Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 11:43

Afbeelding

Ik zou me niet druk maken om een zwart bontje, denk dat het mooier staat dan een verkeerde bruine kleur.

Hier een vriendin met bruin zadel, die rijdt met een Edix Crescent 115 cm zwarte singel, dan heb je het over een paard van 1.90 m, waarbij de singel veel meer in het zicht is, maar het stoort echt niet.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:13

Ik vond hoofdstel nog wel makkelijk te vinden. Singel was lastig, ik had een perfecte(zelfde merk als zadel dus precies dezelfde kleur) tot hij groter moest en die niet te krijgen was via de fabriek en dus een andere moest zoeken. Had er 1 gevonden, maar vond de horka fijner/zachter.
Bont in juiste kleur bruin is idd niet te vinden eigenlijk of het is zo extreem nep of hoe moet je het noemen?

En het hangt natuurlijk enorm af van welke kleur bruin. Ik heb donkerbruin dus bontje in zwart kan wel. Als het iets minder donker is valt het meer op (en welke kleur paard heeft) alleen pak ik liever zwart als het fijner voor paard is als alsnog bruin. Crème bontje heb ik als afwisseling, maar dat trekt zo enorm de aandacht dat ik het lelijk vind.

Vind een cap nu lastiger trouwens :')

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 13:24

Haha, mijn cap (en laarzen) zijn zwart en daar had ik tot nu nog niet eens over nagedacht
*zet nieuwe laarzen en cap op wishlist..

Maar in principe zou een zwarte ook goed kunnen, dacht dat het raar zou staan, maar mss icm m'n zwarte laarzen en cap is dat niet zo'n probleem. En m'n zadel is idd donkerbruin. Het bruine bontje vind ik echt niet mooi. Wit bont vind ik juist wel leuk staan, het breekt een beetje ofzo.
En ja, die dikke van mij moet ook gewoon lopen, maar als ik de keuze heb en het maakt voor het functioneren niet uit, dan wel zo chique mogelijk :))

Avalanche

Berichten: 16065
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 14:10

Hahahaha eens :))

Ik wil nog een wit voor mijn singel ook. Barefoot leren singel (die ligt op het moment zo mooi). Ik denk dat Lemieux ook wel gewoon goed is daarvoor.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:20

Maar van (gebroken) wit heb je er twee nodig, want een vieze witte is imo erger dan een verkeerd gekleurde bruine of een zwarte.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 15:29

Ik red het sowieso niet met 1 bontje. Daarvoor drogen ze te traag en je wilt ze toch regelmatig wassen. Tussendoor borstel ik ze wel, maar meteen het nadeel van bont is vies en nat worden haha

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 20:52

Ik red het ook niet met 1 bontje.
Als ik vandaag een bostraining doe en morgen weer wil rijden, dan moet ik het bontje wisselen, want dan is het nog niet droog.
Zeker niet in de winter.
Ik was ze niet eens zo vaak, ik borstel ze voor elk gebruik heel goed uit met een harde borstel en dan zijn ze weer mooi zacht en fluffy.
Ik was de vacht van mijn paard zelf ook niet zo vaak, gewoon goed borstelen en bontjes afwisselen werkt hier prima.
Maar dus idd wel minimaal 2 bontjes bij 1 singel.

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:56

Had maar eentje (creme) bij mijn vorige vzh zadel. Ik nam 'm altijd mee in huis in de winter, dan is ie zo droog. Deed 'm ongeveer eens in de maand in de was, gok ik.
Vond het wel meevallen met hoe vies ze worden. Maar met een schimmel kijk je wel vaker niet al te precies misschien :')

Igniss

Berichten: 1001
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 22:49

Bielsje schreef:
Igniss schreef:
Kwa lengte ben ik vrij tevreden over de singel. Maar ik kan hem niet gelijk aansingelen. Dan zit 1 riem strakker dan de andere op dezelfde aantal gaatjes. Dat lijkt me toch niet de bedoeling?
[ [url=m/eWkKDO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iouloR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb ik dan toch een andere vorm nodig?

Paard word nu rustig in en doorgereden dus heeft weinig spieren en is niet in shape.


Bedoel je dat er verschil zit in links en rechts qua hoogte of wat betreft de voorste en achterste singelstoot?


De voorste singelstoot is 1 gaatje strakker dan de achterste. Links en rechts is gelijk. Maar ik ga zoiezo het bontje eens proberen.

Kimberly520
Berichten: 914
Geregistreerd: 28-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 00:50

Sorry voor het binnen vallen maar mag ik jullie advies even? Ik heb voor mijn paard de br bontsingel (55cm) maar ik twijfel of deze wel oke ligt of dat ik beter een ander model kan nemen. Beide kanten kunnen ook niet gelijk aangesingeld worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 00:53

Daar valt zo niets van te zeggen, we moeten echt grotere foto’s zien.

En binnenvallen mag, daar is het topic voor! :D

Kimberly520
Berichten: 914
Geregistreerd: 28-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 01:15

Hopelijk is het gelukt om de foto’s groter te tonen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 01:32

Nu nog wat uitzoomen.

Zoals ik het moet gokken vanaf de eerste foto, moet je singel aan beide kanten 3 gaten hoger zitten, dus je zal naar een 70 cm moeten, zonder bont kom je misschien met 65 cm weg.
Model kan ik ook moeilijk wat van zeggen, ik denk asymetrisch, maar kan ook crescent zijn.

