Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vergelijkbare merken zoals Anatomica Octant G4 fit 5 17,5

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ik ben net nieuw hier en hoop dat jullie mij kunnen helpen met onderstaande vraag:

Sinds een jaar ben ik met mijn paard begonnen met dressuurwedstrijden en dat gaat tot dusver erg leuk! Zo leuk dat we nu met 4 winstpunten in de L1 zijn beland en graag door willen oefenen. Maar mijn instructeur merkte laatst op dat mijn VZH zadel (Kieffer Garmiche) die ik al jaren heb, mij niet verder zal helpen in de dressuur. Dat heeft mij doen besluiten om naar dressuurzadels te gaan kijken.

Via mijn instructeur heb ik vandaag een passervice (JB Stables regio Groningen - Noordlaren) langs laten komen om een dressuurzadel te proberen. Mijn budget lag eigenlijk tussen 500-1500 euro. Maar zijn oude zadels pasten helaas niet. Het enige zadel (van de 5) wat paste was een demo zadel van de passervice consultant. Dit bleek een Anatomica Octant sport line te zijn (G4 17,5 inch, boommaat 5). Dit omdat mijn paard redelijk breed bleek te zijn en een golvende rug heeft. Helaas geen maten die je veel op MP tegen komt :P .

Tijdens het proefrijden zat het zadel als gegoten en gewoonweg fantastisch en zou ik geen aanpassingen hoeven te doen. Maar daar hangt dan ook een flink prijskaartje aan waar ik persoonlijk even van schrok (2500 euro) |( . Het was een demo versie waar een paar honderd euro van af kon om te verkopen, maar vooralsnog vond ik het erg veel geld..

Het heeft mij vervolgens aan het denken gezet. Ik ben leuk met wedstrijdjes bezig maar kan zo’n investering wel uit als ik niet een professionele rijder ga worden?Op MP kon ik helaas geen eenzelfde exemplaar vinden met de bijbehorende maten.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen met een dergelijk zadel zijn en of jullie een tweedehandse versie hiervan kunnen aanbevelen? Is dit een prijs wat normaal is voor dit type zadel? Of kan ik een vergelijkbaar merk tweedehands op MP vinden met nog eens dezelfde maten?

Tips en jullie info / ervaringen zijn enorm welkom en bedankt voor het meedenken!


Laatst bijgewerkt door brendadewi op 09-01-21 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 22:04 



 
Profiel   

Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken maar imo hoef je geen ambitieuze ruiter te zijn om te investeren in een goed zadel.
Hier ook een (western) zadel van dat bedrag, en we rijden zo'n 4x pw zonder wedstrijd ambities.
Ik zeg altijd maar zo, ik ga er met mijn kont bovenop zitten...dan moet het goed passen.

Is het een idee om bij meerdere zadelmakers die ook dit merk dealen een "zoekertje" uit te zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 22:06 



 
Profiel   

Dankje @Wildgirl voor het meedenken. Dat is denk ik zeker een optie om eens wat lijntjes uit te zetten. Nou ben ik niet een bekende in de regio met zadelmakers maar via internet kom je vast een eind weg of niet? En inderdaad ik rijd al gauw ook 3 / 4 x in de week en mijn huidige zadel heb ik ook al meer dan 15 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 22:12 



 
Profiel   

Drunens ruiterhuis al eens geprobeerd? Hebben ook veel 2e hands anatomica. En mp goed in de gaten houden. Ik heb zo een octant monoflap 17 inch fit 4 gevonden. Dat g4 hoeft nog niet persé trouwens of de sportline ook niet. Als je een 'gewone'octant 17.5 inch tegen komt in fit 5 komt die qua pasvorm als het goed is aardig overeen. Ze hebben volgens mij allemaal dezelfde springtree. Dan zit je voor een 2e hands ineens rond de 1000 euro. Ik heb het zadel zelf via MP aangeschaft en toen mijn eigen zadelmaker laten komen om hem recht af te vullen en echt pas te maken. Tot op de dag van vandaag erg blij mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 22:37 



 
Profiel   

Nog niet @SuperZodiaX maar wel een goeie! En inderdaad hoeft voor mij ook niet een sportline te zijn. Zolang de maten maar kloppen. De zadelmaker gaf inderdaad aan dat de basislijn dan ook goed zou passen. Als je niet perse een G4 nodig hebt, waar zou je dan naar kunnen kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 22:49 



 
Profiel   

De Engelse varianten van Euroriding (Diamant, Titan, (Luxor?)) komen dezelfde zadelmaker als Anatomica. De Diamant is zeer vergelijkbaar. Misschien die eens proberen? Die krijg je 2e hands vaak wel voor een nette prijs.
Fit 4 is vergelijkbaar met Wijd. De vorm van het kopijzer van een fit 4 is anders dan de fit 3, dus de pasvorm van een fit 3 die wijder gemaakt is is niet hetzelfde.

Edit: Oh excuus, fit 5, dat is x-wijd, verkeerd gelezen.
Fit 5 is geen doorsnee, dat is moeilijker 2e hands.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 22:53 



 
Profiel   

Goede tip @Sizzle! Met name kijken als ik het zo lees naar Euroriding Diamant fit 5 of extra wide?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 23:03 



 
Profiel   

brendadewi schreef
Goede tip @Sizzle! Met name kijken als ik het zo lees naar Euroriding Diamant fit 5 of extra wide?


Ik vind de Anatomica Octant zelf wel veel lekkerder zitten qua wrong dan een Euroriding. Tweedehands zijn ze ook veel te vinden. Drunens Ruiterhuis heeft inderdaad wisselend aanbod nieuw en tweedehands, dan kan je eens even kijken welk model goed zit voor jou. Mijn nieuwe Octant kostte €2000 dus tweedehands valt het zeker in je budget.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 23:08 



 
Profiel   

Ze zitten inderdaad een beetje anders, het prijsverschil is niet enkel het merkje dat erop zit. De boom schijnt ook net een beetje anders te zijn. Maar een 2e hands Diamant vind je soms al voor 3-400 euro. Je hebt tegenwoordig ook de soft-seat, die vind ik niet zo geweldig. Gewoon eens vrijblijvend proefzitten en de vorm op je paard bekijken wellicht? Geeft je misschien gewoon iets meer opties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-21 23:18 



 
Profiel   

Goede tips @November 108 en @Sizzle! Het verschil zal vast en zeker voelbaar zijn maar ook waarschijnlijk lelijk qua prijs en als ik het kan passen op het paard bied het toch wat opties om te vergelijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 00:30 



 
Profiel   

https://link.marktplaats.nl/m1650054969 ... nt=app_ios

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 01:05 



 
Profiel   

De advertentie die ik net stuurde is een fit 5

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 01:05 



 
Profiel   

https://link.marktplaats.nl/m1623842818 ... nt=app_ios

Nog eentje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 01:07 



 
Profiel   

https://link.marktplaats.nl/m1629723201 ... nt=app_ios

Dit is de octant ook fit 5

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 01:08 



 
Profiel   

brendadewi schreef
Goede tips @November 108 en @Sizzle! Het verschil zal vast en zeker voelbaar zijn maar ook waarschijnlijk lelijk qua prijs en als ik het kan passen op het paard bied het toch wat opties om te vergelijken!


Ja ik wilde ook erg graag meerdere dingen passen, mijn rug werkt niet altijd erg mee en kreeg daar in de Euroriding Diamant erg veel last van. De gel seat heb ik ook mee gereden, maar daar voelde ik me erg ver van het paard af zitten. De Anatomica Octant was voor mij als een huis en ik ben er nog niet helemaal overheen dat hij mijn nieuwe paard niet past :').

Maar dat is super persoonlijk hoor. De Anatomica Octant (de gewone, geen S line) heeft meer wrong, meer in het zadel, de Diamant zit je meer 'op', vrijere zit. Dus dat is echt wat je fijn vindt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 01:23 



 
Profiel   

Ik rijd momenteel niet eens wedstrijden, en dat zal met mijn paard ook niet meer gaan lukken, en toch laatst geïnvesteerd in een goed zadel voor 3000 euro.

Een goed zadel is iets waar je niet op moet bezuinigen naar mijn mening .

Zit je zelf trouwens ook goed in de Anatomica? Heb zelf ook Anatomica gehad maar het dwong me in een stoelzit en had het gevoel echt "op" mijn paard te zitten in plaats van "erin".

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 01:27 



 
Profiel   

brendadewi schreef
Nog niet @SuperZodiaX maar wel een goeie! En inderdaad hoeft voor mij ook niet een sportline te zijn. Zolang de maten maar kloppen. De zadelmaker gaf inderdaad aan dat de basislijn dan ook goed zou passen. Als je niet perse een G4 nodig hebt, waar zou je dan naar kunnen kijken?


Dat G4 staat voor 4e generatie. Ze hebben in al die jaren als ze de octant iets aanpaste een nieuwe G eraan toegevoegd :)
Dus een andere G is ook gewoon hetzelfde model.
Dus als je een anatomica octant fit 5 kan vinden, welke G dan ook zou hij in de basis goed aangepast moeten kunnen worden.
Ik zag dat er hierboven al een paar linkjes naar MP gezet waren

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 11:02 



 
Profiel   

@Dustyenmax18 bedankt voor de MP advertenties!! Ga ik zeker bekijken.

@SuperZodiaX en bedankt voor de uitleg hoe dat met de G nummers zit. Dat zou denk ik al meer helpen met zoeken op MP als ik de G4 loslaat.

@November108 en @Matheno het Anatomica zadel octant zat voor mij ook echt als een huis! Wel wennen omdat ik alleen maar VZH zadels was gewend maar ik vind het wel prettig om echt vast in het zadel te zitten. Als mijn benen te vrij zitten dan heb ik al gauw de neiging om ze alle kanten op te bewegen en met deze ervaring van gisteren lagen ze eindelijk rustig en netjes op hen plek ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 16:06 



 
Profiel   

Hier een hobby-ruiter met een Anatomica. Ik zou niet anders meer willen. Voor mijn vorige beestje had ik een Kentaur naar volle tevredenheid, maar na de overstap naar Anatomica ga ik nooit meer terug. Ik zit er heerlijk in, paard is er blij mee en ik kom eindelijk niet meer met rugpijn van een paard.

Tja, het is een uitgave. Maar als je lief voor je zadel bent, gaat hij ook een eeuwigheid mee. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar ik zou zeker weten voor de Anatomica gaan ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 18:02 



 
Profiel   

Dustyenmax18 schreef

Dit is een fit 4, het laatste cijfer in het zweetblad is de boommaat :)

Succes met je zoektocht TS, het zijn hele fijne zadels! Heel soms zitten de kussens er niet helemaal recht onder, dat is wellicht iets om even goed naar te kijken voor je er eentje koopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-21 11:45 



 
Profiel   

Mijn paard is trouwens uit zijn zadel gegroeid waardoor mijn g3 fit 5 monoflap octant waarsch te koop komt. Is alleen wel een 17 inch. Mocht je interesse hebben, stuur je maar een pb

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 08:07 



 
Profiel   

Hoe zit jijzelf in de Octant?
Ik heb ooit een vergelijkbaar zadel gekocht (MSFC Professional, maar de Octant heeft nog grotere wrongen, te groot voor mij) omdat hij zo goed op mijn paard lag. Maar ikzelf werd door de wrongen helemaal uit balans gebracht. Kijk dus ook echt heeeeel goed met je instructeur waar JIJ goed in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 09:00 



 
Profiel   

Fryso heeft ook bredere boommaten. Daar zou je ook naar kunnen kijken. Wordt wel weer een passer laten komen, maar goed, dan heb je wel een 2e mogelijkheid.

In een octant kan ik niet zitten, te gedwongen. Mijn bovenbeen wordt naar achteren gedrukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 09:42 



 
Profiel   

je zou ook naar een fit 4 kunnen kijken de bomen van anatomica kunnen namelijk in de pers nog aangepast worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-21 09:44 



 
Profiel   

Dankjullie wel voor het meedenken! Ik zie vele andere namen voorbij komen die ook interessant (budgettechnisch) zijn ipv een Anatomica. Maar als ik fit 5 nodig heb, is boommaat 34/35 dan groot genoeg?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 22:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen