Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aplauz

Berichten: 1
Geregistreerd: 12-11-15
Woonplaats: niet Nederland

Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 03:38

Ik kruip onder mijn stille-meelees-steen vandaan omdat dit vraagstuk mij al een tijdje achtervolgd.

Ik hoor namelijk regelmatig dat de sperriem het bit in de mond van het paard stabiliseert, maar kan mij moeilijk inzien hoe dat dan te werk zou gaan.


Even ter achtergrond van wat ik heb gevonden op het internet:

De sperriem is ontwikkeld zodat ruiters het effect van een lage of mexicaanse neusriem (lees: mond makkelijker dichthouden) terwijl er ook nog een bevestigings punt voor een staande martingaal is (zoals staat hier: https://practicalhorsemanmag.com/lifest ... ands-11817 en hier: http://www.sustainabledressage.net/tack ... .php#flash , alhoewel dit artikel uit de bit (https://www.bitmagazine.nl/instructie/s ... ard/80776/) zegt dat de sperriem is ontwikkeld om het bit stabieler te houden.)

Via een snelle zoektocht op google scholar kom ik geen wetenschappelijke artikelen tegen over het effect van de neusriem op het bit, maar dat zegt niet zo veel aangezien er sowieso weinig extensief onderzoek op het thema harnachement is gepubliceerd tot op heden.

Verschillende online fora, blogs, en verkopers van hoofdstellen zeggen allemaal per stuk dat de lage, mexicaanse, en gecombineerde neusriem wel of niet het bit zou stabiliseren, er is weinig eenheid en vooral geen uitleg over hoe het bit gestabiliseerd wordt als het zou gebeuren.

Voorgaande topics op bokt hebben vooruitgebracht dat de sperriem het bit tegenhoud van te laag hangen, dat ook opgelost kan worden met een passend bit op de goede hoogte, en verder veel claims over stilheid in de mond en een rustig bit zonder (voor mij) duidelijke uitleg hoe, en ook veel skeptische reacties.


Dus voor wat specifiekere vragen,

Welke beweging van het bit stabiliseert de sperriem nou precies (van links naar rechts, naar boven of beneden, etc.)?
Welke interactie tussen het bit en de sperriem veroorzaakt dan deze stabilisatie, wat is het directe fysieke effect van de sperriem op het bit?
Of is het het feit dat de mond minder open kan en dus de tong minder bewegen, en dat daardoor het bit stiller komt te liggen?

Ik geef toe, ik heb ietwat bias tegen de sperriem omdat ik hem niet begrijp en vind dat alleen een mond-dichthoud-functie een probleem aanduid dat bij de ruiter en communicatie van de hulpen moet worden gezocht/opgelost. Maar ik hoor graag de meningen van andere mensen hierover en heb ook zeker geen moeite met mijn mening veranderen als ik kan begrijpen en onderbouwen waarom!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 04:00

Ik ben ook wel benieuwd, want ik vind het juist prettiger ogen als het bit tegen een lage neusriem danwel sperriem aanligt.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik veel te doen heb met maneges en beginnend ruiters.

Er zijn maar weinig mensen zo netjes met hun hand dat ze een echt mooie stille aanleuning kunnen waarmaken.

Hoge neusriem icm grote D-trens of kneveltrens is al erg hulpvol voor een stillere bitligging.
Ik zou daarom dus zeggen dat een sperriem de zijwaartse bewegingen remt.

En natuurlijk ook het openen van de mond door het paard. Het heet niet voor niets sperriem. Betekent niet dat je je neusriemen hoeft 'aan de singelen'. Maar die discussie is al vollop op gang geweest.

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 04:20

Heb zelf ooit een artikel gelezen dat de sperriem uitgevonden is voor oorlogspaarden, Dat ging er vaak niet zacht aan toe en als een paard tijdens een gevecht zijn kaak brak dan hield de sperriem de kaak op zijn plek, zodat het dier nog te besturen was.
Had in eerste instantie dus niets met dressuur te maken dus {volgens het artikel!}

Weet allen niet meer welk artikel dat was, is al een aantal jaren geleden dat ik het heb gelezen.

