Stijgbeugel keuzestress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Stijgbeugel keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 10:54

Al sinds jaar en dag rij ik bij zowel mijn dressuur als springzadel met Sprenger Bow Balance beugels. Zitten fijn, prima beugels.

Nu moet ik voor mijn nieuwe paard een nieuw springzadel kopen, dus heb ook de stijgbeugels maar eens onder de loep genomen. Mijn paard is helemaal groen, ik heb in de loop der jaren al wat schade aan mijn eigen lijf opgelopen, dus wil eigenlijk voor mijn springzadel een veiligheidsbeugel die openklapt. De Bow Balance viel toen wel in de klasse veiligheidsbeugel, maar is wat dat betreft toch minder als een beugel die echt openklapt. Plus dat ik bij de zadelmak maker eens op beugels met zo'n breder voetbed heb gereden en dat wel erg fijn vond.

Nou valt mij op dat bij veel moderne veiligheidsbeugels met breed voetbed, de ophanging niet meer helemaal in het midden zit, maar meer naar voren (zie plaatje).

Afbeelding

Ook zie ik dat het voetbed soms in een lichte hoek staat.
En ten slotte zie ik ook nog dat er bij bepaalde merken onderscheid wordt gemaakt tussen dressage en jump.

Omdat ik niet met mijn net zadelmakke paard 10 verschillende soorten beugels (moet waarschijnlijk ook al verschillende soorten zadels passen) wil gaan uitproberen en maar op en afstijgen en rondje draven, hoop ik hier wat ervaringen te horen.

Mijn eerste voorkeur gaat uit naar de Equiline X-cell, maar dat is puur omdat ik die het mooist vind. Andere merken waar ik naar kijk zijn Tech Stirrups, Acavallo.

Maar wat is jullie ervaring met deze beugels. Is het asymmetrische voetbed fijn of juist niet? wat zijn hiervan de voordelen? Is een helling in het voetbed fijn? Wat is het verschil tussen de dressuur en spring varianten, want ik zie het niet zo 1-2-3 en ik zie van deze punten dus ook bij de websites geen beschrijving van voor en nadelen.

Verder heb ik en een ver verleden korte tijd wel met Kwik-out beugels gereden, maar dat vond ik een drama. Zodra er zand tussen zat gingen die niet meer open. Hoe zit dat met de moderne duurdere veiligheidsbeugels met klapsysteem?

Ik reed altijd met de Bow Balance omdat die 10-15 jaar geleden ook echt als veiligheidsbeugel werden gezien èn omdat ik altijd veel pijn in mijn heup kreeg met andere beugels. Inmiddels een kunstheup en geen enkele pijn meer dus wat dat betreft sta ik open voor nieuwe ontwikkelingen.

Ben benieuwd, brand los met jullie ervaringen, de plussen en de minnen van de modernere stijgbeugels.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:58

Zelf heb ik de flex on safe on. Deze is er met een vlak voetbed en onder een hoek. Zelf vind ik die onder een hoek fijner aan mijn springzadel. Wel is de ophanging gewoon in het midden.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2418
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:56

Ik heb de acavallo’s. Nu reed ik laatst in mijn compostiti met korf en mén wat veren die beugels :+ nooit gemerkt omdat ik al járen met die beugels reed.
Voor mijn volledige stabiliteit voegen de acavallo’s echt wat toe! Veel minder last van mijn voeten en kan prettiger druk houden

Ik rij endurance, zweet, zand, modder water alles krijgen deze beugels te verduren en gaan heel soepel nog open. Wel wil ik een iets bredere mono beugelriem aanschaffen voor extra stabiliteit. Zeker met het zadel mak maken lijkt me dat voor jou prettiger

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:55

Lithya schreef:
Zelf heb ik de flex on safe on. Deze is er met een vlak voetbed en onder een hoek. Zelf vind ik die onder een hoek fijner aan mijn springzadel. Wel is de ophanging gewoon in het midden.


Deze heb ik ook, rijd er al jaren mee. Mijn benen hangen met schroeven en plaatjes aan elkaar, maar met deze beugels krijg ik geen heup, bekken of knieklachten.
Er zit ook wat vering in de beugels en werken daardoor ontlastend. Ik heb wel degene die open kunnen aan de zijkant.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Stijgbeugel keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:58

Ik heb sinds kort de veiligheidsbeugels van LeMieux. Deze werden mij door meerdere mensen aangeraden omdat ze op het gebied van veiligheid aan veel dingen gedacht hebben.
Ik heb de pinnetjes er wel uit laten halen.

Ben er tot nu toe super tevreden over. Gebruik ze inmiddels ook bij het zadelmak maken van paarden

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Stijgbeugel keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:24

Ik heb een tijdje geleden ook een soortgelijk topic geopend en durf toch de beugels die openklappen niet aan.
Heb zelf bow balance klaarliggen en wil wellicht ook nog de safestyle proberen.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Stijgbeugel keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 19:22

Bedankt voor de tips! Vandaag was de zadelpasser er en hij had de Equiline en de acavallo's bij zich om te testen. Maar de equilines zaten zo lekker en aangezien ik die sowieso al het mooiste vond, heb ik die gekozen. Voelde superfijn aan in combinatie met het zadel dat ik uitgekozen heb. Misschien over een tijdje ook maar deze beugel voor mijn dressuurzadel kopen, maar eerst deze financiële aderlating van nieuw springzadel en dure beugels, te boven komen :+