Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:14

Leuk paard! Zadel kantelt idd te veel achterover fit ga je met een andere singel niet goed krijgen helaas..

Otango

Berichten: 85
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:51

Zadelmaker wist dat het zadel schuift, heeft dit aangepast en het ligt al een heel stuk beter! Het schuiven is ook maar minimaal, maar ik heb het graag perfect liggen.
Singel is Mattes athletico 65cm

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:56

Kimberly520 schreef:
Ik merk vooral dat hij bozig word met aansingelen en dit deed hij een paar maanden geleden nog niet. Ik heb ook het gevoel dat mijn zadel niet volledig stabiel en recht ligt, maar volgens de zadelmaker is dit niet zo. Ook heb ik het gevoel dat deze singel te ver naar voren ligt waardoor deze tegen zijn voorbenen komt.
Ik hoop dat deze foto’s duidelijk zijn, stilstaan is niet zijn sterkste punt :o

Voor het rijden

[ [url=m/P9y5Uc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1yUXUI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XLlUAc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Na het rijden
[ [url=m/vsMkFj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sABXx7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/z1rJzu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hZapWY.jpg]Afbeelding[/url] ]


En je gespen moeten aan weerszijden 3 gaten hoger liggen dan nu, een langere singel is echt wel te adviseren. Dus zeker 15 cm langer. Kies voor een singel met de gespen op het uiteinde van het leer, anders kom je met je dekjes/zweetblad niet uit met een langere singel. Denk dat het model wat je nu hebt wel prima is.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 16-02-23 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:58

Otango schreef:
Zadelmaker wist dat het zadel schuift, heeft dit aangepast en het ligt al een heel stuk beter! Het schuiven is ook maar minimaal, maar ik heb het graag perfect liggen.
Singel is Mattes athletico 65cm


Zou je dan ook een foto van onder willen maken?

Ben heel benieuwd wat wij a.d.h.v. de foto’s kunnen adviseren, de meeste paarden hier zijn eerder te vol of veel te vol dan slank en athletic.

Otango

Berichten: 85
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:04

Wat ik zie: zadel ligt achterover. Van de voorkant zie ik geen te brede voorboom, wel heel veel loze ruimte die wordt opgevuld met een pad. Maar kijk je dan bij de schouder, zit het zadel bijna strak en is hij eerder te krap dan te breed.
Ik denk ook dat als je dit zadel wel rechtop zet dat het gaat rocken. Oftewel dat de rug van jouw paard rechter is dan het zadel. En dan wil hij idd naar achteren, want dat zadel wil ergens vast gaan liggen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:04

Ik zie je achterste gesp beduidend lager liggen dan je voorste gesp. Wat betekent dat je ongelijke druk hebt op de singel (extra druk aan de buikzijde) Hier moet je geen athletico singel meer voor willen gebruiken. Je zou prima weg kunnen komen met een simpele rechte singel.

Afbeelding


Ik zou ook niet korter gaan, als je moet kiezen tussen 2 maten, kies dan voor 5 cm langer, want je gespen horen tenminste op de groene lijn te liggen.

Wat je zou kunnen overwegen, omdat je paard een mooie rechte buiklijn heeft, is een rechte singel met een breed(er) midden gedeelte. Dan heb je nog betere drukverdeling.

Bijvoorbeeld zoiets: https://www.divoza.com/nl/paard/zadels/ ... suursingel

(imo een hele fijne singel!)

SofiaK
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:23

Welke singel hebben jullie voor paarden waarbij de singelgroeve net achter de ellebogen zit en waarbij het paard een korte rug heeft maar ook een dikke buik?
Mijn huidige singel, een Mattes crescent van 60cm (wat sowieso te kort is) trekt mijn zadel enkele cm’s naar voren.
Ik dacht dit op te lossen door een lederen anatomische singel zoals bijv. De prolite (die vind ik te smal waardoor er minder stabiliteit is en de druk op een kleiner oppervlakte verdeeld wordt.)

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

SofiaK
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:25

Welke singel hebben jullie voor paarden waarbij de singelgroeve net achter de ellebogen zit en waarbij het paard een korte rug heeft maar ook een dikke buik?
Mijn huidige singel, een Mattes crescent van 60cm (wat sowieso te kort is) trekt mijn zadel enkele cm’s naar voren.
Ik dacht dit op te lossen door een lederen anatomische singel zoals bijv. De prolite (die vind ik te smal waardoor er minder stabiliteit is en de druk op een kleiner oppervlakte verdeeld wordt.)

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:11

Ik heb nu de anatomica model IV daavoor

Bielsje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:20

De edix crescent

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:23

Edix cresent inderdaad

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:39

Die gaat ook wel bij paarden afstaan... Dus ik zou gewoon meerdere proberen.

Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:23

Otango schreef:
Ik rij met een Mattes Athletico singel en dat gaat prima. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een singel die het zadel nog wat beter op zijn plek laat liggen, want het zadel heeft de neiging om naar achteren te schuiven.
Ik heb de Eric le Tixerant en de Prestige RP geprobeerd, maar toen schoof het zadel heel erg naar achteren.
Welke singel kan ik nog meer proberen?


Toch vind ik je foto’s ergens wel verfrissend: een zadel dat op zijn plek ligt ipv te ver naar voren.

Ben benieuwd wat een rechte singel doet.

En ik was nog wel benieuwd of je zadelmaker het zadel met pad heeft aangepast.

SofiaK
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 00:23

Bielsje schreef:
De edix crescent

Wat is je ervaring met deze singel?
Waarom heb je hiervoor gekozen?

