Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jonnekee
Berichten: 756
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:06

Jonnekee schreef:
Citaat:
Hoihoi,

Ik heb ook een singelvraagje voor de experts hier, wat is vergelijkbaar met de Eric le Tixerant singel? Helaas is de mijne na 8 jaar echt op dus ik ben op singel jacht.


[ [url=m/f1Y1av.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UJ2VU6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk niet dat de Eric le Tixerant singel het juiste model voor je paard is.
Het is trouwens nog steeds verkrijgbaar: https://www.hetgareel.nl/eric-le-tixera ... ler-16823/

Beide foto’s zijn niet ideaal, omdat je paard niet recht van de zijkant te zien is, maar op beide foto’s is te zien dat de achterste gesp naar beneden trekt en de singelstoten naar voren.

Afbeelding

Een duidelijk teken dat de singel niet genoeg ruimte laat voor de buik van je paard. Zonder het paard goed van opzij te zien is het gokken, maar je zult voor een goede pasvorm naar asymmetrisch met buikuitsnede moeten of naar crescent, even afhankelijk van de vorm van de buik. Ik zou gelijk voor 5 cm langer gaan, je hebt de ruimte en waar die nu op de foto van de rechte kant de gespen heeft, is net wel/niet te laag.

Heb je nog een foto van recht opzij?[/quote]

Afbeelding

Het was even zoeken haha

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:41

Wat een leerzaam topic dit zeg!! Ik wist uiteraard dat er veel verschil is, maar hier wordt het ook echt duidelijk uitgelegd.
Ik ben wel benieuwd wat jullie dan hiervan vinden. Paard vind deze heel fijn, of wel, ik merk niets aan dr. Toen door zadelpasser aangemeten en merkte toen wel degelijk verschil tov de 'simpele' rechte neoprene singel.
Denk dus ook dat dit verder prima is voor haar, maar ook wel benieuwd wat jullie ervan vinden.
Het is een wintec cair singel, maat weet ik zo even niet, meen 60 cm..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even snel wat foto's, denk duidelijk genoeg zo?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:00

Jonnekee schreef:
Rebekka schreef:

Ik denk niet dat de Eric le Tixerant singel het juiste model voor je paard is.
Het is trouwens nog steeds verkrijgbaar: https://www.hetgareel.nl/eric-le-tixera ... ler-16823/

Beide foto’s zijn niet ideaal, omdat je paard niet recht van de zijkant te zien is, maar op beide foto’s is te zien dat de achterste gesp naar beneden trekt en de singelstoten naar voren.

[ [url=m/NoodVj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een duidelijk teken dat de singel niet genoeg ruimte laat voor de buik van je paard. Zonder het paard goed van opzij te zien is het gokken, maar je zult voor een goede pasvorm naar asymmetrisch met buikuitsnede moeten of naar crescent, even afhankelijk van de vorm van de buik. Ik zou gelijk voor 5 cm langer gaan, je hebt de ruimte en waar die nu op de foto van de rechte kant de gespen heeft, is net wel/niet te laag.

Heb je nog een foto van recht opzij?


[ [url=m/gFYTUH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was even zoeken haha


Ik zou toch eerder voor asymmetrisch gaan, zoals de fairfax, in de goedkopere variant de Prolite (vind ik zelf echt te hard/stug, maar anderen zijn er tevreden over), de Horka anatomic, de LeMieux gel tec. Of de Rossner comfort om maar wat te noemen.
In ieder geval iets met een uitsparing voor de buik die de overbrugging van de groeve naar singelstoten naar achteren legt. Verder zou ik zeker niet korter gaan, eerder 5 cm langer als dat met de maten zo uit komt, je hebt de ruimte, dus liever iets aan de lange kant voor een goede drukverdeling.

Succes!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:06

wendy1987 schreef:
Wat een leerzaam topic dit zeg!! Ik wist uiteraard dat er veel verschil is, maar hier wordt het ook echt duidelijk uitgelegd.
Ik ben wel benieuwd wat jullie dan hiervan vinden. Paard vind deze heel fijn, of wel, ik merk niets aan dr. Toen door zadelpasser aangemeten en merkte toen wel degelijk verschil tov de 'simpele' rechte neoprene singel.
Denk dus ook dat dit verder prima is voor haar, maar ook wel benieuwd wat jullie ervan vinden.
Het is een wintec cair singel, maat weet ik zo even niet, meen 60 cm..

[ [url=m/VL41vP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ReJ08V.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BKNaZU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/I8rf7w.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even snel wat foto's, denk duidelijk genoeg zo?


