Dressuurzadel gezocht voor moeilijk lijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Dressuurzadel gezocht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 20:44

Ik ben op zoek naar een nieuw (of tweedehands) dressuurzadel ter vervanging van mijn wow-zadel en ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Er is zoveel keus en ik heb best specifieke eisen…

Ik heb een rondgeribde lusitano merrie van bijna 6. Ze heeft best wat ruimte op haar rug en een prima schoft.
Ik ben niet al te lang, heb korte ronde bovenbenen, een behoorlijk achterste en ik kantel snel mijn bekken voorover waardoor ik geregeld rugpijn heb.

Ik zoek een goed aanpasbaar zadel dat voldoende schoudervrijheid geeft. Het moet voldoende ruimte geven voor mijn korte benen. De wrongen moeten mijn knieën niet in de weg zitten (dit is met veel moderne dressuurzadels wel het geval). De zit heb ik graag open, maar ik houd ook wel van wat comfort. Verder ben ik gewend aan een smalle twist. Het moet vooral mijn bekken in een neutrale stand zetten. Ook heb ik de beugelophanging graag verwant naar achteren.

Wie heeft er aanraders? Mocht er 8mand in de buurt wonen met een potentieel ideaal zadel, zou ik het dolgraag eens op mijn leggen en er een rondje op rijden.
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 27-02-24 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Dressuurzadel gezicht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:49

Ik ben heel blij met mijn Ikonic voor mijn korte benen. Het blad is wat naar voren uitgesneden wat extra ruimte en vrijheid biedt, maar wel een stevige zit. Ze hebben tegenwoordig heel veel opties qua kussens, zweetbladen en de hoogte van de lepel dus wellicht is er iets samen te stellen voor de eisen van jou en je paard. Sowieso ook verwisselbare kopijzers dus dat helpt misschien ook.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 20:54

Celebi schreef:
Ik ben heel blij met mijn Ikonic voor mijn korte benen. Het blad is wat naar voren uitgesneden wat extra ruimte en vrijheid biedt, maar wel een stevige zit. Ze hebben tegenwoordig heel veel opties qua kussens, zweetbladen en de hoogte van de lepel dus wellicht is er iets samen te stellen voor de eisen van jou en je paard. Sowieso ook verwisselbare kopijzers dus dat helpt misschien ook.

Ik zag op de site van Ikonic inderdaad een hoop interessante opties staan. Ik vraag me alleen of of het in de praktijk zo werkt dat de zadelpasser al die opties kan laten voelen on 1 zadel. Dat betekent dat hij een oneindig aantal zadels mee moet hebben om te testen.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:57

Hey Mrijn, volgens mij ben ik ooit bij je geweest als wow-fitter?

Wat biedt je wow-zadel nu niet dan? ( Pure interesse, ga dat vak nooit meer in :D )

Ben wel nog steeds van mening dat je qua draagvlak niets beters krijgt vwb je wens van de schoudervrijheid.. Of je moet echt heul goed kunnen rijden...

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Dressuurzadel gezicht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:02

Ik heb korte benen en vrij volle bovenbenen en zat heel goed in mijn Harry Dabbs en Frank Baines. Beide op mijn ronde paard gelegen. Bomen waren niet aanpasbaar in het zadel. Nu heb ik een springzadel voor alles stapritjes, dat zit helemaal fijn.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Dressuurzadel gezicht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:03

Bates classic of wintec 500?

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 21:05

Nielojram schreef:
Hey Mrijn, volgens mij ben ik ooit bij je geweest als wow-fitter?

Wat biedt je wow-zadel nu niet dan? ( Pure interesse, ga dat vak nooit meer in :D )

Ben wel nog steeds van mening dat je qua draagvlak niets beters krijgt vwb je wens van de schoudervrijheid.. Of je moet echt heul goed kunnen rijden...

Echt? Een keer in Oude-Tonge misschien? Op die uitzondering na heb ik al ruim 10 jaar dezelfde 2 fitters.

Op mijn vorige paard kon ik lezen en schrijven met mijn wow, maar op dit paard en met mijn ouder (en dikker) wordende lijf lukt het niet meer. Ik heb er nu veelzijdigheidsbladen aan gedaan en dat heeft mijn rug wel wat verlichting, maar mijn paard blijft wat onrustig en wiebelig met dat zadel. Ik vind het ook te kostbaar om steeds iets anders te proberen (zou de academic seat nog willen proberen). Ik kan onderhand een winkeltje beginnen in kussens en zweetbladen :')

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:06

Ik heb korte en dikkere benen, wil ook graag een wat vlakkere zit. Heb een edix Tariq met verstelbare beugelophanging en ook het bovenbeen blok is verstelbaar
Afbeelding
Merrie is rond geribt

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 21:07

Nibbit schreef:
Bates classic of wintec 500?

