85 te bestellen. Hij is nu een half jaar onder het zadel en op de foto van de tekna nog niet gereden. De Tekna hebben we heel snel niet meer gebruikt, die lag binnen 2 passen letterlijk in zijn oksel.


Je paard is aangekomen of niet? En een flinke maat als ik zo kijk naar hoe klein het dekje lijkt (dekjes lijken op mijn shires ook altijd mini)

Ik zou sowieso voor langer gaan dus 80-85 of zelfs 90 als je er aan kunt komen (heel lastig) en inderdaad asymmetrisch met een uitsparing voor de buik.
Misschien een combi tussen asymmetrisch en crescent (maansingel) maar die zijn niet goedkoop.

Omdat je nu meer dan genoeg ruimte tussen de singel en het zadel hebt, hoeven de gespen niet op het uiteinde van de singel te liggen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:38

RvT schreef:
Wie heeft ideeën voor een fijne singel voor dit paardje?
Ik heb nu een anatomische singel van Massimo (90 cm).
Paardje geeft voorkeur voor iets met elastiek. Ik had de F.R.A. super singel geprobeerd en dat vond hij wel okay. Alleen vond ik de singel te stug en zijn haren werden op de plek van de singel ook wat ruw.
Hij reageert gevoelig op singels (singelnijd), daarom ben ik opzoek naar de ultieme singel voor hem.
Ik heb goede verhalen gelezen over de EDIX crescent en wil, denk ik, daarvoor gaan maar wilde eerst jullie mening voordat ik het ga bestellen .
Hier wat foto's:

Voor het rijden
[ [url=m/NSBgeQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden
[ [url=m/4bS3Hd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zonder zadel
[ [url=m/2aObdb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou voor een asymmetrische singel gaan, de gespen liggen nog recht (dus geen crescent nodig) maar je ziet dat de singelstoten wat naar voren trekken. Met een asymmetrische singel vang je het verschil tussen de plek van de singelstoten en de singelgroeve op. Heb je een singel met een mooie uitsparing voor de buik, dan trekt het ook minder.

Je singel is in ieder geval lang genoeg! Maar in asymmetrische singels wordt die lengte lastiger, gelukkig zal jou paard ook prima nog een 75 passen als ik dat zo inschat, de gespen zullen dan nog hoog genoeg liggen, dus ik zou dan toch voor een asymmetrische iets wat kortere singel singel gaan.

Om te proberen is misschien de Horka Anatomic wel wat voor je, dan in 80 cm
Een super zachte singel met het goede model en elastiek.

Nu in de sale bij Agradi.

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... ver-80.htm

Enige nadeel is dat die zwart is en ik kan hem niet in bruin vinden, maar als het bevalt kun je er een bruin singelbontje omheen doen.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:37

Daphara schreef:
RvT schreef:
Wie heeft ideeën voor een fijne singel voor dit paardje?
Ik heb nu een anatomische singel van Massimo (90 cm).
Paardje geeft voorkeur voor iets met elastiek. Ik had de F.R.A. super singel geprobeerd en dat vond hij wel okay. Alleen vond ik de singel te stug en zijn haren werden op de plek van de singel ook wat ruw.
Hij reageert gevoelig op singels (singelnijd), daarom ben ik opzoek naar de ultieme singel voor hem.
Ik heb goede verhalen gelezen over de EDIX crescent en wil, denk ik, daarvoor gaan maar wilde eerst jullie mening voordat ik het ga bestellen .
Hier wat foto's:

Voor het rijden
[ [url=m/NSBgeQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden
[ [url=m/4bS3Hd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zonder zadel
[ [url=m/2aObdb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou voor een asymmetrische singel gaan, de gespen liggen nog recht (dus geen crescent nodig) maar je ziet dat de singelstoten wat naar voren trekken. Met een asymmetrische singel vang je het verschil tussen de plek van de singelstoten en de singelgroeve op. Heb je een singel met een mooie uitsparing voor de buik, dan trekt het ook minder.

Je singel is in ieder geval lang genoeg! Maar in asymmetrische singels wordt die lengte lastiger, gelukkig zal jou paard ook prima nog een 75 passen als ik dat zo inschat, de gespen zullen dan nog hoog genoeg liggen, dus ik zou dan toch voor een asymmetrische iets wat kortere singel singel gaan.

