Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:32

Nog een paar leuke filmpjes, een stukje uit het filmpje van hierboven:





En nog een interessante.

Punt is dat je singel nooit gebruikt mag worden om het zadel op de plek te houden. Daar is de singel niet voor.

Wat ik me ook afvraag, zeker naar aanleiding van het tweede filmpje en een beetje terugkomend op waar ik het gister ook over had: waarom denken mensen dat die singelgroeve zo ver naar voren ligt? Want het smalste punt is niet automatisch ook de singelgroeve.
Jochen Schleese is een super ervaren zadelmaker en zegt wat mijn zadelmaker ook riep: de singelstoten moeten automatisch al naar de singelgroeve gaan, en dan heb je geen ingewikkelde singel nodig om alles op de plek te houden.

Dan blijven recht, en banaansingels over.

Nog een interessante van saddlefitting.us: over anatomische singels: https://www.instagram.com/p/CokUaVOrAht ... hare_sheet

Die afstaande singel is dus wél een probleem en doet je paard pijn!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:21

Avalanche schreef:
Nog een paar leuke filmpjes, een stukje uit het filmpje van hierboven:

[ Video ]

[ Video ]

En nog een interessante.

Punt is dat je singel nooit gebruikt mag worden om het zadel op de plek te houden. Daar is de singel niet voor.

Wat ik me ook afvraag, zeker naar aanleiding van het tweede filmpje en een beetje terugkomend op waar ik het gister ook over had: waarom denken mensen dat die singelgroeve zo ver naar voren ligt? Want het smalste punt is niet automatisch ook de singelgroeve.
Jochen Schleese is een super ervaren zadelmaker en zegt wat mijn zadelmaker ook riep: de singelstoten moeten automatisch al naar de singelgroeve gaan, en dan heb je geen ingewikkelde singel nodig om alles op de plek te houden.

Dan blijven recht, en banaansingels over.

Nog een interessante van saddlefitting.us: over anatomische singels: https://www.instagram.com/p/CokUaVOrAht ... hare_sheet

Die afstaande singel is dus wél een probleem en doet je paard pijn!


Jochen Schleese legt dat op zich goed uit, in ontspanning moet er evenveel druk aan de voorkant als aan de achterkant van de singel zijn. Je moet je hand van de voorkant tussen de benen door tussen de singel kunnen steken en aan de buikzijde ook. De druk moet vanaf beide kanten gelijk zijn.
Asymmetrisch is imo niet slecht als in rust de druk gelijk verdeeld is en er aan beide kanten van de singel even veel druk is. Waar het mis gaat is als een asymmetrische singel te ver naar voren ligt en alle druk op het puntje van het borstbeen (bij de overgang naar de buik) komt, doordat het niet de juiste fit is voor het paard.

Druk op je eigen borstbeen, volg deze naar beneden tot je onderaan bij het puntje komt en druk daar eens. Met die druk wordt ademhalen erg onprettig.

Als een asymmetrische singel goed past, niet te ver naar voren ligt, er een hand voor en achter tussen past (na aan singelen) en in ontspannen stand, stap of draf gewoon aangesloten blijft, dan heb ik er geen moeite mee dat die minimaal wat los komt van de voorkant als de buikspieren flink aangespannen worden en de rug goed gebuikt (wat bol) wordt.

Maar ik zie veel om me heen dat men bijna automatisch naar een asymmetrische singel gaan als ze wat anders zoeken.
Het is een beetje een hype, terwijl voor heel wat paarden dit niet het juiste model singel is.
En tussen asymmetrische singels is heel veel variatie in model. Persoonlijk zie ik liever de singels met een langere asymmetrische boog aan de voorkant, dan de singels met een kleinere boog, zoals de Prolite narrow.

Dit is wat ik bedoel:

Afbeelding

Afbeelding

“Mijn paard heeft niet veel ruimte tussen de voorbenen” lees of hoor ik dan, maar daar moet de singel ook niet liggen. Zo’n smalle flap zal veel eerder los komen (een teken van meer druk op de achterkant van de singel) dan een boog, die veel beter de druk kan verdelen.

Nog belangrijker is het om goed te kijken en te blijven kijken naar je paard. Longeer je paard met zadel aangesingeld en film het, daaruit kun je al heel veel halen of de asymmetrische singel netjes aangesloten blijft. Nog beter is als iemand je filmt terwijl je rijdt.

Ik heb het laatste jaar 4 singels gebruikt bij mijn jonge merrie. Ik begon met recht anatomisch, ging naar asymmetrisch toen haar bouw/buik veranderde, daarna de langste asymmetrische singel die ik kon vinden en mede vanwege de dracht overgegaan naar een crescent.

Je paard verandert gedurende een jaar door de seizoenen, voeding en training. Het is helemaal niet verkeerd om een 2e singel te moeten hebben en te moeten wisselen als je paard iets meer een buikje heeft vanwege bijvoorbeeld het extra gras in de zomerperiode.

Maar inderdaad blijf ook kritisch op de ligging van je zadel. Dekjes die schuiven is vaak een eerste teken dat je zadel niet goed past. Een singel hoort niet het schuiven van een zadel naar achteren en voren op te lossen, een singel zou er alleen voor moeten zorgen dat het zadel zijwaarts stabiel blijft liggen.

Igniss

Berichten: 1006
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:33

MarjanB schreef:
Aantal edix singels er bij in bruin voor 80 euro. Wellicht interessant voor iemand hier? Ook met normale Engelse singel ophanging
[ [url=m/Pzffq1.png]Afbeelding[/url] ]


Het ziet er uit als een fijne singel. Maar betwijfel of 80 cm lang genoeg is voor die van mij

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:42

Mooie post Daphara <3

Ik ben er flink ingedoken en vind het zo interessant. Zoveel wat ik ook nooit geweten heb. Ik leer zo ontzettend veel bij, en ik vind echt dat je altijd moet blijven leren.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:03

Avalanche schreef:
Mooie post Daphara <3

Ik ben er flink ingedoken en vind het zo interessant. Zoveel wat ik ook nooit geweten heb. Ik leer zo ontzettend veel bij, en ik vind echt dat je altijd moet blijven leren.


Is ook zo, ik ben het ook niet altijd meer helemaal eens met al mijn eerste adviezen in dit topic. Ik ben ook gewoon een amateur die zoekende is naar de juiste singel en tuig, daarom me steeds blijf verdiepen in de kennis die er al is en steeds meer leer.

Zo kunnen we aan alle kanten het welzijn van paarden verbeteren, een kleine aanpassing als de juiste singel gebruiken, kan zoveel meer opleveren voor je paard en hoe die zijn lijf kan gebruiken.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:20

Ik heb ook weer zoveel bijgeleerd toen mijn nieuwe zadel is aangepast. Jochen zegt hier dat de singelstoten naar de singelgroeve toe moeten willen, en mijn fitter zei dat ook. En ik denk dat het ook echt zo is bij een goed passend zadel. Ik merkte het zeker bij het mijne. Ik hoefde geen enkele moeite te doen om de stoten naar de goede plek te krijgen, dat wilden ze zelf al.

Igniss

Berichten: 1006
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:41

Zadelmaker is vandaag geweest en heb toch een andere vorm singel nodig blijkt. Volgens haar kon ik met de bouw van Makuya beter een athletico singel eraan doen.

Iemand tips voor een goede?

Dus kan mijn amper gebruikte Rossner comfort de verkoop in :')

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:44

Jouw paard heeft echt geen athletico vorm :n daar is die veel te buikig voor.

Igniss

Berichten: 1006
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:58

Spenk schreef:
Jouw paard heeft echt geen athletico vorm :n daar is die veel te buikig voor.


Ja geen idee. De heeft een hele brede singelgroeve waardoor deze singel net ietjes naar achteren schuift met bergjes omhoog rijden.. :( het is net 1 a 2 cm maar dan moet ik afstappen om het zadel terug naar voren te leggen.

Gezien ik hier in het heuvellandschap woon kan ik niet na iedere helling omhoog opzoek naar een bankje of grote steen om weer op te stappen.

Het buikige valt wel mee denk ik. Ze is momenteel perfect op gewicht. Alleen nog niet veel spieren

Afbeelding
Dit was vorige week met een oud stalgenoot die haar 1x per week rijd.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:17

Spenk schreef:
Jouw paard heeft echt geen athletico vorm :n daar is die veel te buikig voor.


Eens! Probeer eens een simpele rechte met een wat breder middenstuk. Zoiets als dit:

https://www.divoza.com/nl/paard/zadels/ ... suursingel

Ik zou hem 1 maat kleiner nemen dan wat je nu hebt, om zeker te zijn dat je niet op de rand van de latissimus zit met de gespen van je singel.

Afbeelding

Dat is in dit plaatje de lengte spier die onder het zadel loopt en wat lichter gekleurd is. Bij jouw paard wordt de singel wat naar voren getrokken (rond geribt waarschijnlijk) het zou kunnen dat je net op de rand van die spier zit. Kijk nog even de webinar die ik op de vorige pagina heb gepost Jochen Schleese legt daar heel goed uit waarom je de gespen niet op de rand van die spier wilt hebben.

Dus 75 cm en probeer eens een singel als hierboven, recht , smal achter de ellebogen en iets breder in het midden. Een rechte Edix zou ook kunnen.

Athletico gaat imo echt te veel snijden in de buik

Farjen

Berichten: 8028
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:34

Als je nog een rechte brede zoekt, ik heb daarvoor een geweldige eventing singel gebruikt.
60cm maar wel breed. Hij ligt nu ongebruikt in de kast na 5 keer gebruiken want 60cm is te kort voor mijn Dikkie :D

Maar ik vind het wel een aanrader. Zou er zelf niet opgekomen zijn om een eventingsingel te gebruiken voor mijn dressuurzadel. Deze is het:
https://horse2me.com/nl/producten/ikoni ... ing-singel

Igniss

Berichten: 1006
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:28

Ik zal eens gaan kijken. Goede singel vinden blijkt nog lastiger dan gedacht. En wil niet steeds een nieuwe moeten kopen :') hopelijk mogen ze terug gestuurd worden als het niet werkt

Ik heb nu 85 cm, gaat 75 dan niet net te kort zijn?

