Zadel 5 jarig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Zadel 5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 20:33

Binnenkort komt de zadelmaker een zadel aanmeten voor mijn 5 jarige. Is het nu al verstandig om een wat duurder zadel aan te schaffen of nog een jaar of 2 te wachten? Omdat hij natuurlijk nog wel groeit.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Zadel 5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:39

Elk paard is anders, verwacht je dat hij nog veel breder gaat worden? Zelf zou ik zeggen dat je met 5 wel voor een ‘vast’ zadel kunt gaan.

Ik heb zelf op al mijn 3 en 4 jarige paarden CWD liggen, ik heb hiervan 2 zadels en nog geen dag spijt gehad.

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 20:46

Change3x schreef:
Elk paard is anders, verwacht je dat hij nog veel breder gaat worden? Zelf zou ik zeggen dat je met 5 wel voor een ‘vast’ zadel kunt gaan.

Ik heb zelf op al mijn 3 en 4 jarige paarden CWD liggen, ik heb hiervan 2 zadels en nog geen dag spijt gehad.


Wel kwa bespiering, paard is pas dit jaar zadelmak gemaakt

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Zadel 5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:49

Je kan ook voor bijvoorbeeld een Kent & Masters gaan.
Fijne zadels, niet super duur en met verwisselbare boom. Wordt ie dan nog breder, dan kan er eventueel een bredere boom in. :)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:13

LiannePuthzy schreef:
Change3x schreef:
Elk paard is anders, verwacht je dat hij nog veel breder gaat worden? Zelf zou ik zeggen dat je met 5 wel voor een ‘vast’ zadel kunt gaan.

Ik heb zelf op al mijn 3 en 4 jarige paarden CWD liggen, ik heb hiervan 2 zadels en nog geen dag spijt gehad.


Wel kwa bespiering, paard is pas dit jaar zadelmak gemaakt


Qua bespiering blijven de meeste paarden wel groeien totdat ze op hun top-punt zitten. Je zou kunnen gaan voor een zadel die aan te passen is.

Straww_

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:18

Ik zou voor een zadel gaan dat goed aan te passen is, zeker omdat je paard nog niet heel lang onder zadel is en qua bespiering nog flink kan groeien :j spreek van ervaring, mijne is binnen 2 jaar van een smalle naar een wijde boom gegaan (4 verschillende boommaten gehad dus) :')

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:19

Hier gekozen voor een 5 jarige voor een goede 2e handse waarvan de boom nog aan te passen is zodat we een goed passend zadel hebben (en waar ik ook fijn in kan zitten). Rij nu ca een half jaar met het zadel en bevalt super, net weer een afspraak gemaakt voor zadelcontrole, paard is inmiddels weer een aardig stukje gegroeid zowel in hoogte als breedte )

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Zadel 5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:58

Ik heb een Bates voor mijn 3-jarig paard. Fijn zadel en goed aanpasbaar, waardoor het kan meegroeien. Als je nu nog maar net aan het zadelmak maken bent zou ik ook voor een aanpasbaar zadel gaan en nog niet meteen een super duur zadel aanschaffen.

LiannePuthzy

Berichten: 6995
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 08:36

CalipsoLover schreef:
Ik heb een Bates voor mijn 3-jarig paard. Fijn zadel en goed aanpasbaar, waardoor het kan meegroeien. Als je nu nog maar net aan het zadelmak maken bent zou ik ook voor een aanpasbaar zadel gaan en nog niet meteen een super duur zadel aanschaffen.


Ik hoop inderdaad dat er iets aanpasbaars op mijn paard past (arena, wintec of bates)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zadel 5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:39

Ik heb voor mijn 5 jarige wel al een zadel waarvan ik denk dat ze daar langer mee kan doen.
De meeste zadels kunnen ook nog wel wat aangepast worden, zoals bijvoorbeeld Kieffer die een stuk breder gemaakt kan worden.
En zo heb ik een Massimo waar dat ook mee kan.
Maar koop je nu een fijn merk 2ehands en hij zou volgend jaar niet meer aanpasbaar zijn, kun je die altijd weer voor een nette prijs kwijt.
Nieuw zakt direct gigantisch, tweedehandse blijven goed waardevast.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:25

Elk zadel valt aan te passen.
Een nieuw zadel vaak nog meer dan een tweedehands. De boom van je zadel kan in beperkte mate smaller of breder gemaakt worden, maar als je een tweedehands koopt waarbij dat al enkele malen gebeurd is wordt de kans groter dat de boom fragiel wordt en niet meer aangepast kan worden. Dan heb je liever een nieuw zadel.
Ook met het opvullen van de kussens kan er zoveel aangepast worden.

Ik zou dus al voor je uiteindelijke zadel gaan en een goede zadelmaker in de hand nemen.

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: Zadel 5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:28

Ik heb nu een kentaur penelopa bij mijn 5 jarige, dit is al haar 2e zadel en verwacht over een jaar dat we weer kijken moeten of het nog goed ligt.

Ik ga een nieuw zadel aanschaffen als ze constant in de bespiering is en ze uitgegroeid is.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zadel 5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:16

Ik ben heel blij met mijn kent & masters zadels. Ik kan er zelf een ander kopijzer inzetten. Ze zijn ook goed tweedehands te koop, waar ik sowieso wel een voorstander voor ben. Op een gegevens moment blijft een goed tweedehands zadel redelijk waarden vast en kun je hem ook weer verkopen voor ongeveer dezelfde prijs. Ik laat de zadelfitter dat komen om hem op mijn paard aan te passen.

Al mijn paarden zijn niet ontzettend veranderd in bouw, enkel breder geworden, maar hoefden daardoor niet een heel ander zadel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:42

Mijn paard is in een jaar tijd van 4-jarige naar 5-jarige nog 5cm in hoogte gegroeid. En zal ook nog in spieren wat groeien.
Mijn huidige zadel past niet, maar zelf zou ik sowieso gaan voor een zadel wat goed aanpasbaar is. Ook verkies ik wolgevulde kussens omdat deze ook makkelijker aan te passen zijn.

Er wordt sowieso aangeraden je zadel elk jaar te laten nakijken. Paarden veranderen niet alleen in bespiegeling maar kunnen door stress of in de winter ook afvallen. Of in de zomer net te dik worden.