Rijrok versus schapenvachtje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:55

Rije schreef:
Deze komt hier vandaan: https://www.klesarven.com/collections/riding-skirts

Ja ik heb er gewoon een hele training mee gedaan, inclusief balkjes :D Hij beweegt gewoon echt niet. Je hoeft niks recht te trekken ofzo, hij blijft gewoon waar ie is. En ook op op- en afstappen gaat perfect, geen gedoe. Ik ben helemaal om!!! Alleen wel even sparen... :$


Kan je er dan ook mee lichtrijden? Of in draf alleen doorzitten?

Ik vind ze echt mooi <3

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Rijrok versus schapenvachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:11

Hier echt super duper blij met de Klesarven rijrok. Je kan er gewoon alles mee, stap, draf, galop, lichtrijden etc. Je kean hem ook gewoon direct achter je zadel drapperen als je niet wil dat de billen van je paard bedekt zijn.
Het is zo comfortabel en staat ook nog eens chique. Doordat het een wikkelrok is past het ook altijd fijn voor de ruiter.

Afbeelding

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Rijrok versus schapenvachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:26

Wauw Daphne! Supermooi!!!

Nee je kan echt alles wat je normaal ook doet. Lichtrijden gaat gewoon zoals je dat altijd doen. :j Ik vergat zelfs even ik dat ik hem aan had. Je zou denken dat je continue bezig bent met dat het niet scheef gaat liggen, maar dat is gewoon echt niet aan de orde. Je moet hem met opstappen even één keertje goed leggen, maar daarna blijft ie gewoon waar ie moet zijn. Ideaal.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:34

Runa schreef:
Ik heb een Mountain horse thermobroek - zo eentje die over je gewone broek gaat - en een rijrok. Beide zijn lekker warm, maar het grote voordeel van de rijrok vind ik dat hij makkelijker aan en uit gaat. Toch is er qua warmte niet zo veel verschil tussen de twee :D

Ik heb zelf dus een rijrok gemaakt met wol van marktplaats. Heeft me zeker niet meer dan 20 euro gekost en het is best makkelijk te doen, je knipt gewoon een gigantische cirkel met een gat erin en daar maak je een band aan om hem vast te maken. Als je goede wol hebt, hoef je eigenlijk niet eens de randen af te werken.


[ [url=m/YeOaR8.png]Afbeelding[/url] ]

Je kunt aan de achterkant ook nog een split maken, eventueel met knopen, zodat hij mooi om je paard heen valt en die het niet te warm krijgt.


Wat een goed idee om er zelf eentje te maken.
Hoe groot is je cirkel en hoe groot is het gat? En ook een goede vraag, hoe groot ben jij?

Ik heb zelf een maatje meer, dus een thermobroek is lastiger te vinden. Zo'n rok is misschien wel een fantastische oplossing voor buitenritten.

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Rijrok versus schapenvachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:44


tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:45

Full cicle is 360 graden. Maat gat zal minimaal omtrek van jouw middel zijn gedeeld door 3 (want omtrek cirkel is 3.14 x de doorsnee).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Rijrok versus schapenvachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:54

De rijrol van Klesarven is een omslagidee. Dat heb ik ook wel nodig, want ik heb een westernzadel en zou met een full circle in de knoop komen met de knop denk ik. Door de omslag is het ook makkelijk aantrekken.

Rainlegs kunnen ook niet met mijn zadel, want de clips laten beschadigingen achter op de cantle van mijn zadel.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Rijrok versus schapenvachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:09

Mijn paard stikt de moord met een rijrok, maar ik heb een bontje en voor kouder weer rainlegs, ook als er een gure wind staat. Dat scheelt enorm. Warme jas en klaar.
Als het echt regent ga ik toch niet rijden dus het bontje wordt zelden echt nat.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:27

miccamaaike schreef:
Wat een goed idee om er zelf eentje te maken.
Hoe groot is je cirkel en hoe groot is het gat? En ook een goede vraag, hoe groot ben jij?

Ik heb zelf een maatje meer, dus een thermobroek is lastiger te vinden. Zo'n rok is misschien wel een fantastische oplossing voor buitenritten.


Bij mij is de lengte achter 93cm, voor 73cm en de omtrek van de cirkel in het midden is zo'n 90 cm, waarvan een deel dus over elkaar geslagen wordt als ik hem aan doe. Ik ben 1.64m

Dit is ongeveer hoe ik alles uitgemeten heb:

Afbeelding

1 is de lengte die je wil vanaf je middel tot waar je hem hebben wil (bijvoorbeeld tot halverwege je kuit). 2 is de omtrek van de middelste cirkel, oftewel hoeveel ruimte je nodig hebt om de rok om je middel te slaan. Dit is dus inclusief de ruimte voor die overslag! Dus je meet de omtrek van je middel + het extra stuk dat over elkaar heen slaat en dat is de omtrek van deze cirkel.

Nu kun je berekenen wat de straal van die middelste cirkel is (bijvoorbeeld met zo'n rekenhulp...)
Je zult namelijk waarschijnlijk twee helften moeten knippen in plaats van een grote cirkel in 1 keer. Het is dan handig de straal van de grote cirkel te weten, zodat je vanuit het middelpunt een mooie (halve) cirkel kunt tekenen.
Die straal is dus de straal van je middelste cirkel (3) plus de lengte van je rok (1).

Dan heb je alleen nog de band nodig, maar hoe lang en breed en dik je die maakt, is eigen voorkeur.

Het is wel handig een zware stof te gebruiken zoals wol zodat hij goed blijft liggen bij het rijden (en dit is ook warmer).

Ik hoop dat dat zo een beetje duidelijk is (en dat het klopt...)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Rijrok versus schapenvachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:30


Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:30

Ik heb overigens ook fullsize neopreen chaps. Die zijn heerlijk warm en in ieder geval een tijdje vochtwerend.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:34


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:35

Gaaf zeg, die rijrokken! Ik kende ze nog niet, maar het lijkt me heerlijk.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:36

Super handig!
Runa, hoe maak je dan de overslag vast? En hoe lang houd je ongeveer aan voor de overslag?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rijrok versus schapenvachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:44

Als de voorkant korter moet zijn dan de achterkant, maak je dan een soort ei-vorm van de stof, of blijft ie helemaal rond maar zet je het gat dan niet helemaal in het midden?

Ik denk dat ik een nieuw hobby projectje heb gevonden voor de kerstvakantie :))

Eowyn_95
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:50

Ik was van plan eentje zelf te maken zodra ik een eigen paard heb (hopelijk over een jaar of 1.5-2), maar ben nu al plannen voor de rok aan het maken. Zou het zelf doen hoor als je het kan! Het lijkt me een makkelijk beginnersproject eigenlijk. Voor 50 euro heb je alle benodigdheden wel verwacht ik.

Schapenvacht staat ook op mijn wishlist voor dan, maar ook dat zou ik zelf maken :P . Diy all the way.

Die calculator trouwens, hoe handig is dat!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:50

8nnemiek schreef:
Als de voorkant korter moet zijn dan de achterkant, maak je dan een soort ei-vorm van de stof, of blijft ie helemaal rond maar zet je het gat dan niet helemaal in het midden?

Ik denk dat ik een nieuw hobby projectje heb gevonden voor de kerstvakantie :))



Vind deze wel goed uitleggen en laten zien met het resultaat erbij


Je zou ook kunnen googlen op high low circle skirt :)
Laatst bijgewerkt door Keet op 07-12-20 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

snowlove
Berichten: 106
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:51

Ik maak inmiddels 2 jaar (rij)rokken voor mezelf en voor anderen in allerlei soorten en maten en zelf draag ik ze dagelijks, niet alleen bij m'n paard. Zelf rijd ik op dit moment niet maar ook naast het paard ben ik onafscheidelijk van m'n rokken haha, het is lekker warm, zwiert heerlijk en is praktischer dan je zou verwachten.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:51

Je maakt hem vast met een band. Bij die van Klesarven heb je geloof ik nog gaten in de rok waar de band doorheen kan, dat heeft die van mij niet.

De totale lengte van de band aan mijn rok is 190 cm. Als ik hem overnieuw zou maken, zou ik zorgen dat die nog langer is zodat ik hem ook aan de voorkant kan vast maken, nu kan dat alleen achter omdat er een dubbele knoop in moet.

Overslag hangt af van waar je hem overheen doet. Als ik hem over mijn trui doe, heb ik ongeveer 20 cm overslag (dus omtrek van mijn middel +20 cm).


Afbeelding

Wat ik deed om de voorkant korter te maken was wel het gat in het midden maar dan gewoon het voorste deel korter. Ik kwam daardoor beter uit met de stof maar hij wordt zo ook minder snel vies als ik iets van de grond moet rapen in een natte bak bijvoorbeeld. :)

Eowyn_95
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-20

Re: Rijrok versus schapenvachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:01

Oh ja, wel ben ik benieuwd wat jullie onder de rok dragen? Een maillot, of gewoon je rij-broek? Mss beetje knullige vraag :+

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:02

Als ik de uitleg van Runa lees, gat niet helemaal in het midden. Ik heb ook een doel voor de kerstvakantie :D

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:03

Runa schreef:
Je maakt hem vast met een band. Bij die van Klesarven heb je geloof ik nog gaten in de rok waar de band doorheen kan, dat heeft die van mij niet.

De totale lengte van de band aan mijn rok is 190 cm. Als ik hem overnieuw zou maken, zou ik zorgen dat die nog langer is zodat ik hem ook aan de voorkant kan vast maken, nu kan dat alleen achter omdat er een dubbele knoop in moet.

Overslag hangt af van waar je hem overheen doet. Als ik hem over mijn trui doe, heb ik ongeveer 20 cm overslag (dus omtrek van mijn middel +20 cm).


[ [url=m/MAiQim.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik deed om de voorkant korter te maken was wel het gat in het midden maar dan gewoon het voorste deel korter. Ik kwam daardoor beter uit met de stof maar hij wordt zo ook minder snel vies als ik iets van de grond moet rapen in een natte bak bijvoorbeeld. :)


Je zou er nog een band opnieuw aankunnen zetten hoor :) Zou dan wel de tailleband verstevigen met bijvoorbeeld: https://www.textielstad.nl/plak-en-vouw ... gIBMvD_BwE
Dat verdeeld het gewicht van de rok ook wat comfortabeler denk ik :)

Freekfuchs
Berichten: 120
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:35

Het zelf maken had ik nog helemaal niet aangedacht.Runa bedankt voor het patroon enzo :D

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:04

Eowyn_95 schreef:
Oh ja, wel ben ik benieuwd wat jullie onder de rok dragen? Een maillot, of gewoon je rij-broek? Mss beetje knullige vraag :+

Ik draag er altijd een rijlegging onder :)

Ik heb twee rijrokken van @tameiwaz op instagram:
Afbeelding

Afbeelding

Moet wel zeggen dat ze op zich iets korter hadden gekund. Tijdens het rijden is het heerlijk, maar lopen kan ik er niet mee omdat ze dus eigenlijk iets te lang zijn :+

Mariett
Gouden 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Rijrok versus schapenvachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:37

Afbeelding
Hier beide! De rijrok gaat gewoon over mijn rijbroek en jas heen. Deze rok heb ik trouwens ook zelf gemaakt en is van 100% wol, en daardoor dus heerlijk warm!
Mijn zadeltje zelf heeft in plaats van leer een schapenvacht, dus die vacht is er sowieso wel :) Maar ook dat is heerlijk warm.