Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirriejj

Berichten: 3605
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:03

Duidelijk!

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:44

Blijft toch erg lastig, singels... Hier ook in dilemma wat nu de beste keus is. Ik heb nog een prolite (narrow) van mijn vorige paard waar ik nu mee rijd, die is 70cm. Ik vind hem alleen veel te "bulky" voor mijn IJslanders.

Dit is de smalste IJslander van de twee. Die andere is breder gebouwd (en moet ook nog aardig wat gewicht kwijt, die is behoorlijk buikig). Ik zou graag willen dat de gespen wat hoger uitkomen, maar ruimte is tegelijkertijd ook een beetje een ding. Voor IJslanders zijn ze beide aardig breed, maar de romphoogte is natuurlijk niet zo hoog. En ik verwacht dat ook het paard op de foto nog verder zal afvallen met wat meer training.
Afbeelding


Net als mirriejj twijfel ik tussen de Edix Cresent en de Kramer Felix Buhler. Ik was er net over uit dat ik voor die van Kramer wilde gaan in 75. Maar die blijkt dan weer niet te bestaan -O- . En 80cm lijkt me wel erg overdreven... Die van Prolite valt ook nog relatief kort uit namelijk (68cm einde gesp tot einde gesp). Kan eventueel wel nog gaten bij (laten) maken in de singelstoten, maar je komt op enig moment dan ook in de knel met het zadel. Het dekje is sowieso nu al een "probleem" maar zou ik eventueel nog een keer kunnen laten vermaken oid.

Dus tja. Dan toch de Edix in 75? Of wel weer voor een 70 gaan van kramer? Lastig lastig.

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:30

Zo jammer dat die van kramer niet in het bruin komt! De Edix lijkt mij ook wel wat, twijfel alleen welke maat ik moet doen. Hij heeft nu 55cm (msfc singel) maar daar zit nog een groot stuk leer bij.

Iemand die weet hoelang de edix in totaal is? Bij maat 55 of 60

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:49

mirriejj schreef:
Dilemma dilemma.

Pony rijd ik momenteel met een neopreen banaansingel met elastiek. Met de wollen banaansingel schoof mijn zadel heel minimaal wat opzij. Met deze singel ligt het als een huis.
Echter vind ik het neopreen zo zweten en daarom zoek ik dus verder.
Huidige singel is 55 cm en zit nu op de hoogste gaatjes aangesingeld. Pony staat op dieet en moet nog flink afvallen.
Pak ik dan een 55 cm of ga ik voor een 50cm?

En welke zouden jullie eerder aanraden, de optie van kramer of de edix?

Zo zit de singel nu, hier nog niet aangesingeld.
[ [url=m/ac9Flh.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/gCxkqN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/eA1Fzn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ga mee met Maddy_Paola de huidige singel is echt veel te kort en in verhouding je zweetbaden erg lang.

De gespen horen ten hoogte van de blauwe streep te liggen om de gevoelige zenuwen en buikspieren te ontlasten.

Afbeelding

Pas op deze blauwe hoogte zal het paard geen last van de singel hebben in beweging, kijk maar even mijn berichten terug, ik heb vaker plaatjes gepost van waar de gespen van een singel horen te liggen.

Dus een centimeter op die hoogte aan de ene kant leggen, iemand anders vast laten houden, onder de buik doorhalen en dan op dezelfde hoogte leggen aan de andere kant. Dan weet je welke lengte je nodig hebt. Voor de zekerheid wel het zadel op leggen, want hoger dan de onderkant van het zweetblad kun je niet.

Ik heb standaard een meetlint van de Hema in mijn zadelkast liggen om tuig op te meten (paard in de groei) altijd fijn dat je de maat zeker weet en niet hoeft te schatten.

https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... lsrc=aw.ds

Afbeelding

Als je geen flexibel meetlint hebt, dan met een strotouwtje opmeten. Knoop aan de ene kant, op goede hoogte leggen, iemand vast laten houden, onder de buik door naar de andere kant en weer een knoop op de goede hoogte leggen. Dan vervolgens langs een centimeter leggen.

Ik gok ook zeker 65 en misschien zelfs 70.

Vanwege de beperkte ruimte zou ik sowieso voor 65 gaan, maar dan wel met de gespen op het uiteinde van de singel.

De vorm zou crescent handig zijn, maar ik denk dat je misschien nog weg komt met een Rossner Comfort asymmetrische singel. Die heeft ook de gespen op het uiteinde en een mooie brede uitsparing voor de wat vollere buik. Bij mijn wat boller gebuikte merrie ligt een standaard asymmetrische singel ook niet ideaal, die trekt scheef, maar ze komt wel weg met de Rossner comfort en die heeft de gespen mooi op het uiteinde. De prijs is ook redelijk te doen en tweedehands ook nog goed te krijgen.

plutolover

Berichten: 11707
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:59

jammer dat de kramer singel niet in bruin is..

plutolover

Berichten: 11707
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:01

xLiez schreef:
Zo jammer dat die van kramer niet in het bruin komt! De Edix lijkt mij ook wel wat, twijfel alleen welke maat ik moet doen. Hij heeft nu 55cm (msfc singel) maar daar zit nog een groot stuk leer bij.

Iemand die weet hoelang de edix in totaal is? Bij maat 55 of 60


Ik heb precies hetzelfde heb nu een banaansingel van br die is 55 cm maar twijfel ook ind tussen 55-60 cm

WhoWanted
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-05-22

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:42

Hallo allemaal, ik heb ook een lastige dilemma.
Ik ga mijn best doen om het allemaal duidelijk uit te leggen.

Om te beginnen het probleem waar ik tegen aan loop. Dat is dat mijn merrie singelwondjes heeft. Nu komt dat door de huidplooien die over/ onder de singel door schuiven. Ik heb bijna alles al geprobeerd om geen/ zo min mogelijk huidplooien voor de singel te krijgen. Nu heb ik een Horka Anatomic Dressuur singel.

Veder viel het mij op dat mijn singelstoten 2 cm veder naar achter liggen dan waar de singelgroeve ligt. De gespen van de singel zitten wel zo goed als naast elkaar als mijn merrie aangesingeld is. Het zadel blijft veder prima op zijn plek liggen en ligt ook goed. Aankomende dinsdag heb ik weer controle. De laatste controle was 10 mei (2022).
Maar goed, mijn vraag is dus eigenlijk welke dressuursingel die huidplooien verminderd/ voorkomt en dus ook die schuurplekken/ wondjes. Een bontje lijkt me geen optie aangezien die huidplooien dan blijven. Zelf heb ik een paar singels gevonden en vroeg ik me af of dze misschien helpen?

Dat zijn:
STÜBBEN EQUI-SOFT SINGEL
PASSIER DRESSUUR SINGEL BLUE WAVE
Felix Bühler
BR Singel Stafford Dressuur
Butterfly Dressuursingel Rainer

Ik heb ook gehoord en geleven over zo'n banaansingel die dan zou moeten helpen met dat singelstoot en singelgroeven probleem. Maar zijn die plooien dan ook weg?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:46

WhoWanted schreef:
Hallo allemaal, ik heb ook een lastige dilemma.
Ik ga mijn best doen om het allemaal duidelijk uit te leggen.

Om te beginnen het probleem waar ik tegen aan loop. Dat is dat mijn merrie singelwondjes heeft. Nu komt dat door de huidplooien die over/ onder de singel door schuiven. Ik heb bijna alles al geprobeerd om geen/ zo min mogelijk huidplooien voor de singel te krijgen. Nu heb ik een Horka Anatomic Dressuur singel.

Veder viel het mij op dat mijn singelstoten 2 cm veder naar achter liggen dan waar de singelgroeve ligt. De gespen van de singel zitten wel zo goed als naast elkaar als mijn merrie aangesingeld is. Het zadel blijft veder prima op zijn plek liggen en ligt ook goed. Aankomende dinsdag heb ik weer controle. De laatste controle was 10 mei (2022).
Maar goed, mijn vraag is dus eigenlijk welke dressuursingel die huidplooien verminderd/ voorkomt en dus ook die schuurplekken/ wondjes. Een bontje lijkt me geen optie aangezien die huidplooien dan blijven. Zelf heb ik een paar singels gevonden en vroeg ik me af of dze misschien helpen?

Dat zijn:
STÜBBEN EQUI-SOFT SINGEL
PASSIER DRESSUUR SINGEL BLUE WAVE
Felix Bühler
BR Singel Stafford Dressuur
Butterfly Dressuursingel Rainer

Ik heb ook gehoord en geleven over zo'n banaansingel die dan zou moeten helpen met dat singelstoot en singelgroeven probleem. Maar zijn die plooien dan ook weg?


Welkom op Bokt!

Heb je foto’s? Zonder zadel/singel en met zadel/singel aangesingeld.

Zonder foto’s is er geen zinnig woord over te zeggen welk model en lengte je nodig hebt.
Wondjes kunnen ook komen door een te korte singel of het verkeerde model singel.

Bontjes voorkomen plooien, omdat de huid makkelijker onder het bont kan schuiven en recht trekken, dus zeker wel van toegevoegde waarde.

WhoWanted
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-05-22

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:20

Dankje!

Hier zijn de foto's. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.
Zonder bontje komt de singel tot aan de rand van het dekje. Het dekje heb ik er nu niet onder gedaan voor het gemak.
De ligging van de singel is het zelfde met bontje en zonder bontje.

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:30

WhoWanted schreef:
Dankje!

Hier zijn de foto's. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan.
Zonder bontje komt de singel tot aan de rand van het dekje. Het dekje heb ik er nu niet onder gedaan voor het gemak.
De ligging van de singel is het zelfde met bontje en zonder bontje.


Als je de foto hebt geupload moet je m nog even aanklikken om in je bericht te zetten, nu zien wij niets :x

WhoWanted
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-05-22

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:43

Oh oeps!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:02

Een foto zoals de 3e foto, van het hele paard van de zijkant erop met zadel en aangesingeld is het duidelijkste.

Ik heb ook een paard met veel plooien en altijd wondjes, rijd nu met touwsingel, eigenlijk heeft ze vanwege dr bouw een banaansingel nodig dus helemaal optimaal is t bij mij op de foto niet, maar rijd er nu anderhalf jaar mee zonder wondjes.
Moet ook zeggen dat ik er ook geen goede foto's van heb, en de touwsingel van kramer rekt nog wat uit in gebruik (70cm besteld en rekt uit naar 80, staat er netjes bij op de site) door die rek en alle losse touwtjes vormt ie mooi naar t paardAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:05

WhoWanted schreef:
Oh oeps!
[ [url=m/Oxw6rB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Lv8A3r.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KGyXUw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BPMDrF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YnGQOf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lengte is goed, maar ik zou echt een maanvormige singel adviseren, dus crescent. De buik van je paard drukt deze asymmetrische singel toch naar voren, waardoor plooien ontstaan.

Probeer anders een combi maanvormig asymmetrisch te vinden. Welke lengte is dit, dan zoek ik wel mee.

WhoWanted
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-05-22

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:41

Oh ik dacht dat ik die foto er bij had gedaan. Wat stom |o
Deze singel is 70 cm

WhoWanted
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:42

WhoWanted schreef:
Oh ik dacht dat ik die foto er bij had gedaan. Wat stom |o
Deze singel is 70 cm

Kan ik dan het beste 1 met of zonder bont nemen?
En moet de bolle kant naar achter of richting de voorbenen? Daar hoor je ook verschillen over...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:01

WhoWanted schreef:
WhoWanted schreef:
Oh ik dacht dat ik die foto er bij had gedaan. Wat stom |o
Deze singel is 70 cm

Kan ik dan het beste 1 met of zonder bont nemen?
En moet de bolle kant naar achter of richting de voorbenen? Daar hoor je ook verschillen over...


Ik neem aan dat je het hele topic niet gelezen hebt, want de vraag is al meerdere keren uitgelegd, maar hier het antwoord met foto voorbeelden:

Ik denk dat je asymmetrisch en crescent/banaan nu door elkaar haalt.

Asymmetrisch (wat je nu hebt): In het geval dat er een korte bolling zit, dus NIET een bolling over de gehele lengte van de singel, maar een bolling over een deel van de singel, dan moet de bolling naar voren. Bij deze singels liggen de gespen ook aan weerszijden recht tegenover elkaar.

Asymmetrisch - Gespen liggen recht tegenover elkaar -> dan dus met de korte bolling richting de voorbenen:

Afbeelding

Afbeelding


Crescent: Is de hele singel rond gevormd, dan hebben we het over een maan/ banaan / crescent singel en moet de bolling die over de gehele singel loopt naar achteren richting de buikzijde.
De gespen liggen aan weerszijden niet recht tegenover elkaar.

