Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sperriem gaat steeds los

 
Profiel   

Hoii!!
Wellicht hier wat inzichten voor mijn probleem!
Ik heb een schockemohle hoofdsteld, model malibu. Nu schiet de sperriem steeds tijdens het rijden over mn paardje zn onderlip, doordat hij een onwijs klein mondje heeft.. Strakker doen is geen optie want hij zit al op het laatste gaatje, en ik wil het niet vastsnoeren.. hij moet wel kunnen ademen zeg..
Ideeen, tips?????
Thanks❤️
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 06:59 



 
Profiel   

Heb je een foto op jouw paard van hoe hij zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 07:13 



 
Profiel   

Is het een 'gewoon' hoofdstel wat ook zonder sperriem kan? Dan eens kijken hoe je paard zonder sperriem loopt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 07:14 



 
Profiel   

Zit het hoofdstel wel goed?
Want ook met een klein mondje zal zoiets gewoon moeten blijven zitten. Denk eerder dat je paardje onrustig is met zijn onderlip en zo de sperriem verschuift omdat het wellicht niet lekker zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 07:22 



 
Profiel   

Sperriem eruit halen.. Die dingen zouden verboden moeten worden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 07:41 



 
Profiel   

Gewoon eraf halen. Sperriem heeft toch geen nut ergens voor :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 08:07 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is um

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 11:16 



 
Profiel   

Ik zou hem eraf halen en kijken naar zijn reactie, ik heb zelf tot nu toe nog geen een paard gereden die hem nodig had. Alles wat ik niet gebruik gaat er bij mij af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 11:21 



 
Profiel   

De sperriem trekt op de foto de neusriem naar beneden. De neusriem moet recht zitten, misschien die een gaatje strakker want die zit echt te los en de sperriem te strak. Dan blijft de sperriem ook beter zitten als de neusriem hoger blijft zitten. Zelf haal ik de sperriem ook eraf, heeft geen nut bij mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 11:27 



 
Profiel   

ik vind de neusriem ook te hoog zitten, waardoor hij naar beneden trekt door de sperriem. er moet ongeveer 2 cm onder het randje van zijn jukbeenderen zitten. Als je dan correct sluit (zeker niet te strak, er moeten nog 2 vingers op het neusbot onder kunnen), dan zou de sperriem er ook niet meer af moeten schuiven. en idd altijd nog optie om sperriem weg te laten. deze is in principe alleen maar bedoeld om bit stabiel in de mond te laten liggen, niet om de mond dicht te snoeren zoals sommige mensen weleens denken.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 11:33 



 
Profiel   

BopjeBo, ik vraag me toch echt even af hoe je aan deze foto ziet of de neusriem te los zit? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 11:41 



 
Profiel   

BopjeBo schreef
De sperriem trekt op de foto de neusriem naar beneden. De neusriem moet recht zitten, misschien die een gaatje strakker want die zit echt te los en de sperriem te strak. Dan blijft de sperriem ook beter zitten als de neusriem hoger blijft zitten. Zelf haal ik de sperriem ook eraf, heeft geen nut bij mijn paard.

Er kunneb net 2 vingers tussen zoals ik geleerd heb
Strakker en dan kan dat niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 11:54 



 
Profiel   

Waarom gebruik je überhaupt een sperriem als ik vragen mag? Deze heeft zéér zelden echt een functie. Sommige mensen gebruiken hem om de mond dicht te houden of het bit stiller te laten liggen, maar imo kan je hem beter gewoon achterwege laten.
Ik zou ook nog eens goed kijken naar de rest van je hoofdstel. Sowieso zit je neusriem te hoog (moet 2 vingers onder het jukbeen zitten, hij moet echt iets lager) en hij wordt scheef en naar beneden getrokken door de sperriem, terwijl hij gewoon recht rondom het hoofd hoort. Het kan zijn dat de foto vertekent, maar de keelriem lijkt iets strak en ver naar achter (moet een vuist tussen passen onder de keel, waardoor hij gewoon losjes hangt). Check ook even of je bit niet te los hangt :)
Ik hoop dat je hier wat aan hebt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 11:54 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is nog een foto
Bit kan ook niet hoger ivm vastpakken (hij loopt er perfect op hoor)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 12:25 



 
Profiel   

Ik zou beginnen met de neusriem wat lager te doen zodat er meer ruimte zit onder het jukbeen. Zoals het nu zit past het niet lekker en de neusriem zijkant ligt schuin op het jukbeen ipv eronder langs.
Ik kan me voorstellen dat de sperriem nu teveel verticale druk krijgt door de neusriem.