Wintec vind ik alles behalve een smalle twist hebben. Ik heb altijd het gevoel dat dat zadel is gemaakt voor een lego poppetje :o Ik denk dat Bates niet anders is.
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 27-02-24 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Dressuurzadel gezocht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:18

Bates is inderdaad niet smal in de twist. Ik ben er snel van teruggekomen. Heerlijk zadel voor even, maar daarna vinden mijn heupen het echt niet leuk.

Ik ben zelf voor mijn ronde paard op een Sella uitgekomen. Ik kon bij het proefrijden meerdere kniewrongen uitproberen.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:25

Hmm dat is wel de vraag ja of een zadelpasser dat verschil allemaal kan laten voelen met die Ikonics.. Maar goed dat is altijd te vragen van te voren. Als je zelf al aangeeft wat je belangrijk vindt van te voren dan kan het assortiment daar wellicht wat op aangepast worden wat mee gaat?

Toen ik 'm kocht had mijn zadelpasser het zadel net nieuw als testzadel. Meteen gekocht, maar er waren toen ook nog geen extra opties. Als ik dat wel had gehad had ik denk ik kortere zweetbladen genomen, dan had ik iets meer speling gehad met singels op mijn kleine pony. De zadels vallen trouwens wel vrij kort voor korte ruggetjes en de twist is zo fijn smal. Dat was de grootste doorslag waarom ik toentertijd de ikonic koos ipv de wintec Isabel werth. Beide pastte ze op mijn pony maar de wintec zat in zijn boommaat zo vreselijk breed. En dat was ook gelijk de breedste maat kopijzers terwijl ikonic nog een aantal maten groter bleek te hebben. De keuze was makkelijk. :j

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:26

MarjanB schreef:
Ik heb korte en dikkere benen, wil ook graag een wat vlakkere zit. Heb een edix Tariq met verstelbare beugelophanging en ook het bovenbeen blok is verstelbaar
[ [url=m/6Vmlf2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Merrie is rond geribt


Ik heb ook een Edix (maar dan de Tudor) op mijn ronde merrie.
Mijn paard heeft overigens geen schoft, maar het zadel zou ook prima passen op een 'normale' schoft.
De beugelophanging van de Edix is verder naar achter geplaatst dan de meeste andere zadels. Ik heb niet echt korte benen, beetje gemiddeld denk ik, maar ik kan ze in ieder geval goed kwijt. De wrongen zitten onder het blad en zijn dmv klittenband te verplaatsen. Niet erg grote wrongen, wat ik zelf fijn vind. Volgens mij zijn losse wrongen te bestellen, maar ik weet het niet zeker.

Ik woon helaas niet in de buurt, anders mocht je 'm zeker proberen.

https://www.edixsaddles.com/product/edi ... suurzadel/

xrobbiee

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Dressuurzadel gezocht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:54

Ik ben super blij met mijn fairfax! Durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik denk dat ik deze heb.

Afbeelding

Smalle twist, en geen wrongen waar je in vast kom te zitten maar alle ruimte om rechtop te zitten :)

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:04

Ik verkoop regelmatig 2e hands een VSD model voor vrouwen en paarden met jullie postuur: very sligtly dressage, het zit tussen dressuur en veelzijdigheid in, open seat, normale wrong, zweetblad iets naar voren en korter dan dressuur. En voor je paard: korte stoten, die liggen vaak stabieler op barokke paarden. Ik heb ze liggen, kom alleen niet in Roosendaal. Je kunt Anouk Verlouw van Wellsadlle vragen, daar werk ik mee samen, Idefix4 hier op bokt. www.wellsaddlezadelmakerij.nl
Die heeft routes waar je op kunt inschrijven via de site en komt dan langs met wat opties.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:50

Lauriche doet eigenlijk wat jij wil. Die zet je bekken in de goede positie, geeft veel schoudervrijheid en de wrongen kunnen aangepast worden op de ruiter. Mijn dressuurzadel lijkt bijvoorbeeld veel meer een VZH zadel door het naar voren gesneden blad. Heb een behoorlijk lang bovenbeen en heb dat daardoor nodig. Bij de mijne kan ik ook de positie van de stijgbeugels bepalen, wat ook goed helpt bij een goede houding en zit. Probleem is enkel dat er geen nieuwe zadels meer gemaakt worden. Je bent afhankelijk van de tweedehandsmarkt (ook in Amerika en Engeland te vinden), en dan moet het ook maar net goed zijn voor jou en je paard. Ik had mazzel en binnen 4 maanden een passend zadel.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:46

Hier ook een merrie met veel rib en veel schouder met een Edix Tudor. Geen mega wrongen of diepe zit, gewoon een simpel zadel waar je makkelijk in zit, zowel in dressuurwerk als tijdens buitenritten.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dressuurzadel gezocht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:49

Misschien erg out of the box…
De vogue van Heather moffet?
( die heb ik zelf. Helaas nog niet mee kunnen rijden.)

