Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:33

DemiSisa schreef:
Heb foto’s gemaakt. Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
[ [url=m/CPA37Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OogCSX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BRAJ2a.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qhyvNx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je singel mag een maat (+/- 10 cm) langer tussen de gespen. Ik zou voor een recht model kiezen, niet asymmetrisch met de gespen op het uiteinde van de singel ivm de afstand tot het zweetblad.

DemiSisa

Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:08

Daphara schreef:
DemiSisa schreef:
Heb foto’s gemaakt. Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
[ [url=m/CPA37Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OogCSX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BRAJ2a.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qhyvNx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je singel mag een maat (+/- 10 cm) langer tussen de gespen. Ik zou voor een recht model kiezen, niet asymmetrisch met de gespen op het uiteinde van de singel ivm de afstand tot het zweetblad.


Bedoel je nog 10cm langere singel kopen? Hij heeft nu 70cm, ik denk eerlijk gezegd dat een langere singel ik niet eens fatsoenlijk meer vast krijg aan mijn zadel. Of bedoel je: singel zelfde lengte, maar de gespen mogen verder omhoog?

Bedoel je dan bijvoorbeeld zoiets?

https://www.agradi.nl/premiere-dressuur ... -zwart.htm

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:50

DemiSisa schreef:
Daphara schreef:

Je singel mag een maat (+/- 10 cm) langer tussen de gespen. Ik zou voor een recht model kiezen, niet asymmetrisch met de gespen op het uiteinde van de singel ivm de afstand tot het zweetblad.


Bedoel je nog 10cm langere singel kopen? Hij heeft nu 70cm, ik denk eerlijk gezegd dat een langere singel ik niet eens fatsoenlijk meer vast krijg aan mijn zadel. Of bedoel je: singel zelfde lengte, maar de gespen mogen verder omhoog?

Bedoel je dan bijvoorbeeld zoiets?

https://www.agradi.nl/premiere-dressuur ... -zwart.htm


Singellengte wordt altijd tussen de gespen gemeten ;)
Dus ja, een grotere afstand tussen de gespen (meet het even na, voor de zekerheid), maar met de gespen op het uiteinde van de singel.

Je huidige singel heeft zo’n 7,5 cm leer boven de gespen zitten, dus je red het dan wel met 10 cm langer (mits gespen op het uiteinde).

De druk op een singel is het hoogste onder de gespen, en precies op die hoogte zit je wondje. Aangezien je gespen echt nog wat te laag liggen, heb je ook nog eens extra druk vanuit het voorbeen in de beweging.

Op deze hoogte horen je gespen minimaal te liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Die uit je link heeft echt te veel elastiek, bij een dressuursingel mag het elastiek niet langer zijn dan 3 cm en moet het minimaal 3 lagen dik zijn.

Ik zou eerder voor de Edix Crescent gaan.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:55

Afbeelding

Mijn nieuwe singel. Het schaap eronder is zo dik dat de gespen de huid niet raken, anders had hij langer gemoeten :)

DemiSisa

Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:33

Daphara schreef:
DemiSisa schreef:

Bedoel je nog 10cm langere singel kopen? Hij heeft nu 70cm, ik denk eerlijk gezegd dat een langere singel ik niet eens fatsoenlijk meer vast krijg aan mijn zadel. Of bedoel je: singel zelfde lengte, maar de gespen mogen verder omhoog?

Bedoel je dan bijvoorbeeld zoiets?

https://www.agradi.nl/premiere-dressuur ... -zwart.htm


Singellengte wordt altijd tussen de gespen gemeten ;)
Dus ja, een grotere afstand tussen de gespen (meet het even na, voor de zekerheid), maar met de gespen op het uiteinde van de singel.

Je huidige singel heeft zo’n 7,5 cm leer boven de gespen zitten, dus je red het dan wel met 10 cm langer (mits gespen op het uiteinde).

De druk op een singel is het hoogste onder de gespen, en precies op die hoogte zit je wondje. Aangezien je gespen echt nog wat te laag liggen, heb je ook nog eens extra druk vanuit het voorbeen in de beweging.

Op deze hoogte horen je gespen minimaal te liggen.

[ [url=m/IFMciP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AjOgca.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die uit je link heeft echt te veel elastiek, bij een dressuursingel mag het elastiek niet langer zijn dan 3 cm en moet het minimaal 3 lagen dik zijn.

Ik zou eerder voor de Edix Crescent gaan.


Ah op die fiets. Ik ga vandaag gelijk maar eens een meetlint meenemen, dan kan ik het even nameten voor de zekerheid inderdaad.

Die uit de link was echt bedoeld als voorbeeld, met zoveel stiek vind ik absoluut niet fijn dus wordt hem sowieso niet. De Edix Crescent ga ik even naar kijken! Dankje :D

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:35

@Avalance Maar die is toch sowieso te kort als je kijkt naar waar de lijn is waar die boven hoort te liggen?

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:37

Cresent? Paard van demisisa is niet maga buikig? Niet gewoon de rechte versie?

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:21

MarjanB schreef:
Cresent? Paard van demisisa is niet maga buikig? Niet gewoon de rechte versie?



Ja, je hebt helemaal gelijk, wat dom van mij, ik adviseer een rechte singel en typ dan “crescent” uit automatisme.

Het was laat, thanks voor de correctie

DemiSisa, deze bedoel ik:

https://www.edixsaddles.com/product/edi ... age-girth/
Laatst bijgewerkt door Daphara op 21-04-23 09:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:22

Demisisa je zadel lijkt ook net iets teveel over de schoft te vallen, kan me voorstellen dat dat nog een veranderde drukverdeling op je singel geeft. Ik zou sowieso je zadel laten nakijken en bijvullen, en daarna je singel aanpassen.

DemiSisa

Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:28

Bedankt voor de adviezen, die singel ziet er goed uit dus ik ga er zeker eens naar kijken :)

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:06

Avalanche schreef:
[ [url=m/JSS1dB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn nieuwe singel. Het schaap eronder is zo dik dat de gespen de huid niet raken, anders had hij langer gemoeten :)

Iedereen adviseert een zo lang mogelijke singel, jij kiest zo kort mogelijk! _O-
Maar waar het om gaat, vindt je paard het fijn.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:25

MirandaMalik schreef:
Avalanche schreef:
[ [url=m/JSS1dB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn nieuwe singel. Het schaap eronder is zo dik dat de gespen de huid niet raken, anders had hij langer gemoeten :)

Iedereen adviseert een zo lang mogelijke singel, jij kiest zo kort mogelijk! _O-
Maar waar het om gaat, vindt je paard het fijn.


Waar het om gaat is waar de gespen drukken (welke spier groepen) en wat dit doet met de elleboogvrijheid. In dit geval maken de gespen amper contact en is er veel ruimte achter de ellebogen. Als het schaap wat ingeklonken is, liggen de gespen waarschijnlijk al hoger, dit bontje is van zichzelf al 8 cm dik.

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:39

De gespen maken geen contact met de huid idd.

Paard vind hem fantastisch, liep super ruim, en de zee van ruimte achter de ellebogen is goed te merken.

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:12

Ik kom hier ook maar eens advies vragen.....

Ik heb een hele rondgeribte D pony.
Heeft geen schoft, zijn schouders zijn smaller dan zijn buik om het zo maar even te zeggen en zijn singelgroeve ligt helemaal voorin.

Wat dus inhoudt, dat alles naar voren schuift..... er is niks wat het zadel wat verder achterin houdt.
Inmiddels ook al 3 verschillende singels geprobeerd, maar door zijn bouw, wordt het zadel altijd naar voren getrokken/geduwd (helemaal als je daar dan ook nog met je gewicht bovenop gaat zitten).

Probleem is ook nog eens, dat hij alleen tegen neopreen kan (en dan echt die hele simpele, waar geen naden in zitten, als je dan met je hand langs de zijkant van de singel voelt, dan voel je gewoon dat hij helemaal glad is.) Bij bijvoorbeeld leer loopt daar een naad, en daar loopt hij zich op open.

Zelfs Custom erbij gehad om een maatzadel aan te laten meten, maar die durfde er niet aan te beginnen..... een staartriem zou eigenlijk zo'n beetje de enige optie zijn om het zadel een beetje op zijn plek te laten liggen.

Nu nog een probleem (of nou ja, probleem, uitdaging...hihi)....ik ben zwanger, dus ik rij momenteel al een hele tijd niet. Omdat ik minder mobiel ben, heb ik nu iemand die hem 2-3 keer per week gaat rijden (zodat hij weer wat bezig is, en weer wat kilo's afvalt), maar die gaat waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Ik kan nu alleen niet een nieuw zadel aan laten meten. Als ik een zadel van een paar 1000 euro aan ga schaffen, wil ik er ook zelf op kunnen zitten.

Het euroriding zadel wat ik nu heb, ligt op zich helemaal niet slecht (was de custom passer het met me eens), echter ook dit zadel wordt naar voren geduwd door zijn bouw.

Ik weet gewoon even niet zo goed waar ik moet beginnen. Ook al aan een voorsingel gedacht, maar geen idee of dat fijn gaat zitten en of dat ook echt een oplossing is. Staartriem is eigenlijk mijn laatste optie, want dat vind ik eigenlijk geen oplossing.....

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:26

Ik denk dat je idd moet gaan beginnen met een zadel. Thorowgood heeft mooie opties voor die bouw, Kent & Masters en Fairfax ook. Als je zadel goed is, kun je gaan kijken voor een singel.

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:31

Ik zou alleen niet weten hoe een zadel op dit type pony moet blijven liggen?
Zelfs een barebackpad wordt tijdens het longeren al naar voren getrokken.
Er is geen schoft, geen schouders, niks om op te blijven hangen.....daarbij compleet rondgeribt, dus ook zijwaarts alle schuifmogelijkheden.

Het probleem is natuurlijk dat hij voor bij zijn schouders het smalste is, en daarachter breder wordt, en dat zijn singelgroeve tegen zijn voorbenen aan ligt.

Ik wil als ik straks zelf weer ga beginnen best een zadelmaker langs laten komen, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen.....(ik zou het namelijk een beetje jammer vinden, om 3 zadelmakers 100 euro af te moeten rekenen, en dat ze allemaal tot de conclusie komen dat ze me niet kunnen helpen). Ik heb ook echt al tig zadels van stalgenootjes opgelegd gehad om eens te kijken of daar wat tussen zat, maar alles, echt alles schuift naar voren...hihi (zelfs een gewone longeersingel).

Maar bedankt voor de merken, daar kan ik in ieder geval een lijstje mee maken om straks eens te kijken of er een zadelmaker is die meerdere merken heeft en hiermee langs kan komen, want dat is een nog grotere uitdaging vaak......

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:38

Bij mijn naar voren schuivende zadels, kon ik dat verminderen (niet voorkomen) met de Edix crescent. Ik denk dat dat de moeite waard is om te proberen als een tijdelijke oplossing.

En ja het is leer, maar glad en boterzacht en werkt zelfs op enorm gevoelige huidjes.

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:45

Bielsje schreef:
Bij mijn naar voren schuivende zadels, kon ik dat verminderen (niet voorkomen) met de Edix crescent. Ik denk dat dat de moeite waard is om te proberen als een tijdelijke oplossing.

En ja het is leer, maar glad en boterzacht en werkt zelfs op enorm gevoelige huidjes.


helaas gaat het niet hoe zacht en glad het leer is, maar meer dat je voelt dat er stiksels lopen die bij een neoprene er niet lopen..... en doordat dat tegen zijn voorbenen aan komt, loopt hij zich daar op open helaas.
Na 3 superzachte leren singels ben ik gewoon wat voorzichtig geworden, want ik vind het zo sneu als hij zich open loopt.....

Nu zie ik overigens dat daar elastiek in zit tussenin, misschien dat dat wel zou kunnen werken.
Alleen ik wil een singel in die prijsklasse eerst kunnen testen voor ik hem aanschaf (of liever gezegd, ik wil hem terug kunnen brengen als ik na 1 keer merk dat hij zich er op open loopt of het voor geen meter werkt....)

Verkopen ze deze bij meerdere (web)shops, of enkel bij Edix zelf?

Avalanche

Berichten: 16063
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:49

Goh, je kunt er altijd een bontje onder leggen nog, maar ik denk niet dat je paard zich daarop open loopt. Ik heb nog geen paard geweten die daarop wondjes kreeg.

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:50

Ze hebben hem bij meerdere webshops maar ik zou Edix zelf even mailen. Misschien kun je met hen regelen dat je hem een keer of 2 mag testen als je zorgt dat ie als nieuw terugkomt. Zo heb ik dat een tijd geleden gedaan :j

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:08

Avalanche schreef:
Goh, je kunt er altijd een bontje onder leggen nog, maar ik denk niet dat je paard zich daarop open loopt. Ik heb nog geen paard geweten die daarop wondjes kreeg.


ik ook niet :') , maar toch krijgt hij tot nu toe elke keer wondjes van leren singels door het stiksel wat er loopt (omdat de singel uiteindelijk naar voren getrokken wordt, en dan met lopen schuurt zijn beenvel er langs.....dus hij krijgt ook niet echt een wondje bij de singel, maar bij zijn beenvel).

Maar ik zal Edix even mailen, want misschien is het wel iets. Ik vind het niet erg om geld uit te moeten geven, maar dan moet het wel helpen.
(of mocht er iemand in de buurt van Den bosch zo'n singel hebben die ik een keer mag lenen, sta ik daar ook zeker voor open).

Een bontje had ik ook al aan zitten denken, maar daar wordt de boel weer zo glad van, dat ik bang ben dat de grip daardoor een beetje verliest.....
(opstappen moet ook echt met krukje, anders ligt het zadel al onder zijn buik voor je erop zit)

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:28

Ik voel me een beetje een papegaai worden, excuus daarvoor :+ maar ik ga het toch weer als tip geven; bij mijn rond geribte pony met smalle schouders (dus ook alles schoof naar voren) werkte alleen de prestige rp singel. Omdat die middelste plaat op zijn plek blijft en de singel daar los doorheen kan. Zadel lag daarmee als een huis.

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:27

hahah , ik heb niet het hele topic gelezen, dus voor mij ben je geen papegaai ;-)

Ik vraag mezelf alleen af, of dat rondje in het midden, niet al tegen zijn benen aan komt..... Hoe groot is jouw pony?
Die ziet er namelijk verder ook wel mooi uit! kost wat, maar als je dan ook wat hebt dan vind ik dat niet zo erg... (en deze hebben ze misschien wel bij het ruiterhuis hier in de buurt, dan kan ik hem gewoon een keer proberen)

Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:31

Op de website staat overigens dit:

voor paarden die de singelgroeve ver naar achter hebben liggen

Maar bij de mijne ligt de singelgroeve juist tegen zijn voorbenen aan.....

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:44

Sky_As schreef:
Op de website staat overigens dit:

voor paarden die de singelgroeve ver naar achter hebben liggen

Maar bij de mijne ligt de singelgroeve juist tegen zijn voorbenen aan.....


Er is niets goed te adviseren zonder foto’s van je paard erbij.

Dat vorige leren singels irritatie veroorzaakte kan aan veel meer factoren gelegen hebben dan alleen het materiaal. Een verkeerde lengte of model kan ook voor ongemak zorgen. Wat dat betreft zijn Neopreen singels flexibeler dan leer en dat zou kunnen verklaren waarom het met neopreen beter ging.

Met de juiste model en maat singel, moet (in theorie) leer geen verschil maken t.o.v. Neopreen. Vaak bevalt leer juist beter, omdat het minder heet en beter ademend is.

Kun je wat foto’s delen?