Onderhoud leren zadel/ hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Onderhoud leren zadel/ hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 12:42

Hoi hoi!

Wat gebruiken jullie om jullie tuig te onderhouden?
Op stal is het nu vochtig en koud waardoor met name het hoofdstel snel gaat schimmelen. Bij regelmatig (2x per maand) invetten valt het mee. Ik maak het dan eerst schoon met water en wat zeep en vet het vervolgens in met blanke ledervet. Nu vraag ik me alleen af of dit wel de beste manier is?
Tevens vraag ik me af hoe jullie je leren zadel goed onderhouden.
Tips voor fijne producten zijn ook zeker welkom!

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Onderhoud leren zadel/ hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:55

Ik denk dat ook een goed klimaat in je zadelkamer/-kast een belangrijk deel van je leerverzorging is. Ik heb de verwarming in de zadelkamer aan nu, anders kan ik elke week vegetarische groene schimmelkaas oogsten denk ik.
Toen ik nog in pension stond en een zadelkast had, had ik daar een grote vochtvreter in staan.

Dagelijks onderhoud bestaat bij mij uit na het rijden even zadelzeepdoekje over m'n tuig voor ik het terughang. Kost je nog geen 5 minuten per keer, maar houdt het allemaal netjes. Is gewoon een oud tshirt in stukken, waar ik even een spraytje zadelzeepoplossing op spray. Spraytje maak ik zelf trouwens; stukje van de ouderwetse zadelzeep bewaar ik in een ouwe mayonaisepot, en als m'n sprayfles leeg is doe ik warm water in m'n pot, laat ik een dag staan en dan giet ik dat water weer in m'n sprayflacon.
Na 1 of 2 weken ofzo (ligt er aan hoe vaak ik wat doe, ben 's winters wat minder fanatiek :D )is de poetsdoek dan algeheel vochtig, en dan kan ik er nog een paar weken mee vooruit om zonder te sprayen m'n leer af te nemen. En als 'ie dan te vies wordt of muf gaat ruiken ipv lekker naar zadelzeep, neem ik een nieuw stuk doek. Doek bewaar ik in een plastic zakje trouwens om 'm vochtig te houden. Voor mij werkt het prima zo, en kost nauwelijks tijd.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:46

Zoals Eatshay ook al zei; zorg dat doormiddel van hoezen/een goed afsloten zadelkast/zadelkamer je je tuig uit de kou en vocht houdt. Anders is het echt vechten tegen de bierkaai met schimmel. Als je tuig elke dag in vochtige kou ligt hou je daar echt niks aan. Dat kan op termijn ook slecht zijn voor het leer en met name de stiksels.

Qua regelmatig onderhoud; heeft je paard echt je hele tuig volgezweet, neem het dan even af met een vochtige doek met een klein beetje lederzeep. Afhankelijk van hoe vaak je je tuig gebruikt, eens per paar weken of langer (ik deed ong. 1 x per 1,5 maand, was nooit zo fanatiek) echt wat beter uitpoetsen met lederzeep en daarna goed invetten met ledervet.

Belangrijk is wel dat je echt specifiek lederzeep en ledervet gebruikt. Andere producten zoals gewone zeep zijn te agressief voor een natuurlijk materiaal zoals leer. Er zijn blokken lederzeep, maar persoonlijk vond ik een spray fijner. Ik had het vet en de zeep altijd van het merk Grand National, te koop bij de Welkoop.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:54

Ik heb een metalen zadelkast, een katoenen hoes over mijn zadel en onder in ee kast staat een vochtvreter. Nooit wit uitgeslagen tuig. Te veel vet/olie werkt schimmel wel in de hand. Ik mocht van de zadelmaker niet zo veel met spul eraan. 2x per jaar was meer dan genoeg Zei ze. Anders wordt het veel te zacht en te kwetsbaar allemaal volgens haar.
Tussendoor zorg ik wel dat m’n zadel schoon blijft. Als ik vuil zie dan even een leerdoekje eroverheen. Thats it.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 14:15

Bedankt voor de reacties en tips!

Alles ligt in een houten (denk ik?) zadelkast. Alles schimmelt heel snel in de winter op stal, zelfs mijn cap als ik die daar laat liggen. Het zadel en de singel hebben gek genoeg dan weer nog nooit schimmel gehad. Mijn laarzen laatst wel een klein beetje. Alles is trouwens degelijke kwaliteit leer: Kent & Masters, Micklem en Petrie. Dus daar ligt het sowieso niet aan. Ik ma altijd alles schoon na het rijden als er wat vies is. Laarzen sowieso standaard elke keer na gebruik.

Het is een stal met 5 paarden (boxen) en een stuk of 5 koeien. Ik weet niet of koeien op stal nog verschil maakt in luchtvochtigheid. In oktober- november heb ik tijdelijk op een andere stal gestaan waar het hoofdstel in een soort van inloopstal hing (waar de paarden niet bij konden uiteraard). Daar schimmelde het inderdaad ook niet. Het is echt de stal hier.
Een vochtvreter zou ik wel eens kunnen proberen, maar weet niet of dat werkt in een houten zadelkast die in een vrij vochtige stal staat. Wat zijn goede vochtvreters om eens uit te proberen?

Wat is een goed merk zadelzeep? En is het blanke vet wat ik heb liggen (zo'n emmertje dat ze eerder altijd bij de EJ verkochten) goed om te gebruiken? Of toch beter een andere olie/ vet?
Edit; overheen gelezen. Grand National dus en dan vooral spray.
Verder nog goede merken?

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Onderhoud leren zadel/ hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:21

Ik vind rapide leerolie de enige echt goede. Verder heb ik ook de zadelzeep spray van rapide. Leervet gebruik ik niet. Dan krijg ik snel schimmel. Ik heb een soort crème spul van effax en die is ook heel fijn. Stubben hamanol is ook prettig voor bijvoorbeeld het hoofdstel.
Probeer maar eens minder te vetten. Bij vuil een doekje erover (en dat hoeft dus niet na elk gebruik). En Max 1 keer per maand zadelzeep (bij voorkeur de vloeibare. Gebruik graag rapide maar eigen merk ej is ook prima bevallen).
Zadelzeep van een blok gebruik je heel snel te veel van waardoor er een laagje achterblijft.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Onderhoud leren zadel/ hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:02

Ik heb van Rapide het ledervet gebruikt, die vond ik ook erg fijn. Over het merk ben ik dan ook te spreken :j

Met olie/dressing heb ik het idee dat het makkelijker is om te veel te gebruiken (zeker met weinig ervaring), maar dat is uiteraard persoonlijke voorkeur.

Het klopt wel dat van te veel invetten schimmel erger kan worden. Schimmels houden juist van vocht.