Winter Cair heb je in verschillende modellen en ik neem aan dat dit het rechte model is met een kussen in het midden. Links zit die op goede hoogte, op de foto rechts, lijkt die net te kort. Een volgende singel zou ik 5 cm langer nemen (de maat meet je van gesp tot gesp), maar op zich ligt deze wel netjes en het is niet zoveel te kort dat ik meteen een langere singel zou aanbevelen, het is echt minimaal. Dus goed aangemeten door je zadelfitter! Blij dat sommigen nog een beetje weten hoe een singel hoort te liggen, dat zien we hier wel eens anders.

Met het model dat je paard nu heeft is een rechte anatomische singel helemaal prima, mocht je paard iets buikeriger worden, dan kijken we graag weer met je mee.

Spenk
Berichten: 21826
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:07

Ik overweeg om een singel met hulpteugellus aan te schaffen. Ik heb nu de lemieux gel tek 70cm de oude variant. Bevalt prima opzich. Heb hiervoor een prolite gehad tot die versleten was.

Zouden jullie een vergelijkbaar model nemen of toch een cresent?
De huidige lemieux gel tek is meer cresent volgensmij

Foto is van na het rijden paar maand geleden. Er schuift verder niks. Paard is nu wel nog wat afgevallen singel zit daardoor 1-2 gaten strakker nu.


Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:11

Vergelijkbaar model :j asymmetrisch is goed voor je paard :j

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:20

Spenk schreef:
Ik overweeg om een singel met hulpteugellus aan te schaffen. Ik heb nu de lemieux gel tek 70cm de oude variant. Bevalt prima opzich. Heb hiervoor een prolite gehad tot die versleten was.

Zouden jullie een vergelijkbaar model nemen of toch een cresent?
De huidige lemieux gel tek is meer cresent volgensmij

Foto is van na het rijden paar maand geleden. Er schuift verder niks. Paard is nu wel nog wat afgevallen singel zit daardoor 1-2 gaten strakker nu.


[ [url=m/35yKms.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou eerst willen zien hoeveel je paard is afgevallen, want op basis van deze foto zou ik toch echt een crescent adviseren. De gel tec zit bij de gespen scheef, de gespen zitten ook te laag en ik zou hem verder uit de oksel willen zien.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:22

Zadel wat naar achter leggen :) dan is dat allemaal ineens opgelost :)

Spenk
Berichten: 21826
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:32

Je adviseer dus nog een langere? Hoe doe je dat dan met je dekje? Ik heb de singel nu al op het dekje aan beide kanten hij zit aan beide kanten een gat hoger dan op de foto van bovenstaand soms 2 gaten ligt aan hoeveel gras die gehad heeft _O-

Heb geen foto van nu met zadel. Wellicht kun je hier wat mee? Dit is met de longeersingel met gewoon zo'n simpel recht neoprene singeltje vorige week.


Afbeelding


Zou dan de edix cresent wat zijn?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:36

Dat ligt er aan hoeveel buik het paard nu nog heeft. Met deze buik zal een te korte singel in dit model altijd dit probleem blijven geven. De foto is niet van recht opzij, maar ik denk niet dat er nog veel ruimte is om het verder naar achteren te leggen en in basis ligt het al achter de schouderlijn.
Rood = schouderlijn
Groen = hoogte waar de gespen horen te liggen
Blauw = waar ik gok dat de 18e rib zit, maar bij een foto van recht opzij beter te beoordelen

Afbeelding

Het zadel lijkt ook iets scheef te liggen naar links, het lijkt mij ook niet fijn rijden met een pad er onder en nog een pad op de zitting.

Hoe dan ook, ik zou graag een foto van recht opzij zien van de huidige situatie.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:42

Spenk schreef:
Je adviseer dus nog een langere? Hoe doe je dat dan met je dekje? Ik heb de singel nu al op het dekje aan beide kanten hij zit aan beide kanten een gat hoger dan op de foto van bovenstaand soms 2 gaten ligt aan hoeveel gras die gehad heeft _O-

Heb geen foto van nu met zadel. Wellicht kun je hier wat mee? Dit is met de longeersingel met gewoon zo'n simpel recht neoprene singeltje vorige week.


[ [url=m/GkaFHv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zou dan de edix cresent wat zijn?


Een gezadelde standfoto van opzij is beter om te beoordelen.
Maar hier lijkt ze inderdaad al lekker wat gewicht kwijt.

Groen is waar de gespen horen te liggen in rechte lijn, rood is hoe ze nu liggen.
Afbeelding

Dus ja, je zal langer moeten. Op basis van een gezadelde standfoto is beter te beoordelen hoeveel langer en welk model. Maar als ze inderdaad goed afgevallen is, zou je weg kunnen komen met een asymmetrische singel.

Jonnekee
Berichten: 756
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:43

Jonnekee schreef:
Rebekka schreef:

Ik denk niet dat de Eric le Tixerant singel het juiste model voor je paard is.
Het is trouwens nog steeds verkrijgbaar: https://www.hetgareel.nl/eric-le-tixera ... ler-16823/

Beide foto’s zijn niet ideaal, omdat je paard niet recht van de zijkant te zien is, maar op beide foto’s is te zien dat de achterste gesp naar beneden trekt en de singelstoten naar voren.

[ [url=m/NoodVj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een duidelijk teken dat de singel niet genoeg ruimte laat voor de buik van je paard. Zonder het paard goed van opzij te zien is het gokken, maar je zult voor een goede pasvorm naar asymmetrisch met buikuitsnede moeten of naar crescent, even afhankelijk van de vorm van de buik. Ik zou gelijk voor 5 cm langer gaan, je hebt de ruimte en waar die nu op de foto van de rechte kant de gespen heeft, is net wel/niet te laag.

Heb je nog een foto van recht opzij?


[ [url=m/gFYTUH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was even zoeken haha


Ik zou toch eerder voor asymmetrisch gaan, zoals de fairfax, in de goedkopere variant de Prolite (vind ik zelf echt te hard/stug, maar anderen zijn er tevreden over), de Horka anatomic, de LeMieux gel tec. Of de Rossner comfort om maar wat te noemen.
In ieder geval iets met een uitsparing voor de buik die de overbrugging van de groeve naar singelstoten naar achteren legt. Verder zou ik zeker niet korter gaan, eerder 5 cm langer als dat met de maten zo uit komt, je hebt de ruimte, dus liever iets aan de lange kant voor een goede drukverdeling.

Succes![/quote]


Ik ga eens even kijken dankjewel! En meerdere suggesties zijn altijd welkom

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:47

Met het dekje… een singel kiezen met de gespen op het uiteinde van de singel, dus geen hele stukken leer of lussen er meer boven, dan komt de singel tegen het dekje. Normaal zou ik adviseren het dekje ook wat verder in de kamer te trekken, maar met een dik pad er op, zal dat niet lukken, of is je zadel inmiddels zo aangepast dat je geen pad meer hoeft te gebruiken?

Spenk
Berichten: 21826
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:51

Het is een heel kort paard dat klopt lang gezocht naar de juiste zadel maker hiervoor :) zadel ligt netjes voor de laatste rib is een 17 inch. Pad eronder is een dunne winderen! Zadel is met pad en al aangepast ondanks winderen claimt dat dit niet hoeft met de dunne slimfit pad maar wel gedaan. Dit is geen dikke correctie pad dus. Dekje kan je ook gewoon helemaal in de kamer trekken doe ik ook altijd denk ik het hier niet helemaal gedaan had. Vanwege lichamelijke klachten bij mij zelf rij ik inderdaad ook met gelpad erop in het rijden of contact met paard merk je daarin 0 verschil. Maar ik kan zonder niet meer zitten in geen enkel zadel problemen met aanhechting aan hamstring en rugproblemen.

Wellicht één en ander ook wat vertekend paard heeft een hele brede schoft ligt een extra wijde boommaat op en hij is paar centimeter overbouwd.

Ben nu op vakantie zal zondag foto maken!

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:22

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe singel!

Mijn huidige singel is een anatomische HH. Deze steekt wat af aan de voorkant.

Afbeelding

Bij mijn bbp trekt die helemaal scheef:

Afbeelding

En dit is de bbp met een rechte singel:

Afbeelding

Dit ligt beter maar ik heb nog steeds het idee dat het scheef ligt (singel trekt naar voren). Zadel en bbp blijven wel goed liggen, als het al schuift eerder naar achteren dan naar voren. Iemand een tip? Voorkeur voor een bontsingel (staat mooier bij de bbp).

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:26

Crescent!!! Ik zie dat afsteken trouwens zo vaak bij asymmetrische singels...... zonde.

Ik zou gaan zoeken naar een anatomische singel met bont idd.

Toffe BBP trouwens, is dat de Christ? Hoe bevalt hij?

