Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:22

opisop_shop schreef:
Hoi allemaal,

Inmiddels is mijn paard nu een paar keer onder het zadel, in de korte ritjes die gemaakt zijn bleef het zadel tot nu toe goed liggen (glijdt alleen wat naar voren tijdens rodeo :+ )
De singel die ik er nu aan heb zitten is zo te zien een Imperial Riding, geen idee welk model want ik leen hem tijdelijk van een stalgenootje.
Welke singel zouden jullie aanraden voor mijn paard?
Hij heeft geen lange rug en een wat ronde buik, zadelmaker gaf aan dat zadel waarschijnlijk de neiging zou hebben om wat naar voren te gaan.
Ik zoek iets anatomisch en zonder elastiek, voorkeur voor leer.
Met een breed gedeelte onder de buik voor een goede drukverdeling ivm gevoeligheid op de buik.

Ik zie weleens singels met heel breed middenstuk, maar die hebben denk ik eerder de neiging bij hem om het zadel naar voren te trekken?


[ [url=m/ETc1fh.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/Pfk5hL.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/NhMx5e.jpg]Afbeelding[/url] ]



[ [url=m/FNVhtC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou een crescent model (maan)singel adviseren. Als je graag een brede deel op de buik wil dan een asymmetrische maansingel.
Ook zou ik kijken naar 15 cm langer dan de huidige maat, omdat de gespen nu te laag zitten. Die moeten tegen de groene lijn aan zitten.

Afbeelding

Omdat je niet zoveel ruimte tussen de singel en het dekje hebt, zou ik bij een langere singel gaan voor een singel met de gespen dichter op het uiteinde.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:27

Bedankt voor je reactie!
Deze singel heb ik even gemeten en is 70 cm, dat is toch niet zo kort?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:09

opisop_shop schreef:
Bedankt voor je reactie!
Deze singel heb ik even gemeten en is 70 cm, dat is toch niet zo kort?


Is dat de hele singel, of van gesp tot gesp?
Als dat de hele singel is, dan is die werkelijk 60 cm, als het van gesp ter gesp is, dan toch echt kijken naar een 80-85 cm singel.

70 klinkt niet kort, maar je gespen zitten duidelijk op het gevoelige deel. Aangezien je al aangeeft dat ze een gevoelige buik heeft, zou ik gewoon voor een goede lengte singel gaan, zodat de gespen voorbij het gevoelige deel liggen.

Mijn ene paard heeft ook 85 cm en mijn andere 95 cm, wel beide Shires, maar geen ronde buik zoals die van jou.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 06:50

opisop_shop schreef:
Hoi allemaal,

Inmiddels is mijn paard nu een paar keer onder het zadel, in de korte ritjes die gemaakt zijn bleef het zadel tot nu toe goed liggen (glijdt alleen wat naar voren tijdens rodeo :+ )
De singel die ik er nu aan heb zitten is zo te zien een Imperial Riding, geen idee welk model want ik leen hem tijdelijk van een stalgenootje.
Welke singel zouden jullie aanraden voor mijn paard?
Hij heeft geen lange rug en een wat ronde buik, zadelmaker gaf aan dat zadel waarschijnlijk de neiging zou hebben om wat naar voren te gaan.
Ik zoek iets anatomisch en zonder elastiek, voorkeur voor leer.
Met een breed gedeelte onder de buik voor een goede drukverdeling ivm gevoeligheid op de buik.

Ik zie weleens singels met heel breed middenstuk, maar die hebben denk ik eerder de neiging bij hem om het zadel naar voren te trekken?


[ [url=m/ETc1fh.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/Pfk5hL.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/NhMx5e.jpg]Afbeelding[/url] ]



[ [url=m/FNVhtC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier wil ik even in het algemeen op reageren, omdat het op de laatste foto in deze post toch wel heel mooi te zien is, niet persoonlijk bedoeld dus, maar een tip voor ons allemaal. Op de foto zie je heel mooi dat het ronde gedeelte van de singel niet mooi in het midden op het borstbeen en tussen de oksels in ligt. Dit gebeurt denk ik heel vaak en is in mijn ogen wel een aandachtspunt omdat we veel aandacht hebben voor de juiste singel, maar als hij scheef wordt aangesingeld is het anatomische effect m.i. weg. Ik denk dat het zelfs je zadel scheef kan trekken... ik las hier laatst een artikel over en ik denk dat dit wel een goed aandachtspunt is....

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:47

Dat viel mij ook op na het maken van de foto en neem ik inderdaad mee als aandachtspunt, bedankt.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:47

Ik wil me aansluiten bij dit topic want ik ben het einde nader. :')

Kleine pony, buikje, singelplek naar voren, heel veel losse huid. Zadel is verkeerd aangemeten en pony kreeg singelplekken. Zadelpasser geeft niet thuis en inmiddels samen met anderen het één en ander aangepast, maar de singel..

Ik was gestart met een anatomische van Horkain 50, maar die was te kort (maat was aangeraden door de zadelpasser) en gaf schuurplekken. Daarna een smalle bont singel van Harry's Horse in maat 55, maar gezien het bont erbij denk ik nog te kort geweest. Heel lang zonder wondjes kunnen rijden, maar nu de zadelpasser de boommaat nog kleiner had gemaakt was het opeens drama. Er zit nu een 3(!) maten groter kopijzer in en ik heb inmiddels een Klimatex (heel fijn smal) geprobeerd in 55 en zelfs een peperdure Mattes Cresent van 60 maar alles lijkt snel te kort (maar het zadel komt relatief laag bij hem, hij is nog geen 1.40) en die Mattes was veel te breed. Hebben jullie advies? Die Klimatex lijkt nog het beste te liggen, maar bont lijkt wel aangenamer voor hem. Een van die singels toch groter bestellen? Of is er een singel die enorm smal is? De banaanvorm lag niet perse beter.

De Harry's Horse in 55, nog niet helemaal aangesingeld:
Afbeelding

De Harry's Horse op mijn Christ barebackpad (weinig gaatjes over):
Afbeelding

De Mattes in 60:
Afbeelding

De Klimatex zou ik even moeten opzoeken. Wat blijft er nog over? :$

Maddy_Paola

Berichten: 1335
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:38

Celebi schreef:
Ik wil me aansluiten bij dit topic want ik ben het einde nader. :')

Kleine pony, buikje, singelplek naar voren, heel veel losse huid. Zadel is verkeerd aangemeten en pony kreeg singelplekken. Zadelpasser geeft niet thuis en inmiddels samen met anderen het één en ander aangepast, maar de singel..

Ik was gestart met een anatomische van Horkain 50, maar die was te kort (maat was aangeraden door de zadelpasser) en gaf schuurplekken. Daarna een smalle bont singel van Harry's Horse in maat 55, maar gezien het bont erbij denk ik nog te kort geweest. Heel lang zonder wondjes kunnen rijden, maar nu de zadelpasser de boommaat nog kleiner had gemaakt was het opeens drama. Er zit nu een 3(!) maten groter kopijzer in en ik heb inmiddels een Klimatex (heel fijn smal) geprobeerd in 55 en zelfs een peperdure Mattes Cresent van 60 maar alles lijkt snel te kort (maar het zadel komt relatief laag bij hem, hij is nog geen 1.40) en die Mattes was veel te breed. Hebben jullie advies? Die Klimatex lijkt nog het beste te liggen, maar bont lijkt wel aangenamer voor hem. Een van die singels toch groter bestellen? Of is er een singel die enorm smal is? De banaanvorm lag niet perse beter.

De Harry's Horse in 55, nog niet helemaal aangesingeld:
[ [url=m/5aMkeM.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Harry's Horse op mijn Christ barebackpad (weinig gaatjes over):
[ [url=m/7mJyXq.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Mattes in 60:
[ [url=m/LAqwbp.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Klimatex zou ik even moeten opzoeken. Wat blijft er nog over? :$


Mijn merrie heeft littekens van oude singelwondjes, en heel veel huid, heb nu simpele touwsingel van kramer en daarvan krijgt ze dus echt geen wondjes, die heb je ook in maat 60, en als ik foto's zo zie heb je 60 nodig, alleen bij de mattes heb je heel stuk singel boven gespen wat niet zo gunstig is, je zou ook weg kunnen denk met 65 zelfs, nu heb ik het idee dat de touwsingel van kramer ietsje uitrekt dus dan zou ie perfect zitten denk ik

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:45

Had ook al aan een koord singel zitten denken inderdaad, maar kan ze nergens meer vinden momenteel. Kramer zie ik ze ook alleen vanaf 90cm staan. :\

Maddy_Paola

Berichten: 1335
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:18

Celebi schreef:
Had ook al aan een koord singel zitten denken inderdaad, maar kan ze nergens meer vinden momenteel. Kramer zie ik ze ook alleen vanaf 90cm staan. :

Ik zie t, stom zeg, ze hadden ook de dressuurversie, die was in 60, 70 en 80, heb zelf namelijk 70 en 80 liggen, balen

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:23

Ja erg jammer! Zat vorige week nog in mijn winkelmandje bij Kramer en nu is ie foetsie. Kan ze ook werkelijk nergens meer vinden in dresuurmaat. :?

Fudge

Berichten: 1022
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:26

Ik denk dat je voor de vorm het beste naar een crescent model kunt kijken en qua maat zeker 60, en als er weinig flap boven de gesp zit zelfs 65cm.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:29

Floran schreef:
Ik denk dat je voor de vorm het beste naar een crescent model kunt kijken en qua maat zeker 60, en als er weinig flap boven de gesp zit zelfs 65cm.


Die heb ik nu, een Mattes in 60. Is te kort en veel te breed en had niet het idee dat de Cresent vorm echt hielp want het zat nog steeds in de oksel. 65 wordt weer te lang met die enorme flap eraan

(plus ik wil niet nog eens zo'n zelfde dure singel kopen :') ).

Fudge

Berichten: 1022
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:07

Celebi schreef:
Floran schreef:
Ik denk dat je voor de vorm het beste naar een crescent model kunt kijken en qua maat zeker 60, en als er weinig flap boven de gesp zit zelfs 65cm.


Die heb ik nu, een Mattes in 60. Is te kort en veel te breed en had niet het idee dat de Cresent vorm echt hielp want het zat nog steeds in de oksel. 65 wordt weer te lang met die enorme flap eraan

(plus ik wil niet nog eens zo'n zelfde dure singel kopen :') ).


Dat snap ik, die mattes heeft inderdaad veel stof, ik zou eerder bv de kerbl in crescent nemen, die is al meermaals hier eerder in het topic voorbij gekomen. En die mattes zou ik gewoon op marktplaats zetten :$ ;)

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:37

Iemand die ons kan helpen?

Hier een mattes singel in 50cm. Door de jaren heen is pony wat buikiger geworden waar ik erg blij mee ben. Dus dat deze singel nu te kort is snap ik. Ga ik voor een mattes (ik dacht dat ik een asymmetrische heb?) of een ander model? En welke maat?
Pony krijgt gruwelijk snel wondjes overal, nogal een teer huidje. Zoals te zien schuift het snel wat naar voren, misschien toch een banaansingel? En dan wel anatomisch?
Afbeelding

Afbeelding

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:44

Beetje hetzelfde probleem als dat ik heb. Je ziet ook aan je singel dat het teveel schuurt door het wol dat weg gedrukt is in de uitsparingen. Je zou een maat groter kunnen proberen in Cresent maar voor mij hielp het niet voldoende omdat de singel te breed is en als ik het zo zie is dat bij jullie misschien ook een beetje het geval?

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:50

Lastig hè? Ik twijfel nu een beetje over zoiets..
https://shop.gooischepaarden.nl/epages/ ... cts/605635

Over het algemeen liep ze op deze singel jaren goed, zonder gedoe. Durf ook niet zo goed iets heel anders te kiezen. := leer en neopreen kreeg ze altijd al snel plekjes van.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:53

Die heb ik nu inderdaad net gekocht en voor mij hielp het helaas niet. Was een beetje een hoop geld de prullenbak in.. Maar als je al langere tijd zonder issues met de Mattes hebt gereden zou je het wel kunnen proberen om een maatje groter te nemen en dan eventueel dat Cresent model voor net dat beetje extra vrijheid.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 16:58

Balen zeg.. ze zijn inderdaad niet goedkoop! Zo’n singelzoektocht is erg vervelend. Zie aan jouw foto’s dat jij inderdaad met hetzelfde probleem zit. :(:)

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 17:32

Je wol gaat er ook gewoon zo uit zien als hij begint samen te plakken door het zweet, en je hem niet vaak genoeg losborstelt/als je hem niet vaak genoeg wast.