Texas02

Berichten: 4605
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 06:17

Wat het nut van een sperriem is, heb ik mij ook vaak afgevraagd. Vroeger reed ik altijd met, omdat iedereen dat deed. Ik dacht dat het gewoon zo hoorde.. Maar op een gegeven moment heb ik dat ding eruit gehaald en tot nu toe vind ik ieder paard veel beter lopen zonder sperriem dan met.. Maar ik zou ook niet weten hoe de sperriem het bit stabiliseert. Wat ik vooral bij veel mensen zie, is dat de sperriem helaas gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat het paard de mond niet open kan doen..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 06:28

Stabiliseren op zichzelf? Nee.
Stabiliseren ten opzichte van de (onstabiele) ruiterhand: ja.

Kabayo

Berichten: 13981
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 07:17

Ik heb het ook nooit begrepen. Ik rijd zonder sperriem. Ook op wedstrijden

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 07:25

Ik heb ook gelezen dat het is uitgevonden (in de jaren 60?) om de mond dicht te houden en dan inderdaad nog een hoge neusriem te hebben om een staande/vaste martingaal aan te bevestigen. Zie dit artikel: https://www.eurodressage.com/2012/02/07 ... y-noseband

Maar het blijft een beetje een schimmig ding :') Ik snap ook echt niet waar het idee vandaan komt dat het bit stabieler zou zijn?

Sunnda schreef:
Stabiliseren op zichzelf? Nee.
Stabiliseren ten opzichte van de (onstabiele) ruiterhand: ja.

Maar hoe dan? Wat doet de sperriem effectief om "de onstabiele ruiterhand" op te vangen? Welke beweging hebben we het hier over? Links naar rechts? Boven naar beneden? In het laatste geval werkt hij sowieso niet, want ik zie met regelmaat ruiters met te ruwe handen en een paard waar de mondspleet gewoon twee keer langer is omdat de teugels zo strak worden gehouden...

Mijns inziens, als je een stabieler bit wilt, moet je een stabieler bit kopen (een ongebroken bustrens o.i.d.) en de dubbelgebroken watertrens aan de wilgen hangen. Niets mis met een dubbelgebroken watertrens, maar als het je om de 'stabiliteit' gaat...

Supervixen

Berichten: 12836
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 07:38

Ik dacht altijd dat het het opensperren van de mond tegenging. Vandaar ook de naam. Sperriem.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:06

In mijn ogen is een sper riem om te voorkomen dat anderen zien dat het toch niet zo netjes gaat. Ik haal dat ding er altijd van af. Meestal is het een vies, soms hard en plakkerig ding.
Je kan dan beter zien of het paard een ontspannen mond heeft. En dus een betere aanleuning. Een goeie spiegel in de bak is dan wel handig.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:10

Ik dacht ook altijd dat de naam (en functie) gelijk stond aan het tegengaan vh opensperren vd mond.

Wellicht dat de functie later werd verward met een stabielere ligging, enkel omdat de ruiter hand rustiger lijkt en het paard minder ongemak kan aangeven.

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:18

Ik ga er altijd maar vanuit dat ze met het stabiliseren van het bit puur bedoelen het effect van meer vastklemmen van het bit, doordat de mond niet meer goed geopend kan worden.... :(:)

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:24

Stabiliseren van het bit is echt onzin. Het is puur het dichtsnoeren van de mond zodat het paard de mond niet open kan doen. Ik rijd er nooit mee, die dingen gaan altijd direct van het hoofdstel af.

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:35

Heel interessant, ik ben ook even gaan speuren hoe dit nou zit.
Ik heb 2 artikelen gevonden over de functie van neusriem en sperriem ten opzichte
van het bit/teugels, of eigenlijk meer welk 'voordeel' het bij het rijden zou hebben.

Verder is het vooral hoe ik de teksten heb geïnterpreteerd, en dat kan nog wel eens niet zo zwart/wit
zijn als het lijkt bij wetenschappelijke artiklen, so correct me if I'm wrong!


Andrew N. McLeana; Paul D. McGreevy schreef:
As equestrian sports became more popular and competitive in the1970s, dropped nosebands gave way to Hanoverian,
crossover, and grackle nosebands. Then in the 1980s, ‘‘crank’’ nosebands emerged.
These have an added feature: they can be tightened much further than regular nosebands because of a lever action.
This highly aversive action seems to sensitize the horse’s mouth, making the horse much more responsive to rein pressure,
and, to some observers, this gives the appearance of the horse becoming more ‘‘submissive.’’

In addition, they minimize the horse’s ability to resist the bit, for example, by opening its mouth.
In this way, such tight nosebands restrict unwelcome movement and so allow competitors to attract
higher collective marks for submission, the only element of the FEI dressage scoring system
that rewards lightness and compliance.
Andrew N. McLeana; Paul D. McGreevy, 2010: Horse-training techniques that may defy the principles
of learning theory and compromise welfare



Overigens blijkt er weinig verschil in wel of geen sperriem te zitten;
de 'aansnoering' bepaald de beweginsbeperking, ongeacht of dat d.m.v. de neusriem of sperriem is.


Kienapfel, K.; Preuschoft, H. schreef:
The combination of cavesson and chin strap in one noseband yields no measurable advantage in comparison
to a simple noseband, regardless of their shape and appear to be purely based on current fashion.

As Preuschoft et al. (1999) demonstrated, the only difference between the combined nose
and chin strap and the single noseband lies in that the force on the lower jaw is distributed
onto 2 places and not concentrated on one strap, which is the case on the nasal bone and,
in this case, it is desired.

Our results are also supported by the observations of Witzmann (2007, 2008)
who documented the position of the bit in the horse´s mouth with the aid of x-ray photos.
Witzmann found that the bit rests on the tongue, not on the toothless part of the mandible.

A positive, even desired effect, of the distal (chin strap)
noseband appears to be that it enables a close and stable fit of
the jointed snaffle bit onto the tongue
(Reitmeister M. Plewa,
oral communication)
Kienapfel, K.; Preuschoft, H., 2010: Much too tight! On the effects of nosebands


Afgaand op het onderzoek hierboven, beperkt een sperriem of neusriem de ruimte tussen de kaken tot maximaal +/- 19 mm,
afgaande op de minimale ruimte van 2 vingers. (+/- 16 mm, die je overigens aan de bovenkant (!) van de paardenneus moet meten)
Aangenomen wordt dat een gemiddeld paard zijn tanden minstens 17mm van elkaar moet kunnen doen
om te kauwen, dus ik denk ook zoiets, misschien iets minder, om zijn tong redelijk te bewegen?

Dus ja, zeker bij een strakke sperriem (of neusriem) zal het paard het bit minder kunnen bewegen, omdat zijn tong simpelweg minder kan bewegen.

Wat er verder qua druk in die mond gebeurt, en in hoeverre het paard dit onprettig vind ziet niemand wanneer er strak wordt aangesnoerd..
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 12-03-21 08:47, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:36

Ik denk sowieso wel dat het stikt van de paarden waar je al moeite moet doen om er 1 vinger tussen te krijgen....

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:43

Voor het tegengaan van bit beweging van boven naar en beneden zou de riem juist boven het bit moeten zitten ipv eronder.

En voor blokkeren van links-rechts beweging zou het bevestigt moeten zitten aan de bitring zodat een ruwe teugelhulp gedempt wordt, de bron van die beweging. Dat doet bijv een kinriem bij een westernhoofdstel wel.

Dus blijft over, helaas, bek dichtsnoeren. Voorkom dat het dier aan de druk kan ontsnappen, wat ik bij ruwe beginners best kwalijk vind!

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:12

De oude merrie waar ik op rijdt, rijd ik zonder sperriem. Om juist te stimuleren dat ze meer gaat kauwen/ mond ontspannender gebruikt.

Jonge paard waar ik paar keer op heb gezeten rijdt ik wel met, die gooide met longeren regelmatig de tong over het bit heen. Nou ja dat vertrouwde ik niet zonder als ik er op ging zitten.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:15

Ik vind een sperriem wel stabiliseren en nee daar hoef je niet voor te snoeren.

Ik weet dat een bit in de mond hoort te liggen dat je enkele rimpels in de mondhoek zou moeten zien.
Ik vind dat te hoog en niet fijn voor een paard dat voor mijn gevoel altijd omhooggetrokken gevoel.
Doe je dat wel zo hoog heeft inderdaad een sperriem geen enkele waarde. Dus dat klopt bij veel bevindingen.

Ik laat het bakstuk een gaatje lager, dus geen rimpels.
De sperriem drukt dan als het ware het bit netjes tegen de mondhoeken, en stabiliseert daarbij het bit.


Afbeelding

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:25

het nare oorlogsverhaal heb ik inderdaad vaker gelezen. Een sperriem stabiliseert niet, maar zorgt ervoor dat het paard zijn mond niet kan openen...een naar riempje dus...Nu rijd ik al jaren bitloos hoor, nadat ik me er eens flink in verdiept heb, en het valt me op dat mijn paarden nooit hun mond open doen tijdens rijden..ook niet schuimen, maar wel gewoon nageeflijk lopen zonder druk...dus dat bit en alle riempjes hebben nergens iets mee te maken, je kan je paard gewoon rijden zonder dat alles...Ik veroordeel niemand, iedereen moet doen wat hij/zij denkt dat goed is...maar dit is mijn ervaring...het leven is 1 grote leerschool vind ik..en ja ook bitloos kan verkeerd gereden worden, teveel druk op de neus, verkeerde plek op de neus, dat geldt overigens ook voor de gewone neusriem...harde handen maken dat alles onprettig of pijnlijk wordt...maar ok het ging alleen over het sperriempje...en die is mijn inziens nutteloos, en vervelend voor het paard omdat het zijn mond niet kan openen als het bit wordt aangetrokken, wat erg vaak gebeurt

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:31

DuoPenotti schreef:
Ik vind een sperriem wel stabiliseren en nee daar hoef je niet voor te snoeren.

Ik weet dat een bit in de mond hoort te liggen dat je enkele rimpels in de mondhoek zou moeten zien.
Ik vind dat te hoog en niet fijn voor een paard dat voor mijn gevoel altijd omhooggetrokken gevoel.
Doe je dat wel zo hoog heeft inderdaad een sperriem geen enkele waarde. Dus dat klopt bij veel bevindingen.

Ik laat het bakstuk een gaatje lager, dus geen rimpels.
De sperriem drukt dan als het ware het bit netjes tegen de mondhoeken, en stabiliseert daarbij het bit.


[ [url=m/Nd42j9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar moet je daarvoor dan niet je sperriem redelijk strak doen? Mijne zit altijd dusdanig los dat ik dit niet voor elkaar ga krijgen. Ik kan rustig mijn paard iets laten kauwen als ze haar hoofdstel met sperriem om heeft.

Ik vind dit een interessant vraagstuk :j ik weet dat de sperriem er voor (kan) zorgen dat de mond niet open kan, maar dat doet mijn paard zonder sperriem ook niet. Ik vraag me nu dus af waarom ik dat ding er nog aan heb zitten :+ Maar ik kan me wel iets voorstellen dat het stabiliseert, de sperriem ligt tegen het bit, en ik denk dat dat altijd wel iets beter stabiliseert dan wanneer er niks is. Maar ik weet niet of dat een groot verschil kan zijn.

Nu moet ik ook zeggen, ik ken wel mensen die zeggen dat hun paard lekkerder loopt met sperriem. En dan niet omdat die zonder zijn mond open doet, maar omdat ze met net wat lekkerder in de aanleuning lopen.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:34

Nee, hier eten de paarden gewoon appeltjes met bit en neusriem.
Er past wel een hele hand achter, zowel de hoge neusriem als de sperriem.
Omdat de sperriem schuin loopt is dat voldoende om tegen het bit te drukken.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:41

Hoe zou dat dan zijn voor bijvoorbeeld een micklem? Bij mij ligt die neusriem daarvan ook tegen het bit aan. Ook al zit die niet strak.

Octavodia, bij de mijne heeft een klein beetje schuim (lippenstift) dan weer niks te maken met bit of zonder bit rijden.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:51

DuoPenotti schreef:
Ik vind een sperriem wel stabiliseren en nee daar hoef je niet voor te snoeren.

Ik weet dat een bit in de mond hoort te liggen dat je enkele rimpels in de mondhoek zou moeten zien.
Ik vind dat te hoog en niet fijn voor een paard dat voor mijn gevoel altijd omhooggetrokken gevoel.
Doe je dat wel zo hoog heeft inderdaad een sperriem geen enkele waarde. Dus dat klopt bij veel bevindingen.

Ik laat het bakstuk een gaatje lager, dus geen rimpels.
De sperriem drukt dan als het ware het bit netjes tegen de mondhoeken, en stabiliseert daarbij het bit.


Hier (voorheen) precies hetzelfde. En dan hoef je hem niet strak te doen. Ik had hem altijd net 1 gaatje strakker dan er spontaan afvallen. (of net dat afval gaatje en dan liep mijn paard weer eens met een rondwapperende sperriem)
Heb inmiddels een hoofstel zonder dat onding. Want echte meerwaarde ondervond ik er niet van en ik heb een hekel aan dat gore ding waar altijd slijm en etensresten in hangen. Geen zin om dat ding iedere dag helemaal te poetsen en ga dus voortaan met alleen een hoge (losse) neusriem door het leven.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 09:53

De sperriem verhindert wel dat een bit te laag (kan) zakken. In het geval van mijn paard is dit vervelend; mijn paard heeft een erg lange mondspleet ten opzicht van haar tanden. Dus als ik met een sperriem rijd, drukt die het bit al snel naar boven, tegen haar tanden aan (of ik moet mijn neusriem zo laag hangen dat die op het zwevend neusbot ligt).
Ik rij dan ook zonder sperriem (en neusriem, tegenwoordig).

De sperriem is bij mijn weten uitgevonden om te vermijden dat het paard, als het in oorlogstijd valt, met zijn mond open zou vallen en zo zijn kaak zou breken. Of inderdaad, zodat alles mooi dicht blijft als het paard dat toch doet zodat het paard bestuurbaar blijft. Ik vind enkel de bron waar ik dit gelezen heb niet terug, zal zo even zoeken. Ik denk wel dat de sperriem een bit kan stabiliseren, maar dat is niet meteen waar het voor bedoeld is.

in het geval van een micklem zi het bit sowieso al vast aan de neusriem, waardoor het sowieso al stabieler ligt.

Hevonen

Berichten: 5618
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:15

Sunnda schreef:
Stabiliseren op zichzelf? Nee.
Stabiliseren ten opzichte van de (onstabiele) ruiterhand: ja.


Dat is precies wat ik ook denk.

Je voorkomt enigszins dat ruiters het bit 'door de mond trekken' en de invloed van de hand op het bit wordt een beetje afgezwakt.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:28

Ik denk niet dat het het bit stabiliseert, maar ik heb dan ook liever dat mijn paard kan knauwen, gapen, etc. Het is vooral om de ruiterhand te verdoezelen(mijn mening). De neusriem heb ik dan ook jaren niet omgehad omdat het toch een stukje beklemd met het bit.
Ik ben kort gezegd geen fan van de sperriem, ik heb het één keer gebruikt bij het inrijden van een tinker omdat dat ''moest'' de tweede rit heb ik het ding er gewoon afgehaald. Hoe los ik dat ding ook deed, het beestje kon niet zijn mond normaal openen en nog losser viel die over z'n kin.