Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:55

Avalanche schreef:
Hoe bevalt jouw koordsingel? Neem een foto als je tijd hebt hoor, maar ik ben erg benieuwd :)


Ohja! Die wou ik ook nog bestellen. Ga ik gelijk doen :D Ben benieuwd!

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:45

Ik heb mijn koord singel net opgehaald bij het dhl punt. Vanavond even testen. Het is wel echt een slap dingetje haha. De gesp pads heb ik er ook bij. Ik hoop wel echt dat 'ie wat uitrekt.. hij oogt vrij kort.

Afbeelding

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:58

JenniferU schreef:
Iemand hier ervaring met de butterfly singel?
Heb m nu een week om te testen, heb een nieuwe zadelmaker laten komen en die kwam met deze singel om een week te testen.
[ [url=m/P7w8sm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/q2z3Pg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Qua gebruik vond ik het een hele fijne singel! Qua elleboogvrijheid ook! Maar mijn paard had een mega buik en is niet dol op buikflappen, hij was dus lichtelijk in dubio of hij de singel fijn kon vinden al had het een buikflapachtig iets :')

Aangezien ik van mening ben dat hij iets gewoon fijn moet vinden zonder te moeten wennen, was onze zoektocht dus verder gegaan :j

Marije_jiplover

Berichten: 25341
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:24

Ik heb gisteren de crescend singel van Mattes binnengekregen.
Ondanks exact dezelfde maat als mijn asymmetrische singel van Mattes, oogt deze iets korter.

Afbeelding

Nog niet om m'n paard gehad, dat komt ergens dit weekend denk ik.

maralyn

Berichten: 10440
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 17:07

Dit viel mij ook op ja, ik heb precies hetzelfde.

Dus ik moet weer kijken naar een andere maat :')

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 17:34

Ik heb een mattes cresent zwart met naturel kleur bont te koop, ik meen label maat 75cm

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 17:43

Hannanas schreef:
Pallatin schreef:
Gets…quote verkloot! Vanaf de zijkant lijkt hij niet echt buikig (of wel?)
Van voren, hier zie je goed dat z’n buik/ribben breder zijn dan z’n schouders en dat er weinig ruimte is tussen de voorbenen

[ [url=m/9pn8eu.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/4mYl6p.jpg]Afbeelding[/url] ]

De a symmetrische bontsingel van Mattes waar ik nu mee rijd omdat hij vorig jaar een wond had tussen de voorbenen. Niet veroorzaakt door de singel maar ondanks dat ik probleemloos een jaar met die singel van de laatste foto rond heb gereden durf ik die niet meer te gebruiken daardoor, op de foto had ik er een wolletje omheen gedaan om te kijken of dat ging maar de plek kwam er toch tegen aan. Ook sloot de singel aan de borstzijde niet mooi aan, dat was de Horka anatomic singel overigens…
Ik zal vanavond nog even foto proberen te maken van het geheel met de mattes singel. Ik ben op zoek naar wat anders omdat ik het idee heb dat ie m’n zadel toch een tikje naar voren trekt en m’n paard wat veranderd/ tikje slanker lijkt: ik moet nu strakker singelen dan eerst
[ [url=m/3jop2y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EaNaHY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nieuw zadel destijds? Mooi ding! Zo te zien zijn je kussens nu wat dunner, mogelijk singel je daarom strakker aan nu je vulling wat platter is door gebruik.


Ik quote even mezelf: ondertussen is de zadelmaakster geweest en alles ligt weer als een huis. Het was dus idd weer een kwestie van m’n zadel laten checken. Op advies van haar moet ik wel op hetzelfde, hogere gat blijven singelen: paard is beter in conditie dan vorig jaar toen ik de singel kocht. Ook wel logisch want toen heeft ie ivm een wond bij de singelplek bijna 2 maanden grotendeels stil gestaan. Toevallig is een stalgenootje van de week even op mijn paard gegaan en kon ik wat filmpjes maken en op stills uit t filmpje kan ik goed zien hoe de singel ligt.

Afbeelding

Enig risico is dat ik straks een iets kortere moet kopen :D

miereneter

Berichten: 2570
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:45

Avalanche schreef:
Hoe bevalt jouw koordsingel? Neem een foto als je tijd hebt hoor, maar ik ben erg benieuwd :)


De koordsingel bevalt echt uitstekend. Zelfs bij rare sprongen blijft alles liggen waar het moet liggen. Verbazend, want met zijn bouw zou je denken dat hij anatomisch / crescent moet. Ik ben erg blij met mijn touwtjes.

Ik denk er elke keer pas aan dat ik een foto wil maken nádat ik heb afgezadeld :o ;( . Maar het gaat een keer lukken!

miereneter

Berichten: 2570
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:48

Pallatin schreef:
Ik quote even mezelf: ondertussen is de zadelmaakster geweest en alles ligt weer als een huis. Het was dus idd weer een kwestie van m’n zadel laten checken.


Die ligt mooi, Pallatin!

Avalanche

Berichten: 16125
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:55

miereneter schreef:
Avalanche schreef:
Hoe bevalt jouw koordsingel? Neem een foto als je tijd hebt hoor, maar ik ben erg benieuwd :)


De koordsingel bevalt echt uitstekend. Zelfs bij rare sprongen blijft alles liggen waar het moet liggen. Verbazend, want met zijn bouw zou je denken dat hij anatomisch / crescent moet. Ik ben erg blij met mijn touwtjes.

Ik denk er elke keer pas aan dat ik een foto wil maken nádat ik heb afgezadeld :o ;( . Maar het gaat een keer lukken!

Ik heb hetzelfde probleem :') dus ik heb alle begrip en geduld :D tof dat hij zo goed bevalt :D

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:12

miereneter schreef:
Pallatin schreef:
Ik quote even mezelf: ondertussen is de zadelmaakster geweest en alles ligt weer als een huis. Het was dus idd weer een kwestie van m’n zadel laten checken.


Die ligt mooi, Pallatin!


Thanks! Ik ben er ook wel blij mee, nadeel is wel dat je het lamsvel vaak moet wassen. Nu in de zomer zweet hij meer en dus moet ik dus de singelhoes van schapenvacht elke 2 weken wel wassen. Maar goed, zo lang hij geen last krijgt heb ik dat er voor over. Het litteken van de wond komt bij beweging tegen de singel dus m’n leren singel is niet meer in gebruikt.

Jij had de koordsingel toch ook gekocht omdat je paard een gevoelige huid heeft? Of ben ik in de war?
Ik ben ook wel heel benieuwd naar een foto en je ervaringen op de langere termijn

prugelpiet

Berichten: 12579
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:39

Helaas lijkt de Edix crescent toch niet de beste match voor ons. Hij laat de oksels niet zo vrij als ik graag zou willen. Om er zeker van te zijn dat het niet aan mijn zadel ligt komt volgende week de zadelmaker, maar ik vrees dat het probleem daar niet aan ligt. Mijn zadel blijft netjes op zijn plek, maar de singel heeft toch de neiging wat naar voren te kruipen.

Zou een Mattes Crescent wat zijn? Of de Stubben Equi-Soft? Ik vind vooral die laatste een idioot dure singel, maar als het de oplossing is dan moet het maar. Of nog andere fijne opties om te testen? Ik heb tot nu toe gewoon recht, neopreen recht, anatomisch recht Edix en Rossner en prolite geprobeerd.

SandraWierda

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:02

prugelpiet schreef:
Helaas lijkt de Edix crescent toch niet de beste match voor ons. Hij laat de oksels niet zo vrij als ik graag zou willen. Om er zeker van te zijn dat het niet aan mijn zadel ligt komt volgende week de zadelmaker, maar ik vrees dat het probleem daar niet aan ligt. Mijn zadel blijft netjes op zijn plek, maar de singel heeft toch de neiging wat naar voren te kruipen.

Zou een Mattes Crescent wat zijn? Of de Stubben Equi-Soft? Ik vind vooral die laatste een idioot dure singel, maar als het de oplossing is dan moet het maar. Of nog andere fijne opties om te testen? Ik heb tot nu toe gewoon recht, neopreen recht, anatomisch recht Edix en Rossner en prolite geprobeerd.


Met de edix heb ik met mijn huidige zadel helaas hetzelfde probleem, geen oksel vrijheid. Ik heb nu na uitgebreid overleg met gooisepaarden een mattes asymmetrische singel en die blijft heel mooi liggen

Avalanche

Berichten: 16125
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:07

De equisoft geeft hier enorm veel vrijheid, maar mijn paard moet zeker geen crescent hebben. Dus ik twijfel of dat zou werken. Hij is ook echt te duur om dat even te testen.
Ik zou zelf dan eerder voor de Mattes gaan, ik denk dat dat beter past. Of de good old koordsingel.

prugelpiet

Berichten: 12579
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:27

Hmm, misschien toch niet zo'n geweldig idee dan. Mijn zadelmaker dealt in Stubben, dus ik hoop dat zij wellicht een pas model hebben liggen. Dan kan ik het altijd eens proberen. Ondertussen zal ik ook eens kijken naar een Mattes. Wie niet waagt, wie niet wint. Wat niet werkt verkoop ik wel weer. Of gaat op de berg want wie weet ben ik het ooit wel nodig :+

Avalanche

Berichten: 16125
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:46

Als je hem zou kunnen testen, zeker doen :) hier is het een dikke hit. Mijn Barefoot ligt ook prima, maar paard geeft voorkeur aan de Stubben.
't Is meer dat 300 euro net iets teveel is om hem 'even' te testen :))

Bielsje

Berichten: 1402
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:47

Ik zag dat Stubben een bericht deelde dat ze nu (tijdelijk?) testservice hebben van de equisoft. En ik had bij Gooische paarden een Mattes besteld die niet werkte en ik weer terug mocht doen...

Wbt singels die de moeite waard zijn om te testen, dan zeg ik absoluut de Total Saddle Fit maar die is helemaal idioot duur :')

Avalanche

Berichten: 16125
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 21:50

Ik vind het sowieso bizár hoe duur het allemaal is geworden. Die Barefoot die kwam 10 jaar geleden uit denk ik, was toen 80 euro, en dat was toen best heel duur. Nu is het heel goedkoop.

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 00:19

@prugelpiet; heb je de mogelijkheid om de mattes crescent uit te proberen? Of heb je wel eens eerder een maansingel geprobeerd? De voorste singelstoot zit best ver naar achter lijkt me en dat zal ook bijdragen aan het probleem van het naar voren trekken. Denk iig dat een maansingel het proberen waard is

prugelpiet

Berichten: 12579
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 01:57

Ik heb een berichtje gedaan naar JenniferU of ze hem nog heeft, dan zou ik eventueel een 2e hands over kunnen nemen. Ik heb inmiddels mijn voorste singelstoot verder naar voren zitten, dat heeft wel iets geholpen maar niet voldoende helaas. Want verder vind ik de Edix echt een heerlijke singel.

Avalanche

Berichten: 16125
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 06:08

Wat ik heb begrepen van diverse zadelmakers is dat de point billet (waarbij de voorste stoot vastzit aan het kopijzer) idd bedoeld is voor paarden zoals de jouwe. De stubben geeft hier wel extreem veel elleboogvrijheid, super fijn. Bij sommige paarden kun je als de stoten goed zitten, zelfs gewoon een rechte singel eraan hangen, omdat het zadel alles al oplost.

MarjanB

Berichten: 16514
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 08:29

Freehorse heeft een aantal pas singels in de verkoop met korting, barefoot, fra en edix. Wellicht zit daar wat voor iemand bij?

JenniferU
Berichten: 2215
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 12:40

Ik blijf het lastig vinden die singels.
Zadel schuift met Edix en Butterfly niet meer maar met de Mattes en Edix vind ik toch dat er te weinig elleboog vrijheid is. Ze zijn vrij breed bovenin.
De butterfly is daar een stuk smaller maar ben er nog niet van overtuigd dat dit de singel wordt.

Morgen komt de zadelmaker weer :')

Avalanche

Berichten: 16125
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:08

Jij zou toch nog een nieuwe foto met zadel plaatsen?

Spenk
Berichten: 21799
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 16:16

Avalanche schreef:
Jij zou toch nog een nieuwe foto met zadel plaatsen?

Dat heeft ze nooit gezegd hier in topic.