Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:16

https://www.hookseurope.com/horse/horse ... collection

Ik heb deze een tijd geleden gevonden. Ik gebruik hem zoals op foto 4. Zonder keelriem en zonder sperriem. Het 'aansnoer' gedeelte met polstering vind ik juist heerlijk zacht voor mijn paard. Je bevestigd hem met een klip dus geen gepiel met riempjes, lusjes en gespjes. Hoofdstel over de oren, klipje vast klaar. Geen kwijl meer poetsen van de priegel sperriempje. En nooit commentaar van een jury gehad op het kauwen wat hij kán en dóet. heb dus echt nog werkelijk nooit aanleiding gezien om dat ding strak te doen. En mensen die me adviseerden dat te doen heb ik gewoon genegeerd.



Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pol013 op 15-03-21 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:18

Zit daar geen leertje onder het clipje?

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:20

Nee, maar dat klipje raakt de huid niet.
Weet niet of dat zo is omdat hij zo los zit of vanwege de vorm van het hoofd daar. + ligt heel mooi vlak. Daar kan echt geen velletjes tussen komen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:28

Zo'n hoofdstel schud die kleinste hier af. := Hij presteerde het om zijn hoofstel met gecombineerde neusrem in de zomer net na dat ik de ring uit was, uit te schudden. _O- Nu is humpus ook prima bestuurbaar zonder hoofdstel in geval van, maar het was toch wel zonde geweest als ie dat in de proef gedaan had. := In de zomer zijn zijn oortjes te klein en zijn vacht te glad ofzo. :') In training schudde ie het ook wel eens af als ie op een vlieg schudde. Nu met de micklem wordt het beter op de plek gehouden (en nee, mijn riempjes zitten niet vaster. Het keelriempje zit gewoon op een handigere plek.

Oehlala
Berichten: 4314
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:49

pol013 schreef:
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... collection

Ik heb deze een tijd geleden gevonden. Ik gebruik hem zoals op foto 4. Zonder keelriem en zonder sperriem. Het 'aansnoer' gedeelte met polstering vind ik juist heerlijk zacht voor mijn paard. Je bevestigd hem met een klip dus geen gepiel met riempjes, lusjes en gespjes. Hoofdstel over de oren, klipje vast klaar. Geen kwijl meer poetsen van de priegel sperriempje. En nooit commentaar van een jury gehad op het kauwen wat hij kán en dóet. heb dus echt nog werkelijk nooit aanleiding gezien om dat ding strak te doen. En mensen die me adviseerden dat te doen heb ik gewoon genegeerd.



[ [url=m/955mJF.jpg]Afbeelding[/url] ]


hoe werkt dat met die sperriem? Mooi hoofdstel!

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:52

Oehlala schreef:
pol013 schreef:
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... collection

Ik heb deze een tijd geleden gevonden. Ik gebruik hem zoals op foto 4. Zonder keelriem en zonder sperriem. Het 'aansnoer' gedeelte met polstering vind ik juist heerlijk zacht voor mijn paard. Je bevestigd hem met een klip dus geen gepiel met riempjes, lusjes en gespjes. Hoofdstel over de oren, klipje vast klaar. Geen kwijl meer poetsen van de priegel sperriempje. En nooit commentaar van een jury gehad op het kauwen wat hij kán en dóet. heb dus echt nog werkelijk nooit aanleiding gezien om dat ding strak te doen. En mensen die me adviseerden dat te doen heb ik gewoon genegeerd.



[ [url=m/955mJF.jpg]Afbeelding[/url] ]


hoe werkt dat met die sperriem? Mooi hoofdstel!


In de neusriem zit een uitsparing. Daar kun je met een T stukje een lusje voor je sperriem insteken. (of zit er eigenlijk standaard in). Die haal je er uit als je hem zonder wil gebruiken. Dan is op die plek, een cm of 2 a 3, de padding los van de bovenkant. Maar daar zie je niks van in gebruik. Is gewoon heel netjes afgewerkt.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:21

maitestar23 schreef:
beegee schreef:
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... 19581.html

Ik heb oa deze gehad. Hoge neusriem, niet aan te snoeren want geen sluiting :D, anatomisch en erg zacht en licht.


Die had ik inderdaad gevonden en ik vond hem erg gaaf. Totdat ik hier op Bokt ergens las dat je dan wel een stille hand moet hebben omdat deze gelijk op de neus inwerkt. Dus nu twijfel ik...


