Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 20:59

Mijn dochter heeft een verzorgpony. Omdat de eigenaresse alleen met deze pony ment, hebben we afgesproken dat ik voor een juist zadel zorg, maar dit blijkt nog niet eenvoudig.

Een manueel therapeut die het merrietje pas behandelde, die nog niets van enige zadelproblematiek af wist, zei uit eigen beweging al dat het waarschijnlijk moeilijk was om een goed zadel te vinden: haar bouw is dusdanig dat een zadel eigenlijk altijd naar voren zal schuiven.

Daarnaast is het een nogal sensibele dame die in het verleden in manegelessen gelopen heeft en daar wat gevoeligheden en trucjes heeft aangeleerd. We zijn nu in alles bezig om haar een fijn plekje te geven, maar het zadel blijft een terugkerende bron van zorg.

We zijn begonnen met een standaard vzh-zadeltje van Wintec. Daar hebben we moeten constateren dat een boomzadel "mevrouw" sowieso teveel in de weg zit. Het paste, maar het was een en al narrigheid. Terwijl ze met een barebackpad wél prima liep.

Dus inmiddels maar liefst 2 Barefoots aangeschaft. Het exemplaar waar ze het meest ontspannen mee loopt is een "oud" model, maatje 1. Voor een pony van 1.30 een behoorlijk groot zadel, maar het benadert de bbp het meest, omdat er nog geen VPS in zit. De tweede is een maat 0, dit is qua formaat zowel voor pony als voor ruiter beter, maar hier zit wel VPS in en het lijkt alsof de stugheid die dit met zich meebrengt toch alweer teveel is. Ze loopt beduidend minder ontspannen, soms tot vluchtgedrag aan toe.

Wat met alle zadels gebeurt, zodra je wat meer gaat doen dan stapwerk, is dat het naar voren schuift. Bij de bbp levert dit geen grote problemen op, want er komt dan geen druk op de schouderpunten. Maar met alle andere zadels neemt de spanning vervolgens toe, wat de communicatie tussen ruiter en pony bepaald niet ten goede komt. Daarnaast is het natuurlijk simpelweg niet fijn voor de pony.

We hebben een banaansingel geprobeerd, nog niet met een heel extreme bocht, maar toch. Of we de bocht nou naar voren of naar achteren leggen, het zadel schuift nog steeds naar voren. Een staartriem was al helemaal geen succes bij onze prinses op de erwt :')
Wat ik nu nog wil gaan proberen is de pad van de Barefoot aan de voorkant wat dikker opvullen, zodat er een soort stootkussen ontstaat wat enerzijds hopelijk die schouderpunten ontziet, maar wellicht ook een kleine belemmering voor het schuiven vormt.

Een pad met sympanova aan de onderkant tegen het schuiven durf ik niet aan, ik vrees dat deze dame daar ook niet goed op gaat reageren.

Ik kreeg de tip om een extra singelstoot op het zadel aan te brengen schuin vanaf de achterzijde. Dat helpt bij boomzadels schijnbaar nog wel eens, ik heb er geen ervaring mee. Maar dit is natuurlijk een boomloos exemplaar... Zou dit een passende oplossing kunnen zijn?

Tips, adviezen en meningen over de laatst geschetste oplossing zijn heel welkom! :) Dank voor het lezen van deze lap tekst!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:05

Ik heb zelf een prolite narrow singel, deze houdt mijn zadel super op zn plek. Inderdaad kan een singelstoot aan de voorkant ook goed helpen!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:25

Welk advies heeft de zadelpasser gegeven?

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:43

Staartriem?

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 00:25

Minoes, jij hebt het over een singel stoot aan de vóórkant. Die heb ik nog niet gehoord. Zou die dan schuin of recht moeten lopen? Een Barefoot heeft er overigens niet veel ruimte voor vrees ik..

Zadel passer ben ik nog niet aan begonnen, instructrice (die ik hoog heb zitten, niet het buurmeisje ofzo ) heeft wel meegekeken en denkt dus aan de extra singelstoot aan de áchterkant.

Staartriem heb ik al genoemd in de OP, dat werkt averechts...

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:36

De singelgroef van mijn pony ligt ver naar voor, de singelstoten liggen hier vaak achter waardoor de singel alsnog richting de singelgroef wilt kruipen en hierdoor schuift je zadel naar voor.

Als je een singelstoot aan de voorkant van het zadel hebt lopen welke recht naar beneden loopt (dus recht naar de singelgroef) zal het zadel op die plek blijven liggen.

Een singelstoot aan de achterkant zal niet veel goeds doen als de singelgroef ver naar voor ligt.

Ik zou er zelf wel een zadelpasser bij halen. :j

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 01:01

Waarom durf je een anti slipdekje niet aan? Wat zou ze daarop tegen kunnen hebben?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:19

Iknzou beginnen bij een zadelmaker met veel zadels.

Dat een wintec niet goed ligt, betekent niet dat alle boomzadels slecht liggen.

Of je nu kies voor een boom of boomlooszadel, haal er iemand bij die meerdere zadels heeft liggen zodat je kunt uitproberen

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:23

Heb je al eens een ghost zadel geprobeerd? Maat piccolo of bambino met een grandeur of kifra pad eronder en een banaansingel? Erg goede ervaringen mee bij een ronde ijslander van 1.30 waarbij zadels ook snel schuiven.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:32

Ik zou ook een zadelmaker laten kijken. Ja, het kost wat geld en misschien dat je instructrice ook een goede kijk hierop heeft. Maar in mijn ervaring bespaart het ook veel geld in je zoekweg, in ieder geval bij een paard wat niet gemakkelijk is. Je kunt dan gewoon wat proberen en direct ervaren wat het doet, is het niets dan heeft de zadelpassers weer een nieuwe optie. Zowel nieuw als tweedehands vaak. Je hebt ook zadelpassers met boomloze zadels.

Wat zijn de doelen met rijden? Ik zou met het oog daarop ook kijken naar wat voor soort zadel je kiest. In mijn ervaring scheelt dat namelijk echt heel veel voor zowel paard als ruiter

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 10:57

Heldere uitleg Minoes, thanx.

Rijdoelen zijn niet heel imposant. Mijn dochter heeft leren rijden op mijn oude pony, die inmiddels op de eeuwige groene velden loopt. Daarna een jaar weinig gedaan en afgelopen zomer kwam deze pony op haar pad, nadat ik weer een nieuw paardje heb gekocht. Ik wil dat ze leuk en vriendelijk leert rijden en op termijn buitenritjes met haar kunnen maken. Eigenaresse van de pony ziet haar nog wel eens een tripalon rijden ;-). Maar dat is zeker geen doel te noemen wat mij betreft....

Met een ghost heb ik niet zo'n goede ervaring, ik vind ze niet heel goed voor je zit en zeker voor een dametje dat nog alles moet leren... In een Barefoot heb je meer bewegingsvrijheid en wordt je minder in een bepaalde houding gezet.

Bij de vorige eigenaar had degene die de pony onder het zadel reed dezelfde problemen als wij nu. Ander zadel, wel met boom. Pony lijkt simpelweg heel sterk te reageren op alles wat haar rug in de weg zit. Vandaar dat we de oplossing voorlopig in boomloos zoeken, dat beweegt simpelweg soepeler mee met haar rug en daar reageert ze zichtbaar goed op.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:02

mandymonica schreef:
Heldere uitleg Minoes, thanx.

Rijdoelen zijn niet heel imposant. Mijn dochter heeft leren rijden op mijn oude pony, die inmiddels op de eeuwige groene velden loopt. Daarna een jaar weinig gedaan en afgelopen zomer kwam deze pony op haar pad, nadat ik weer een nieuw paardje heb gekocht. Ik wil dat ze leuk en vriendelijk leert rijden en op termijn buitenritjes met haar kunnen maken. Eigenaresse van de pony ziet haar nog wel eens een tripalon rijden ;-). Maar dat is zeker geen doel te noemen wat mij betreft....

Met een ghost heb ik niet zo'n goede ervaring, ik vind ze niet heel goed voor je zit en zeker voor een dametje dat nog alles moet leren... In een Barefoot heb je meer bewegingsvrijheid en wordt je minder in een bepaalde houding gezet.

Bij de vorige eigenaar had degene die de pony onder het zadel reed dezelfde problemen als wij nu. Ander zadel, wel met boom. Pony lijkt simpelweg heel sterk te reageren op alles wat haar rug in de weg zit. Vandaar dat we de oplossing voorlopig in boomloos zoeken, dat beweegt simpelweg soepeler mee met haar rug en daar reageert ze zichtbaar goed op.


Daar heb je precies het probleem omschreven. Een goed passend boomzadel zal haar niet in de weg zitten, iets wat net niet helemaal past wel.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:37

De realiteit is dat voor zulk model pony's een goed passend boomzadel voor een redelijke prijs geen haalbare kaart is. Zeker als een pony al nare zadelervaringen heeft, blijft dit ook in het gedrag een terugkerend probleem. Zoek het in zacht en boomloos, je kunt inderdaad kijken naar de oude Ghost zadels (de nieuwere vind ik ook wat stug) of een oude Barefoot. En hou het daar bij, je kind leert goed zitten en je pony krijgt niet nog meer stress van een zadel dat schuift en daardoor pijn gaat doen.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 14:40

Spijker op de kop Dianew33, het is nou eenmaal niet onze eigen pony, er zijn geen torenhoge ambities en ik denk dat mijn dochter over hooguit 2 jaar te groot wordt. Ik ga geen enorme investering doen, maar wil wel een oplossing zien te vinden waar de pony ook gelukkig mee kan zijn.

In het "ergste" geval is die oplossing er niet en gaan we lekker grondwerken totdat mijn eigen paard bereden kan worden. Nog steeds enorm leuk en leerzaam.

Dank voor alle input tot nu toe. Over een vóórsingel ga ik nog nadenken.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:12

Ha Mandy, als het al een bekend probleem is en typisch voor deze pony, dan is het lastig denk ik.

Eigenlijk is de oude Barefoot maat 1 nog het beste begrijp ik, behalve dan dat dochter er wat te ruim in zit? Heb je toevallig iets van foto's van opzij, hoe het geheel ligt? Dat denkt toch wat beter mee :)

En je zou kunnen overwegen om 1 van de boomloze zadelpassers eens mee te laten kijken?
Om verschillende inlages / singels / pommels enzo te proberen wellicht? Of zelf een ander model zadel?

Zie: https://barefoot-saddle.nl/passervice/wederverkopers

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 18:54

Ik ga even op zoek naar een plaatje wat het goed weergeeft. Foto's genoeg ;-)

Er bestaan zeker geen verkleinende seatsavers... ?

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 10:19

Niet de beste plaatjes misschien, maar voor een indruk.

Ontspannen met de bbp:
Afbeelding


Tijdens een klein plaatselijk evenementje (vandaar de extra roze sjabrak tussen zadel en pad :') ):
Afbeelding


Na een gewoon rij-uurtje, in de regen :(:) . Zadel is hier al duidelijk over de schouder gegleden:
Afbeelding

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:39

Wat een sierlijk hoofdje zit daar op :)

Welke maat zadel ligt er hier op?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:47

Heb je al eens een pinokkio zadeltje geprobeerd? Daar had ikzelf hele goede ervaringen mee toen mijn dochters klein waren. Er zitten een soort flexibele kussens onder met velcro die je kunt verplaatsen hoe je zelf wil. Zo'n zadeltje kost geen rib uit je lijf, en wij hebben het op een heleboel verschillende pony's gehad.
https://www.agradi.nl/hkm-shettyzadel-s ... jzEALw_wcB
edit : zoiets als in de link bedoel ik
Mijn dochters reden er graag op, ook toen ze er eigenlijk al te groot voor werden. Ik heb echt moeten onderhandelen om hen naar een 'gewoon' zadel te doen overstappen :D

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:54

Er zijn een aantal goede boomloze zadelpassers in Nederland die voor een erg redelijke prijs komen kijken. En dan heb je niet alleen advies over het zadel (en kan je alle merken ook uitproberen, vergeet niet dat de ontwikkelingen snel gaan en dat je beeld over een merk zomaar verouderd kan zijn) maar ook over de combinatie met pad (+eventueel inlages) en singel. Is echt het geld, en de tijd, meer dan waard. En het aardige van een boomloos zadel is dat het vrij makkelijker weer door te verkopen is tzt. Bij het dier van een ander toch wel een relevante factor!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:11

Dit is de maat 1 Pmarena.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 11:13

Nog geen pinokkio-zadel geprobeerd Sevke. Passen de billen van maat 140 daar nog in?

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:46

Nee joh, Pinokkio zadeltjes zijn echt voor klein grut, dat had de jaren hiervoor leuk geweest maar ga je nu imo. niet meer aanschaffen voor dit meiske :)

Op zich misstaat de maat 1 haar eigenlijk niet? Maar een maat 0 zou sowieso mooier zijn op de pony.
Wellicht kijk je al uit naar een oud model in een maat 0?

Is de maat 0 die je hebt, wel al goed ingereden? Hoe nieuwer een Barefoot is, hoe stugger deze nog is natuurlijk, en een goed ingereden zadel ligt over het algemeen een stuk beter.

Ook zal een korte zadelmaatje over het algemeen beter liggen dan een langere, de zadels zijn an sich soepel natuurlijk maar hebben toch ene eigen ronding, en een korte ronding vindt toch makkelijker zijn plekje op een kort ruggetje, dan een langere ronding zeg maar. Daarom zal de maat 1 ook sneller meer naar voren gaan liggen.

Maar een nog wat stugge maat 0 zal dat ook doen...

Ik zou in jullie geval sowieso uitkijken naar een zadeltje zonder VPS in maat 0. Of een echt goed gebruikt (soepel gereden) maat 0 zadeltje met VPS. En contact opnemen met een boomloze zadelpasser die iets te testen heeft in kleinere maatjes en kan helpen met inlages enzo om te kijken of je de ligging van de huidige zadels kan verbeteren.

Je kan natuurlijk wel een zittingovertrek nemen ofzo, om de zitting net iets kleiner te maken.... maar een goed liggend maat 0 zadel zou ik persoonlijk toch liever willen voor zowel pony als ruiter.

Daar rijden slanke, niet al te lange volwassenen ook nog op :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:57

mandymonica schreef:
Nog geen pinokkio-zadel geprobeerd Sevke. Passen de billen van maat 140 daar nog in?

Als dat het meisje is van de foto wel ja. Mijn dochters hebben er relatief lang mee gereden. Ze zijn ook wel slank, maar jouw dochter is ook erg slank zie ik.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Naar voren schuiven boomloos zadel: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 20:36

Oh, dat idee van meer inrijden van het maatje 0 vind ik een hele goede Pmarena! Hij is inderdaad vrij nieuw nog. Moet even kijken hoe ik dat ga organiseren

Een oude maat 0 is moeilijk aan te komen vermoed ik, deze was al lastig (een gebruikte dan wel te verstaan). Maar ik hou me aanbevolen als je wellicht ergens iets tegenkomt :-)