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:51

Denk ik niet. Je hebt tussen de latissimus en de borstspier nog best veel ruimte zitten. Het gaat er zeg maar om dat de singel nooit op de randen van die spieren mag zitten :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:53

Igniss schreef:
Ik zal eens gaan kijken. Goede singel vinden blijkt nog lastiger dan gedacht. En wil niet steeds een nieuwe moeten kopen :') hopelijk mogen ze terug gestuurd worden als het niet werkt


Ik heb 4 verschillende singels in een jaar gebruikt, jonge paarden veranderen bijna met de dag (voor je gevoel dan)
Ik zou de Rossner comfort ook nog niet meteen weg doen als ik jou was.

Kijk een rond op marktplaats misschien kun je 2e hands iets vinden?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:54

Avalanche schreef:
Denk ik niet. Je hebt tussen de latissimus en de borstspier nog best veel ruimte zitten. Het gaat er zeg maar om dat de singel nooit op de randen van die spieren mag zitten :)


De gespen ;)

Daar zit de piekdruk achter, dus je wil niet dat de gespen op de rand van de latissimus of pectorale spier drukt. Hoe verder de singel naar voren ligt, hoe kleiner dat gebied is waar de gespen mogen liggen.

Bij spring of VZH zadels en singels, moet je dus aan beide kanten de singel op de bovenste 3 gaatjes van de stoten hebben liggen om de rand van de latissimus te ontzien.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 25-02-23 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:59

De gespen idd :j thanks :)

Hannanas
Berichten: 13037
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:01

Igniss schreef:
Ik zal eens gaan kijken. Goede singel vinden blijkt nog lastiger dan gedacht. En wil niet steeds een nieuwe moeten kopen :') hopelijk mogen ze terug gestuurd worden als het niet werkt

Ik heb nu 85 cm, gaat 75 dan niet net te kort zijn?


Kan wel per merk weer verschillen. Je denkt dat ze allemaal van gesp naar gesp meten maar uiteindelijk zit daar helaas soms wel verschil in . Dus dat is even passen.

Igniss

Berichten: 1006
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:07

Ik vind het raar dat de zadelmader de atletico aanraad dan als die juist niet geschikt is. Ik ben op marktplaats an het kijken voor een 75 singel. Eens zien of ik wat vind. Zou 80 ook nog kunnen? Dan heb ik iets meer ruimte met zoeken of is dat ook weer te lang

Ik heb even gezocht, mp heeft niet wat ik zoek. En ik vond zelf deze singels. Gezien ik alles bruin heb wil ik eigenlijk geen zwarte singel. Dat ziet ook weer zo stom uit..

Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie van deze singels? En dan in 75cm

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:35

Die ease ben ik geen fan van. Ik denk dat je onder die gesp halverwege het midden ook weer een piekdruk kunt krijgen. Dan liever de Edix rechte singel of die er boven.

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:37

Die Passier is idd wel heel mooi :j

Igniss

Berichten: 1006
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:22

Daphara schreef:
Die ease ben ik geen fan van. Ik denk dat je onder die gesp halverwege het midden ook weer een piekdruk kunt krijgen. Dan liever de Edix rechte singel of die er boven.


Bedoel je deze?
Afbeelding

Of een andere van hun

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:39

Je moet trouwens niet denken dat buikig gelijk staat aan te dik. Want dat is niet zo.

Een buikig paard hoeft niet te dik zijn.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:46

Igniss schreef:
Daphara schreef:
Die ease ben ik geen fan van. Ik denk dat je onder die gesp halverwege het midden ook weer een piekdruk kunt krijgen. Dan liever de Edix rechte singel of die er boven.


Bedoel je deze?
[ [url=m/RqhFuO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Of een andere van hun


Ja die, maar er zijn ook een boel andere merken die je kunt proberen. Maar ik bedoel dus ongeveer die vorm.


Spenk schreef:
Je moet trouwens niet denken dat buikig gelijk staat aan te dik. Want dat is niet zo.

Een buikig paard hoeft niet te dik zijn.


Eens, mijn ruin is ook buikerig, maar niet dik en dat is het paard van Igniss ook absoluut niet.

lies

Berichten: 9646
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:48

Mijn paard is wat afgevallen en ik moet een tweede singel kopen voor de 'dunnere' periodes. De gespen vallen nu aangesingeld op die spier waar jullie het hierboven over hebben.
Ben benieuwd welke vorm ze nu het beste zou kunnen dragen. Heb een Edix crescent die redelijk goed bevalt (staat een fractie open van voor), maar die is nu te lang geworden.


Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16276
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:55

Gewoon een kortere versie ervan kopen :j

Ik heb dezelfde singel in 3 maten :)