Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:11

Spenk schreef:
Dat is prima toch?

Ik denk ook niet dat een paard achter onregelmatig van een singel gaat lopen.

Onregelmatig is een groot woord in deze situatie.
Ik zou er bijv niet voor worden uitgebeld.
Maar ik voel dat ie niet helemaal goed loopt, maar zie alleen een iets stijver achterbeen (paard is 22)

Vanavond onbelast longeren.

Krijg net een filmpje van stalgenoot dat hij flink zand eet dus daar gaan we iedergeval mee doen.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:58

Niet voor worden uitgebeld zegt ook niks, dat mag enkel en alleen als een dier echt stevig kreupel is en is een hele lastige. Er zouden 10 dieren kunnen lopen die door een da als onregelmatig bestempeld worden maar die niet uitgesloten worden of kunnen worden door een jury. Die zijn namelijk geen da en mogen niet zo snel diskwalificeren. Dus als je wacht tot je wel door een jury weggestuurd zou worden ben je echt al heel ver gegaan met een onregelmatig paard.

Maar ik blijf erbij dat als je iets voelt je niet zo lang door moet blijven rijden, een achterbeen korter is ook gewoon onregelmatig. En ook al denk je dat het door de singel oid komt. Het is ongemak.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:59

Ik zou het echt in het zadel gaan zoeken.
Als een singel drukt op de verkeerde plek doet dat eerst pijn en daarna wordt die plek doof, nu je een singel op de juiste lengte hebt kom je een ander probleem tegen….

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 22:28

Denk toch dat er wat anders aan de hand was gelukkig.
Vandaag eerst onbelast gelongeerd, zag niks in stap draf galop.
Daarna opgezadeld en met de mattes gelongeerd, zag niks, daarna met de mattes gereden voelde niks.
Singel gewisseld naar de edix en gelongeerd, zag niks.
Daarna gereden met de edix voelde niks.
Dit alles in dezelfde longeerbak. (In de rijbanen mogen we niet longeren)

salamaleque
Berichten: 997
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:44

ik rij al jaren met een MFSC dressuur singel waar ik altijd heel tevreden over ben geweest. Mijn paard is rondgeribd en de allereerste singel trok het zadel altijd helemaal naar voren met de MFSC singel Bleef het zadel keurig op zijn plek. Nu is hij behandeld voor een maagzweer maar blijft de singel een dingetje. Poetsen is geen probleem en geeft hij 0 reactie. Ik ben een klein beetje bang dat de reactie op de singel aangeleerd gedrag is geworden en zou graag de Edix Crescent willen proberen. Kan ik daarvoor de gewone maat als van mij MFSC singel nemen? Of werkt dat niet zo?

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:50

Maar waarom zou je een andere vorm singel nemen als de huidige goed is?

Wat ik denk dat er aan de hand is, is dat het paard pijn heeft gelinkt aan de singel. Dat probleem moet je dus gaan oplossen. De kans dat je paard last krijgt van een singel met een andere vorm is vrij groot, en dat gaat je probleem in mijn ogen verergeren.

Wat dan wijs is, is om eerst heel los aan te singelen, rondje stappen (naast je paard) en steeds wat meer tot de singel goed zit. En op die manier je paard te laten ervaren dat het geen pijn meer doet. Moest je paard reactie blijven geven, dan heeft hij waarschijnlijk toch nog last en is het slim om een dierenarts in te schakelen.

Als uitgesloten is dat het paard er last van heeft, zijn er nog andere manieren om het opnieuw ontstaan van een maagzweer te voorkomen, en dat moet je denk ik vooral zoeken in het management. Maar als deze singel altijd goed is geweest, is er imo geen reden om hem te vervangen.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:21

Ik zou sowieso iedereen adviseren om rustig aan te singelen. Zie zoveel mensen heel snel aansingelen en meerdere gaten in 1 keer en ook nog echt kracht moeten zetten. Als je echt kracht moet zetten ga je naar mijn mening al te strak.

Misschien mijn trauma aan paard die sowieso op zadelen heftig reageerde, maar ik begin met beide kanten op 1e gaatje.
Ik zit op twee na laatste gaatje aan beide kanten, maar de enige keer dat ik meer gaten tegelijk doe is dus vanaf 1e gaatje tot net aan aangesloten bontje. Daar passen dus meerdere handen tussen. Daarna is het telkens iets anders doen zoals laarzen aantrekken of cap opzetten, hoofdstel indoen en steeds 1 kant 1 gaatje omhoog. Tot hoofdstel inzit, dan gaan we wandelen met telkens weer 1 gaatje tot ze dus op twee na laatste gaatje zit aan beide kanten. Vind ik voor elk paard prettiger werken.

Ik singel ook nooit na tijdens het rijden, want paarden blazen niet op met aansingelen en ik doe singels niet strak.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:24

Nasingelen tijdens het rijden heb ik idd ook nooit gedaan. Ik vind dat ook een soort van gemeen vanuit een dressuurzadel, omdat je ontzettend veel kracht kunt zetten.
Maar goed, mijn singel zit sowieso vrij los :+ Singel is ook niet bedoeld om het zadel op de plek te houden. Hij is er voor meer stabiliteit.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:38

salamaleque schreef:
ik rij al jaren met een MFSC dressuur singel waar ik altijd heel tevreden over ben geweest. Mijn paard is rondgeribd en de allereerste singel trok het zadel altijd helemaal naar voren met de MFSC singel Bleef het zadel keurig op zijn plek. Nu is hij behandeld voor een maagzweer maar blijft de singel een dingetje. Poetsen is geen probleem en geeft hij 0 reactie. Ik ben een klein beetje bang dat de reactie op de singel aangeleerd gedrag is geworden en zou graag de Edix Crescent willen proberen. Kan ik daarvoor de gewone maat als van mij MFSC singel nemen? Of werkt dat niet zo?


Heb je foto’s? Singel advies kan eigenlijk alleen gegeven worden op basis van beeld.
Dat je paard niet eerder blijk heeft gegeven van ongenoegen, betekend niet dat de MFSC singel goed past of dat de Edix Crescent beter zal passen.

Afgezien van het advies hierboven (wat goed advies is), ben ik vooral benieuwd hoe het nu ligt en of het beter kan.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:18

Avalanche schreef:
Nasingelen tijdens het rijden heb ik idd ook nooit gedaan. Ik vind dat ook een soort van gemeen vanuit een dressuurzadel, omdat je ontzettend veel kracht kunt zetten.
Maar goed, mijn singel zit sowieso vrij los :+ Singel is ook niet bedoeld om het zadel op de plek te houden. Hij is er voor meer stabiliteit.


Mijn wijnvat moet ik toch wel redelijk strak aansingelen, want anders schuif ik zo d'r zij op bij een gekke beweging, hoor :=
Ik singel wel langzaam aan, dus niet in 1 of 2 keer. Moet ook een stukje lopen naar de bak en als ik daar ben, dan kan ie meestal makkelijk nog een gat omhoog.

Heb nog wel een vraag over een Edix crescent singel.
Omdat die een middenstuk heeft dat tussen de benen komt, moet je dan altijd aan beide zijden even hoog aansingelen omdat ie anders scheef tussen de benen zit?
edit; niet echt tussen de benen, maar om het wat duidelijker te maken

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:39

Ja, je moet sowieso altijd gelijk aansingelen, maar zeker met een singel waar een tussenstuk in zit :)

Toch moet dat niet kunnen, lies, dat je met een gekke beweging opzij zit.

Hier een interessante link: https://www.thorowgood.com/fitting/3-fitting-guide
Normaal gezien ga je bij een paard met heel weinig schoft en rond een zadel aanpassen met dunne, maar brede kussens, zodat je het draagvlak zo groot mogelijk maakt, waardoor je het zadel zo vast laat liggen als mogelijk. Imo zou een zadel nooit moeten schuiven. Ik denk ook dat als je de singel gaat gebruiken om het zadel op de plek te houden, je te strak gaat aansingelen.

Elastiek is een super vriendelijke optie als je niet strak wilt aansingelen, omdat het zichzelf nog wat aantrekt, maar dan geeft het het paard ook ruimte om adem te halen. Maar je kunt er ook nog strakker mee aansingelen dan je normaal zou doen, maar dat is niet de bedoeling. Dat is ook echt niet paardvriendelijk.

Hier nog wat meer informatie:

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:43

En vooral opletten dat je zelf recht zit en paard rechtgericht is. Mijn zadel kan met losse singel goed blijven liggen, ondanks rond paard. Zodra die opzij schuift zit ik verkeerd of paard is schever als normaal (en dan vaak combinatie van paard en zit, paard kan je opzij gooien, maar ook scheef lopen om onder je te blijven)
En dan niet alleen recht zitten voor het zicht, maar vooral ook gewicht netjes verdelen over 2 beugels en zitbeenknobbels.

