Verwarming in de zadelkamer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Verwarming in de zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 20:10

We zijn een zadelkamer aan het bouwen van circa 6x8 meter.

Aan 1 zijde van 6 meter komt over die gehele breedte van 6meter een dekenrek van bijna 180cm lang.

De rest van de ruimte wordt opgevuld met een ## kast, keukenblokje met een boiler en een wasmachine eronder,2 zadels en uiteraard alles wat we maar nodig denken te zijn voor de paarden :+

Het dak is geïsoleerd.
Muren zijn opgebouwd van lijm blokken en wordt gestuucadoord.

Er zit een waterafvoer in de vloer en er komt een afsluitbare raam en deur in.

Maar dan? Hoe hou je die ruimte een beetje behaaglijk en dat het de juiste omstandigheden zijn voor het leer ?

Is een elektrische kachel een optie?
Is dat niet slecht voor de zadels?

Zonnepanelen zijn er niet.

Een paar foto's voor de beeldvorming,de buitenmuur is ook opgebouwd met lijm blokken met erachter geïsoleerde panelen.


Afbeelding

Afbeelding

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Verwarming in de zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:31

Ik zou het persoonlijk niet doen. Je stookt voor niks, en de lucht word er dan droger wat weer niet goed is voor je leer. Zolang alles goed geisoleerd is zal het wel meevallen hoe koud het er word. Daarbij kennen we in Nederland niet echt meer hele koude winters, de kou van deze week was.. well.. maar een week.

Zou het geld lekker elders insteken :)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Verwarming in de zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:47

Onze zadelkamer is een stuk kleiner, maar niet geïsoleerd. Wij hebben er nu een klein elektrisch oliekacheltje in staan. Die stookt het niet warm, maar wel zo dat net de kou er af is en vooral: dat het niet vochtig wordt. Als ik mijn zadel buiten die zadelkamer zou bewaren, zou het vocht er op slaan. In de zadelkamer blijft hij droog, maar hij droogt niet uit.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 21:43

Benfan schreef:
Zou het geld lekker elders insteken :)


Daar waar de zon niet schijnt? :P :+
In de zadelkamer schijnt straks geen licht :D

We zijn nog aan het bouwen,en stel dat een kachel oid nog erin moet dan kunnen we dat nog doen.



tjaakje schreef:
Die stookt het niet warm, maar wel zo dat net de kou er af is en vooral: dat het niet vochtig wordt.



Ja dat bedoel ik.
Het hoeft geen sauna daarbinnen te worden maar wel een goede temperatuur voor de spullen.

Laatst het zadel in de paardenstal bewaard maar binnen een week zag je al vochtige plekken/schimmel plekjes.

Dus maar weer gauw in de schuur gelegd daar waar ik het altijd al bewaar.

gaucho

Berichten: 9534
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:45

Hier ook een klein elektrisch kacheltje hoor. Met name om het vocht een beetje binnen de perken te houden.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Verwarming in de zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:54

Hier hangt een kleine radiator in de zadelkamer om ervoor te zorgen dat de ruimte vorstvrij is.

In koude periodes als dit komt het water voor de paarden uit de zadelkamer, de rest wordt uit voorzorg afgesloten, want het bevriest anders toch allemaal.

Het is er niet zo warm en droog dat zadels verdrogen, gewoon vorstvrij.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:54

Ik ben ooit bij iemand geweest die vloerverwarming in de zadelkamer had. Stond heel zachtjes aan, maar genoeg om dingen te laten drogen (dekjes, dekens) en het leer vrij van schimmel te houden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41665
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Verwarming in de zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:23

Oh ik zou zeker een vorm van verwarming aanleggen als dat mogelijk is. Al is het maar om de echte kou eruit te halen en het vochtgehalte te reguleren. En hoe lekker is het wanneer je in de herfst/winter je spullen bij de verwarming kunt drogen <3.

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Verwarming in de zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:56

Ik lees dekenrek, ook natte dekens?
Ik zou in ieder geval zeker gaan voor een verwarmingsmogelijkheid hoor, nu je alles nog kan kiezen. Hier staat het merendeel van het jaar de verwarming uit, maar in de winter is het toch lekker dat het iets kan verwarmen. Geen sauna indd. Maar wel zo dat de natte dekens die ophangen drogen zonder alles vochtig te maken. Ook dekjes die gewassen zijn drogen dan net wat sneller.
Ik heb een electrisch kacheltje met een soort van thermostaatje erin oid. Slaat alleen even aan als het te koud word en daarna stopt hij weer. Erg blij mee iig.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 16:40

Vloerverwarming is heerlijk maar dat hebben we niet aangelegd in de zadelkamer.

