Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:35

Wat adviseren jullie voor een singel bij zo’n soort probleem?

Afbeelding

Hier ligt er een gewone rechte neopreen singel op, nu rij ik met een anatomische neopreen singel van Harry's horse maar ook dan trekt hij scheef op dezelfde manier.

Heb geen recente foto bij de hand nu.

Zie door de bomen het bos niet meer hopelijk kunnen jullie me helpen Y;(
Laatst bijgewerkt door Iris1702 op 06-03-23 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16139
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:38

Heb je een foto van het zadel zonder singel? Dus gewoon het zadel los op je paard?

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:44

Helaas niet wel deze nog van iets verder weg

Afbeelding

Kan morgen evt wel nog een foto maken

Avalanche

Berichten: 16139
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:03

Wat me daar opvalt is dat voor en achter niet gelijk zijn. Ik denk als je achter gelijk maakt aan voor, en links en rechts op het zelfde gat hebt, dat je probleem al grotendeels opgelost is. Een rechte singel lijkt me ook gewoon prima voor jouw paard.
Het lijkt erop dat je zadel een fractie naar achteren mag.

Wat ik wel zie is dat de gespen nu ook vrij laag zitten. Ik zou een rechte singel met wat elastiek adviseren, een fractie langer van gesp tot gesp als wat je nu hebt. Maar vooral, voor en achter, links en rechts gelijk aansingelen. De gespen horen naast elkaar te zitten.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:05

Ze zitten allemaal op hetzelfde gat maar trekken vanzelf zo scheef. Zadel is nieuw aangemeten door het gareel. De singel schuif zelf meer naar voren toe.
Laatst bijgewerkt door Iris1702 op 06-03-23 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3756
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:06

Als je naar de gespen kijkt mag/moet dit echt flink langer vooral. De gespen mogen aan beide kanten minstens tot het dekje. Dan zou je een singel moeten nemen met de gespen op het uiteinde zoals hierboven al benoemd wordt. En als ik de ronding in de buik zie zou ik hierbij een cresent singel zeggen. Juist ook doordat de gespen nu ongelijk zitten op hetzelfde gaatje (beide op 4 zie ik op de eerste foto).

Daarnaast lijkt ook dit zadel wat naar achter te hellen. Dat zal ook niet meehelpen natuurlijk, maar dat is lastig te zien hoor door de hoek van de foto.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:07

Zitten de gaten niet überhaupt scheef op de stoten? (Ofwel aan het zadel ofwel omdat zadel achterover ligt)

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:11

Hannanas schreef:
Zitten de gaten niet überhaupt scheef op de stoten? (Ofwel aan het zadel ofwel omdat zadel achterover ligt)


Nee volgens mij liggen ze wel gelijk maar doordat de singel ze naar voren trekt trekken ze automatisch scheef

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:18

Dit is wel een recentere foto met de anatomische harry’s horse singel.
Zadel heeft een monoblad.

Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9094
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:19

Ik wil nog even inhaken op het stukje opstappen op een tonnetje rond boommaat 38-40.
Mijn tinker is ook behoorlijk breed.
Om ervoor te zorgen dat ik niet super strak hoef te aansingelen, houd ik met rechts zelf mijn rechter stijgbeugel vast als ik opstap en houd op die kant ook al druk op de stijgbeugel.
Zo kan ik zonder extreme schuiven opstappen.
Mocht ik onderweg een x af moeten stappen en zonder krukje omhoog moeten. Houd m'n zusje vanaf haar pony druk op de rechter stijgbeugel.


Indien de verzorgsters van beide ponnys niet netjes recht zitten en het zadel steeds schuift. Jat ik hun stijgbeugels.
Zij willen graag meer aansingelen. Ik ben van mening dat ze recht moeten zitten ~~}>
Zadel schuift bij ons ook niet. Dus mogen ze een beetje hun best doen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:50

hagelslag schreef:
Om ervoor te zorgen dat ik niet super strak hoef te aansingelen, houd ik met rechts zelf mijn rechter stijgbeugel vast als ik opstap en houd op die kant ook al druk op de stijgbeugel.


Stijgebeugel of stijgbeugelriem?

Lijkt me namelijk best ingewikkeld om druk vanaf links op de rechter stijgbeugel te zetten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:54

Celebi schreef:
Als je naar de gespen kijkt mag/moet dit echt flink langer vooral. De gespen mogen aan beide kanten minstens tot het dekje. Dan zou je een singel moeten nemen met de gespen op het uiteinde zoals hierboven al benoemd wordt. En als ik de ronding in de buik zie zou ik hierbij een cresent singel zeggen. Juist ook doordat de gespen nu ongelijk zitten op hetzelfde gaatje (beide op 4 zie ik op de eerste foto).


