Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Babypelham vs Kimblewick

 
Profiel   

Hi,

voor mijn merrie wil ik bij het springen en crossen graag een iets sterker bit dan waar we doorgaans op rijden. Omdat ze redelijk gevoelig en sterk tegelijk is zit ik nu te kijken naar een Kimblewick of baby pelham. Die eerste is ze gewend en dat ging goed, maar baby pelhams zijn ook met mooie mondstukken te krijgen (zoals bv poponcini of beris).

Wat is jullie ervaring met de inwerking en eventueel ook bitten met zachte mondstukken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 12:27 



 
Profiel   

Met zo'n sensibele zou ik voorzichtig zijn met een bit dat teveel inwerkt.
Als ze de kimblewick al gewend is en dat goed verdraagt zou ik daarnaar neigen. Dan kun je ook door middel van de bevestiging van de teugel kiezen voor meer of minder hefboomwerking.
En ze zijn ook gewoon verkrijgbaar bij poponcini en beris dus daar hoef je de keus niet vanaf te laten hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 00:21 



 
Profiel   

gomir schreef
Met zo'n sensibele zou ik voorzichtig zijn met een bit dat teveel inwerkt.
Als ze de kimblewick al gewend is en dat goed verdraagt zou ik daarnaar neigen. Dan kun je ook door middel van de bevestiging van de teugel kiezen voor meer of minder hefboomwerking.
En ze zijn ook gewoon verkrijgbaar bij poponcini en beris dus daar hoef je de keus niet vanaf te laten hangen.


Dat is idd een beetje waar ik bang voor ben :j weet niet goed welke meer inwerkt, moet vooral niet te hard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 07:22 



 
Profiel   

Ik stem in met Gomir! In mijn ervaring reageren de mijne gevoeliger op een babypelham dan een kimblewick. Ik denk dat het ook een beetje samenhangt met jouw voorkeur voor het aantal teugels. Een kimblewick is beter afgestemd op het gebruik van één teugel, terwijl de pelham ingesteld is op het gebruik van twee. Je kunt er uiteraard een tussenstukje tussen zetten, maar dat maakt hem wel direct minder ‘duidelijk’ en een stukje scherper. Voor een gevoelige zou ik daar denk wat voorzichtig mee zijn.

Zou trouwens ook zeker even kijken wat je doet qua kinketting of een riempje. Ik gebruikte altijd zo’n leeromhulde ketting, maar m’n kimblewick (van trust) kwam met een riempje, wat het bit duidelijk weer wat zachter maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 08:39 



 
Profiel   

Is er een mogelijkheid om gewoon eens beide ergens te lenen en te proberen? Bij de ruitersportzaak bij ons in de buurt zijn ze daar niet zo moeilijk in. ( tenminste 10 jaar geleden toen ik er een aantal geprobeerd heb) ik mocht ze gewoon even een paar dagen lenen om te kijken welke maat een dikte mijn paard prettig vond. En anders zou ik inderdaad voor het bit gaan waarvan je al weet dat ze het er goed op doet. Dat is toch uiteindelijk belangrijker als het optische aspect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 09:04 



 
Profiel   

Zelf vind ik de combinatie gebroken bit met kinketting een veel te scherpe inwerking hebben. In de praktijk zie ik hier regelmatig lagenbeschadigen van. De ongebroken Thiedemann vind ik een mooiere oplossing, omdat die tot de kinketting in komt, vrij zacht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 09:11 



 
Profiel   

Op de wedstrijden mag je de Pelham tot en met het m alleen met 1 teugel in combinatie met een verbindingsriempje gebruiken bunn. Dat vind ik echt een nadeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 11:24 



 
Profiel   

gomir schreef
Op de wedstrijden mag je de Pelham tot en met het m alleen met 1 teugel in combinatie met een verbindingsriempje gebruiken bunn. Dat vind ik echt een nadeel.


Klopt! Weet natuurlijk ook niet op welk niveau TS haar paard uitbrengt, maar wie weet zou het voor haar al mogen.

Overigens vind ik dat inderdaad ook echt een regel die ik niet kan begrijpen. Net als dat eerst een ongebroken pelham niet mocht, maar een gebroken wel. Gelukkig hebben ze die regel aangepast, maar dat vond ik zo krom: in principe ‘hoort’ een pelham ongebroken te zijn, dat maakt hem veel rustiger in de mond. Hopelijk wordt die enkele teugel ook nog ooit aangepast!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-21 11:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen