Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 12:44

Hallo hallo,

Ik ben opzoek naar mensen die net als ik moeite hebben het kantelen van de bekken waardoor de bovenbenen geklemd worden. Ik heb rij normaal gesproken met de Prestige Optimax 17 inch, maar ik merk dat ik in dit zadel niet fijn kan zitten. Mijn paard is altijd door dezelfde amazone gereden, en zij reed veel op haar zit. Ik rij mijn paard sinds een jaar en ik merk dat ik hem blokkeer tijdens het rijden. Hij wordt hierdoor gespannen en ik ook.

Nu rijd ik sinds 2 maanden met een prestige springzadel omdat mijn huidige dressuurzadel niet helemaal goed lag. Ik merk dat ik hierin veel beter zit. Ik kan nu wel ontspannen doorzitten, zonder mijn paard te blokkeren in de bewegingen.
Zijn er andere mensen die dit ook hebben/hebben gehad en een dressuurzadel hebben gevonden waarin de bovenbenen vrijer liggen? Degene die mij les geeft heeft sinds kort een Hulsebos zadel en die zegt dat haar bovenbenen een stuk vrijer liggen.

Graag hoor ik ervaringen/advies van jullie!
Ik heb eventueel filmpjes van het rijden, daar kan je goed zien dat ik mezelf en het paard blokkeer. Ik ga hiervoor ook 1x in de 2 weken naar een fysio met een flexchair.

Alvast bedankt! :D

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:56

Jaa ik!
Ik ben lang en ook een lang bovenbeen.
Sinds vorige week een Hulsebos zadel en ik kan zo veel fijner zitten! Mijn paard liep er ook vanaf het eerste moment fijn onder. Ik heb de balance +.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:07

Een zogenaamd Anky zadel kan goed voor je zijn (zo noemen de zadelpassers het, het echte merk is anders), oudere passierzadels, of stübben. Hulsebos is ook een goede optie.

Uberpony

Berichten: 226
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:09

Ik heb hetzelfde. Ik heb een vrij lang bovenbeen. Toen ik uit mijn jeugdzadel was gegroeid ben ik met de zadelmaker een nieuw zadel gaan uitzoeken. Alle modernere zadels met van die enorme kniewrongen en ingesloten zit kon ik niet op zitten. Ik kantelde enorm naar voren en kon niet meer op mijn kont zitten. Uiteindelijk op een Albion SLK uitgekomen. Heeft een bescheiden kniewrong en een open zit. Hier kon ik beter mijn bekken in kantelen en meer op mijn kont zitten, in plaats van op mijn muts. Pony liep daardoor gelijk een stuk makkelijker onder me door.

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 13:11

Ik zie al ervaringen komen, fijn om te lezen dat andere mensen hier ook problemen mee hebben. Morgen komt de zadelpasser, ik ga zeker vragen naar andere mogelijkheden, en wellicht het Hulsebos zadel van mijn trainster proberen. Ik ben zelf niet lang, 1.65, maar ik merk dat mijn huidige dressuurzadel niet is wat het moet zijn.

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:13

Ik heb juist korte bovenbenen, en rij nu sinds een halfjaar met een macrider evolution. Door de korte zweetbladen en goede (maar niet overdreven) gevormde kniewrongen zit ik hier heel relaxt op. Ik kan vrij bewegen maar heb toch grip.

Ik merk ook gelijk, omdat ik onafhankelijker zit, mijn paard een stuk voorwaardser is.

Afbeelding
Op deze foto is goed te zien hoe hij is uitgesneden.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:15

Ik ben ook niet zo lang en korte benen. Het is ook een kwestie van proberen. Ik rij heel veel op hulsebos (maar je hebt zoveel uitvoeringen), albion zit oook wat losser kon ik fijn mee rijden. Daaleman zit vaak ook wat minder gedwongen

Ik kon bijv niks met een anatomica. Prachtig zadel maar niet voor mij

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 13:18

michelle___ schreef:
Ik heb juist korte bovenbenen, en rij nu sinds een halfjaar met een macrider evolution. Door de korte zweetbladen en goede (maar niet overdreven) gevormde kniewrongen zit ik hier heel relaxt op. Ik kan vrij bewegen maar heb toch grip.

Ik merk ook gelijk, omdat ik onafhankelijker zit, mijn paard een stuk voorwaardser is.

[ [url=m/hrsiWL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op deze foto is goed te zien hoe hij is uitgesneden.

Dit ziet er inderdaad ook fijn uit. Ik denk dat het een kwestie van proberen is. Zadels zijn lastig!

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 13:19

Jester_ schreef:
Ik ben ook niet zo lang en korte benen. Het is ook een kwestie van proberen. Ik rij heel veel op hulsebos (maar je hebt zoveel uitvoeringen), albion zit oook wat losser kon ik fijn mee rijden. Daaleman zit vaak ook wat minder gedwongen

Ik kon bijv niks met een anatomica. Prachtig zadel maar niet voor mij

Oke bedankt! Inderdaad een kwestie van proberen, ik heb de laatste jaren veel met springzadels gereden dus ik merk het gelijk wanneer ik niet goed zit. Veel proberen dus.

Anoniem

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:32

veel proberen dus, wij hebben goede ervaringen met Country Mill in Nijkerk, prima passend zadel voor paard en ruiter gevonden, hoef geen moeite te doen om prettig te zitten, veel zadels nieuw en goede gebruikte

Country Mill heeft een binnenbak waar je kunt passen - zijn binnen Nijkerk verhuist naar de Ohmstraat, ken hun accommodatie nu niet)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:33

Country mill is idd top. Ook hun eigen merk vond ik wel fijne zarels, tribal

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:46

Ik heb een hekel aan opgesloten zitten. Ik ben fan van de oudere JC saphir zadels, heb een hele poos met een KN symfonie gereden en nu rij ik met een wintec cair met hele kleine kniewrongen :)

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:56

Meestal is de wrong de boosdoener als je je benen niet fijn kwijt kan.
Waar de een heel fijn in zit heeft de ander juist moeite mee of zelfs last van. Iemand met lange benen heeft een andere zit dan iemand met kortere.

Kwestie van zoeken en uitproberen wat jou het beste past.
Er zijn zadelmakers met paszadels waarbij de wrong met klittenband vastzit en je hierdoor de wrong op verschillende posities uit kan proberen en/of verschillende wrongen kan testen. Je kan dan passen en meten tot iets fijn voor jou zit.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:02

Misschien compleet out of the box, maar een malibaud/MC clellan zadel? Daar zijn je benen compleet vrij. En je zit als een huis :)

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:39

Prairy schreef:
Misschien compleet out of the box, maar een malibaud/MC clellan zadel? Daar zijn je benen compleet vrij. En je zit als een huis :)


Mag je hiermee starten?

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:05

Ja TS, ik ben overgestapt van een MSFC Professional waarvan de wrongen me in de weg zaten, naar een Euroriding Emilio by Prestige. Ik zit veel meer in balans en kan alles kwijt waar ik dat wil.

Maar het is een kwestie van zelf heel veel uitproberen, want het is helemaal persoonlijk!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:07

Ik had een Harry's horse flex zadel (heb hem nog steeds liggen, je mag hem eventueel uitproberen). Het is een dressuurzadel zonder wrongen, met de mogelijkheid (via klittenband) om er wrongen in te plakken. Ik vond hem heel fijn! Was ook heel licht omdat het kunstleder was.

Nu een kn synphonie. Dat vind ik ook een heerlijk zadel.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:01

kamsel schreef:
Prairy schreef:
Misschien compleet out of the box, maar een malibaud/MC clellan zadel? Daar zijn je benen compleet vrij. En je zit als een huis :)


Mag je hiermee starten?

Ik heb geen idee, ben geen dressuur ruiter, maar is een zadel niet gewoon een zadel?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:07

Prairy schreef:
kamsel schreef:


Mag je hiermee starten?

Ik heb geen idee, ben geen dressuur ruiter, maar is een zadel niet gewoon een zadel?


Niet als je wedstrijden wilt rijden. Dan zul je conform de reglementen een zadel moeten hebben.

Anders zou je ook met een westernzadel dressuur mogen starten, of andersom :+ En dat mag ook niet.

Vroeger reed ik, omdat ik ook een hekel heb om zo gesloten in een zadel te zitten met een Passier GTE. Zalig zadel. En nu heb ik een Deuber Maxima. Die heeft verstelbare (klitteband) kniewrongen, die ook nog eens niet zo idioot groot zijn. Het is dat het zadel op meerdere paarden gebruikt wordt/werd, anders had ik toch weer een Passier gekocht.
Laatst bijgewerkt door rina op 07-01-21 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:07

@Prairy; Om te mogen starten (in de reguliere dressuur) moet je zadel "engels, of engels gelijkend" zijn. Malibaud, MC Lellan maar ook Spaanse zadels, westernzadels, barebackpads etc mogen dus niet.

@TS; Ik rijd naar volle tevredenheid met een Thorowgood dressuurzadel. De wrongen zijn verplaatsbaar, dus altijd goed te leggen naar je wens. Of je laat ze er helemaal af als je dat prettig vind.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:24

Jammer dat dat niet mag. Het rijdt namelijk wel erg lekker :D

Succes met de zoektocht :)

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 16:59

Wauw veel reacties! Ik heb vanochtend heel wat zadels geprobeerd en ik ben uiteindelijk uitgekomen bij de Prestige Monza. Was het eerste zadel waar ik in zat en gelijk de fijnste, daarna nog een aantal modellen van Prestige en Erreplus geprobeerd maar toch bij de eerste uitgekomen. Bedankt voor het advies!

Rizette
Berichten: 4367
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:17

En die heeft toch een megagrove bovenbeenwrong aan de voorzijde?

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:19

Wat goed TS! Kan zo duidelijk zijn hè.
Ik vond de bovenbeenwrongen van de Monza juist heel aanwezig, grappig hoe persoonlijk dat is irt smaak en je bouw natuurlijk.
Heel veel plezier ermee! :)

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:55

Rizette schreef:
En die heeft toch een megagrove bovenbeenwrong aan de voorzijde?



Mwoh.... O:)
Afbeelding

Aparte keuze TS!
Gezien de titel van je topic, zou het zo kunnen zijn geweest dat je zadel niet goed meer paste, en je daardoor gewoon niet lekker zat?