Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:06

Ik had voorheen een Stubben Scandica, die heeft een super vrije zit. Weet alleen niet of ze nog verkocht worden, was echt een oudje...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34631
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:41

Ik zou dus echt niet aan zo'n zadel denken als je een vrije beenligging wil. Wij hebben destijds een passier Grand Gilbert gepast. Daar zit je echt heel vrij op :j . Vonden hem alleen op het paard minder fijn liggen. Zijn bij de Kentaur Electra uit gekomen. Hiervoor hadden we de KN Symfonie. Ook ongedwongen zit.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:48

Goh, ik denk dat het afhangt van persoon tot persoon. Ik ben vrij klein (+/- 1m60) en erg slank gebouwd. Mijn benen zijn niet extreem kort in vergelijking met mijn lijf, maar omdat ik zo klein ben, zit ik op veel dressuurzadels niet gemakkelijk. Het is alsof de wrongen op de verkeerde plek liggen voor me, waardoor ik me heel erg opgesloten en gedwongen voel. Maar op mijn eigen dressuurzadel, een equippe emporio, zit ik heerlijk, terwijl dat zadel ook best veel wrong heeft. Van het zadel van mijn instructrice krijg ik daarentegen drukplekken op mijn knieën en dan kan ik amper nog lopen als ik van m'n paard kom (ondanks het feit dat ik, voor het oog, wel mooi in dat zadel zit). Ik zat overigens ook best oke op prestige zadels, maar de beugelophanging zat voor mij niet op de juiste plek. Ik wou ook een 'ongedwongen' dressuurzadel en uiteindelijk zat ik op dit zadel, met vrij veel wrong en vrij diepe zit, toch echt het beste... Ik denk dat zadels gewoon net zo persoonsafhankelijk zijn als welke broek je lekker zit. De ene zweert bij een bepaald merk, de andere heeft er een hekel aan.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:58

Stubben Scandica. :+:

Afbeelding

Een goede zadelmaker kan hem helemaal aan jou en je paard opbouwen. Dat heb ik ook laten doen en ben er echt blij mee.

Edit, zijn wel harde zadels. Maar je voelt je paard er echt onder. Voor mij toen de doorslag gegeven. Bijna geen wrong en platte zit.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:36

Ik heb nog een stubben scandica te koop mocht je interesse hebben, 17,5 inch en medium boom

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:18

Hier ook fan van de Stübben Scanica. Ik heb alleen wel een nieuwere versie dan hierboven.

Zadel heeft geen diepe zit en geeft veel vrijheid. Zit fijn! :)

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 12:58

Rizette schreef:
En die heeft toch een megagrove bovenbeenwrong aan de voorzijde?

De wrongen zijn vrij kort en naar voren uitgesneden waardoor mijn knieën vrij liggen. Ik zit echt in het zadel ipv er bovenop.

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 13:02

Nielojram schreef:
Rizette schreef:
En die heeft toch een megagrove bovenbeenwrong aan de voorzijde?



Mwoh.... O:)
[ [url=m/1sQgG7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aparte keuze TS!
Gezien de titel van je topic, zou het zo kunnen zijn geweest dat je zadel niet goed meer paste, en je daardoor gewoon niet lekker zat?

Is dit misschien een ouder model? Mijn zadel heeft niet zulke grote wrongen. De wrongen zijn vrij kort en naar voren uitgesneden.
Afbeelding

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 13:32

Ik heb ook de nieuwere modellen van de Prestige Optimax geprobeerd maar daar zat ik gelijk weer heel vast in en voelde dat mijn bovenbenen weer in een bepaalde positie gedrukt werden. Mijn paard liep ook het meest ontspannen bij de Prestige Monza, waarschijnlijk omdat ik rustig kon zitten.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Dressuurzadel waarin bovenbenen vrij/vrijer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:39

Als ik jou was zou ik echt de KN Symphonie proberen! Misschien wel het fijnste dressuurzadel waar ik ooit op gereden heb. Vrijwel geen kniewrong, dus een heerlijk ongedwongen zit.

Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:40

Sunneva schreef:
Een zogenaamd Anky zadel kan goed voor je zijn (zo noemen de zadelpassers het, het echte merk is anders), oudere passierzadels, of stübben. Hulsebos is ook een goede optie.

Dat klopt, dat merk heet Ruiz Diaz. Ik heb er een en die zit zo heerlijk. En de benen liggen zeker niet in een gedwongen positie.