Om te proberen is misschien de Horka Anatomic wel wat voor je, dan in 80 cm
Een super zachte singel met het goede model en elastiek.

Nu in de sale bij Agradi.

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... ver-80.htm

Enige nadeel is dat die zwart is en ik kan hem niet in bruin vinden, maar als het bevalt kun je er een bruin singelbontje omheen doen.


@RtV: ik zou eerst even kijken of je huidige singel anatomisch is of al asymetrisch!
Want wat ik op de site van Massimo zie noemen ze daar een asymetrische singel alleen anatomisch.

De singel van Horka heeft geen elastiek, maar wel fijn materiaal.
Met wat jij beschrijft zou ik ook aan de Edix denken, die singel heet dan weer crescent/halve maan, maar vind ik persoonlijk als je kijkt naar de plek van de singelstoten ook weer asymetrisch dan crescent

RvT

Berichten: 197
Geregistreerd: 10-01-10
Woonplaats: Velp, paard in Arnhem-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:26

Daphara schreef:
Ik zou voor een asymmetrische singel gaan, de gespen liggen nog recht (dus geen crescent nodig) maar je ziet dat de singelstoten wat naar voren trekken. Met een asymmetrische singel vang je het verschil tussen de plek van de singelstoten en de singelgroeve op. Heb je een singel met een mooie uitsparing voor de buik, dan trekt het ook minder.

Je singel is in ieder geval lang genoeg! Maar in asymmetrische singels wordt die lengte lastiger, gelukkig zal jou paard ook prima nog een 75 passen als ik dat zo inschat, de gespen zullen dan nog hoog genoeg liggen, dus ik zou dan toch voor een asymmetrische iets wat kortere singel singel gaan.

Om te proberen is misschien de Horka Anatomic wel wat voor je, dan in 80 cm
Een super zachte singel met het goede model en elastiek.

Nu in de sale bij Agradi.

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... ver-80.htm

Enige nadeel is dat die zwart is en ik kan hem niet in bruin vinden, maar als het bevalt kun je er een bruin singelbontje omheen doen.


Dankjewel!

Maakt het uit dat de achterste singelstoot één gaatje strakker aangesingeld is dan de voorste of is het belangrijker dat de gespen gelijk zijn?

Die singel ziet er fijn uit. En nog eens goedkoper dan de EDIX hihi.
Dat hij zwart is maakt het mij niet uit, zolang mijn paard het comfortabel vindt en blij is.
Een 75 cm past niet icm dit zadel ivm vrij korte singelstoten. Een 80/85 cm wel hoop ik. Ik heb nog 4 of 5 gaatjes over aan beide kanten nu.


siskeh schreef:
@RtV: ik zou eerst even kijken of je huidige singel anatomisch is of al asymetrisch!
Want wat ik op de site van Massimo zie noemen ze daar een asymetrische singel alleen anatomisch.

De singel van Horka heeft geen elastiek, maar wel fijn materiaal.
Met wat jij beschrijft zou ik ook aan de Edix denken, die singel heet dan weer crescent/halve maan, maar vind ik persoonlijk als je kijkt naar de plek van de singelstoten ook weer asymetrisch dan crescent


Deze heb ik. Nou je het zegt... Lijkt wel asymmetrisch te zijn, toch?

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:32

RvT schreef:
Daphara schreef:
Ik zou voor een asymmetrische singel gaan, de gespen liggen nog recht (dus geen crescent nodig) maar je ziet dat de singelstoten wat naar voren trekken. Met een asymmetrische singel vang je het verschil tussen de plek van de singelstoten en de singelgroeve op. Heb je een singel met een mooie uitsparing voor de buik, dan trekt het ook minder.

Je singel is in ieder geval lang genoeg! Maar in asymmetrische singels wordt die lengte lastiger, gelukkig zal jou paard ook prima nog een 75 passen als ik dat zo inschat, de gespen zullen dan nog hoog genoeg liggen, dus ik zou dan toch voor een asymmetrische iets wat kortere singel singel gaan.

Om te proberen is misschien de Horka Anatomic wel wat voor je, dan in 80 cm
Een super zachte singel met het goede model en elastiek.

Nu in de sale bij Agradi.

https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... ver-80.htm

Enige nadeel is dat die zwart is en ik kan hem niet in bruin vinden, maar als het bevalt kun je er een bruin singelbontje omheen doen.


Dankjewel!

Maakt het uit dat de achterste singelstoot één gaatje strakker aangesingeld is dan de voorste of is het belangrijker dat de gespen gelijk zijn?

Die singel ziet er fijn uit. En nog eens goedkoper dan de EDIX hihi.
Dat hij zwart is maakt het mij niet uit, zolang mijn paard het comfortabel vindt en blij is.
Een 75 cm past niet icm dit zadel ivm vrij korte singelstoten. Een 80/85 cm wel hoop ik. Ik heb nog 4 of 5 gaatjes over aan beide kanten nu.


siskeh schreef:
@RtV: ik zou eerst even kijken of je huidige singel anatomisch is of al asymetrisch!
Want wat ik op de site van Massimo zie noemen ze daar een asymetrische singel alleen anatomisch.

De singel van Horka heeft geen elastiek, maar wel fijn materiaal.
Met wat jij beschrijft zou ik ook aan de Edix denken, die singel heet dan weer crescent/halve maan, maar vind ik persoonlijk als je kijkt naar de plek van de singelstoten ook weer asymetrisch dan crescent


Deze heb ik. Nou je het zegt... Lijkt wel asymmetrisch te zijn, toch?

[ [url=m/rbFds6.png]Afbeelding[/url] ]


Hmm, die is inderdaad asymmetrisch en hij vind die niet fijn? Kun je eens een foto maken van onder hoe die ligt tussen de voorbenen?

Kan zijn dat deze bolling van voren te breed is en een smallere bolling, zoals de Horka beter ligt en daardoor de singel ook beter ligt. Anders wordt het toch zoeken naar een asymmetrisch model in de “narrow” categorie (die merken zijn doorgaans wel duurder), maar goed, eerst eens kijken hoe de bolling valt bij deze en bij een model als bijvoorbeeld de Horka.

Over je andere vraag: Maakt het uit dat de achterste singelstoot één gaatje strakker aangesingeld is dan de voorste of is het belangrijker dat de gespen gelijk zijn?


Née, dat maakt niet uit. Ik kijk naar hoe de gespen ten opzichte van elkaar liggen op een foto om te bepalen of de singel trekt of niet. Als gespen mooi horizontaal naast elkaar liggen (aangesingeld), dan is de druk goed verdeeld op de huidige model singel. Vaak als de achterste gesp lager ligt dan de voorste, heb je een crescent model singel nodig, andersom (voorste lager dan achter) is het vaak zo dat ze een crescent gebruiken, terwijl dat niet nodig is.

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:25

Ik vind die singel van Horka wel een heel stuk smaller als bijvoorbeeld de Rossner Comfort(waar deze massimo mij het meest aan doet denken) dus dat zou je probleem misschien al oplossen.
Alleen heeft die singel geen elastiek, maar met de 80cm zou je wel goed weg kunnen komen misschien.

Zinzi_jewel

Berichten: 8833
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:26

xjanabananax schreef:
Avalanche schreef:
Ik twijfel eerlijk gezegd nogal aan de pasvorm van je zadel. Ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar hij ligt gewoon raar. Voor mijn gevoel ligt hij te ver naar voren, en ik twijfel of de boom passend is bij de vorm van je paard.

Ik zie het nut van een anatomische singel bij jouw paard zeker, want buikig, maar ik denk dat als de singelstoten anders geplaatst zouden zijn, dat de singel al veel minder in de oksel komt te liggen.


De voorste singelstoot zou ik een paar centimeter naar achter kunnen plaatsten, maar verder kan ik daar niet veel aan veranderen. En lijkt me niet dat dat het naar voren trekken veel goed zal doen. Al zou dat misschien wel kunnen helpen na nakijken van de boommaat. Over een aantal weekjes komt de zadelmaker weer, vermoed dat er dan misschien een kleinere boom in moet.
Hij heeft 'plek' voor maximaal een korte 17,5 inch (dit is een thorowgood t8 cob 17 inch) en moest op het moment van aanschaffen een extra extra wijd boom hebben. Dit is het enige zadel wat die boommaat heeft in het verwisselbare bomen zadel assortiment...


Wintec heeft dat ook hoor . En veel meer merken nog .
Wintec wit kopijzer is xxw en vindt pasvorm wintec beter als thorowgood over het algemeen .