Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elleen
Berichten: 568
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:25

Mag ik jullie advies? Mijn pony heeft singelwondjes aan beide kanten.
Ik heb nu de anatomische singel van kramer ‘ Naira ‘. Maar de pas vorm is niet fijn voor hem. Hebben jullie een idee voor beter passende singel?
Afbeelding

Afbeelding

xSCWx
Berichten: 7074
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:40

lies schreef:
Ziet er idd heerlijk uit, die BBP!

Ben ook nog steeds aan het zoeken naar de perfecte singel en nu kwam ik dit tegen. https://www.boomlooszadelbecidor.nl/v-s ... ingel.html Zoiets, een V systeem singel, heeft iemand daar ervaring mee? Er zijn meerdere merken die het aanbieden.

Ik had zo’n singel en ik vond het ideaal voor mijn vorige pony waarbij de gespen scheef lagen. Maar helaas kreeg hij schuurplekken (van het leer) ter hoogte van de gespen en uiteinde van de singel. Ik heb hem daarna op mijn huidige paard geprobeerd maar die kreeg er ook erge schuurplekken van op dezelfde plek. Ik ben over gestapt op de prestige RP en dat vind ik echt de ultieme singel. Volgens mij lost die bijna elk kwaaltje op wat iemand ook heeft met een singel…. Alleen de prijs is wat minder leuk (rond €280)

Nielojram

Berichten: 7855
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:06

Jammer eigenlijk dat ze niet zulke singels ( riemen) voor de rondgeribte ruiter hebben, hè :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:07

Elleen schreef:
Mag ik jullie advies? Mijn pony heeft singelwondjes aan beide kanten.
Ik heb nu de anatomische singel van kramer ‘ Naira ‘. Maar de pas vorm is niet fijn voor hem. Hebben jullie een idee voor beter passende singel?
[ [url=m/UwBJAn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KcIFzZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou voor een goede asymmetrische singel gaan met bont ivm de wondjes.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:11

felicity schreef:
Ik lees al een aardig tijdje mee in dit topic.
En ik vind zo'n fijn en informatief topic.
Dat ik mijn singel ook eens wil posten. Ik heb zelf het idee dat het best goed ligt.
Paard heeft ook geen klachten.


[ [url=m/5GVgdx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5WlILh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voor het rijden op allebei de kanten zit hij op 5. Wel een kanttekening dat ik heel los aan singel.

Mijn instructrice durft er zo niet op te gaan zitten en singelt hem aan beide kanten een extra gaatje aan


[ [url=m/GDOKZU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/glNCCg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden.


[ [url=m/Uc6i6a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: Zadel is een halfjaar geleden nog nagekeken door de zadelmaker. Er zitten nu nog grote wrongen op die naar voren geplaatst zijn vanwege dat ik anders mijn been niet kwijt kan. Dit is even een tijdelijke oplossing. Moeten klei ere wrongen op ;)


Ligt imo prima, maar ik zou liever de gespen zien waar nu de bovenkant van de singel ligt, dus 1 maat groter.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:16

Undefined schreef:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe singel!

Mijn huidige singel is een anatomische HH. Deze steekt wat af aan de voorkant.

[ [url=m/FSMxST.png]Afbeelding[/url] ]

Bij mijn bbp trekt die helemaal scheef:

[ [url=m/8rO5E9.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit is de bbp met een rechte singel:

[ [url=m/zxuN2V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ligt beter maar ik heb nog steeds het idee dat het scheef ligt (singel trekt naar voren). Zadel en bbp blijven wel goed liggen, als het al schuift eerder naar achteren dan naar voren. Iemand een tip? Voorkeur voor een bontsingel (staat mooier bij de bbp).


Welke anatomische singel van HH heb je nu?

Ik zou eerder voor een asymmetrische gaan met iets meer ruimte voor de buik die de afstand beter overbrugt van singelgroeve tot singelstoten, zoals bijvoorbeeld de Rossner comfort.

