Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:03

Echt, breek me de bek niet open van “zadelpassers”die geen of veel te weinig verstand van singels hebben. Soms denk ik wel eens dat ik een singelfitter moet worden, lekker rond touren met een busje vol met singels in alle maten en modellen.

Hoe vaak ik hoor dat de zadelpasser deze of die singel geadviseerd heeft of een (overduidelijk te korte singel) te lang vind.
Er zijn maar weinig zadelpassers die ook echt weten waar de gespen van een singel horen te liggen en echt verstand van singels hebben en weten welk model singel het beste past bij een bepaald model paard. Hoe vaak ik niet zadels zie met veel te lange zweetbladen, waardoor er nooit een singel op de juiste lengte onder past. Ik heb altijd het idee dat de verkoop van zadels belangrijker is dan hoe de zadel aangesingeld wordt.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook goede zadelpassers die er wel verstand van hebben, maar helaas kan iedereen in NL zichzelf zadelpasser noemen, het is geen beschermd beroep.

Ik heb er gelukkig één die in Groot Brittannië de opleiding “master saddler” heeft gevolgd en wat een verademing is dat in vergelijking met voorgaande zadelpassers die ik heb gehad.

Aangezien de meeste ruiters ook echt niet weten hoe een zadel gepast hoort te worden en waar op te letten, kunnen ze ook makkelijk voor de gek gehouden worden door zadelpassers.
Ik verbaas me ook werkelijk over de hoeveelheid zadels dat verkocht en gekocht wordt op marktplaats. Hoe kun je nou een zadel van marktplaats kopen zonder het eerst te passen en als je het past, weet je dan wel werkelijk waar je op moet letten?

Als ruiters al niet kunnen weten hoe te zien en voelen of een zadel goed ligt en past, dan kun je ook niet verwachten dat ze weten hoe een singel hoort te liggen, zolang zal het imo met de zadelpassers ook geen prioriteit hebben om meer over singels te leren. Pas als ruiters goed weten waar ze op moeten letten, zullen zadelpasser hun kennis moeten opschroeven.

Maar goed, dat is allemaal wel heel erg off topic.

Ik ben het eens met Maddy_Paola dat de singel te kort is. De gespen horen ten hoogte van de witte lijn te liggen.

Afbeelding

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:23

Daphara schreef:
Echt, breek me de bek niet open van “zadelpassers”die geen of veel te weinig verstand van singels hebben. Soms denk ik wel eens dat ik een singelfitter moet worden, lekker rond touren met een busje vol met singels in alle maten en modellen.

Hoe vaak ik hoor dat de zadelpasser deze of die singel geadviseerd heeft of een (overduidelijk te korte singel) te lang vind.
Er zijn maar weinig zadelpassers die ook echt weten waar de gespen van een singel horen te liggen en echt verstand van singels hebben en weten welk model singel het beste past bij een bepaald model paard. Hoe vaak ik niet zadels zie met veel te lange zweetbladen, waardoor er nooit een singel op de juiste lengte onder past. Ik heb altijd het idee dat de verkoop van zadels belangrijker is dan hoe de zadel aangesingeld wordt.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook goede zadelpassers die er wel verstand van hebben, maar helaas kan iedereen in NL zichzelf zadelpasser noemen, het is geen beschermd beroep.

Ik heb er gelukkig één die in Groot Brittannië de opleiding “master saddler” heeft gevolgd en wat een verademing is dat in vergelijking met voorgaande zadelpassers die ik heb gehad.

Aangezien de meeste ruiters ook echt niet weten hoe een zadel gepast hoort te worden en waar op te letten, kunnen ze ook makkelijk voor de gek gehouden worden door zadelpassers.
Ik verbaas me ook werkelijk over de hoeveelheid zadels dat verkocht en gekocht wordt op marktplaats. Hoe kun je nou een zadel van marktplaats kopen zonder het eerst te passen en als je het past, weet je dan wel werkelijk waar je op moet letten?

Als ruiters al niet kunnen weten hoe te zien en voelen of een zadel goed ligt en past, dan kun je ook niet verwachten dat ze weten hoe een singel hoort te liggen, zolang zal het imo met de zadelpassers ook geen prioriteit hebben om meer over singels te leren. Pas als ruiters goed weten waar ze op moeten letten, zullen zadelpasser hun kennis moeten opschroeven.

Maar goed, dat is allemaal wel heel erg off topic.

Ik ben het eens met Maddy_Paola dat de singel te kort is. De gespen horen ten hoogte van de witte lijn te liggen.

[ [url=m/Zjkf8D.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ben het helemaal met je eens. Er wordt echt alleen naar het zadel gekeken. Als ik vraag van joh, heb je nog wat verschillende singels mee om te kijken welke het beste past..? Nee hoor.. eigenlijk wordt iedereen dan dezelfde singel geadviseerd. Ik had toen ik nog een dressuurzadel had echt wel geld over gehad voor iemand die langskwam met een bus vol singels die ik had kunnen proberen!

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:52

Hier de edix singel binnen. Ik weet nog niet zo goed hoe ik hem vind liggen.
Wat denken jullie?
Afbeelding

Fudge

Berichten: 1022
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 15:43

mirriejj schreef:
Hier de edix singel binnen. Ik weet nog niet zo goed hoe ik hem vind liggen.
Wat denken jullie?
[ [url=m/QnFvHL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dit na het rijden genomen? Ligt volgens mij niet gek. Mooie afstand van het voorbeen, nette lengte en zadel ligt mooi achter de schouder.

Ik vind die bovenste uitsnede/bocht naar voren altijd een beetje overdreven er uitzien, maar als het je paard niet hindert geen probleem

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:00

Floran schreef:
mirriejj schreef:
Hier de edix singel binnen. Ik weet nog niet zo goed hoe ik hem vind liggen.
Wat denken jullie?
[ [url=m/QnFvHL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dit na het rijden genomen? Ligt volgens mij niet gek. Mooie afstand van het voorbeen, nette lengte en zadel ligt mooi achter de schouder.

Ik vind die bovenste uitsnede/bocht naar voren altijd een beetje overdreven er uitzien, maar als het je paard niet hindert geen probleem


Ja dit was inderdaad na het rijden.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:05

Lijkt inderdaad niet verkeerd :D je kunt eventueel even een voorbeen invouwen zeg maar, dan zie je hoe hij zit als je paard grote passen maakt

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:29

Sintara schreef:
Lijkt inderdaad niet verkeerd :D je kunt eventueel even een voorbeen invouwen zeg maar, dan zie je hoe hij zit als je paard grote passen maakt

Een voorbeen invouwen wordt tegenwoordig sterk afgeraden, dit omdat je de huid onder de singel straktrekt, wat de kans op wondjes (omdat de huid dan voor de singel gaat rimpelen) vergroot.

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 20:48

Ok, bij deze nieuwe foto's :D
Hopelijk wat duidelijker deze keer:

Voor het rijden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Na het rijden:

Afbeelding

Afbeelding


Er staat voor mij teveel spanning op de voorste singelstoot en te weinig op de achterste.
Voor het rijden is er nog een beetje ruimte tussen de 2 stoten, maar na het rijden zitten ze vlak naast elkaar.

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:03

Op je eerste foto zie je duidelijk dat beide singelstoten niet recht naar beneden aflopen de singelgroeve in.

Wat je nu krijgt is de plek van de minste weerstand…

Je zadel schuift naar voren, waarbij de singelstoten recht komen te liggen. Je dekje gaat niet zo zeer schuiven. Je zadel wel. Daar gaat het type singel niks aan kunnen veranderen

Dit kan je denk ik oplossen door je voorste singelstoot vanaf de boom naar beneden te laten komen.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:16

Ik heb altijd of de beide stoten op hetzelfde gaatje als de druk hetzelfde is/ze gelijk zijn. Of de achterste een gaatje strakker. Nooit de voorste. Ook in overleg met de zadelmaker en mijn paard geeft ook duidelijk aan dat dat fijner is.

Maar dat wel alleen als zadel en singel goed passen. Hier blijft alles keurig liggen nu, was flinke zoektocht, maar heb dus altijd de achterste 1 gat strakker als de voorste. Voorste singel komt ook bij de boom vandaan. Paard geeft duidelijk aan dat die strakker geen prettig gevoel is.

Edit: maar bij mij was het wel een combinatie van singelstoten verplaatsen en een andere singel. Niet alleen het ene, maar echt beide

Fudge

Berichten: 1022
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:27

Farjen schreef:
Ok, bij deze nieuwe foto's :D
Hopelijk wat duidelijker deze keer:

Voor het rijden:

[ [url=m/rm9NzV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/c3O1i7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dKjHRG.jpg]Afbeelding[/url] ]



Na het rijden:

[ [url=m/WLW3Q6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Eav57t.jpg]Afbeelding[/url] ]


Er staat voor mij teveel spanning op de voorste singelstoot en te weinig op de achterste.
Voor het rijden is er nog een beetje ruimte tussen de 2 stoten, maar na het rijden zitten ze vlak naast elkaar.


Maar de gaatjes van de singelstoten zitten gewoon ongelijk. Ik zou de zadelmaker even vragen of ze ook gelijk gemaakt kunnen worden.

Spenk
Berichten: 21785
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:50

Saaams schreef:
Op je eerste foto zie je duidelijk dat beide singelstoten niet recht naar beneden aflopen de singelgroeve in.

Wat je nu krijgt is de plek van de minste weerstand…

Je zadel schuift naar voren, waarbij de singelstoten recht komen te liggen. Je dekje gaat niet zo zeer schuiven. Je zadel wel. Daar gaat het type singel niks aan kunnen veranderen

Dit kan je denk ik oplossen door je voorste singelstoot vanaf de boom naar beneden te laten komen.