Volgens mij valt dat op de neus inwerken wel mee. Als ik de foto zo zie, trek je het bit een beetje richting de neusriem toe als je de teugels vast hebt terwijl het paard aan de teugel loopt. Als het paard z'n hoofd houdt zoals op de foto's werk je misschien wel een beetje in op de neus, maar dat is ook afhankelijk van hoe groot de ringen van je bit zijn denk ik. (Maar dan nog is het toch niet erg als je ook op de neus inwerkt?)

Wat ik alleen jammer vindt aan dit hoofdstel is dat die neusriem zo hoog zit. Die zit tegen het einde van het jukbeen aan, terwijl je hem liever dus net boven het deel wil hebben waar het neusbot begint te zweven. Als je deze daar zou hangen, zou je bit alleen veel te laag liggen.
(en de frontriem lijkt niet zo ruim, bij dit paard graaft het kopstuk zich onder de oorschelpen)

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:36

Runa schreef:
maitestar23 schreef:

Die had ik inderdaad gevonden en ik vond hem erg gaaf. Totdat ik hier op Bokt ergens las dat je dan wel een stille hand moet hebben omdat deze gelijk op de neus inwerkt. Dus nu twijfel ik...


Volgens mij valt dat op de neus inwerken wel mee. Als ik de foto zo zie, trek je het bit een beetje richting de neusriem toe als je de teugels vast hebt terwijl het paard aan de teugel loopt. Als het paard z'n hoofd houdt zoals op de foto's werk je misschien wel een beetje in op de neus, maar dat is ook afhankelijk van hoe groot de ringen van je bit zijn denk ik. (Maar dan nog is het toch niet erg als je ook op de neus inwerkt?)

Wat ik alleen jammer vindt aan dit hoofdstel is dat die neusriem zo hoog zit. Die zit tegen het einde van het jukbeen aan, terwijl je hem liever dus net boven het deel wil hebben waar het neusbot begint te zweven. Als je deze daar zou hangen, zou je bit alleen veel te laag liggen.
(en de frontriem lijkt niet zo ruim, bij dit paard graaft het kopstuk zich onder de oorschelpen)

Als je het hoofdstel goed afstelt dan zit de neusriem zeker niet tegen het jukbeen aan. Ik wil geen fotos van mijn paarden plaatsen op bokt maar kan je verzekeren dat de neusriem netjes twee vingers onder het jukbeen lag. Je kunt de neusriem omhoog en omlaag doen, maar bij de bakstukken heb je ook nog 3 gaten om de hoogte van het bit te verstellen. De frontriem vind ik lelijk dus heb ik er af gehaald maar ook deze paste goed. Als ik eerlijk ben vind ik het hoofdstel gewoon niet mooi afgesteld op de fotos van EJ.

maitestar23

Berichten: 660
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:47

Ik heb hem inmiddels toch maar besteld, ook nog eens met korting *\o/*
Voor degenen die het willen zien kan ik deze week eventueel foto plaatsen.

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:00

Runa schreef:
Wat ik alleen jammer vindt aan dit hoofdstel is dat die neusriem zo hoog zit. Die zit tegen het einde van het jukbeen aan, terwijl je hem liever dus net boven het deel wil hebben waar het neusbot begint te zweven. Als je deze daar zou hangen, zou je bit alleen veel te laag liggen.
(en de frontriem lijkt niet zo ruim, bij dit paard graaft het kopstuk zich onder de oorschelpen)


Het is geen lage neusriem, dus die wil je niet zo laag hebben. Hij hoort gewoon 3 vingers onder jukbeen te liggen. Als je een neusriem zo laag wilt hebben moet je een ander soort hoofdstel of neusriem zoeken.

Ik wil ze niet zo laag, want dat vind paard vervelend. Net als druk op de neus, daar houdt ze niet van.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:03

Hij hangt op de foto te hoog.
Botst tegen het jukbeen aan. Daar moet hij 2 vingers onder liggen.
Daar horen alle hoge neusriemen te liggen, met bit zonder bit, maakt niet uit.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:06

2 vingers onder het jukbeen is een goede richtlijn, maar in sommige gevallen ligt hij dan precies op een uitgang van een aantal zenuwbanen... Wat paarden ook weer niet prettig vinden.

Edit:
Een lage neusriem zit trouwens wel nog lager dan boven het begin van waar het neusbot zweeft, die zit er namelijk vaak juist onder. Sommige paarden vinden dat prettiger, ik vermoed omdat deze neusriem dan op een plek zit waar de wangen niet tegen de kiezen gedrukt worden.