Omdat deze singel nu flapt, ben ik bang dat een singel als de Edix crescent dat ook zal doen, zie mijn foto’s bij mijn ruin 2 pagina’s terug.

Jonnekee
Berichten: 757
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:53

Ik heb de singel Horka Anatomic besteld en vandaag binnen gekregen hij voelt wel lekker zacht aan, morgen maar eens even passen

prugelpiet

Berichten: 12594
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 20:20

Elleen schreef:
Mag ik jullie advies? Mijn pony heeft singelwondjes aan beide kanten.
Ik heb nu de anatomische singel van kramer ‘ Naira ‘. Maar de pas vorm is niet fijn voor hem. Hebben jullie een idee voor beter passende singel?
[ [url=m/UwBJAn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KcIFzZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik kan het niet zo goed zien op de foto, maar op de 2e foto lijkt het haast alsof je hem verkeerd om hebt zitten? Heb je een betere foto? Waar je stijgbeugel er niet zo voor hangt?

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 20:31

Hier nieuwe foto's gemaakt met mijn lemieux gel tek 70cm en een Edix cresent 75cm

De lemieux
Afbeelding


Afbeelding

De edix
Afbeelding


Afbeelding

Beide doen ze kantel kiep als ik kritisch kijk.

Dus ik weet ook niet zo goed wat ik dan wel moet.

lies

Berichten: 9646
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:10

xSCWx schreef:
lies schreef:
Ziet er idd heerlijk uit, die BBP!

Ben ook nog steeds aan het zoeken naar de perfecte singel en nu kwam ik dit tegen. https://www.boomlooszadelbecidor.nl/v-s ... ingel.html Zoiets, een V systeem singel, heeft iemand daar ervaring mee? Er zijn meerdere merken die het aanbieden.

Ik had zo’n singel en ik vond het ideaal voor mijn vorige pony waarbij de gespen scheef lagen. Maar helaas kreeg hij schuurplekken (van het leer) ter hoogte van de gespen en uiteinde van de singel. Ik heb hem daarna op mijn huidige paard geprobeerd maar die kreeg er ook erge schuurplekken van op dezelfde plek. Ik ben over gestapt op de prestige RP en dat vind ik echt de ultieme singel. Volgens mij lost die bijna elk kwaaltje op wat iemand ook heeft met een singel…. Alleen de prijs is wat minder leuk (rond €280)


Oh interessant! Wel enorm duur idd!

Avalanche schreef:
Ja, het werkt, en als het werkt is het fijn. Er is wel een maar.

Je moet absoluut op beide kanten gelijk aansingelen, en door de V is de singel in staat iets te kantelen.
Probleem is dat heel veel mensen dat wel denken te kunnen, maar in de praktijk een en ander te wensen overlaat. Wat je dán krijgt is dat de hele zaak scheef trekt en dat is heel vervelend.


Je bedoelt aan beide kanten even hoog, of beide stoten aan dezelfde kant op hetzelfde gaatje? Dat is beide toch niet zo moeilijk?

lies

Berichten: 9646
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:12

Spenk schreef:
Hier nieuwe foto's gemaakt met mijn lemieux gel tek 70cm en een Edix cresent 75cm

De lemieux
[ [url=m/MEycPb.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/0310mJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

De edix
[ [url=m/HCxiZi.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/UTDhMZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beide doen ze kantel kiep als ik kritisch kijk.

Dus ik weet ook niet zo goed wat ik dan wel moet.


De rechte Edix, heb je die ook geprobeerd?

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:21

Nee ik dacht ik eerder cresent moest maar kennelijk toch niet. Maar weet niet of de rechte wel wat is... Als iemand interesse in de Edix heeft ik heb er 119 voor betaald daar mag die ook voor weg anders stuur ik hem terug :) is de 75cm zwart.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:40

Spenk schreef:
Nee ik dacht ik eerder cresent moest maar kennelijk toch niet.



Kan ook zijn dat je paard weinig ruimte tussen de voorbenen heeft. Ik vind het buikje toch wel rond in stilstand t.o.v. aan de longe, op zich geen slecht teken, want dat betekend dat ze in de arbeid goed haar buikspieren aantrekt.

Lastig van dat flappen aan de voorkant (in rust/ontspanning) is dat de singel dus niet de druk evenredig verdeeld, wat wel de bedoeling is.

De Edix crescent is een maatje kleiner dan de gel tec? Dat flappen had ik dus ook met de Edix crescent bij mijn ruin.

Ik zou iets anders proberen te passen als bijvoorbeeld de Rossner Comfort, die is niet zo zacht als de Gel tec of Edix crescent, maar die heeft een vrij ruime boog vrij voor de buik, plus die overbrugt wel mooi de afstand tussen singelgroeve en singelstoot. De Comfort heeft geen smalle flap/punt aan de voorkant, meer een boog die dus beter zorgt voor overbrugging. Ik gebruik hem ook bij mijn ruin en 2 pagina’s terug kun je zien hoe die ligt t.o.v. De Edix crescent bij hem.

Afbeelding

Voordeel is dat de singel de gespen op het uiteinde van de singel heeft, wat dus weer meer ruimte tot het dekje overlaat. Dan op de lengte of een maat groter dan de Geltec singel.

Mooiste zou zijn als je hem kan lenen om de ligging te kunnen beoordelen voordat je hem moet kopen. Het kan zijn dat je paard te buikerig is voor de comfort, maar mijn ruin is niet te dik en toch best rondgeribt met een flinke afstand tussen groeve en stoten, waardoor een rechte singel niet werkt voor hem en de Crescent weer te rond is (en dus gaat flappen in rust).

Echt er zouden singelfitters moeten komen, want wat zou het handig zijn als iemand met een busje vol met singels in alle maten langs kan komen om de juiste singel op de juiste lengte bij jouw paard te passen.

Undefined
Berichten: 3768
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:45

Daphara schreef:
Undefined schreef:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe singel!

Mijn huidige singel is een anatomische HH. Deze steekt wat af aan de voorkant.

[ [url=m/FSMxST.png]Afbeelding[/url] ]

Bij mijn bbp trekt die helemaal scheef:

[ [url=m/8rO5E9.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit is de bbp met een rechte singel:

[ [url=m/zxuN2V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ligt beter maar ik heb nog steeds het idee dat het scheef ligt (singel trekt naar voren). Zadel en bbp blijven wel goed liggen, als het al schuift eerder naar achteren dan naar voren. Iemand een tip? Voorkeur voor een bontsingel (staat mooier bij de bbp).


Welke anatomische singel van HH heb je nu?

Ik zou eerder voor een asymmetrische gaan met iets meer ruimte voor de buik die de afstand beter overbrugt van singelgroeve tot singelstoten, zoals bijvoorbeeld de Rossner comfort.

Omdat deze singel nu flapt, ben ik bang dat een singel als de Edix crescent dat ook zal doen, zie mijn foto’s bij mijn ruin 2 pagina’s terug.


Bedankt voor je reactie. Volgens mij is het de HH Freefit, die lijkt redelijk op de rossner comfort als ik het zo zie? Persoonlijk vind ik een rechte singel nu beter liggen dan iets met een ‘boog’ aan de voorkant, maar weet niet of dat voor alle type singels die dat hebben geldt.

@MarianneB bedankt voor het aanbod!! Ik ga even kijken of er een plek is waar ik alle singels kan vinden waar ik geïnteresseerd in ben en die allemaal bestellen maar mocht dat niet lukken zou ik ze graag een dagje passen!

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:48

Nee de cresent was een maat groter! Maar die valt denk ik klein? Want hij is kleiner dan de gel tek. Edix is 75cm en de gel tek 70 cm.

Mijn paard is inderdaad tussen de voorbenen redelijk smal maar hij is wel rondgeribt. Boommaat extra wijd ligt er op :+

Een rechtere zal dan denk ik ook weer geen succes zijn?

Ik kreeg de erreplus classic ook nog aangeraden van iemand die zelfde probleem had.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:59

Undefined schreef:
Daphara schreef:

Welke anatomische singel van HH heb je nu?

Ik zou eerder voor een asymmetrische gaan met iets meer ruimte voor de buik die de afstand beter overbrugt van singelgroeve tot singelstoten, zoals bijvoorbeeld de Rossner comfort.

Omdat deze singel nu flapt, ben ik bang dat een singel als de Edix crescent dat ook zal doen, zie mijn foto’s bij mijn ruin 2 pagina’s terug.


Bedankt voor je reactie. Volgens mij is het de HH Freefit, die lijkt redelijk op de rossner comfort als ik het zo zie? Persoonlijk vind ik een rechte singel nu beter liggen dan iets met een ‘boog’ aan de voorkant, maar weet niet of dat voor alle type singels die dat hebben geldt.

@MarianneB bedankt voor het aanbod!! Ik ga even kijken of er een plek is waar ik alle singels kan vinden waar ik geïnteresseerd in ben en die allemaal bestellen maar mocht dat niet lukken zou ik ze graag een dagje passen!


Je paard is echt te buikerig voor een rechte singel, daarom trekt het ook zo naar voren. In het geval dat je nu asymmetrisch hebt dan zou een crescent/maan singel inderdaad beter zijn. Dus een singel met de gespen niet recht tegenover elkaar.

De lengte van je huidige HH singel is goed, ik zou dus eens een goedkope maansingel kopen op dezelfde lengte en kijken hoe dat ligt. Gewoon zoiets simpels als dit:

Nep bont:
https://www.agradi.nl/covalliero-singel ... -zwart.htm

Neopreen:
https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm

Leer:
https://www.agradi.nl/hkm-lederen-singe ... -zwart.htm

Allemaal tussen de €25 - €40
Als dit model goed ligt kun je later altijd nog op zoek naar een duurdere/zachtere/ betere kwaliteit variant

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:06

Spenk schreef:
Nee de cresent was een maat groter! Maar die valt denk ik klein? Want hij is kleiner dan de gel tek. Edix is 75cm en de gel tek 70 cm.

Mijn paard is inderdaad tussen de voorbenen redelijk smal maar hij is wel rondgeribt. Boommaat extra wijd ligt er op :+

Een rechtere zal dan denk ik ook weer geen succes zijn?

Ik kreeg de erreplus classic ook nog aangeraden van iemand die zelfde probleem had.



De nieuwe gel tec is ook iets crescent, misschien dat die pasvorm daardoor beter is?

Zou je eens een foto willen maken met de beide singels naast elkaar? Ik ben gewoon benieuwd naar hoe de verhoudingen zijn.

Een rechte zal hetzelfde “probleem” geven als je rechte longeersingel, namelijk dat er meer druk achter op de singel komt dan voor, wat je kunt zien, omdat de achterste gesp naar beneden trekt. De erreplus is imo ook te recht.

Ik zou anders gewoon eens iets simpels proberen als de crescent/maansingels die ik gelinkt heb in mijn vorige reactie aan Undefined. Soms willen we te veel, te veel luxe, te veel padding, te zacht, te anatomisch, enz. Soms werkt een simpel singeltje ook gewoon prima.

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:21

Die doet helaas hetzelfde!

Als ik er aan denk zal ik een foto maken :j

Ja ik snap wat je bedoet, in mijn hoofd is dat wel moeilijk _O- ik ga graag voor kwaliteit en dan kost het maar wat geld. Maar dit schiet ook niet helemaal op steeds.

Ik dacht misschien als ik de lemieux nog 10cm langer neem maar daar zal het probleem van het flappen niet mee oplossen ben ik bang.

Edit:

Zou zoiets nog wat kunnen zijn? De beschrijving is precies mijn paard :+ behalve dan dat zadel naar voren glijdt want dat doet die niet. Ik zou er zonder singel op kunnen bij wijze van :))

https://hypostore.nl/kavalkade-dressuur ... -moon.html

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:44

Ik heb die covalliero met nep bont die hierboven werd genoemd en ben echt verrast. Dacht voor die prijs zal het wel niet bijzonder zijn maar de singel is echt prima! Het bont word ook niet snel vies, ben er heel blij mee *\o/*

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 01:32

Spenk schreef:
Die doet helaas hetzelfde!

Als ik er aan denk zal ik een foto maken :j

Ja ik snap wat je bedoet, in mijn hoofd is dat wel moeilijk _O- ik ga graag voor kwaliteit en dan kost het maar wat geld. Maar dit schiet ook niet helemaal op steeds.

Ik dacht misschien als ik de lemieux nog 10cm langer neem maar daar zal het probleem van het flappen niet mee oplossen ben ik bang.

Edit:

Zou zoiets nog wat kunnen zijn? De beschrijving is precies mijn paard :+ behalve dan dat zadel naar voren glijdt want dat doet die niet. Ik zou er zonder singel op kunnen bij wijze van :))

https://hypostore.nl/kavalkade-dressuur ... -moon.html


Ja die van je link is ongeveer gelijk aan de linkjes die ik plaatste, anders dat deze asymetrisch & crescent is (en ongeveer 4x zo duur). Nadeel bij deze is dan wel dat er redelijk wat leer boven de gespen zit en ik weet niet of je dan uit komt onder je zweetblad met de lengte die je zeker nodig zult hebben (rond de 80 cm)

Avalanche

Berichten: 16273
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 02:14

Ik ga ook even een singelvraag stellen. Ik heb voor mijn nieuwe zadel een bruine, anatomische maar rechte singel nodig. Geen crescent en ook niet asymmetrisch.

Afbeelding

Paard in kwestie. Ik zou dus eerder een atletische vorm willen dan crescent. Wel vinden we ruimte achter de oksels en een wat bredere singel prettig. Zadels hebben eerder de neiging te ver naar achter dan naar voren te willen.

Eisen: Schapenbont, zwart of bruin, voorkeur voor elastiek.

IwanLuver
Berichten: 1885
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:27

FleurSandro schreef:
IwanLuver schreef:
Willen jullie meekijken? Dit is de Edix Cresent 85cm. Ik heb er nog niet mee gereden ivm de natte bak
[ [url=m/N0TU2g.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ynPUlE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sPWfZ9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9vraEC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BVTSzt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Xti4B5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BnR2JJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9i4DJE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jLRZh1.jpg]Afbeelding[/url] ]



Je voorste singelstoot zit niet goed zo. Die hoort onder de kniewrong recht naar beneden te lopen en door dat lusje. Of je moet je singelstoot even 1 ophanging naar achteren hangen.

Bedankt voor jullie tips, ik heb nog eens kritisch de de ligging van mijn zadel gekeken en die lag idd niet helemaal recht.
Daarnaast heb ik de singelstoot anders gedaan en gisteren gereden. Paard liep lekker en was met aansingelen goed!
Ik lijk de juiste singel te hebben gevonden.

lies

Berichten: 9646
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:09

Spenk schreef:
Nee ik dacht ik eerder cresent moest maar kennelijk toch niet. Maar weet niet of de rechte wel wat is... Als iemand interesse in de Edix heeft ik heb er 119 voor betaald daar mag die ook voor weg anders stuur ik hem terug :) is de 75cm zwart.


ah ok, het was meer interesse van mijn kant omdat ik zelf twijfel tussen recht of crescent. het was geen advies, daarvoor weet ik duidelijk niet goenoeg! :D

ik wil ook nog even terug komen op mijn huidige singel, de HH emotion. mijn merrie hapt behoorlijk als ik haar opzadel momenteel en het zadel schuift (vooral naar links en rechts), dus dit is het ook niet.. denk dat ik toch naar bont moet, daarmee hapte ze nooit.
weer verder op zoek.

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:19

Daphara schreef:
Marije_jiplover schreef:
Mag ik jullie advies vragen?
Ik zoek een crescent singel 65 of 70 cm, met elastiek aan beide kanten en een (afneembare en liefst ook los verkrijgbare) wollen/lamsbonte voering.

Ik heb een heel fijne anatomische singel waar mijn haflinger goed onder loopt, alleen hij is wat buikiger geworden en daardoor wringt het nu een beetje. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een crescent model.

Zowel elastiek als wol/bont zijn echt absolute voorwaarden, heb heel veel verschillende anatomische singels gehad toen hij nog niet buikig was en alleen die met elastiek zorgen voor een ontspannen lopend paard en alle singels zonder bont zorgen op den duur voor singel plekken.

Maar dat maakt de zoektocht naar een andere singel er niet makkelijker op...


Heb je een foto met je huidige singel?

De Edix crescent heeft inderdaad ook bontjes, maar de singel zelf is ook van erg zacht leer gemaakt. Mijn merrie heeft ook een dun velletje, maar nergens last van met de Edix crescent


Nu wel foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is met een 75 cm Mattes asymmetrische singel net elastiek.

Let op, dit is een panelen-zadel, deze ligt op de goede plek op zijn rug, maar door de panelen vertekent dat wel iets, als je gewend bent naar een normaal boomzadel met kussens te kijken.
Panelen horen aan de voorkant over de bovenkant van het schouderblad te steken, de plek waar de druk komt, vergelijkbaar met de boom van een normaal zadel, ligt keurig netjes achter het schouderblad.

Is niet zo goed te zien op de foto's.

Maar goed, zoals te zien op de foto's, is de asymmetrische singel teveel aan het wringen, de gespen liggen niet op gelijke hoogte.
Vandaar dat ik denk dat een crescent model beter voor hem zou zijn.

Overigens loopt hij met een veel minder hangende buik, dan als die zo stil staat.
Hij gebruikt zijn buikspieren goed en lijkt veel minder dik als die aan het werk is. Dat maakt, met de foto's elders uit het topic, dat ik ook weer twijfel of bv die Edix crescent niet af gaat staan bij hem...
Heb alleen geen recente foto's of filmbeelden met zadel in beweging en niemand in de buurt om de filmen of foto's te maken onder het rijden, dus heb alleen deze in stilstand en dat hoofd in je eentje recht naar voor houden is ook echt niet te doen, hij is veel te nieuwsgierig :')

Iemand nog suggesties? Elastiek (beiderzijds) en (afneembaar)bont zijn wel basisvoorwaarden voor dit dier.

Edit: https://www.drunensruiterhuis.nl/dressu ... owerfunnel
Dit zou ik ook nog kunnen proberen, is volgens mij een vergelijkbare singel als die ik nu heb, maar dan crescent.

DuoPenotti

Berichten: 30107
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:27

Jonnekee schreef:
Ik heb de singel Horka Anatomic besteld en vandaag binnen gekregen hij voelt wel lekker zacht aan, morgen maar eens even passen

Ik ben benieuwd

Ik heb zelf een prolite, kon ik toen zo goedkoop nieuw kopen dat ik het niet kon laten om te kijken of de vorm bij haar past.
Ik heb het idee dat het wel fijn zit dus zou nu ook wel een leren variant willen.
Enige verschil is wel de elastiek, geen idee of ik dan rekening moet houden met de maat.