@Iris1702
Eens met bovenstaande, ik zou ook een ten minste 10 cm langere crescent singel of een asymmetrische singel met brede boog adviseren met de gespen op het uiteinde. Je paard lijkt te buikerig voor een rechte singel en ik denk dat je veel meer druk aan de buikzijde hebt dan aan de voorbeenzijde van de singel. Voor echt goed advies is een standfoto nodig, van deze foto’s is het een beetje gokken.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:52

Dank jullie alvast, ik ga even nieuwe foto’s maken.
Fijn alvast een schatting van de juiste maat te hebben. Hij draagt nu 65 cm, dus gaan we uitkijken naar een 75.
Laatst bijgewerkt door Iris1702 op 07-03-23 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29861
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:54

Met krukje opstappen is geen probleem dan schuift hier met de tonnetjes niks. Hoe ik opstap weet ik niet eens :)
Het is idd puur het zonder krukje dan is de andere kant even tegendruk nodig. En dat was met de smallere paarden niet zo

hagelslag
Berichten: 9094
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:17

Daphara schreef:
hagelslag schreef:
Om ervoor te zorgen dat ik niet super strak hoef te aansingelen, houd ik met rechts zelf mijn rechter stijgbeugel vast als ik opstap en houd op die kant ook al druk op de stijgbeugel.


Stijgebeugel of stijgbeugelriem?

Lijkt me namelijk best ingewikkeld om druk vanaf links op de rechter stijgbeugel te zetten.


Sorry bedoel de stijgbeugelriem

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:43

Iris1702 schreef:
Helaas niet wel deze nog van iets verder weg

[ [url=m/ZoV6uN.png]Afbeelding[/url] ]

Kan morgen evt wel nog een foto maken


Ik denk dat een singel zonder zo'n groot stuk boven de gespen al beter ligt.
Bijv de HH e-motion

Of een wat stevigere singel van leer

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:31

Zo ff wat foto’s gemaakt, hopelijk geeft dit een iets beter beeld, Quinn wilde alleen niet model staan vandaag ;(

Voor het rijden:
Afbeelding

Afbeelding

Na het rijden:
Afbeelding

Afbeelding

Er verschuift iets in de singel tijden het waardoor hij scheef trekt, daardoor gaan ook de singelsloten scheef staan.
De singel sluit dan ook niet meer mooi aan bij de buikkant.

Huidige singel harry’s horse freefit anatomische singel.

Ik hoor heel graag welke singels jullie me adviseren , heb tot nu toe alleen nog met neopreen gereden, dus geen idee hoe hij op een ander materiaal reageert.

Heb zelf het idee toch iets meer richting Cresent maar misschien heb ik het mis.

Groetjes Iris

Celebi
Berichten: 3756
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:37

Voor een neopreen cresent singel is gelukkig een redelijk betaalbare oplossing: https://www.agradi.nl/kerbl-korte-singe ... wEQAvD_BwE

Ik vind het vooral frappant dat je singel zo afzakt. Dat alleen al lijkt me niet comfortabel. Maar dat zal deze van de link hierboven niet doen omdat er geen losse stof aan zit.

DuoPenotti

Berichten: 29861
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:44

Ik zou beginnen met het bontje weg te halen.
Mij lijkt dat daardoor het zadel achterover kantelt.
En doordat het zadel kantelt komt er al automatisch meer druk op de voorste singel omdat die een soort van gelift word en kan de 2e ook niet meer op de plek blijven.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:48

DuoPenotti schreef:
Ik zou beginnen met het bontje weg te halen.
Mij lijkt dat daardoor het zadel achterover kantelt.
En doordat het zadel kantelt komt er al automatisch meer druk op de voorste singel omdat die een soort van gelift word en kan de 2e ook niet meer op de plek blijven.


Helaas is dit probleem ook zonder het bontje

DuoPenotti

Berichten: 29861
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:51

als je zadel dan nog steeds achterover zakt is het niet tijd voor een andere singel maar andere zadelpasser plus zadel

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:53

Zadelpasser van het gareel is recent nog geweest, zadel is door hen ook nieuw aan mij verkocht

DuoPenotti

Berichten: 29861
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:56

Dan zou ik het gareel toch nog eens aan zijn jasje trekken.
Die singel trekt niet zonder reden zo.

Avalanche

Berichten: 16139
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:18

Ik ga met DP mee. Ook omdat als ik naar dit paard kijk, ik niet een reden zie voor een crescent. De singel begint te ver naar voren, trekt tijdens het rijden naar de singelgroeve en trekt daar scheef. Maar de singelgroeve is gewoon recht.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:33

Ik krijg hier lichtelijke paniek, zadel heeft me heel veel geld gekost en is meerdere maken gecontroleerd