Dit ja,

Je singelstoten liggen niet goed hierdoor zal het altijd schuiven je zadel dat is op de foto's ook wel zichtbaar je zadel is helemaal verschoven. Bijzonder dat je zadelmaker dit zo heeft afgeleverd. Ik denk de singelstoten verplaatsen het probleem oplost.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:51

Avalanche schreef:
Sintara schreef:
Lijkt inderdaad niet verkeerd :D je kunt eventueel even een voorbeen invouwen zeg maar, dan zie je hoe hij zit als je paard grote passen maakt

Een voorbeen invouwen wordt tegenwoordig sterk afgeraden, dit omdat je de huid onder de singel straktrekt, wat de kans op wondjes (omdat de huid dan voor de singel gaat rimpelen) vergroot.

Nee ik raad het ook niet aan voor elke keer rijden, maar om nu te checken wat de nieuwe singel doet bij beweging. Bv of de gespen in de oksel prikken ofzoiets

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 23:24

Gewoon een rondje lopen met je paard :) zie het rap zat, en voor je paard veel fijner.

Overigens heb ik ook een nieuwe singel besteld. Gewoon hetzelfde model als ik had, want die bevalt prima, maar een maatje groter. Mijn paard krijgt spiertjes :j

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 08:58

Voor wie het leuk vindt om te weten: ik heb de Edix maar dan de rechte versie en echt al jaren. Hij bevalt zo goed met het type paard wat ik heb, dat ik hem nu in 3 verschillende lengtes heb.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:03

Iemand ook ervaring met de dressuursingel van Rambo Micklem?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:13

Pally schreef:
Iemand ook ervaring met de dressuursingel van Rambo Micklem?


Nope, ik vond hem interessant, maar hij gaat maar tot 70 cm en dat snap ik dan weer niet.
Ik hoop echt dat meer merken singels van 80 tot 100 cm gaan maken, want singels vinden voor mijn reuzen is nogal een uitdaging. Die van mij beginnen bij 85 cm en dat is voor mijn ruin nu net genoeg, maar zal na de zomer krapjes worden.

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:28

Ziet er als een soepele singel uit. Zou die ook geschikt zijn voor buikige paarden?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:31

MarjanB schreef:
Ziet er als een soepele singel uit. Zou die ook geschikt zijn voor buikige paarden?


Denk niet voor die van jou, daar is die te recht voor.
Ik denk echt dat je het in de crescent singels moet zoeken.

MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:33

Ja denk toch maar kijken naar de edix of die van kramer… twijfel alleen of 80 nu niet te lang wordt. Ze moet verder afvallen en heb met de horka aan 1 kant 1 gaatje over en andere 2..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:36

MarjanB schreef:
Ja denk toch maar kijken naar de edix of die van kramer… twijfel alleen of 80 nu niet te lang wordt. Ze moet verder afvallen en heb met de horka aan 1 kant 1 gaatje over en andere 2..


Horka heeft de gespen redelijk hoog met 80, dus ik zou ineen crescent voor 75 gaan als ik jou was.

Ik zou eerst de Edit crescent proberen.

Ook vind ik je zadel nog steeds te ver naar voren liggen, kan de achterste singelstoot niet 1 positie naar voren?

MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:43

Oeh moet ik ff naar kijken, foto is na het rijden dus wellicht ook omdat de singel hem naar voren trekt. Weet niet of het kan met zo’n zadel :+

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 08:33

Mijn zoektocht naar een fijne dressuur singel is geslaagd. Het is de Edix cresent geworden. Zadel blijft nu mooi stabiel liggen waar het eerder nog wel eens een beetje naar voren werd getrokken door de singel. Bedankt voor jullie hulp daarbij!

Nu ben ik nog opzoek naar een fijne springsingel in het bruin. Op dit moment hebben we een anatomische Kentucky singel. Die helaas het zadel licht naar voren lijkt te trekken. Ik kan eventueel foto’s maken met het springzadel.

Dit is de singel die ik nu heb:
https://www.agradi.nl/kentucky-springsi ... OgQAvD_BwE

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:36

Bedankt iedereen voor jullie advies en inzicht! Jullie zien dingen die ik niet zag en ik vertrouw teveel op de zadelpasser...
De singelstoten zitten inderdaad niet gelijk en het lijkt zelf erger geworden :?

Afbeelding


Ik heb vandaag met een andere singel gereden en dan op ongelijke gaatjes gereden.
Dat is al iets beter maar dit hoort inderdaad niet bij een gloednieuw zadel... Zadelpasser is gecontacteerd, ik ben benieuwd :(

Dit is na het rijden:
Afbeelding

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:39

Ik vind je singelstoten en singel zo wel erg netjes liggen! Bizar dat het een gat verschilt inmiddels, maar ze zijn zo wel 'recht'. Heb wel het idee dat je zadel nog steeds wat achterover helt. Goed om de zadelpasser nog maals te laten komen en zelf echt kritisch mee te kijken. Desnoods ergens anders een second opinion vragen. :j