En ja, de "vochtige" dekens wil ik graag ophangen zodat ze op kunnen drogen idem met de zadeldekjes...zomers kan ik het wel buiten hangen maar dat is nu wat lastig :P

Het mooiste vind ik zelf als er iets ingebouwd is of een radiator aan de muur oid. Ipv een losse kachel die je ergens neer zet, bovendien zie ik mijn man ervoor aan dat hij dan "even" de kachel wegpakt en ik het weer op kan zoeken }>

Anoniem

Re: Verwarming in de zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:45

Mijn zadelkamer zit aan huis en heb normaal nooit de verwarming aan maar nu toch heel licht aangezet afgelopen week.

Zeker niet sauna warm maar wel een klein beetje warmer dan buiten _O-

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:46

https://www.passendzadel.nl/blog/23-zadelonderhoud

Citaat:
Een zadel droogt sneller uit in warme en droge omstandigheden. Een vochtige plek is beter voor je zadel. Maar een teveel aan vocht zorgt voor schimmel. Witte schimmel is dan misschien niet fris, deze is niet zo slecht voor je zadel als een blauw groene schimmel. Deze zorgt voor rotting, het afbreken van het leer. Dit komt de kwaliteit niet ten goede. Een goed geventileerde zadelkamer is dus een must om je zadel in goede conditie te houden.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Verwarming in de zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:59

Ik heb mijn zadels, etc. in het hok waar ook de verwarmingsketel in staat. Daar door is het er net altijd even warmer en dus ook droger. Vind het toch wel fijn ivm met schimmel en als ik iets wil laten drogen dan kan dat ook daar.

jowien
Berichten: 978
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:22

Misschien ook een luchtrooster in een van de muren ergens vrij hoog, zodat de vochtige lucht ook weg kan.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 17:46

jowien schreef:
Misschien ook een luchtrooster in een van de muren ergens vrij hoog, zodat de vochtige lucht ook weg kan.



Er zit sowieso een goot in de vloer en er komt een kantelraam in die ik open kan zetten.

Volgens mij wou mijn man nog een luchtafzuiger erin bouwen.


(Ik mis straks alleen nog een bank en tv) :')

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Verwarming in de zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 20:59

Voor nu lijkt het plan dat we een elektrische CV aan gaan schaffen.

In de toekomst wordt de inloopstal opnieuw gebouwd (is nu van hout,word metselwerk met een geïsoleerd dak) en op dat dak dan zonnepanelen laten plaatsen.

Omdat het misschien te droog gaat worden in de zadelkamer plaatsen we een luchtbevochtiger met hygrometer aangesloten op de waterleiding.

Iemand een idee hoeveel % vocht er in een zadelkamer ideaal is?

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Verwarming in de zadelkamer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:31

Zet er ook een thermostaat tusssen zodat het altijd minimaal 10 graden is en de kachel uitslaat als het warm is. Je spullen zijn je dankbaar en voor jouw is het ook fijn.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:48

Ik heb ooit op een pensionstal gestaan die dat had. Gewoon een radiator aan de korte zijde en daarboven hing een rek voor zadeldekjes. Iedere pensionklant had dan en hoge kast aan de 2 lange zijdes. Ik vond het heerlijk! Warme laarzen, warm bit (anders deed ik dat met mijn handen of warm water opwarmen), warme handschoenen etc. Hij was vooral aan als het echt heel koud was en stond natuurlijk niet heel hoog, maar was wel echt fijn. Met uitdrogen van leer nooit problemen gehad.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 22:52

JeanneV schreef:
Zet er ook een thermostaat tusssen zodat het altijd minimaal 10 graden is en de kachel uitslaat als het warm is. Je spullen zijn je dankbaar en voor jouw is het ook fijn.




Ja er komt een thermostaat in,we moeten er maar geen mini sauna van maken :o

Alleen nog uitzoeken wat een fijne temperatuur is en de luchtvochtigheid.

Zo komen we steeds een stapje verder met bouwen.