Crescent / Banaan singel - Gespen liggen schuin ten opzichte van elkaar - Bolle lange zijde richting de achterbenen:


Afbeelding

Afbeelding


En om het lekker verwarrend te maken kun je ook een Combinatie hebben van asymmetrisch en crescent - korte bolling richting voorbenen, lange bolling richting achterbenen.

Afbeelding

Afbeelding


Afhankelijk van de buik van een normaal tot steviger gebouwd paard kun je kiezen voor crescent, voor asymmetrisch of voor een combinatie tussen die twee. (Super) slanke paarden zijn meer gebaar bij een anatomisch rechte singel of athletico singel.

Ik zal eens zoeken naar een combi asymmetrisch/crescent voor je.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 19:16

Mag ik jullie advies voor mijn twijfel van mijn singel :)

Ik heb nu de topfit anatomic singel in 60cm.
Singel is aan beide kanten gelijk aangesingeld.

Nu twijfel ik over 2 dingen de lengte of die niet iets langer zou mogen (en is 5cm dan 1 gat aan beide kanten of maar 1 gat aan 1 kant) en of het brede tussenstuk simpelweg niet gewoon veel te breed is voor me pony.

Mijn zadel blijft overigens goed liggen op zijn plek ook met een simpele rechte neopreen singel.

Afbeelding


Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:45

Sterrenpony schreef:
Mag ik jullie advies voor mijn twijfel van mijn singel :)

Ik heb nu de topfit anatomic singel in 60cm.
Singel is aan beide kanten gelijk aangesingeld.

Nu twijfel ik over 2 dingen de lengte of die niet iets langer zou mogen (en is 5cm dan 1 gat aan beide kanten of maar 1 gat aan 1 kant) en of het brede tussenstuk simpelweg niet gewoon veel te breed is voor me pony.

Mijn zadel blijft overigens goed liggen op zijn plek ook met een simpele rechte neopreen singel.

[ [url=m/NvF8c8.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/r3z2wO.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik denk dat dit model singel niet helemaal handig is voor je paard.


Afbeelding

Blauw is de hoogte waar de gespen minimaal horen te liggen en aan de rode lijn kun je zien dat de gespen nu scheef trekken richting de buik.

Ik vind je paard nog niet zo schokkend dik dat ik direct een crescent/ maan/ banaan singel zou adviseren (kan wel hoor), maar ik zou toch in ieder geval over gaan op een asymmetrische singel. Kies er één waar genoeg ruimte voor de buik over blijft. De Rossner Comfort is een asymetrische singel die vrij veel ruimte voor de buik over laat. De Horka Anatomica is ook asymetrisch, maar laat iets minder ruimte voor de buik. Voordeel van de Horka is wel dat die heel zacht is ten opzichte van de Rossner Comfort.

In het geval van gespen op het uiteinde zou je wel 10 cm langer mogen, indien er nog wat leer boven de gespen zit, dan zou ik gaan voor in ieder geval een 5 cm langere singel, maar als je geen 5 cm langere keuze hebt, toch voor 10 cm langer gaan en kijken hoe je uit komt.

Hoeveel gaatjes je strakker kunt aanslingeren is afhankelijk van het model en wel/geen elastiek. Maar aan de blauwe lijn is te zien dat je 2 gaatjes strakker mag.

MarjanB

Berichten: 16557
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:48

Ik ben langzaam weer aan het rijden. Heb nu de horka van 80cm en denk dat ik een cresent moet hebben maar denk ook een smallere singel. Zou die van kramer wat zijn? Heb al zoveel singels…. -O-

Afbeelding

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:39

Daphara schreef:
Sterrenpony schreef:
Mag ik jullie advies voor mijn twijfel van mijn singel :)

Ik heb nu de topfit anatomic singel in 60cm.
Singel is aan beide kanten gelijk aangesingeld.

Nu twijfel ik over 2 dingen de lengte of die niet iets langer zou mogen (en is 5cm dan 1 gat aan beide kanten of maar 1 gat aan 1 kant) en of het brede tussenstuk simpelweg niet gewoon veel te breed is voor me pony.

Mijn zadel blijft overigens goed liggen op zijn plek ook met een simpele rechte neopreen singel.

[ [url=m/NvF8c8.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/r3z2wO.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik denk dat dit model singel niet helemaal handig is voor je paard.