Inderdaad beide kanten zo gelijk mogelijk hebben :j Soms wel eens lastig, ik heb ene kant dus 2 na laatste en de andere kant nu ook, maar toen e dikker was zat die een gat lager. Dat is lastig, maar 1 gaatje berschil is voor mij maximum. Als het 2 gaten verschil zou zijn doe ik de andere kant 1 gat veranderen zodat het weer recht trekt.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:07

Oh maar het is ook een rijtechnisch dingetje, dat weet ik wel. Ze heeft me graag op d’r buitenbeen, want ze heeft vooral in galop nog steeds moeite met balans. Maar dan blijft het zadel wel redelijk liggen. Maar bij een hups opzij voel ik ‘m wel schuiven. Hard mee bezig met m’n instructrice. Het is een ‘lastig’ paard om recht te rijden. Ze vindt het allemaal maar moeilijk (en ik ook :D ).

edit; dank in ieder geval voor de antwoorden. zal opletten dat ik niet te strak singel en op gelijke hoogte houden aan beide kanten.

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:10

Strak singelen is echt super oncomfortabel voor je paard. Je moet zorgen het vast zit niet strak. Een paard ademt zeker als je flinke inspanning vraagt. Als jij de singel strak trekt kunnen ze ook noet lekker doorademen.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:12

Snap ik. Denk ook niet dat ik té strak singel. Maar met een te losse singel kom ik dus wel in problemen. We zijn er mee bezig! :)

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:15

Je moet het eigenlijk zo zien, als je met te losse singel in de problemen komt, komt die kracht van opzij schuiven nog steeds op het paard als je strakker singelt. Je lost het probleem namelijk niet op, maar bestrijdt het meest merkbare symptoom. Het zadel wil nog steeds opzij alleen nu wordt het tegengehouden en krijg je dus extra druk op andere plekken.

Dat kan er ook heel goed voor zorgen dat bepaalde dingen met rijden niet goed gaan. Als ik de mijne 1 gaatje strakker aansingel, wat nog steeds losser is als anderen hier in de omgeving, worden haar passen korter, houdt ze zich wat vast en buigt moeilijker.

Maar dan heb je dus continu een cirkel. Rijtechnisch nog verbeteringen, zadel en singel die je eigenlijk tegenwerken, waardoor rijtechnisch bepaalde dingen moeilijker worden en zadel en singel nog meer aandacht nodig hebben omdat ze nog minder gaan liggen, enzovoorts. Of het begint met zadel en singel en daardoor rijtechnisch moeilijker enzo. Ik heb echt heel lang moeten zoeken voordat ik alles zo had dat zadel niet meer schoof en we dus uit die cirkel konden komen.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:20

Zit wat in.. Zal morgen eens proberen met een lossere singel te rijden. Misschien idd ook wel goed om juist te voorkomen dat ik mezelf op dat buitenbeen laat gooien.

edit; misschien helpt het ook niet dat ik wat bang ben om te vallen. ben oud :+ en heb al 2 keer een flinke blessure opgelopen door een val (niets met schuivend zadel te maken overigens, 1 keer jolige bokpartij in het bos en 1 keer stapte ze in een kuil ook in het bos, waardoor we samen over de kop gingen). Maar mss is het een soort van veilig gevoel ofzo, die strakkere singel.
Laatst bijgewerkt door lies op 06-03-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:21

Dat is inderdaad waar :j je bestrijd dan het symptoom in plaats van dat je de oorzaak aanpakt. Maar er komt enkel meer druk op je paard te staan.

Ik denk als je zo hoor dat je flink winst kan behalen in schoudercontrole ipv het symptoom op te lossen door de singel strak te trekken.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:24

lies schreef:
Zit wat in.. Zal morgen eens proberen met een lossere singel te rijden. Misschien idd ook wel goed om juist te voorkomen dat ik mezelf op dat buitenbeen laat gooien.

edit; misschien helpt het ook niet dat ik wat bang ben om te vallen. ben oud :+ en heb al 2 keer een flinke blessure opgelopen door een val (niets met schuivend zadel te maken overigens, 1 keer jolige bokpartij in het bos en 1 keer stapte ze in een kuil ook in het bos, waardoor we samen over de kop gingen). Maar mss is het een soort van veilig gevoel ofzo, die strakkere singel.


Het is ook gewoon lastig hoor! Niks om je voor te schamen, maar wel handig om in achterhoofd te houden.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:28

lies schreef:
Zit wat in.. Zal morgen eens proberen met een lossere singel te rijden. Misschien idd ook wel goed om juist te voorkomen dat ik mezelf op dat buitenbeen laat gooien.

edit; misschien helpt het ook niet dat ik wat bang ben om te vallen. ben oud :+ en heb al 2 keer een flinke blessure opgelopen door een val (niets met schuivend zadel te maken overigens, 1 keer jolige bokpartij in het bos en 1 keer stapte ze in een kuil ook in het bos, waardoor we samen over de kop gingen). Maar mss is het een soort van veilig gevoel ofzo, die strakkere singel.

Dat denk ik wel. Op die manier daag je jezelf ook uit om gelijk gewicht op beide zitbeenknobbels en beide beugels te houden.
Een instructeur van mij zei ooit: het is de ruiter die zorgt voor de balans, niet de singel :) ik heb hem altijd in mijn achterhoofd meegenomen.
Wat ik ook regelmatig doe voor mijn eigen balans en gevoel is fitness en yoga. Hoe beter je spieren getraind zijn, hoe meer je controle hebt. Yoga is fantastisch voor je core en je balans. Hoe sportiever je bent naast het paard, hoe beter het helpt op je paard. En ook daar, let erop dat je beide kanten gelijk blijft belasten. Pak je rechts 15 kg, doe dat dan ook links. Protesteren je spieren teveel, pak dan op beide kanten minder, maar tegelijk ook niet bang zijn voor spierpijn, dat hoort erbij.
Sport is zo goed voor je lijf, en hoe saai die sportschool ook is, je hebt zeker je core oefeningen nodig voor je rijden. Sterke buikspieren helpen je om niet in te knikken in 1 heup omdat je meteen voelt dat je niet recht bent. En zo zijn er meer zaken. Ook je billen en benen meenemen. Hoe beter je die spieren getraind hebt, hoe meer controle je erover hebt en dan is het veel makkelijker om billen en bovenbenen bewust te ontspannen en echt meer gewicht te pakken op die beugels.

En hoe meer je jouw eigen lijf in balans hebt, hoe vaster je zit, want je hebt dan geen equipment meer nodig voor je balans. Je doet het zelf, en dat zal je ook zelfzekerder maken.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:34

Nu moet ik ook zeggen met mijn tonnetjes met boommaat 38 & 40 dat ik singelen ook moeilijker vind.
Zadelen aan zich al.
Met mijn kwpners legde ik het zadel erop. Schoof naar achter. En waar het stil kwam te liggen lag hij goed. Ook in balans. Al zouden ze schudden zonder singel lag het nog steeds.

Nu kan ik het zadel op en neer duwen van links naar rechts. Ook als het al wat vast zit.
Als ik aansingel, ook de loste gaatjes moet ik opletten dat ik het zadel niet opzij schuif. (veelzijdigheidszadel)

Met opstappen met kruk schuift het zadel niet.
Zonder kruk heb ik iemand nodig die de andere kant vast pakt.

Met rijden blijft het in het midden liggen. Maar dat ga ik niet garanderen als ze echt eens heel lomp opzij springen en je echt op 1 beugel staat.

Dus ja ik denk ook wel dat ik nu strakker singel dan eerst.
OK trek niet als een malle. Maar toch....

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:17

Ja, precies dat gevoel heb ik ook. Op zich springt ze niet eens opzij hoor, kalmheid zelve is ze. Maar durf het niet te garanderen, omdat ik er ook niet op kom zonder kruk (wil ik ook niet, maar ben wel eens in een situatie dat het niet anders kan), omdat het zadel dan echt op haar zij hangt. Deed mijn vorige zadel (vzh) ook. Denk toch echt dat dat deel wel aan haar bouw ligt. Want idd op mijn vorige paard (een halve eeuw terug) kon ik wel zonder singel rijden, bleef gewoon altijd liggen.

Avalanche, dat denk ik ook wel. Heb op zich best wat spieren, altijd getennist en heb een atletisch lijf. Misschien ooit eens yoga proberen, want fitness vind ik wel het stomste dat er is :D

Hoe dan ook, ga morgen met een lossere singel rijden, kijken hoe dat bevalt.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:13

Maar zonder kruk opstappen krijg je ook enorme druk op 1 kant. Dan schuift bijna alles opzij, ja, de mijne ook. Zonder kruk niet. Flink opzij springen is minder druk als zonder kruk opstappen.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:18

Ik kom nog uit de oertijd dat je op elk paard stapte zonder krukje. Maar in mijn oertijd waren dat allemaal rankere paarden met schoft.
En niets schoof opzij.

Het is natuurlijk een enorm goede ontwikkeling dat we dat niet meer doen.
En die enkele keer met bijvoorbeeld een buitenrit zonder krukje geeft op die hele ronde paarden wel aan dat het net wat anders werkt :D

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:27

Als je opstapt de handen aan allebei de kanten leggen helpt wel daarbij :j maar idd veel beter om op te stappen met krukje :) ik zou het ook niet meer kunnen haha. Vroeger deed ik dat idd gewoon.