Singel voor 'buikig' paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 09:48

Hoi!

Ik zoek een fijnere singel voor mijn 3.5 jarige Haflinger. Ik ben hem rustig aan het inrijden/zadelmak maken, maar de singel die ik nu heb ligt hem niet goed.
Mijn paard heeft een behoorlijk bolle buik (hij is overigens absoluut niet dik, dit is gewoon zijn vorm buik) en daardoor schuift de singel steeds te ver naar voren. De singel die ik nu heb zit dan te ver in zijn oksel, en trekt het zadel mee naar voren.

Bestaan er singels voor buikige paarden? Mijn paard heeft ook een gevoelig velletje, dus iets met wollen/zachte fleece onderkant zou fijn zijn.

Wie heeft er tips of ervaringen met een wat ronder paard?

Dank jullie wel!

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 09:55

Banaansingel of een ergonomische singel?

Die lopen rond,

Zelf heb ik overigens een wintec met cair singel aan mijn zadel. Die heeft een luchtkussen. Maar die is kunststof en heeft geen fleece of wol.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:01


mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 10:52

Ik heb voorheen de br banaansingel met bont gehad.

Nu gebruik ik een edix crescent leren singel.


Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1406
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:29

Afbeelding
Hier ook een buikige haflinger en precies wat je schrijft. Singel plek ligt verder naar voren dan daar waar een normale singel aan het zadel zou liggen. Ik heb er nu zo’n Anatomische singel. Ik heb specifiek gekozen voor volledig leer om te voorkomen dat de druk hem alsnog recht trekt bij het aansingelen. Ik heb ook een sympanova dekje onder mijn zadel en alles blijft nu keurig op zijn plek liggen.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:54

Een singel in model crescent en eentje die lang genoeg is.
(Stuk langer dan op de foto hierboven).

Mijn haflinger met gevoelig vel rijd ik uitsluitend met singels met volledig wol/lamsvel hoes. Ik heb er 1 van Mattes.
Sind ik dat doe en dus een goed lange singel, betekent bij die van mij geen wondjes meer.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:19

Een smalle singel. In ieder geval bij de ellebogen. Mag iets crescent hebben maar bij meer dan een beetje krijg je een snijvlak aan de ene kant en geen druk aan de andere kant. Daarom werken echte banaansingels voor ons niet. Te breed werkt niet en schuift alleen maar meer naar voren. Mohair wil ik nog eens proberen voor dit model paard. Leer vind ik ideaal want dat vormt door de tijd heen naar mijn paard.

De positie van de singelstoten aan het zadel maken ook veel uit. 1e moet in ieder geval aan de tak van de boom zitten. Anders trekt alles naar voren.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:32


Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 20:46

SandraWierda schreef:
[ [url=m/ajrysU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier ook een buikige haflinger en precies wat je schrijft. Singel plek ligt verder naar voren dan daar waar een normale singel aan het zadel zou liggen. Ik heb er nu zo’n Anatomische singel. Ik heb specifiek gekozen voor volledig leer om te voorkomen dat de druk hem alsnog recht trekt bij het aansingelen. Ik heb ook een sympanova dekje onder mijn zadel en alles blijft nu keurig op zijn plek liggen.


Dank je wel voor het delen van je ervaring!
Ik zat ook al te kijken naar zo'n anatomische singel, ziet er erg goed uit, ik vraag me alleen af of het 'genoeg' doet.


Marije_jiplover schreef:
Een singel in model crescent en eentje die lang genoeg is.
(Stuk langer dan op de foto hierboven).

Mijn haflinger met gevoelig vel rijd ik uitsluitend met singels met volledig wol/lamsvel hoes. Ik heb er 1 van Mattes.
Sind ik dat doe en dus een goed lange singel, betekent bij die van mij geen wondjes meer.

Wat bedoel je precies met model crescent? Ik ga idd ook een langere singel kopen als ik een nieuwe koop.


Sas_Mon schreef:
Een smalle singel. In ieder geval bij de ellebogen. Mag iets crescent hebben maar bij meer dan een beetje krijg je een snijvlak aan de ene kant en geen druk aan de andere kant. Daarom werken echte banaansingels voor ons niet. Te breed werkt niet en schuift alleen maar meer naar voren. Mohair wil ik nog eens proberen voor dit model paard. Leer vind ik ideaal want dat vormt door de tijd heen naar mijn paard.

De positie van de singelstoten aan het zadel maken ook veel uit. 1e moet in ieder geval aan de tak van de boom zitten. Anders trekt alles naar voren.


Dank voor je advies! Mag ik vragen waarom precies een smalle singel? En banaansingels zijn toch juist voor rondere paarden of heb ik dat verkeerd onthouden?
Ik heb een boomloos goed passend zadel. Ik denk niet dat het door het zadel komt, de singel glijd gewoon door paardliefs ronde buikje naar voren...


Marie111 schreef:
Heb je dit topic al doorgezocht?

[HAR] Toch maar een andere singel??


Nee die kende ik nog niet! Dank je wel! Die ga ik doorlezen!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 01:06

SandraWierda schreef:
[ [url=m/ajrysU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier ook een buikige haflinger en precies wat je schrijft. Singel plek ligt verder naar voren dan daar waar een normale singel aan het zadel zou liggen. Ik heb er nu zo’n Anatomische singel. Ik heb specifiek gekozen voor volledig leer om te voorkomen dat de druk hem alsnog recht trekt bij het aansingelen. Ik heb ook een sympanova dekje onder mijn zadel en alles blijft nu keurig op zijn plek liggen.


Kijk uit wat je adviseert, want je singel is zeker 20 cm te kort!

Om de gevoelige buikplaat en zenuwen te ontlasten zouden de gespen ter hoogte van de rode lijn moeten zitten.

Afbeelding

Dat is 4 gaatjes x 3 cm= 12 cm en dat aan beide zijden, dus 24 cm langer. Dat helpt singelnijd en andere ongemakken te voorkomen. Nu wordt alle druk over een veel te klein oppervlakte verdeeld, is er een risico dat het de gespen in de oksel van het paard komen als het voor een naar achter komt en ligt het hoogste drukpunt precies daar waar je het niet hebben wilt.


Afbeelding

Afbeelding

Kijk anders eens in de link die Marie111 hierboven gedeeld heeft, daar vind je heel veel nuttige tips en voorbeelden van hoe een singel hoort te liggen en op welke lengte die minimaal moet zijn.

minouesmee

Berichten: 7425
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:11


Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:51


Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:40

Ik heb een smalle singel op het deel achted de ellebogen omdat brede singels door haar bolling naar voren geduwd worden. Hoe minder singel er zit hoe minder er geduwd word. Op het borstbeen is hij wel breder maar ook niet onwijs. Maansingels gaan bij mij open staan aan de voorkant waardoor de hele drukverdeling weg is. De druk komt op de lijn die het dichtst bij een reche lijn zit. Dus de bolle kant heeft helemaal geen druk waardoor je een hele smalle druklijn krijgt. Voor anderen werkt bv de singel van fairfax fantastisch maar bij de mijne zit hij raar en is de drukverdeling weg. Vandaar mijn voorkeur voor recht en smal.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:56

Als je een maansingel bij een buikig paard omdoet zou de bolle zijde naar achteren moeten wijzen (model crescent dus), omdat de singel daar een groter stuk buik moet omvatten dan aan de voorkant en een crescent singel is aan de achterzijde langer dan aan de voorzijde.

Wanneer je een singel met de bolle zijde naar voren doet op een paard met buik, snap ik dat die open gaat staan en je aan de achterkant een soort snijdende werking krijgt.
Dan heb je op het langere deel van de buik wat omvat moet worden het kortste deel van de singel zitten.


In het reeds aangehaalde topic over een andere singel staan heel duidelijke plaatjes en veel ervaringen van bokkers die nav dat topic een andere singel zijn gaan gebruiken en waarbij dit wat ik hierboven schrijf ook uitkomt.


Afbeelding
Dit plaatje heb ik het dan oa over.

_Goldenhour
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:20

Voor onze buikige merrie heb ik momenteel de Harry’s Horse free fit. Singel vind ik zelf wat stug maar pasvorm is goed. Zadel blijft keurig liggen en ellebogen zijn mooi vrij.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:23

SandraWierda schreef:
[ [url=m/ajrysU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier ook een buikige haflinger en precies wat je schrijft. Singel plek ligt verder naar voren dan daar waar een normale singel aan het zadel zou liggen. Ik heb er nu zo’n Anatomische singel. Ik heb specifiek gekozen voor volledig leer om te voorkomen dat de druk hem alsnog recht trekt bij het aansingelen. Ik heb ook een sympanova dekje onder mijn zadel en alles blijft nu keurig op zijn plek liggen.


Oei, deze singel is veels te kort.
Denk dat daar ook vaak de meeste problemen door komen. Simpelweg omdat mensen te korte singels gebruiken

SandraWierda

Berichten: 1406
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:39

Sas_Mon schreef:
Ik heb een smalle singel op het deel achted de ellebogen omdat brede singels door haar bolling naar voren geduwd worden. Hoe minder singel er zit hoe minder er geduwd word. Op het borstbeen is hij wel breder maar ook niet onwijs. Maansingels gaan bij mij open staan aan de voorkant waardoor de hele drukverdeling weg is. De druk komt op de lijn die het dichtst bij een reche lijn zit. Dus de bolle kant heeft helemaal geen druk waardoor je een hele smalle druklijn krijgt. Voor anderen werkt bv de singel van fairfax fantastisch maar bij de mijne zit hij raar en is de drukverdeling weg. Vandaar mijn voorkeur voor recht en smal.


Ik herken wat je idd schrijft. Ik heb een andere vergelijkbaar model singel gehad en die stond ook open aan de voorkant, hele rare druk verdeling gaf die.

SandraWierda

Berichten: 1406
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:47

Wat vinden jullie dan van de EDIX crescent girth?
Afbeelding

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:26

SandraWierda schreef:
Wat vinden jullie dan van de EDIX crescent girth?
[ [url=m/VMyH9c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze heb ik inmiddels een paar maanden in gebruik en ik vind hem super!

Eindelijk een singel waar hij geen singelbontje voor nodig heb en zonder wondjes.

In jouw geval zou ik wel een langere singel halen trouwens

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:38

Die heb ik inderdaad inmiddels een jaar voor mijn (iets te dikke en buikige) haflinger. Ik rijd niet vaak overigens maar hij ligt super hier.

SandraWierda

Berichten: 1406
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Re: Singel voor 'buikig' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:08

Kudde en Anastasia24 Goed te horen dat hij bevalt. Ik kijk hier al tijdje naar maar tja de prijs he

Nu heb ik een singel geprobeerd die langer was 60 ipv 55 (zoals op de foto) maar die 60 viel echt groter uit dan 5cm groter, ik denk ivm elastiek. Zat meteen aan beide kanten 2 gaatjes hoger. Dus nu zit ik heel veel te twijfelen over de goede maat.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:23

@ TS, heb je een foto van je pony zonder zadel en eentje met en dan met de singel die je nu hebt? Ik denk dat het dan makkelijker is om advies te geven.
Ik heb het laatste half jaar tig singels op m’n paard gepast omdat hij naast z’n voorbeen een vervelend wondje had en ik de singel die ik had daardoor niet kon gebruiken. Het is een groot paard met de singelgroeve vlak achter het voorbeen en weinig ruimte tussen de voorbenen. Met m’n nieuwe zadel heb ik toen deze singel van Horka gekocht: https://www.agradi.nl/horka-singel-anat ... ver-80.htm
Vrijwel hetzelfde als de singel van fairfax maar dan voor een fractie van de prijs. Met het wondverhaal (had niks met de singel te maken) uiteindelijk uitgekomen bij de asymmetrische singel van Mattes (die van het plaatje met paarden hierboven). Die heb ik een poos lang met de rechte kant naar voren omgedaan en dat ging prima. Is niet goedkoop wel absolute topkwaliteit
Singels die ik terug heb gestuurd is de singel van lemieux (duur en ondanks de beschrijving geen echte wol) en een maansingel van schapenbont van BR…wat een flutding was dat…. :D
Laatst bijgewerkt door Pallatin op 08-10-22 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:27

SandraWierda schreef:
Kudde en Anastasia24 Goed te horen dat hij bevalt. Ik kijk hier al tijdje naar maar tja de prijs he

Nu heb ik een singel geprobeerd die langer was 60 ipv 55 (zoals op de foto) maar die 60 viel echt groter uit dan 5cm groter, ik denk ivm elastiek. Zat meteen aan beide kanten 2 gaatjes hoger. Dus nu zit ik heel veel te twijfelen over de goede maat.


Als jouw huidige singel aan de andere kant op dezelfde gaatjes zit moet je niet 5 cm groter. Juist 4 gaten per kant hoger. Dus 8 in totaal, dat is niet het verschil van 55 naar 60 of zelfs maar 65. Juist nog wat groter, dat je ook kan nameten aan de singel stoten.

Ik heb ook een buikig paard. Singelplek ver naar voren, dus zadel wordt met een normale singel naar voren getrokken. Ik heb dus ook een asymmetrische singel, als ik het goed zeg. Bolling die op de singelplek ligt aan de voorkant en de gespen gaan naar achteren om onder de stoten te komen. Zowel een normale lederen via zadelmaker als een bontsingel van br vanwege wondje ooit door iets anders wat litteken geworden js.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:32

SandraWierda schreef:
Kudde en Anastasia24 Goed te horen dat hij bevalt. Ik kijk hier al tijdje naar maar tja de prijs he

Nu heb ik een singel geprobeerd die langer was 60 ipv 55 (zoals op de foto) maar die 60 viel echt groter uit dan 5cm groter, ik denk ivm elastiek. Zat meteen aan beide kanten 2 gaatjes hoger. Dus nu zit ik heel veel te twijfelen over de goede maat.


2 gaatjes op aan beide kant is denk ik in jouw nog te weinig ;)

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 20:44

Ik heb ondertussen flink wat singels geprobeerd, ik heb nu deze: https://www.agradi.nl/covalliero-singel ... -zwart.htm

Deze lijkt beter te liggen, ik heb hem ook 20 cm langer dan de vorige. Het zadel schuift nog steeds. Hoewel met de nieuwe singel een stuk minder.

Hier wat foto's van de Haf:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Veel te korte Stretch & Breath singel van Barefoot:
Afbeelding

En met de singel die ik nu heb:

Afbeelding

De laatste ligt tot nu toe het beste. Maar probleem blijft, alles wordt door zijn buikvorm naar voren getrokken. Ik heb van alles geprobeerd, maar na even draven ligt het zadel op z'n manen. En omlaag stappen is ook een ramp. Soms klim ik er wel even op, elke paar minuten moet ik er weer af om opnieuw op te zadelen en alles goed te leggen. Het rijden komt er ook even niet meer van, dit kan niet goed voor hem zijn.

Als iemand anders nog tips heeft hoor ik het graag!