Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:36

Als je het recent gekocht hebt dan kun je ze toch gewoon bellen en aangeven dat het niet meer goed ligt. Lijkt me dat ze dan wel langs willen komen om het op te lossen.

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:38

Is je zadel aangemeten met bontje?

Normaal meet je een zadel zonder onderlegger aan tenzij je graag 1 gebruikt, mijn paard heeft er echt een voorkeur voor, maar dan moet je zadel wel aangepast worden ermee anders gaat die zoals bij jou ook lijkt achterover liggen.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:39

Ik zou je paard ook nog wel kanditdaat vinden voor de fra super singel Iris. Wat vinden de anderen van dat idee?

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:48

Zadel is een jaar oud, zadelmaker is in de tussentijd 3x geweest. Boom is 1x aangepast.
Bontje is er niet onder aangemeten. Maar ook zonder bontje trekt het dus scheef eerdere geplaatste foto’s zijn ook zonder bontje met rechte singel

Ben op advies van instructrice bontje gaan gebruiken, de osteopaat komt ook iedere 4 maanden

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:50

Qua singel kijk ik puur naar de vorm van de singelgroeve en waar die zit. En bij jou is een rechte singel prima :) Ik denk idd ook dat het probleem bij je zadel zit.

Spenk
Berichten: 21803
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:51

Iris1702 schreef:
Zadel is een jaar oud, zadelmaker is in de tussentijd 3x geweest. Boom is 1x aangepast.
Bontje is er niet onder aangemeten. Maar ook zonder bontje trekt het dus scheef eerdere geplaatste foto’s zijn ook zonder bontje met rechte singel

Ben op advies van instructrice bontje gaan gebruiken, de osteopaat komt ook iedere 4 maanden

Maar dat kan dus niet. Een zadel die zonder bontje aangemeten is met bontje gaan gebruiken dan past het niet meer dan versmal je de boom en gaat het zoals op je foto's zichtbaar is achterover liggen.

Ik rij ook met een onderlegger maar daar is het zadel wel op aangepast. Anders is het te krap.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:52

Zonder bontje ligt het nog verder achterover, volgens mij (althans op de foto op de vorige pagina halverwege).
Ik zou aan de hand vd foto's toch de zadelmaker laten komen. Ik ken het Gareel niet, dus zeg niets over hun kunde, maar misschien eens een andere laten komen?

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:55

Is er al eens wat gezegd over die ongelijke gaatjes? Mogelijk is dat ook een teken dat je zadel achterover ligt, beide achterste singelstoten zijn dezelfde gaatjes net een tikkie langer. Maakt altijd ongelijke druk ook op je singel daardoor.

Die fra supersingel lijkt me wel wat voor je paard als de singestoten/je zadel in balans ligt.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:57

Hannanas schreef:
Is er al eens wat gezegd over die ongelijke gaatjes? Mogelijk is dat ook een teken dat je zadel achterover ligt, beide achterste singelstoten zijn dezelfde gaatjes net een tikkie langer. Maakt altijd ongelijke druk ook op je singel daardoor.

Die fra supersingel lijkt me wel wat voor je paard als de singestoten/je zadel in balans ligt.


Dat wilde ik zeggen. Of de stoten zijn ongelijk of de gaatjes. Dat kan door hoe het zadel ligt. Met de voorste 'strakker' zoekt de stof van de singel ook de weg van de minste druk.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:58

Afbeelding

Had deze foto ook nog gemaakt na de eerdere vraag hierover

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:02

Maar zodra je hem vast hebt zitten ze niet meer gelijk en de voorste strakker als de achterste.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:03

Duidelijk hoor zo :) idd heel ongelijk.
Je ziet zo ook al dat het naar boven toe steeds meer ongelijk wordt.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:04

Zit er elastiek in je singel?

Ik singel altijd aan op gelijke strakte/druk en niet op hetzelfde gat in de singelstoten.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:05

Dat ziet er echt niet goed uit.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:05

Avalanche schreef:
Duidelijk hoor zo :) idd heel ongelijk.
Je ziet zo ook al dat het naar boven toe steeds meer ongelijk wordt.


Zie ik nu ook maar niet meteen vanaf onder af aan

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:05

Zo, dat viel me niet eens op, maar idd flinke verschillen zo al...

VWestra schreef:
Zit er elastiek in je singel?

Ik singel altijd aan op gelijke strakte/druk en niet op hetzelfde gat in de singelstoten.


Ik ook. En eerlijk, als de druk niet gelijk lukt laat ik de voirste losser. Dat waardeert paard stuk beter als de voorste strakker.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:09

Ik heb gaatjes hetzelfde zitten juist en geen elastiek in de singel

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:13

Ja, maar jouw gaatjes zitten niet gelijk dus gelijke gaatjes zorgen voor scheve druk.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:20

Ik ga contact zoeken met de zadelmaker.
Bedankt tot zover

MarjanB

Berichten: 16524
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:24

Hier ook een keer gehad met een nieuw zadel. Paard liep fijner, kreeg meer spieren, groeide binnen 3 maand uit t zadel. 3 maand later weer een boommaat wijder. Dus het hoeft niet persee aan slecht aanmeten te liggen

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:27

Maar goed, je singel trekt iig scheef omdat de voorste singelstoot strakker zit als de achterste. Waarom de gaatjes scheef zijn kan je over discussieren en of het de enige reden is ook. Maar de ongelijke druk zorgt er iig voor dat die weg schuift. Misschien samen met toch verkeerde singel, plaats van de stoten en noem maar op.

Ik heb altijd 3 keer per jaar zadelmaker erbij :+ En toen we net nieuw zadel hadden of aan het opbouwen waren nog wel vaker.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:38

Past een zadelmaker dit normaliter aan denken jullie? Of wordt dit zelf behelpen met gaatje verschil aanhouden?

En dan wordt het alsnog puzzelen wat voor een singel hem dan het beste past.

Nogmaals heel erg bedankt allemaal dat me dit eerder niet is opgevallen :x

Celebi
Berichten: 3755
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:42

Hier helaas wel 2x een slecht zadel gekregen van zadelpassers. Daarna ben ik me maar heel goed gaan inlezen en advies gaan inwinnen bij een heleboel mensen. Dus het kan helaas wel, maar er kan natuurlijk ook het een en ander gebeurd zijn bij jullie in de tussentijd. In ieder geval het zadel met bontje laten controleren omdat dat ruimte scheelt.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:55

Iris1702 schreef:
Past een zadelmaker dit normaliter aan denken jullie? Of wordt dit zelf behelpen met gaatje verschil aanhouden?

En dan wordt het alsnog puzzelen wat voor een singel hem dan het beste past.

Nogmaals heel erg bedankt allemaal dat me dit eerder niet is opgevallen :x


Nee het lijkt mij geen goed plan scheef te gaan singelen. Er is toch iets niet helemaal fijn in de ligging en/of singelophanging en/of leer of gaatjes van je stoten etc. Kan vanalles zijn. Ben benieuwd wat je zadelmaakster ermee gaat doen.

Iris1702

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Best

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:56

Ik heb contact gehad met de zadelmaker en hij heeft het als volgt uitgelegd.

De voorste stoot komt van de voortak af en de achterste van de V ophanging. Dat er een gat verschil in zit is normaal bij dit singelsysteem zei hij.

Zijn advies was een rechte singel proberen en met 1 gat verschil aansingelen.

Dit even los van de ligging van het zadel, hier wordt nog een afspraak voor ingepland.