Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oud hoofdstel te redden?

 
Profiel   

Hai!

Ik heb een erg oud hoofdstel. Deze heeft mijn opa of heeft zijn vader nog gebruikt voor het landwerk met paarden.

Nu, behoorlijk wat tientallen jaren ouder, is het stug, broos en oud. Is er nog iets te proberen om het soepeler of netter te krijgen? Anders gaat het excl. bit linea recta de prullenbak in.


[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 15:17 



 
Profiel   

Ik zou dit persoonlijk linea recta de prul indoen, tenzij het voor jou van grote emotionele waarde is. De roest van de gespjes krijg je er lastig af, denk ook dat je echt wel paar keer moet schoonmaken/vetten of twee nachtjes in olie laten drenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 15:23 



 
Profiel   

Eens een nachtje in de warme olie leggen? Ik vrees dat het verloren is, helaas. Misschien nog leuk voor aan de muur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 15:24 



 
Profiel   

Ik zou hem aan de muur hangen! Ik heb er ook 1 hangen en er zit een plantje in :

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 15:29 



 
Profiel   

Ik denk ook niet dat je dit nog echt mooi of bruikbaar krijgt.
Maar als decoratie nog prima bruikbaar, ik zou het eerst op marktplaats zetten voordat je het in de prullebak gooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 15:29 



 
Profiel   

Ik had ook zo'n oud hoofdstel. Alles aan gedaan om het weer soepel te krijgen alleen het leer was gewoon niet meer sterk genoeg (scheuren). Ik zou hem niet weggooien maar als accessoire een mooi plekje geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 15:34 



 
Profiel   

Je hebt niets te verliezen hé! Ik zou al het verroeste metaal een nacht in cola leggen. En het leer goed invetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:03 



 
Profiel   

Ik zou gezien de emotionele waarde zeker een poging doen en daarna als sier gebruiken in zijn geheel. Goede leerolie een kwastje en geduld. Eerst met zadelzeep reinigen met een vochtige spons, daarna met de leerolie aan de gang. Niet teveel in een keer maar beter steeds een dun laagje aanbrengen en een dagje wegleggen dan.

Heel waarschijnlijk krijg je het er een heel stuk mee verbeterd

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:21 



 
Profiel   

Gave achtergrond, ik zou het ook gewoon proberen, al is het inderdaad als decoratie! Dat voorbeeld van Saskia vind ik erg leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:27 



 
Profiel   

Ik zou het zoals karuna doen, en het niet ineens in de olie leggen, want dan wordt het een slappe, vettige zooi. Wat je met de roeste onderdelen kunt weet ik zo nog niet... als je het hoofdstel los kan maken, kan je de roesite delen idd in de cola leggen (maar dan zonder leer). Ik zou het ook proberen en het niet meteen weggooien, weggooien kan altijd nog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:36 



 
Profiel   

Ik heb ook zo’n oude gevonden bij een kringloop destijds. Zelf zou ik hem aan de muur hangen, want oppoetsen word niks denk ik
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 16:47 



 
Profiel   

Emotionele waarde zit er gelukkig niet echt aan. Daar heb ik andere spullen voor ;) Maar als het zou lukken zou het natuurlijk wel erg mooi zijn met deze achtergrond!

Verschillende meningen dus, leuk om te lezen! Nacht in de olie ga ik na jullie opmerkingen niet doen. Het schoonmaken en stap voor stap in-olieën of invetten is zeker een idee! Ga ik eens proberen!
De roestige onderdelen laat ik zo. Ik ben bang dat er geen ijzer meer over blijft als ik ga poetsen :D

Leuk gezicht Saskia en Ballard! Ik heb nog een menhoofdstel die ik als plantenhouder ga gebruiken... Misschien juist leuk om deze er naast te hangen!
Saskia, jij hebt vast door dat je hoofdstel aan de keelriem hangt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 17:57 



 
Profiel   

Beter om dit drie weken in de olie te leggen. Leer zo oud heeft echt wel een poos nodig om zich vol te zuigen. Daarna is het waarschijnlijk alleen nog bruikbaar als decoratie.

De gespjes inspuiten met wd 40 en laten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 18:06 



 
Profiel   

Haha ja hoor. Ik heb die hoofdstel gekregen van iemand. Die had het zo al opgehangen dus het is zo gevormd nu. Geprobeerd anders te doen maar dat zit het leer niet zo lekker. Dusja ach dan maar zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 18:12 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Hai!

Ik heb een erg oud hoofdstel. Deze heeft mijn opa of heeft zijn vader nog gebruikt voor het landwerk met paarden.

Nu, behoorlijk wat tientallen jaren ouder, is het stug, broos en oud. Is er nog iets te proberen om het soepeler of netter te krijgen? Anders gaat het excl. bit linea recta de prullenbak in.


[ [url=m/JHQsIr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/EOtNNS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je maakt hier vast iemand blij mee als stukje nostalgie voor aan de muur, maar gebruiken nee dat gaat niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 18:19 



 
Profiel   

Ik vind hem juist door zijn ouderdom extra waarde krijgen .Zeker als er echt mee gewerkt is.Je zou eventueel ook blanke vaseline kunnen proberen .Stukje dik insmeren en dat de volgende dag weer ..Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 18:30 



 
Profiel   

Dit hoofdstel ga je niet meer om een paardenhoofd hangen.
Dus als je er een beetje leven in wil hebben zou ik het een paar dagen in de goedkoopste slaolie leggen.
Bit misschien even in de coca-cola.

Alle tips hierboven zijn goedbedoeld, maar je wil wat viscositeit in het leer, meer niet. Zou geen 'dure' of tijdrovende investeringen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-21 19:47 



 
Profiel   

Ben benieuwd hoever je bent gekomen. Hier net ook drie oude verdroogde hoofdstellen gekregen. Nu lekker in de warme (gezien het weer) slaolie (had ik nog staan) en wordt het niets... dan gaan ze alsnog
in de container.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 16:22 



 
Profiel   

Tof dat je dit topic hebt gevonden.
Ivm verhuizing etc is het er nog niet van gekomen. Het hoofdstel ligt nog mooi bij mijn ouders ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 16:32 



 
Profiel   

ah okay dan ben ik al verder dan jij! Maar het ligt nu 30 uur in de sla olie... we hebben geduld!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 21:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen