Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JenniferU
Berichten: 2217
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:55

Pallatin schreef:
Is je paard er blij mee? En is dit na t aansingelen? Het kan vertekenen op de foto maar er lijkt huid over de singel te komen links. Ik vind m kort ogen en vind de gespen nogal ongelijk?

Te kort is de singel niet, all2 zenuwen en spieren liggen vrij en elleboog komt er niet tegen aan.
Paard reageert niet met aansingelen en loopt in stap weer erg ruim.
We zijn nog aan t testen dus weet nog niet of dit de singel wordt.
Morgen weer met de edix rijden kijkem of ik verschil merk

Pallatin

Berichten: 2537
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:16

Sorry, maar ik vind m zo kort ogen…. :o kan me niet voorstellen dat als je paard beweegt er niks tegen die gespen aankomt qua huid/spier. Er zit ook weinig onder de gespen aan materiaal. Maar hee, als je er paard er goed op reageert? En de stoten liggen wel vrij recht naar benee.

lies

Berichten: 9650
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:29

Ik vind 'm ook te kort, ik zie precies hetzelfde als Pallatin, hij prikt in de huid links.
Maar begrijp dat dit een testsingel is (van de zadelmaker dan neem ik aan?). Ik zou 'm, als ie je (paard) bevalt, 15 tot 20 cm langer kopen eigenlijk. Denk dat dat prikken dan ook niet meer aan de orde is .

Celebi
Berichten: 3873
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 00:55

Ik zou ook zeggen neem 'm wat langer. Dan komt de uitsparing net beter uit en wellicht dat het geheel qua gespen dan ook iets rechter uit gaat komen. Je hebt ruimte zat om dat te proberen in ieder geval. :j

miereneter

Berichten: 2622
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:02

Avalanche schreef:
Ik ben ook heel benieuwd naar een foto :)

Eindelijk aan gedacht *\o/* .

Als ik zelf de foto's zie, lijkt hij eigenlijk niet zo ideaal te liggen. Of tenminste, de singelstoten hangen niet mooi recht. Maar hij blijft goed op zijn plek en paard is tevreden, dus blijkbaar toch ok.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag had ik een flinke (en onkarakteristieke) bokpartij omdat paard fris was én jong is, en heel erg schrok van een boormachine die hij niet kon zien, en toen het zadel dus toch een beetje glijden. Niet voor of achteruit, maar richting buik. Het zadel bleef gelukkig wel min of meer op de rug liggen, maar voor mij dan niet te doen om te blijven zitten. Er werd dus een beetje zand gehapt.

Dat zou (denk ik) op te lossen zijn door halverwege nog eens aan te singelen, het koord gaat losser zitten als we bezig zijn. Maar dat wil ik dan weer liever niet, wil 'm zo los mogelijk. Nou ja, ik moet een middenweg vinden hierin, moet wel veilig zijn.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:49

Ik vind hem echt heel mooi zitten! Precies op de goede plek ook :j

Nielojram

Berichten: 7872
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 20:16

Celebi schreef:
Ik zou ook zeggen neem 'm wat langer. Dan komt de uitsparing net beter uit en wellicht dat het geheel qua gespen dan ook iets rechter uit gaat komen. Je hebt ruimte zat om dat te proberen in ieder geval. :j

En wellicht loopt je paard er nòg beter mee :)* !

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 20:32

Stille meelezer meldt zich, met helaas toch een singel probleem :(

Paard loopt al geruime tijd (lees meer dan een jaar) met deze singel en heeft nu opeens een kale plek/wondje aan één kant.
Singel is een rechte Anatomica van 75cm. Hiervoor reed ik met een leren Fairfax singel van 65cm, maar die was te kort geworden door groeispurt van paardlief. Met de Fairfax nooit problemen gehad.

Foto’s zijn niet met mij er op, gezien ik herstellende ben van een sacrumbreuk. Vandaar de ruiter er even afgeknipt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Op zich zou ik die Stübben singel wel interessant vinden, maar wel een beetje duur om uit te proberen… :o ook gezien het feit dat het met de huidige singel maandenlang goed gaat. Zou dat een oplossing kunnen zijn of hebben jullie nog andere tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!!

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:12

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier toch ook weer twijfels. Zadel is net nagekeken, dus die ligt goed. Tijdens het rijden begint de achterste gesp te klapperen. Dit begint pas na een tijdje, dus komt doordat hij zijn buik optrekt denk ik. Gebeurt zowel met een rechte als een crescent singel. Jullie nog ideeën?

Celebi
Berichten: 3873
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:42

@manonnevot, sowieso zou ik kijken voor een langere singel. Minstens tot je dekje en wellicht zelfs nog een centimetertje of wat extra. Dan komt het bredere gedeelte van je singel mooi boven die schouder uit in plaats van net bij het stuk wat het meeste beweegt.

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:48

Ik heb nog maar 3 gaatjes over. Heb ook een singel van 5cm langer, maar dan zit alles echt veel te los..

MyWishMax

Berichten: 25527
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:50

Gaatjes kan je er bij prikken he? Want je hebt wel meer dan genoeg ruimte qua stoten. En dan kom je beter uit voor paard.

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:51

Maar zouden jullie dan wel gewoon voor een rechte singel gaan? Oftewel deze, maar dan langer?

MyWishMax

Berichten: 25527
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:41

Ik houd er niet van als de achterste gesp losser is. Als ik moet kiezen vind ik de voorste losser minder erg, maar eigenlijk wil je gewoon gelijke druk. Dus ergens is het niet helemaal de goede singel. Maar erg lastig als het tijdens het rijden gebeurd en bij 2 modellen.

Welke cresent heb je geprobeerd? En welke rechte?

Celebi
Berichten: 3873
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:22

Hmm, als ik kijk op die eerste foto dan ligt de singel ook meer op de manier zoals een athletico singel hoort te liggen. Ondanks de buik loopt de plek van de singel toch precies andersom. Dat zou misschien kunnen verklaren waarom de Crescent en de rechte singel beide problemen geven..

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:50

MyWishMax schreef:
Ik houd er niet van als de achterste gesp losser is. Als ik moet kiezen vind ik de voorste losser minder erg, maar eigenlijk wil je gewoon gelijke druk. Dus ergens is het niet helemaal de goede singel. Maar erg lastig als het tijdens het rijden gebeurd en bij 2 modellen.

Welke cresent heb je geprobeerd? En welke rechte?

Deze rechte is de harrys horse emotion. De crescent is die van kerbl.
Wat Celebi zegt dacht ik ook al toen ik de foto's terugkeek. Bestaan er niet al te dure athletico singels? Dan kan ik dat ook nog proberen

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:39

De singel van mijn paard heeft zijn beste tijd gehad en ga op zoek naar een andere. Hij heeft nu een recht toe recht aan singel en loopt hier prima mee maar ben toch benieuwd of het de beste keuze is. Zouden jullie eens willen mee kijken? :) Paard is buikig


Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:40

Prima keuze wat mij betreft. De singelgroeve zelf is recht. Opvolger mag iets langer.

Sintara

Berichten: 7486
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:57

Ik zou gewoon weer voor iets vergelijkbaars gaan :j

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:58

Ik heb uiteindelijk deze singel besteld. Ben benieuwd, ook omdat deze een stuk leer over de karrabijnhaak in het midden van de singel heeft waardoor mocht mijn paard op ijzers gaan er nooit een ijzer aan kan blijven haken
https://www.agradi.nl/schockemohle-sing ... -115cm.htm

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:26

Plonspony schreef:
Stille meelezer meldt zich, met helaas toch een singel probleem :(

Paard loopt al geruime tijd (lees meer dan een jaar) met deze singel en heeft nu opeens een kale plek/wondje aan één kant.
Singel is een rechte Anatomica van 75cm. Hiervoor reed ik met een leren Fairfax singel van 65cm, maar die was te kort geworden door groeispurt van paardlief. Met de Fairfax nooit problemen gehad.

Foto’s zijn niet met mij er op, gezien ik herstellende ben van een sacrumbreuk. Vandaar de ruiter er even afgeknipt.


[ [url=m/9S4KyO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EWg0lJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6zNdvz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Op zich zou ik die Stübben singel wel interessant vinden, maar wel een beetje duur om uit te proberen… :o ook gezien het feit dat het met de huidige singel maandenlang goed gaat. Zou dat een oplossing kunnen zijn of hebben jullie nog andere tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!!


Even een late post, maar ik zit thuis midden in een verbouwing en bokt staat even op een erg laag pitje.

Ik zou in dit geval voor een rechte Edix gaan 85 cm (dus niet de Edix Crescent, maar deze):
https://www.edixsaddles.com/product/edi ... age-girth/

Omdat er geen lusjes of leer boven de gespen zit, zullen de gespen komen te liggen waar nu de Anatomica singel ophoudt (5 cm hoger aan weers kanten, dan waar nu de gespen liggen)en zal je ongeveer net zoveel ruimte houden tussen de singel en het dekje. De verhoogde druk die je altijd hebt onder de gespen komt dan net wat hoger te liggen, wat de kans op wondjes achter de oksel aanzienlijk verkleint.
Bij komend voordeel is dat de singel uit 3 stukken bestaat met super sterk elastiek er tussen, waardoor het in de lengte amper rekt (en je dus niet per ongeluk te strak zal aansingelen), maar veel beer flexibiliteit hebt in de horizontale beweging achter de elleboog.

Er zijn ook bontjes bij deze singels te bestellen, iets dat ik zeker voor het begin zou aanraden, aangezien je paard al een wondje heeft.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:31

manonnevot schreef:
Ik heb nog maar 3 gaatjes over. Heb ook een singel van 5cm langer, maar dan zit alles echt veel te los..


Je gespen liggen echt 10 cm te laag, dus je zal echt naar een andere singel moeten. Singelstoten zijn te vervangen als deze niet de ruimte hebben voor meer gaatjes.

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:59

Daphara schreef:
Plonspony schreef:
Stille meelezer meldt zich, met helaas toch een singel probleem :(

Paard loopt al geruime tijd (lees meer dan een jaar) met deze singel en heeft nu opeens een kale plek/wondje aan één kant.
Singel is een rechte Anatomica van 75cm. Hiervoor reed ik met een leren Fairfax singel van 65cm, maar die was te kort geworden door groeispurt van paardlief. Met de Fairfax nooit problemen gehad.

Foto’s zijn niet met mij er op, gezien ik herstellende ben van een sacrumbreuk. Vandaar de ruiter er even afgeknipt.


[ [url=m/9S4KyO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EWg0lJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6zNdvz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Op zich zou ik die Stübben singel wel interessant vinden, maar wel een beetje duur om uit te proberen… :o ook gezien het feit dat het met de huidige singel maandenlang goed gaat. Zou dat een oplossing kunnen zijn of hebben jullie nog andere tips?

Alvast bedankt voor het meedenken!!


Even een late post, maar ik zit thuis midden in een verbouwing en bokt staat even op een erg laag pitje.

Ik zou in dit geval voor een rechte Edix gaan 85 cm (dus niet de Edix Crescent, maar deze):
https://www.edixsaddles.com/product/edi ... age-girth/

Omdat er geen lusjes of leer boven de gespen zit, zullen de gespen komen te liggen waar nu de Anatomica singel ophoudt (5 cm hoger aan weers kanten, dan waar nu de gespen liggen)en zal je ongeveer net zoveel ruimte houden tussen de singel en het dekje. De verhoogde druk die je altijd hebt onder de gespen komt dan net wat hoger te liggen, wat de kans op wondjes achter de oksel aanzienlijk verkleint.
Bij komend voordeel is dat de singel uit 3 stukken bestaat met super sterk elastiek er tussen, waardoor het in de lengte amper rekt (en je dus niet per ongeluk te strak zal aansingelen), maar veel beer flexibiliteit hebt in de horizontale beweging achter de elleboog.

Er zijn ook bontjes bij deze singels te bestellen, iets dat ik zeker voor het begin zou aanraden, aangezien je paard al een wondje heeft.


Superbedankt voor je advies!!

Reden dat ik eigenlijk niet naar de Edix had gekeken is juist omdat er geen lusjes aan de bovenkant zitten, mijn ervaring (met andere singels) is dat het stuk leer bovenaan de singel dan scheef gaat trekken onder de singelstoten uit.
Wat is daar de ervaring meer met de Edix?

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:04

Plonspony schreef:
Reden dat ik eigenlijk niet naar de Edix had gekeken is juist omdat er geen lusjes aan de bovenkant zitten, mijn ervaring (met andere singels) is dat het stuk leer bovenaan de singel dan scheef gaat trekken onder de singelstoten uit.
Wat is daar de ervaring meer met de Edix?

Als dat gebeurt past óf je zadel niet, óf je singelstoten zijn niet goed geplaatst, of je singel past niet.

Ik heb dat echt nog nooit gehad, met geen enkele singel, maar ik heb een zadel dat past en waarbij de singelstoten dus voor mijn paard goed zitten.

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:16

Avalanche schreef:
Plonspony schreef:
Reden dat ik eigenlijk niet naar de Edix had gekeken is juist omdat er geen lusjes aan de bovenkant zitten, mijn ervaring (met andere singels) is dat het stuk leer bovenaan de singel dan scheef gaat trekken onder de singelstoten uit.
Wat is daar de ervaring meer met de Edix?

Als dat gebeurt past óf je zadel niet, óf je singelstoten zijn niet goed geplaatst, of je singel past niet.

Ik heb dat echt nog nooit gehad, met geen enkele singel, maar ik heb een zadel dat past en waarbij de singelstoten dus voor mijn paard goed zitten.


Ok, helder. Dat probleem is ook al van weer een aantal zadels en singels en zelfs een andere paard geleden. Dus dan ga ik het testen.