Op basis van die foto zou ik sowieso wel een crescent nemen, de singel schuift daar duidelijk helemaal naar voren tegen haar voorbenen aan. Dat kan ook verklaren waarom deze niet goed meer ligt natuurlijk; de asymmetrische is eerder bedoeld voor paarden waarbij de singel de neiging heeft om naar achteren weg te glijden, dan voor paarden waarbij de singel naar voren schuift. Ik vind het lastig inschatten zou, maar welke singel je ook kiest, ik zou sowieso een singel van minstens 10 - 15 cm langer nemen.

Ik heb zelf een Mattes crescent bij een paardje van 1m50 met singelgroeve ver naar voren en de neiging om een dikke, ronde buik te krijgen. De singel is ook hier relatief breed ten opzichte van het paard, maar de singel laat haar oksels goed vrij liggen en ze heeft er als enige singel geen wondjes door (de singels helpt ook voorkomen dat haar zadel naar voren schuift). Ik vind een brede singel ook wel fijn (als die goed past, natuurlijk), lijkt me fijner ivm drukverdeling. Mijn paard vertoont normaalgesproken (tenzij stressvolle situatie) geen singelnijd bij het aansingelen metdeze singel, ook al is ie op het oog vrij breed, maar ze hapt meteen als ik haar aansingel met een rechte (longeer)singel.

Celebi; ik vind de mattes, hoewel breed, bij jou eigenlijk wel het beste liggen; het is de enige singel die niet meteen in de oksel van je paard lijkt te duiken. De gespen van de singel zitten ook mooi op 1 horizontale lijn, wat bij de andere singels niet het geval is. Ik zou dus sowieso bij het crescentmodel blijven, maar misschien een dunnere.

Fudge

Berichten: 1022
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:32

absque_dubio schreef:
Iemand die ons kan helpen?

Hier een mattes singel in 50cm. Door de jaren heen is pony wat buikiger geworden waar ik erg blij mee ben. Dus dat deze singel nu te kort is snap ik. Ga ik voor een mattes (ik dacht dat ik een asymmetrische heb?) of een ander model? En welke maat?
Pony krijgt gruwelijk snel wondjes overal, nogal een teer huidje. Zoals te zien schuift het snel wat naar voren, misschien toch een banaansingel? En dan wel anatomisch?
[ [url=m/GR374f.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KwIg9v.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zoals al eerder gezegd zou ik zeker voor crescent model gaan en smaller dan deze singel, zoveel plek is er eigenlijk niet. Als bont je zo goed bevalt is het dan niet wat om een bonthoes om een smallere crescentsingel te doen?

Edit; en ik kan het niet helemaal inschatten maar ik denk dat je in elk geval 5cm langer maar misschien wel 10 cm, afhankelijk van de flap boven de gespen.

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:37

Iemand met de Cresent van Kerbl die kan opmeten hoe breed de singel is? Tot nu toe vind ik zelf de Klimatex van Kavalkade het beste liggen eigenlijk en die is recht maar extreem smal en flexibel.

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 18:49

Bedankt allemaal!
Zou dit dan misschien een optie zijn? Deze is ook smaller dan de ‘gewone’.
https://shop.gooischepaarden.nl/epages/ ... cts/625635

Andere opties naast Mattes mogen ook genoemd worden!
Floran, ik heb afgelopen pagina’s hier gelezen en een aantal singels bekeken. Maar ik kom nog niet helemaal tot de juiste singel..
Goldyc welk model heb jij precies? Hier idd ook de ervaring dat ze op een brede mattes het nog het beste doet, maar er moet verbetering zijn. En aangezien de huidige mattes z’n eindtijd heeft bereikt, tijd voor een nieuwe singel.

Ik zat zelf te denken aan minimaal 60cm, misschien wel 65 of 70?

Op deze foto is wel te zien dat hij echt wel wat langer mag..
Afbeelding

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:36


Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 19:43


xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 20:18

Heeft iemand ervaring met deze singel?
Ik had een Ideal affinity singel, dit is de enige singel die tot nu toe mijn zadel op zijn plek houdt #buikigepony . Alleen doordat hij is afgevallen heb ik een maat kleiner nodig en vind ze mega duur. Tweedehands zijn ze helaas amper te vinden in het bruin.
https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehor ... orId=10041