Edit: het lijkt trouwens ook alsof de neusriem te klein is voor je paard. De anatomische inham is ontworpen om onder het jukbeen langs te vallen. Misschien dat dat gebeurt als je de neusriem iets laat zakken en de neus daar iets smaller is, maar nu zit die inham teveel naar boven toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 12:31 



 
Profiel   

Je neusriem zit sowieso te hoog, die mag echt lager, je keelriem mag losser, en ik vraag me af hoe het dan zit. Bit vastpakken is sowieso niet mogelijk, het bit ligt op een plek waar geen tanden en kiezen in de mond zitten. Wat wel kan is dat je paard de kaak vastzet omdat het bit te scherp is op de lagen, maar dat los je niet op door het hoger in te hangen. En desnoods haal je de sperriem eraf, die dingen hebben toch geen nut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 14:51 



 
Profiel   

@selente, dat kan ik zien aan het feit dat de neusriem naar beneden getrokken wordt. Als deze iets minder ruim zou zitten komt ie niet zo laag. Tweede foto zie je dat verschil al duidelijk. Ben het eens dat neusriem te hoog hangt, en bakstukken inderdaad te veel op jukbeen zit. Als de neusriem lager hangt zou dat al verschil kunnen geven omdat de neus taps toeloopt anatomisch gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 14:59 



 
Profiel   

Dan zou je ook kunnen stellen dat de sperriem gewoon te strak zit t.o.v. de neusriem. Mogelijk zit de neusriem nu juist goed. Er zit namelijk ook een aansnoerneusriem op die je eerder te strak dan te los vast maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 15:13 



 
Profiel   

Dat zei ik in de post ervoor toch ook -O- , volgens mij zeggen we gewoon hetzelfde

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 15:15 



 
Profiel   

Vandaag eveb geprobeerd neusriem lager te zetten, maar zelfde probleem
Plus dat hij onrustiger werd met zn hoofd, wat ik niet zo gewent ben van hem?
Hij heeft voorheen een tongprobleem gehad dus is ook wel onwijs gevoelig...
Klinkt onwijs als “excuusjes” maar ik ben gewoon wat spastisch met um hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 16:15 



 
Profiel   

Sperriem er af halen, probleem opgelost?

Ik zou dat echt als 1e proberen, 9 van de 10 paarden lopen prima zonder sperriem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 16:19 



 
Profiel   

Beter zelfs. Mijn vorige merrie haatte het ding, en deze ook, en ze zijn veel rustiger met hun hoofd als hij eraf is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 16:49 



 
Profiel   

Volgens mij zit zelfs je keelriem aan de bakstukken en de bakstukken aan de keelriem.
Check je kopstuk even goed. Het hoofdstel past nu voor geen meter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 17:16 



 
Profiel   

Jolliegirl schreef
Volgens mij zit zelfs je keelriem aan de bakstukken en de bakstukken aan de keelriem.
Check je kopstuk even goed. Het hoofdstel past nu voor geen meter.


Nee dat hoort zo. Als je het hoofdstel opzoekt is het kopstuk met de sperriem 1 stuk dat gebogen naar achteren wijst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 18:48 



 
Profiel   

Ik vind heel de neusriem niet zo mooi zitten, met name om wat eerder genoemd is, riempjes liggen over het jukbeen en de neusriem er onder tegen aan ipv 2 vingers onder t jukbeen. Miss dat het beter is als je de neusriem lager doet maar hij lijkt in neusomvang bovenlangs wat te kort.
Wellicht dat een sperriem dan ook beter zit als je liever niet zonder rijdt .
Hoofdstel staat je paard goed :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-20 19:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen