Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 11:44

Ik vroeg me af wat nou het verschil is tussen een spring- en dressuurhoofdstel. Nou heb ik het niet over de topsport e.d. (stang en trens) maar gewoon thuis rijden en/of kleine wedstrijdjes.
Ik heb een hoofdstel gekocht en nu werd mij verteld dat het een dressuur hoofdstel was? ;( Terwijl ik wil gaan springen, dressuren en buitenritten maken. Is dit meer een eigen mening/smaak of?

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:48

Dat valt inderdaad een beetje onder smaak/stijl die we gewend zijn.
In de dressuurring zie je vaak een wat bredere neusriem. Lak en wit onderlegd zie je vaak ook alleen bij dressuur. Springruiters kiezen meestal voor een wat smallere neusriem.
Maar dat wil niet zeggen dat je per se twee hoofdstellen moet kopen voor dressuur en springen hoor, je mag gewoon gebruiken wat je mooi vindt, zolang het aan de regels voldoet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:49

Geen verschil.
Ik heb beide disciplines gereden en altijd met hetzelfde hoofdstel.
En daar rij ik ook weer buitenritten mee.

Wat voor hoofdstel heb je nu?

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:54

Ik rij ook alles met eenzelfde hoofdstel (Kerbl uit m'n hoofd). Bij het springen zie je vaker een mexicaans hoofdstel maar het gaat meer om smaak en wat het paard fijn vindt dan dat het echt bij een discipline hoort.

jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:27

Het moet je paard lekker zitten.
En zo min mogelijk in de weg zitten.
Klinkt als verkooppraat vind ik!

Je kunt ook kiezen om bv zonder sperriem of neusriem te rijden als het niet nodig is voor jou en je paard. Is bij Western heel normaal dus ook zeker niet automatisch altijd nodig. En IJslandse hoofdstellen hebben bv geen keelriem.
Verschil tussen dressuur en springen zit soms in de teugels (glad of linnen met stopjes). Maar wat vindt jij fijn?

Als je een wedstrijd rijdt moet het op dat moment aan de regels voldoen. Maar thuis mag je doen wat je wilt.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:40

Hoofdtstel wissel ik niet teugels wel

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:48

Zolang het niet nodig is om verschillende dingen te hebben is het smaak. Ik heb altijd met hetzelfde hoofdstel dressuur gereden, gesprongen en buiten gereden. Zelfs geen andere teugels, niet nodig en ik vond het prettig bij alle drie de dingen.

Dus trek je er niks van aan. Als het hoofdstel goed past qua pasvorm en past bij wat jouw paard prettig vindt is er geen reden om er niet mee te gaan rijden in welke discipline dan ook. Qua model kan het iets zijn wat je vaker in de dressuur ring ziet, maar liever dat dan een 'spring' hoofdstel met een inwerking die niet nodig is bijvoorbeeld.

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:06

jowien schreef:
Verschil tussen dressuur en springen zit soms in de teugels (glad of linnen met stopjes). Maar wat vindt jij fijn?


_Penotti schreef:
Wat voor hoofdstel heb je nu?


Heb nu een gecombineerd hoofdstel, zwart onderlegd. Hoge neusriem en sperriem. Sperriem doe ik niet strak en als het kan haal ik hem eraf. Teugels zijn van linnen met stopjes, die zaten er ook bij. Heb ook gladde gehad maar merk dat ik met stopjes fijner vind.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:13

Het enige waar je op moet letten is dat een linnen teugel met stopjes voor de dressuur officieel geen martingaal stops mag hebben. En bij gebruik van een martingaal moet het natuurlijk wel.
Ik heb 1 hoofdstel waar ik alles mee rij.

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 14:58

jowien schreef:
Het moet je paard lekker zitten.
En zo min mogelijk in de weg zitten.
Klinkt als verkooppraat vind ik!

Je kunt ook kiezen om bv zonder sperriem of neusriem te rijden als het niet nodig is voor jou en je paard. Is bij Western heel normaal dus ook zeker niet automatisch altijd nodig. En IJslandse hoofdstellen hebben bv geen keelriem.
Verschil tussen dressuur en springen zit soms in de teugels (glad of linnen met stopjes). Maar wat vindt jij fijn?

Als je een wedstrijd rijdt moet het op dat moment aan de regels voldoen. Maar thuis mag je doen wat je wilt.


Het werd niet in de winkel gezegd maar toen ik ze al thuis had liggen. Maar bij mijn hoofdstel zitten echte springteugels. Zegt dat niet 'soort van' dat het juist niet een echt dressuur hoofdstel is, ook al ligt het meer aan smaak.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:17

kamsel schreef:
Het enige waar je op moet letten is dat een linnen teugel met stopjes voor de dressuur officieel geen martingaal stops mag hebben. En bij gebruik van een martingaal moet het natuurlijk wel.
Ik heb 1 hoofdstel waar ik alles mee rij.

Waar staat dit in het reglement?
Kan dat niet terug vinden namelijk.

Het is minder sjiek, maar zeker wel toegestaan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:19

gohorses schreef:
jowien schreef:
Verschil tussen dressuur en springen zit soms in de teugels (glad of linnen met stopjes). Maar wat vindt jij fijn?


_Penotti schreef:
Wat voor hoofdstel heb je nu?


Heb nu een gecombineerd hoofdstel, zwart onderlegd. Hoge neusriem en sperriem. Sperriem doe ik niet strak en als het kan haal ik hem eraf. Teugels zijn van linnen met stopjes, die zaten er ook bij. Heb ook gladde gehad maar merk dat ik met stopjes fijner vind.

Ik vind zelf gladde teugels ook niet fijn rijden dus rij ook met stopjes of met teugels geheel uit rubber en dat mag allemaal.

Ook hoef je de sperriem er niet af te halen.
Zorg dat je wel dat je zowel bij de neusriem als de sperriem 2 rechtopstaande vingers bovenop de neus er tussen kunt steken.

Veel plezier met je hoofdstel :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:07

kamsel schreef:
Het enige waar je op moet letten is dat een linnen teugel met stopjes voor de dressuur officieel geen martingaal stops mag hebben. En bij gebruik van een martingaal moet het natuurlijk wel.
Ik heb 1 hoofdstel waar ik alles mee rij.

Dit is zoals _Penotti al zei, inderdaad nu niet meer juist. Je mag gewoon met martingaalstoppers starten(1 per teugel). Wat niet mag, wat eerder in dit topic wel genoemd is, is zonder keelriem starten.

gohorses schreef:
Het werd niet in de winkel gezegd maar toen ik ze al thuis had liggen. Maar bij mijn hoofdstel zitten echte springteugels. Zegt dat niet 'soort van' dat het juist niet een echt dressuur hoofdstel is, ook al ligt het meer aan smaak.

Inderdaad!

Dressuurruiters hebben vaak meer bling, springruiters liever meer niet-standaard, strenger inwerkende neusriemen (zoals de mexicaanse, was vroeger alleen bij springen toegestaan), maar het is echt een kwestie van smaak. Er zijn geen hoofdstellen die wel bij dressuur, maar niet bij springen zijn toegestaan (andersom wel, maar dat zit meer in de regio waar de teugel aan vast zit: hackamores en pelhams bijvoorbeeld).
En bovendien maken we nu de aanname dat je wedstrijden gaat rijden. Ben je dat niet van plan, dan ben je nog véél vrijer in wat je (niet) om het hoofd van je paard hangt.

edit typo
Laatst bijgewerkt door nessinator op 09-07-20 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:36

Wij hebben voor het springen een ander hoofdstel omdat het springzadel bruin is en het dressuurzadel zwart :-)
Inmiddels aan het springhoofdstel ook een ander bitje.
En voor het springhoofdstel gekozen dat de sperriem er makkelijk af kan zonder dat het lelijk wordt, omdat dochter de hunterklasse ook leuk vindt om mee te doen.

Praktisch en smaak dus :-)

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 13:26

jowien schreef:
Ook hoef je de sperriem er niet af te halen.
Zorg dat je wel dat je zowel bij de neusriem als de sperriem 2 rechtopstaande vingers bovenop de neus er tussen kunt steken.

Veel plezier met je hoofdstel :)


Klopt! Ik zorg altijd dat ik niet hun neus 'vastsnoer'. Paardenwelzijn staat voorop.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:30

Dat was niet wat Jowien schreef, maar ik :D
Maar maakt niet uit verder.

Goed bezig zo te horen :j

gohorses
Berichten: 74
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 14:56

_Penotti schreef:
Dat was niet wat Jowien schreef, maar ik :D
Maar maakt niet uit verder.

Goed bezig zo te horen :j


Ohh haha. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:13

snorkel1986 schreef:
Hoofdtstel wissel ik niet teugels wel


Mag ik vragen wat jullie dan dressuur teugels vinden?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:22

Ik word gestoord van dressuurteugels. Hier dus altijd katoenen met ‘stipjes’. Voor mij ook een hulp om ze op gelijke lengte te houden.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:23

Ik wissel niet naar dressuur teugels maar met springen / cross naar pony teugels had last van de lengte die Ik niet gebruik en kon in verlichte zit de de teugels niet kort genoeg pakken ( paard heeft korte nek) en in overleg met instructeur dus pony teugels aangedaan en dat rijd prima

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Verschil in hoofdstel met springen en dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:15

Er bestaat volgens mij niet zoiets als 'spring- en dressuurhoofdstellen'.
Je mag ze allemaal gebruiken zolang ze aan het reglement voldoen.

Ik heb zelf wel een apart springhoofdstel, maar dat is vooral omdat mijn springzadel bruin is en mijn dressuurzadel zwart.

En om nou met mijn stang & trens te gaan springen. :+