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:28

Ja, de iberica! In maat pony. Ben er helemaal verliefd op, denk dat m’n dressuurzadel gaat liggen verstoffen. Je zit lekker ongedwongen maar wel steun voor en achter.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:34

Ik wil m voor af en toe, maar vroeg me af of hij bevalt en of je er lekker in zit :D ik vind een BBP leuk voor een rondje buiten stappen.

Ik ben een veel te fanatieke dressuurruiter om mijn dressuurzadel te laten verstoffen, maar een BBP voor af en toe is leuk.

Ontopic: je singel mag wat langer ook. Ook hier ga ik de Edix Crescent aanraden, of de Barefoot.

Dit model zou je ook nog kunnen overwegen: ook een banaansingel, met bont. Wel zeker 5 tot 10 cm langer dan je nu hebt :)
https://www.agradi.nl/werner-christ-ban ... 7AEALw_wcB

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:59

Hmm ja ik twijfelde over de lengte. Mijn dressuurzadel heeft nog maar 1 gaatje over bij de singelstoten dus 10 cm durf ik niet aan. Maar 80cm is inderdaad een goed idee. Bedankt voor de tips! Ik ga er naar kijken.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:05

Ik weet niet hoe lang je singel nu is, je kunt altijd gaatjes in de singelstoten bij laten maken ook :) Maar iig moet hij langer dan hij nu is.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:27

Undefined schreef:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe singel!

Mijn huidige singel is een anatomische HH. Deze steekt wat af aan de voorkant.

[ [url=m/FSMxST.png]Afbeelding[/url] ]

Bij mijn bbp trekt die helemaal scheef:

[ [url=m/8rO5E9.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit is de bbp met een rechte singel:

[ [url=m/zxuN2V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ligt beter maar ik heb nog steeds het idee dat het scheef ligt (singel trekt naar voren). Zadel en bbp blijven wel goed liggen, als het al schuift eerder naar achteren dan naar voren. Iemand een tip? Voorkeur voor een bontsingel (staat mooier bij de bbp).


Herkenbaar paard :D (oud stalgenoot met kaatje)

Mocht je de horka willen proberen (anatomisch) kom hem maar halen. Eventueel ook de edix cresent maar die wil ik zelf niet te lang missen :D

lies

Berichten: 9638
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:28

Ziet er idd heerlijk uit, die BBP!

Ben ook nog steeds aan het zoeken naar de perfecte singel en nu kwam ik dit tegen. https://www.boomlooszadelbecidor.nl/v-s ... ingel.html Zoiets, een V systeem singel, heeft iemand daar ervaring mee? Er zijn meerdere merken die het aanbieden.

Avalanche

Berichten: 16208
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:39

Ja, het werkt, en als het werkt is het fijn. Er is wel een maar.

Je moet absoluut op beide kanten gelijk aansingelen, en door de V is de singel in staat iets te kantelen.
Probleem is dat heel veel mensen dat wel denken te kunnen, maar in de praktijk een en ander te wensen overlaat. Wat je dán krijgt is dat de hele zaak scheef trekt en dat is heel vervelend.

@ undefined: bij het aanbod van MarjanB, denk ik dat vooral de edix crescent je goed gaat bevallen :j

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:02

Ik wilde nog even deze foto posten: crossen met de Edix Crescent :D

Hij steekt in de afzet en boven de sprong heel ietsjes af, maar goed, het is natuurlijk ook geen springsingel. Mijn paard is heel erg blij met de vrijheid die de singel geeft en mijn zadel ligt als een huis.
Dus, de Crescent is veel veelzijdiger dan alleen dressuur :D

Afbeelding

(Let aub. niet op mijn vrije interpretatie van de vogeltjesdans, mijn ellebogen kunnen niet altijd mijn zij vinden blijkbaar. Op deze foto was de singel het best te zien)

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 17:04

Ik lees al een aardig tijdje mee in dit topic.
En ik vind zo'n fijn en informatief topic.
Dat ik mijn singel ook eens wil posten. Ik heb zelf het idee dat het best goed ligt.
Paard heeft ook geen klachten.


Afbeelding

Afbeelding

Voor het rijden op allebei de kanten zit hij op 5. Wel een kanttekening dat ik heel los aan singel.

Mijn instructrice durft er zo niet op te gaan zitten en singelt hem aan beide kanten een extra gaatje aan


Afbeelding

Afbeelding

Na het rijden.


Afbeelding

Edit: Zadel is een halfjaar geleden nog nagekeken door de zadelmaker. Er zitten nu nog grote wrongen op die naar voren geplaatst zijn vanwege dat ik anders mijn been niet kwijt kan. Dit is even een tijdelijke oplossing. Moeten klei ere wrongen op ;)