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Re: Dressuurzadel gezocht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:57

Graziozo!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 13:02

Plonspony schreef:
Graziozo!

Die staat op mijn lijstje, maar als ik de foto’s zie, vraag ik me af of ik daar ooit fijn in kan zitten. Het lijken juist van die diepe kuipjes waarin ik dus naar voren kantel. Is jouw ervaring anders?

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 13:04

Princesj schreef:
Hier ook een merrie met veel rib en veel schouder met een Edix Tudor. Geen mega wrongen of diepe zit, gewoon een simpel zadel waar je makkelijk in zit, zowel in dressuurwerk als tijdens buitenritten.


Ik heb al een keer een zadelpasser met edix langs gehad en ik vind dat enorm tegenvallen. Ik vind de twist veel breder dan mijn wow en ze lagen zo strak tegen de schouder aan. Het concept sprak me wel erg aan, maar uiteindelijk bleek het niet ons ding.

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Dressuurzadel gezocht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:06

Mijn ervaring met graziozo is dat het lekker zit of gewoon totaal niet, je moet er echt in passen. Voor mij voelde het heel vrij, iemand anders die net wat anders gebouwd was voelde zich in hetzelfde zadel enorm opgesloten. Dus dat is uitproberen. Ik weet wel dat ze veel opties hebben, dus je kan altijd even een mail sturen en vragen of het bij je zou passen!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuurzadel gezocht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:22

Ik heb zelf een Schutte, heerlijke zadels! Ik hou ook van een maar open zit.

Ik zou dan denken aan een Schutte Legend (voor schoudervrijheid) met een klittenband wrong zodat je eventueel zelf oneindig kunt wisselen tot het perfect zit?

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:26

Mrijn schreef:
Plonspony schreef:
Graziozo!

Die staat op mijn lijstje, maar als ik de foto’s zie, vraag ik me af of ik daar ooit fijn in kan zitten. Het lijken juist van die diepe kuipjes waarin ik dus naar voren kantel. Is jouw ervaring anders?


Ja zeker weten. Ik heb al heel veel zadelmerken versleten (wegens omstandigheden veel pech gehad met verschillende paarden en dus nieuwe zadels). Anatomica, Crown, Prestige, Albion, Tribal. En nog wel wat andere merken als leenzadel.
Het nadeel van al deze merken is dat ze wel op maat gemaakt (kunnen) worden op het paard, maar niet op jou als ruiter. Van deze "confectie" zadels zit ik nog het beste in de Albion Revelation, die heb ik tot op heden ook nog omdat ik 2 paarden heb en dit zadel vrijwel op ieder paard past dus lekker makkelijk.

Citaat:
Ik ben niet al te lang, heb korte ronde bovenbenen, een behoorlijk achterste en ik kantel snel mijn bekken voorover waardoor ik geregeld rugpijn heb.


Dit is ook precies mijn bouw, en was ook het probleem met mijn houding en zit. Mijn Graziozo is 2 jaar geleden aangepast op mijn Gelderse merrie, ook rondgeribt. Helaas is deze merrie vrij kort daarna ingeslapen en is het zadel passend gemaakt voor mijn ruin.
Maar dit zadel is het eerste en enige zadel waarbij ik opstapte in direct zonder moeite de juiste positie kon aannemen. Helemaal ontspannen zonder te compenseren. Ook kon doorzitten zonder moeite.

Dus ja, ik zeg Graziozo omdat dit zadel passend gemaakt wordt op je paard en op jou als ruiter.

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:01

dianaw33 schreef:
Ik verkoop regelmatig 2e hands een VSD model voor vrouwen en paarden met jullie postuur: very sligtly dressage, het zit tussen dressuur en veelzijdigheid in, open seat, normale wrong, zweetblad iets naar voren en korter dan dressuur. En voor je paard: korte stoten, die liggen vaak stabieler op barokke paarden. Ik heb ze liggen, kom alleen niet in Roosendaal. Je kunt Anouk Verlouw van Wellsadlle vragen, daar werk ik mee samen, Idefix4 hier op bokt. https://www.wellsaddlezadelmakerij.nl
Die heeft routes waar je op kunt inschrijven via de site en komt dan langs met wat opties.


Doen! ( contact zoeken met Anouk)
Als iemand tot het gaatje gaat is zij het ;)

( Je had toen een hele mooie bruine, jahaaaaaaren geleden, zo'n mooie buffel, volgens mij had je je zadel via Arie toen, met van die strenge wrongen.. Enfin, ik weet het ook niet meer precies, maar herken je naam alhier, als sympathieke amazone :o )

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: Dressuurzadel gezocht voor moeilijk lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:00

Ik heb een Frank Baines te koop. Woon in de buurt mag je wel eens testen
Afbeelding
Een open maar toch stevige zit
Ik heb even geen andere foto maar misschien zie je een beetje mijn bouw
Afbeelding