SofiaK
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 00:24

MarjanB schreef:
Edix cresent inderdaad

Wat is je ervaring met deze singel en waarom heb je voor deze gekozen?

SofiaK
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 00:25

Spenk schreef:
Ik heb nu de anatomica model IV daavoor

Wat is je ervaring met deze singel en waarom heb je voor deze gekozen?

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 00:26

SofiaK schreef:
Spenk schreef:
Ik heb nu de anatomica model IV daavoor

Wat is je ervaring met deze singel en waarom heb je voor deze gekozen?

Ik vind het een hele fijne zachte singel. Gekozen omdat ik een cresent zocht maar de edix cresent ging heel erg afstaan onder de buik helaas. En een banaansingel van neopreen trok recht en naar voren.

MarjanB

Berichten: 16571
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 05:00

SofiaK schreef:
Spenk schreef:
Ik heb nu de anatomica model IV daavoor

Wat is je ervaring met deze singel en waarom heb je voor deze gekozen?


Heb hem een tijdje geleend van de zadelmaker en merrie loopt er fijn mee en bijt niet meer met singel vast maken. Dus vooral dat laatste gaf voor mij de doorslag

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:34

Hannanas schreef:
Otango schreef:
Ik rij met een Mattes Athletico singel en dat gaat prima. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een singel die het zadel nog wat beter op zijn plek laat liggen, want het zadel heeft de neiging om naar achteren te schuiven.
Ik heb de Eric le Tixerant en de Prestige RP geprobeerd, maar toen schoof het zadel heel erg naar achteren.
Welke singel kan ik nog meer proberen?


Toch vind ik je foto’s ergens wel verfrissend: een zadel dat op zijn plek ligt ipv te ver naar voren.

Ben benieuwd wat een rechte singel doet.

En ik was nog wel benieuwd of je zadelmaker het zadel met pad heeft aangepast.

Ik zou zo graag een foto van dat zadel zien zonder dekje en pad.......

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:48

Waarom? Zodat je vanaf de foto kan gaan beoordelen of je het zadel vindt passen? :)

Dat zie ik in het topic hier vaker gebeuren maar ik denk je dat beter aan een zadelmaker kan overlaten die het zadel kan zien en voelen. Foto's kunnen enorm vertekende beelden geven.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 08:56

Eens. Is idd heel lastig van een foto af.
Ik ben alleen zo benieuwd wat de singelstoten doen zonder dat de singel eraan zit. Maar is een goed punt idd hoor, wat je zegt.

Bielsje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:34

SofiaK schreef:
Bielsje schreef:
De edix crescent

Wat is je ervaring met deze singel?
Waarom heb je hiervoor gekozen?


Het was de enige singel die het zadel niet naar voren trok, super zacht en het smalle gedeelte achter de schouders geeft net wat extra ruimte.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:20

En toch zit er iets me niet lekker. Normaal gezien leggen we een zadel achter de schouder, waarbij de takken van de boom achter het schouderblad komen en lepel voor de 18e rib.
Maar wat hier in het topic het geval lijkt (en ik zeg met opzet lijkt, want foto's kunnen vertekenen) is dat heel veel zadels te ver naar voren gelegd worden. Ik leerde van mijn zadelmaker dat als een zadel past, de stoten naar de singelgroeve toe willen.

Dan zijn er een heel aantal mensen die zeggen dat het paard de singelgroeve net achter de ellebogen heeft. Ik vind dat vreemd. Wat voor zover ik weet, is wel elk paard een beetje anders, maar ligt de singelgroeve normaal gezien toch 10 tot 15 cm (een handbreedte) achter de ellebogen.
Ik vraag me ook af of sommige paarden niet gewoon veel te dik zijn en het daarom lijkt alsof de singelgroeve zo ver naar voren ligt.

Wat zou er gebeuren als je de singelstoten gewoon zou volgen? Wat voor singel kies je dan?
Let op: het zijn vragen van mij, dingen waar ik hardop over na zit te denken. Ik heb er (nog) geen mening over.

Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:29

Spenk schreef:
Waarom? Zodat je vanaf de foto kan gaan beoordelen of je het zadel vindt passen? :)

Dat zie ik in het topic hier vaker gebeuren maar ik denk je dat beter aan een zadelmaker kan overlaten die het zadel kan zien en voelen. Foto's kunnen enorm vertekende beelden geven.


Mwa ik zie het wat genuanceerder.
Net als rijtechnische foto’s. Je ziet nooit het hele plaatje, maar moment opnames zijn wel degelijk informatief. Je oog trainen is altijd goed. Een zadel wat vanaf een foto goed lijkt, hoeft niet goed te liggen. Maar een zadel wat vanaf een foto al raar ligt, ligt vaak in beweging niet ineens goed (wat wel eens als argument benoemd wordt). Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Maar als er op het oog iets niet klopt (dan wel spierspanning paard, houding paard, zadel, rijtechnisch wat dan ook…) is dat interessant om te trainen zodat je dat kunt laten checken.

Ik vind dat zadel van Otango heel erg mooi liggen kwa positie en singel, stoten wijzen ook naar beneden precies naar de singelgroeve van dit paard. Het was puur mijn reactie omdat Otango aangaf dat haar zadel naar achteren schuift. Ik reageer daarop dat het mij prima lijkt kwa positie. Of er verder iets mankeert kan ik niet zeggen.

Mocht een zadel maker live constateren dat het zadel meer naar voren hoort, dan is de singelhanging van het zadel waarschijnlijk niet passend.