Zadel op maat, het geld waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Zadel op maat, het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 17:22

Hey bokkers,

Ik speel nu al langer met het idee om een maatzadel aan te laten meten voor mijn pony. Ze heeft namelijk een heel moeilijke rug.

We zijn in principe blij met ons Ghost zadel op dit moment, maar soms twijfel ik of we voor de écht lange ritten (25-30km met bepakking) die ik in de toekomst vaker wil gaan maken niet toch beter een boomzadel moeten hebben.

Haar bouw in het kort:

-Super korte rug (38cm)
-Breed
-Rond
-Overbouwd
-Flinke schouderpartij
-Weinig schoft

Wat ik in een zadel zoek:

-Genoeg plaats (ik heb maat 36-38 dus in een 15 of 16 inch ga ik niet lekker passen)
-Mogelijkheid tot baggage meenemen (zadeltassen voor en achter voor meerdaagse trektochten)
-Comfortabel voor ritten van 5+ uur

Ik heb al bij een paar zadelmakers en zadelpassers (Eurohorse, Arthur's westernstore, Vaquero, Saddleshop Aachen) nagevraagd, en zij zeggen allemaal wel zadels te hebben die zouden kunnen passen. Eurohorse en Arthur's denken nieuwe of tweedehands westernzadels te hebben die zouden kunnen passen, en Vaquero en Saddleshop Aachen raden een maatzadel aan, Vaquero vanaf 3000 en Saddleshop Aachen vanaf 4000.

Maar nu zoek ik dus ervaringen van anderen met maatzadels, liefst western of endurance maatzadels. Ik ben namelijk best bang dat ze binnen een half jaar of een jaar alweer veranderd is en ik niks meer aan het peperdure zadel heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:28

Hoe oud is ze nu?

Ik heb voor mijn 6jarige trekpaard een maatzadel laten maken bij Elcid. Die wordt komende week geleverd.

Fibreglass boom op basis van een mal van de rug. Dus 100% maatwerk. Geen gepas met kale fabrieksbomen (want dat is wat er bij eurohorse en arthurs onder maatwerk wordt verstaan).

Als je specifiek zoekt richting western/endurance dan zou ik aan een mod vragen of je topic verplaatst kan worden naar westerntack.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:37

Ik heb voor mijn eerste paard een maatzadel (dressuur) laten maken omdat ik niks vond dat paste. Het probleem was dat ik toen enkel passers liet komen en geen zadelmakers. Die konden dus geen boom aanpassen, geen kussen opvullen of dergelijke.
Ondertussen heb ik een onafhankelijke zadelmaker en geloof ik dat ik dat maatzadel nooit nodig had gehad. De meeste zadels kunnen namelijk wel best veel aangepast worden.

Een maatzadel moet trouwens ook nog altijd regelmatig aangepast worden. Je paard verandert voortdurend en kussens moeten ook bijgevuld worden.

Ik zou dus zeker even goed onderzoek doen voor je 3000 euro of meer uitgeeft aan een maatzadel.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 17:50

Gloa schreef:
Hoe oud is ze nu?

Ik heb voor mijn 6jarige trekpaard een maatzadel laten maken bij Elcid. Die wordt komende week geleverd.

Fibreglass boom op basis van een mal van de rug. Dus 100% maatwerk. Geen gepas met kale fabrieksbomen (want dat is wat er bij eurohorse en arthurs onder maatwerk wordt verstaan).

Als je specifiek zoekt richting western/endurance dan zou ik aan een mod vragen of je topic verplaatst kan worden naar westerntack.


Ze is nu 12 jaar oud, maar nogal wat veranderlijk qua gewicht _O- Zwankend tussen mooi op gewicht en te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:22

Gewichtsverschil hoeft bij een zadel op westernboom niet zo'n ramp te zijn. Of het moet echt om 100 kilo gaan.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Zadel op maat, het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:50

Ik heb nog nooit zo lekker in een zadel gezeten als in mijn Ninon Schutte dressuurzadel.
Ik was helemaal niet zo'n fan van dressuurzadels, had eigenlijk veel liever iets endurance/western-achtigs, maar eenmaal erop was ik om. Zat zo heerlijk voor mij EN paard! Ik reed er rustig 4 uur of meer op zonder enig probleem.

Ninon maakt zadels op maat, maar die van mij heb ik tweedehands bij haar gekocht en is aangepast. Toen paard iets veranderde kon dat ook nog goed opgevangen worden met de vulling in de kussens.

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Re: Zadel op maat, het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:54

de ieniige eche die zadels echt op maat maakt voor paard en ruiter is hennig duitsland, ik ben zelf zadelfitter en weet hoe het gaat in deze wereld. maar ze zijn niet goedkoop

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:38

Chichika schreef:
de ieniige eche die zadels echt op maat maakt voor paard en ruiter is hennig duitsland, ik ben zelf zadelfitter en weet hoe het gaat in deze wereld. maar ze zijn niet goedkoop


Dan zou ik je scope toch eens verbreden, want dat is echt niet alleen hennig.

lauran__
Berichten: 354
Geregistreerd: 05-07-11

Re: Zadel op maat, het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:00

Ik heb pas een baloun zadel gekocht ipv een op maat te laten maken.
Erg tevreden over.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Zadel op maat, het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:08

Heb je al eens bij Horsestuff and More in Voerendaal gekeken? Zij verkoopt o.a. Deuber en Partner zadels. Kost wat, heb je ook wat.

xLiez

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Zadel op maat, het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:25

Zaldi is erg betaalbaar en ook met een speciale endurance lijn. Ik heb daar een dressuurzadel van op mijn brede koudbloed.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Zadel op maat, het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:34

Nou ja, het punt is dat je wel een zadel met vaste boom kunt laten maken, maar als je paard dikker of dunner word of verandert in bespiering, dat die boom dan niet meer zo perfect past als dat hij deed.

Ik had eerder een fjord kruising die denk ik wel aardig in de buurt komt van de rug van jou paard, maar die was echt zo veranderlijk als het weer. Ik heb toen toch gekozen voor een verwisselbare voorboog, en kwam uit op hastilow. Zij bouwen zadels op kent en masters, thorowgood en Fairfax bomen. Maar verder wel volledig aangepast aan de rug.

Prachtige zadels, en het werkte. Ik zou op zo'n paard nooit een zadel met vaste boom leggen. Mijn trekpaard is wel heel stabiel qua maat en heeft wel een zadel met vaste boom, western zadel zelfs. Mijn fries is redelijk stabiel, maar heeft een k&m en daar ben ik al vaak blij om geweest, boogje is toch al een paar keer vervangen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Zadel op maat, het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 22:49

Ik ben nu in gesprek met een zadelmaker die klinkt alsof ze wel weten waar ze het over hebben. Dus ik ga eens langzaam beginnen met sparen.