Betere foto’s zijn wel gewenst. Meer daglicht, voorbenen en achterbenen op de foto, de foto het liefst zonder dekje en zeker zonder uitrijdeken, recht van opzij en een losse foto van de singel die je nu hebt.
Je zadel lijkt op de foto met uitrijdeken namelijk ook niet goed te liggen. Een zadelprobleem ga je niet oplossen met een singel.

Maar ik kan gewoon niets zo met zekerheid zeggen.

Kimberly520
Berichten: 914
Geregistreerd: 28-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 10:56

Daphara schreef:
Nu nog wat uitzoomen.

Zoals ik het moet gokken vanaf de eerste foto, moet je singel aan beide kanten 3 gaten hoger zitten, dus je zal naar een 70 cm moeten, zonder bont kom je misschien met 65 cm weg.
Model kan ik ook moeilijk wat van zeggen, ik denk asymetrisch, maar kan ook crescent zijn.

Betere foto’s zijn wel gewenst. Meer daglicht, voorbenen en achterbenen op de foto, de foto het liefst zonder dekje en zeker zonder uitrijdeken, recht van opzij en een losse foto van de singel die je nu hebt.
Je zadel lijkt op de foto met uitrijdeken namelijk ook niet goed te liggen. Een zadelprobleem ga je niet oplossen met een singel.

Maar ik kan gewoon niets zo met zekerheid zeggen.


Bedankt voor je antwoord, ik ga morgen rijden en dan kan ik betere foto’s in daglicht nemen. Over mijn zadel twijfel ik de laatste weken ook of deze goed ligt. Zadelpasser vind van wel maar zelf twijfel ik, ik ben benieuwd wat jij er van vind.

Avalanche

Berichten: 16065
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:28

Hoe reageert je paard? Ook dat is een belangrijke indicator. Ik heb een nieuw zadel, en mijn vorige zadel ligt niet slecht, maar als ik kijk hoeveel ruimer het paard loopt met het nieuwe zadel, zie ik een wereld van verschil.

Otango

Berichten: 84
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Nuenen

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:05

Ik rij met een Mattes Athletico singel en dat gaat prima. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een singel die het zadel nog wat beter op zijn plek laat liggen, want het zadel heeft de neiging om naar achteren te schuiven.
Ik heb de Eric le Tixerant en de Prestige RP geprobeerd, maar toen schoof het zadel heel erg naar achteren.
Welke singel kan ik nog meer proberen?

Avalanche

Berichten: 16065
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:43

Een zadelmaker. Een zadel wat naar achteren schuift, past niet. Dat los je niet op met een singel.

Otango

Berichten: 84
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Nuenen

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:56

Het zadel is recent aangepast, maar het paard is heel athletisch gebouwd.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:58

Maar het zadel hoort uit zichzelf te blijven liggen, de singel hoort het niet op zijn plek te moeten houden. Dan ga je alsnog die wrijving houden, want zadel wil weg. En je moet strak aansingelen wat sowieso al niet prettig is.

Singel is ondersteuning, je zou zonder singel of een hele losse moeten kunnen rijden en het zadel hoort gewoon te blijven liggen.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:10

Otango schreef:
Het zadel is recent aangepast, maar het paard is heel athletisch gebouwd.


Heb je foto’s met je huidige singel?
Mooi van opzij gemaakt, waarop het paard het liefst ook vierkant staat en alle 4 de benen in beeld zijn?

Welke lengte singel gebruik je nou en welk model?
Als je wat foto’s laat zien, dan kijken we met je mee.
Ivm het schuiven is een foto van gezadeld schuin voor en schuin achter ook handig.

Bij een heel athletic gebouwd paard kan de verkeerde singel het zadel namelijk naar achteren “trekken”, maar zonder beeld is dat lastig te zeggen.

In basis zou je zadel eerst goed moeten liggen, maar in combinatie met de verkeerde singel kun je problemen krijgen.

Celebi
Berichten: 3699
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:25

Ben erg benieuwd naar een foto van deze singel. Even voor jezelf om af te vragen: schuift het zadel nu meer naar achteren na de aanpassing en heb je de zadelpasser op de hoogte gebracht van het schuiven? Misschien leek het zadel goed te liggen tijdens het consult maar nu met echt trainen het toch niet helemaal optimaal is?

Aan de richting van de singel stoten kun je soms veel zien in ieder geval qua singel. :)

Avalanche

Berichten: 16065
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:20

Otango schreef:
Het zadel is recent aangepast, maar het paard is heel athletisch gebouwd.

Maar ook bij een atletisch gebouwd paard hoort het zadel echt wel te blijven liggen zonder zelf naar achter of naar voren te willen.

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:22

Spenk schreef:
Mocht er iemand nog een anatomische singel 70 cm zoeken. Mijn Lemieux gel tek mag wel weg :) heb inmiddels een andere singel.

Heb je deze nog en wat is je vraagprijs? Iw het de cresent of de normale versie?

Kimberly520
Berichten: 914
Geregistreerd: 28-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:20

Ik merk vooral dat hij bozig word met aansingelen en dit deed hij een paar maanden geleden nog niet. Ik heb ook het gevoel dat mijn zadel niet volledig stabiel en recht ligt, maar volgens de zadelmaker is dit niet zo. Ook heb ik het gevoel dat deze singel te ver naar voren ligt waardoor deze tegen zijn voorbenen komt.
Ik hoop dat deze foto’s duidelijk zijn, stilstaan is niet zijn sterkste punt :o

Voor het rijden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Na het rijden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16065
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 12:44

Je zadel ligt achterover. Dus hij krijgt verhoogde druk op het middenrif en achter bij de laatste ribben. Meestal wijst dat erop dat je voorboom te smal is.