[ [url=m/X5wIFa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Blauw is de hoogte waar de gespen minimaal horen te liggen en aan de rode lijn kun je zien dat de gespen nu scheef trekken richting de buik.

Ik vind je paard nog niet zo schokkend dik dat ik direct een crescent/ maan/ banaan singel zou adviseren (kan wel hoor), maar ik zou toch in ieder geval over gaan op een asymmetrische singel. Kies er één waar genoeg ruimte voor de buik over blijft. De Rossner Comfort is een asymetrische singel die vrij veel ruimte voor de buik over laat. De Horka Anatomica is ook asymetrisch, maar laat iets minder ruimte voor de buik. Voordeel van de Horka is wel dat die heel zacht is ten opzichte van de Rossner Comfort.

In het geval van gespen op het uiteinde zou je wel 10 cm langer mogen, indien er nog wat leer boven de gespen zit, dan zou ik gaan voor in ieder geval een 5 cm langere singel, maar als je geen 5 cm langere keuze hebt, toch voor 10 cm langer gaan en kijken hoe je uit komt.

Hoeveel gaatjes je strakker kunt aanslingeren is afhankelijk van het model en wel/geen elastiek. Maar aan de blauwe lijn is te zien dat je 2 gaatjes strakker mag.


Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg hier heb ik wat aan.

Ik heb er rossner comfort besteld (die was er in ieder geval in het bruin en had nog geluk want de 25% keuze korting deed het nog) en dan aan 65cm waar ik nu 60cm heb. Anders werd het 75cm en dat word dan wel echt te lang.

Hopelijk is de rossner comfort de singel voor me pony.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:08

De rossner comfort is hier absoluut geen succes geweest met een beetje een buikig paard. Deze porde meer in de buik met een losse flap aan de voorkant.
Ik ben van mening dat de rossner comfort is voor paarden met een mini buik, bij voorkeur plat, waarbij de singel groeve ver naar voren ligt.
Maar voor een wat buikig paard? Nee dat zeker niet.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:26

Hoodie schreef:
De rossner comfort is hier absoluut geen succes geweest met een beetje een buikig paard. Deze porde meer in de buik met een losse flap aan de voorkant.
Ik ben van mening dat de rossner comfort is voor paarden met een mini buik, bij voorkeur plat, waarbij de singel groeve ver naar voren ligt.
Maar voor een wat buikig paard? Nee dat zeker niet.


Wat zou jij aanraden voor die van mij dan?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:50

Sterrenpony schreef:
Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg hier heb ik wat aan.

Ik heb er rossner comfort besteld (die was er in ieder geval in het bruin en had nog geluk want de 25% keuze korting deed het nog) en dan aan 65cm waar ik nu 60cm heb. Anders werd het 75cm en dat word dan wel echt te lang.

Hopelijk is de rossner comfort de singel voor me pony.


Graag gedaan, advies geven is makkelijker als men duidelijke foto’s plaatst.
Laat je nog zien hoe de Rossner ligt? Ik ben heel benieuwd.


Hoodie schreef:
De rossner comfort is hier absoluut geen succes geweest met een beetje een buikig paard. Deze porde meer in de buik met een losse flap aan de voorkant.
Ik ben van mening dat de rossner comfort is voor paarden met een mini buik, bij voorkeur plat, waarbij de singel groeve ver naar voren ligt.
Maar voor een wat buikig paard? Nee dat zeker niet.


Ik reed mijn ruin al jaren met de comfort en had voor mijn jonge merrie de Horka Anatomic gekocht. Beide singels zijn asymmetrisch

Mijn merrie is in de laatste 4-5 maand mega gegroeid, waardoor de Horka echt niet goed lag en veel te veel trok naar de buik. Ik heb toen de singels gewisseld, omdat mijn merrie nu wat meer buik heeft dan mijn ruin en dat was de oplossing. De Comfort heeft meer ruimte voor de buik, wat je ook kan zien als je ze naast elkaar legt.


Afbeelding


Afbeelding

Hoe de Horka Anatomic lag:
Afbeelding

Hoe de Rossner Comfort ligt:

Afbeelding


Dan heb ik het dus niet over te dikke buiken, maar gewoon de vorm van de buik van een paard in relatief goede conditie.


Afbeelding

Maar dat geld voor alle asymmetrische singels, die zijn niet voor te dikke paarden, maar wel voor paarden met een wat rondere vorm van de buik. Onderling kan er dus nog best wat verschil tussen asymmetrische singels zijn in hoe ze liggen, belangrijk blijft om goed te blijven kijken naar hoe de singel ligt op elk paard specifiek en goed te kijken naar je paard, waarom de singel niet goed ligt, in dit geval… is je paard te dik of geeft de singel gewoon niet genoeg ruimte voor de buik?
Dat een singel trekt betekend niet altijd meteen dat je een ander model singel moet hebben (als van asymmetrisch naar crescent), maar misschien gewoon een andere singel van hetzelfde model.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 31-05-22 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:53

Daphara schreef:
Sterrenpony schreef:
Heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg hier heb ik wat aan.

Ik heb er rossner comfort besteld (die was er in ieder geval in het bruin en had nog geluk want de 25% keuze korting deed het nog) en dan aan 65cm waar ik nu 60cm heb. Anders werd het 75cm en dat word dan wel echt te lang.

Hopelijk is de rossner comfort de singel voor me pony.


Graag gedaan, advies geven is makkelijker als men duidelijke foto’s plaatst.
Laat je nog zien hoe de Rossner ligt? Ik ben heel benieuwd.


Hoodie schreef:
De rossner comfort is hier absoluut geen succes geweest met een beetje een buikig paard. Deze porde meer in de buik met een losse flap aan de voorkant.
Ik ben van mening dat de rossner comfort is voor paarden met een mini buik, bij voorkeur plat, waarbij de singel groeve ver naar voren ligt.
Maar voor een wat buikig paard? Nee dat zeker niet.


Ik reed mijn ruin al jaren met de comfort en had voor mijn jonge merrie de Horka Anatomic gekocht. Beide singels zijn asymmetrisch

Mijn merrie is in de laatste 4-5 maand mega gegroeid, waardoor de Horka echt niet goed lag en veel te veel trok naar de buik. Ik heb toen de singels gewisseld, omdat mijn merrie nu wat meer buik heeft dan mijn ruin en dat was de oplossing. De Comfort heeft meer ruimte voor de buik, wat je ook kan zien als je ze naast elkaar legt.


[ [url=m/mwUj0h.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/Q0ii0Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe de Horka Anatomic lag:
[ [url=m/GeJ7rr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe de Rossner Comfort ligt:

[ [url=m/hkl9sf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dan heb ik het dus niet over te dikke buiken, maar gewoon de vorm van de buik van een paard in relatief goede conditie.


[ [url=m/12AZD8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ik de rossner comfort binnen heb en in gebruik zal ik zeker een foto delen en mijn eerste indruk in gebruik van de singel

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:11

Wat ik zie in die foto met de rossner singel om bij je paard, is dat de voorkant alsnog los flapt. Wat dus betekend dat de achterkant slechts een paar cm contact maakt met de buik waar al de druk dus op komt te staan.
Ik wil niet zeggen dat je paard out of shape is maar is zeker wel buikig. Plat is plat, een bobbel begin je buikig te noemen. Daar hoeft je paard overigens niet te dik voor te zijn.

Afbeelding

Hier even wat foto's uit filmpjes. De rechter singel is de claridge house van Kramer, vorm van een maansingel maar eigenlijk vrij recht als deze om zit met uitsparingen voor de ellebogen.
https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... Revolution

Wat ik zelf zie is een groter 'driehoekje' net achter de singel bij de rossner. Aka daar zit meer druk op omdat huid/vet/spieren meer worden ingedrukt. Wanneer het been naar voren gaat komt de voorkant compleet los, iets wat de Kramer singel niet doet. Deze blijft ten alle tijden goed als 1 geheel aangesloten. Men zegt, zoals ook met de Fairfax singels, dat dit zo gemaakt is om het borstbeen te verlichten geloof ik. Alleen vraag ik mij af hoe prettig het is voor het paard dat er meer druk is richting de buik op slechts een paar cm met een piek druk op waarschijnlijk slechts 1,5 cm wanneer het been naar voren komt.
Uiteraard is ieder paard anders en zouden er vast wel paarden zijn die dit fantastisch vinden, maar het plaatje ziet er voor mij niet prettig uit.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring Sterrenpony.
Laatst bijgewerkt door Hoodie op 01-06-22 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt