longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 21:17

Heyhey!

Ik ben op zoek naar een longeersingel maat COB mét schoftvrijheid. Mijn paard is een erg smal paardje van exact 1m50. Ik heb nu een HH singel maat cob (lengte 1m40 - 2m05) en die is goed van maat. Groter (maat full) gaat zéker te groot zijn, als hij volledig aangesingeld zit heb ik lange beide kanten een gat of 2/3 over.
Deze trekt echter erg op haar schoft, ook als hij niet aangesingeld is (vandaag kon ik zo nog mijn hele hand tussen singel en paard schuiven, en toch drukte hij).

Ik zoek dus een singel met schoftvrijheid van erg goede kwaliteit (het type dat 30 jaar mee gaat, zeg maar).

Kleur, merk, materiaal, prijs,... maakt niet uit. Wel heb ik het liefste een longeersingel waar ik mijn eigen singel bij kan gebruiken, maar dat is geen harde eis.
Wie weet dé longeersingel voor me?

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:21


siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:35

Ninon Schutte heeft recent een longeersingel die ze verkoopt.
Qua kwaliteit ga je het wsl niet "beter" krijgen.

Busse heeft ook een vergelijkbare singel en deze webshop ook
https://heinick-reitsport.de/longieren/longiergurte/
Zo zijn er nog wel een aantal
Qua leerkwaliteit durf ik er geen zinnig woord over te zeggen. Ik heb nu een "goedkopere" van leer, maar daarbij merk ik wel degelijk dat de kwaliteit matig is.
Hiervoor had ik een "simpele" kieffer longeersingel, tweedehands/gebruikt gekocht, en na 12 jaar gebruik zag die er nog precies zo uit :P
Maar die vond ik qua singelstoten echt horror, al kan een beetje handig iemand (zadelmaker) daar ook gewoon nette leren singelstoten aan zetten.

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 21:40

Busse had ik al gevonden, maar die mooie leren met schoftvrijheid bestaat niet in maat cob, helaas. Anders was mijn keuze al gemaakt. Die van Schutte ga ik eens opzoeken!
De singels in je link zien er mooi uit, maar beginnen allemaal maar op 1m70, dat is veel te groot voor mijn mini.

Van de Barefoot denk ik dat hij te lang zal zijn, ik zal morgen mijn paard nog eens opmeten voor de zekerheid maar hij lijkt me erg lang. Hij ziet er anders wel mooi uit!
Jij hebt hem toevallig niet voor een van je arabieren zeker, Sadira?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 21:55

Ik heb de barefoot voor mijn Quarter (niet zo rank / slank). Ik betwijfel hoeveel schoftvrijheid hij nou daadwerkelijk heeft met deze singel. Als ik er aan denk, maak ik deze week een foto voor je.

Ik overweeg een menschoftje of iets dergelijks, bijv van Zilco met een flexibele boom.
Normaal heb ik trouwens maar full van longeersingels; ik wil de ringen vrij laag hebben ivm dubbele lange lijnen in menpositie.

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 21:58

Graag, Hilary!

Hier komen de laagste ringen al laag zat bij maat cob, het is zelfs zo dat ik aan beide kanten zeker 15 cm uitstekende singelstoten heb nadat ik volledig aangesingeld heb... Vandaar dat ik denk dat ze nooit in een FULL gaat passen :+ . Maar ik ga haar morgen opmeten, zo te zien beginnen een boel singels op 1m70. Dus als ze daarin zou passen, zou dat mijn leven even een stukje makkelijker maken :o .

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 22:00

Bij ons droeg zelfs de Shetlander een full :)) Wel met een singeltje van 30 cm waar aan beide kanten de singelstoten doorheen staken, maar toch :P

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-21 22:03

Wel, dat geeft hoop, haha! Al is mijn paard wel typisch dat geval dat altijd tussen alle maten in valt of van die afwijkende maten heeft |o

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:14

Dat de singel 170 cm is vaak inclusief de singel die er bij zit.
En in sommige gevallen kunnen er ook nog gaatjes bij gemaakt worden.
Mijn pony van 1.40 heeft een omtrek van ongeveer 180 cm dus uhh ja voor mij is het probleem eerder andersom :+ zeker met 2 paarden die ook flink zijn heb ik zéker een full nodig.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 09:50

Ik heb de barefoot singel voor Mish gebruikt, maar voor Skye was hij te groot. Dus hangt van de arabier af of het past denk ik :')

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 13:45

Mocht demijne een omtrek van 1m80 hebben, had ik geen enkel probleem gehad. Ik gok dat ze op 1m50-1m60 uit zal komen, ik ga vanavond meten. Mijn arabier is vrij slank dus ik vrees wat voor de Barefoot (en alles in full), jammer, want hij ziet er heel mooi uit.

Weet er iemand wat de gemiddelde lengte is van de singel die standaard bij een full longeersingel wordt bijgeleverd? (als er een wordt bijgeleverd, natuurlijk.)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:26

De barefoot is er wel in meerdere maten tegenwoordig, dus je kunt ook een kleinere maat kopen :-)

afkepieteke

Berichten: 239
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:40

Misschien de longeersingel van lammert haanstra? Deze vind ik zelf prettig

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 19:28

Sadira, ja, maar pony ziet er dan wel weer heel shettie-achtig uit... Ik kan hem ook nergens in de buurt krijgen, dus als ik 'm moet terugsturen is het zo'n gedoe, hmm... Ik ga morgen eens meten (ging het vandag doen maar de dag ging niet zoals gepland, oeps), en als ik er niet uitkom kan ik altijd nog kijken of ik hem (of een andere singel), ergens kan testen.
Thanks voor de tip, afkepieteke :)

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:23

Ik heb die van Ideal, volgens mij is die wel in twee maten verkrijgbaar. Mijn Full lag op een E pony en op mijn (kleine) paarden.

Je zou eens kunnen vragen wat de kleinere maat meet?

Ben wel erg blij met de singel wat betreft schoft vrijheid.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:07

Een longeersingel moet altijd samen met een staartriem, anders trekt hij gewoon altijd naar voren als je er touwtjes of bijzet aan zet.

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 22:15

Dat weet ik, Pillow, maar de huidige trekt gewoon strak op haar schoft. Ik zal de singel vooral gebruiken voor langeteugelen. Wil ik toch een bijzet gaan gebruiken, zal ik er een staartriem aanhangen zodat ie op zijn plek ligt ^^.
Thanks voor de tips!

Ik heb vandaag ontdekt dat ze ook in een full zou moeten passen dus nu heb ik opeen véel meer keuze :+ .

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 07:29

Ik zou nog even foto’s maken van de Barefoot:
Afbeelding
Afbeelding

Hier ligt de full met een boommaat L op mijn Quarter van ca 1.53m en 520 kg (ietsjes te zwaar :o )
Naar mijn idee komen de ronde vlakken waar de uiteinden van de ‘boom’ op rust vrij dicht tegen de ruggengraat. De randen van die rondjes vind ik ook vrij hard.
Ik had eigenlijk gehoopt dat met deze boommaat (die als ik ‘m los op de rug leg prima lijkt te passen) de rondjes verder van de ruggengraat zouden eindigen, zodat er echt een soort tussenkanaal zou ontstaan.
De foto van de zijkant heb ik er even bij gedaan voor het beeld van de lengte van de longeersingel. Ik geloof dat ik hier een singeltje van 50 cm heb gebruikt, aan beide kanten had ik nog 2 of 3 gaatjes over om ‘m strakker te doen en iets van 10 gaatjes om ‘m losser te doen.
Ik had ook de buikomvang op de plek van de singel nog willen meten, maar dat vergat ik uiteraard.
Wat ik nog wil uitproberen: bij zijn dressuurzadel heb ik een anatomische singel, omdat de singelplek iets verder naar voren ligt. Wellicht gaat de longeersingel met die singel iets verder naar achteren liggen en ben ik dan meer tevreden over de ruggengraatvrijheid. Ik vind ‘m nu aan de voorkant iets te veel in de schoft prikken.

In welke regio zit je, TS?

Sanet

Berichten: 7967
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:17

Ik gebruik een Lammert Haanstra singel met staartriem. Die vind ik echt heel fijn.

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 15:13

Dank je voor de foto's, Hilary! Ik zit in Oost-Vlaanderen, dus waarschijnlijk niet in de buurt.

Mijn paardje weegt, als ik haar buik opmeet en dan haar schoft, ongeveer 415 kg. Dat lijkt me redelijk kloppend. Maar als dejouwe ongeveer 100kg meer weegt, betwijfel ik of de barefoot hier gaat passen. Aan de fulllogeersingel die ik haar heb omgedaan, had ik een anatomische 50 cm singel en daarmee paste de singel, maar die sinel kwam wel een stukje hoger op haar buik dan jouw 50 cm singel. Ik vind de schoftvrijheid daar inderdaad erg tegen vallen, dan kijk ik geloof ik liever naar een singel met een schoftuitsparing zoals de anderen die hier genoemd zijn. Heel erg bedankt voor je foto's!

Thanks voor de tip, Sanet, daar zijn blijkbaar meerdere mensen erg blij mee!

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:12

Ik heb een ´´gewone´´ longeersingel. Gebruik hem altijd met een onderlegger en een Recuptex dekje eronder. Paard vind het alleen niet fijn omdat hij best wel schuift.. zou het helpen om een losse staartriem te kopen en deze te bevestigen aan de singel?

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:55

Ik gebruik een gewone longeersingel (wel met longeeronderlegger eronder), het merk wat zij draagt valt groot en daardoor heeft ze een maat pony (ze is ook 1.50). Ze is rond geribt, weinig schoft
Wel gebruik ik hem met een gewone singel en niet met de singel die erbij hoort.
In mijn geval gebruik een een lederen anatomische dressuursingel. Hierdoor blijft de longeersingel veel beter liggen.

Ik gebruik deze erbij
Afbeelding

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:07

veerxsjimm schreef:
Ik heb een ´´gewone´´ longeersingel. Gebruik hem altijd met een onderlegger en een Recuptex dekje eronder. Paard vind het alleen niet fijn omdat hij best wel schuift.. zou het helpen om een losse staartriem te kopen en deze te bevestigen aan de singel?

Zoals al eerder opgemerkt , er moet altijd een staartriem aan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:10

Vandaag nog even een fotootje gemaakt bij een lesklant en haar pony’tje. Hier ligt een Zilco schoftje met klittenbandkussens op een pony’tje van ca 1.20m.
Afbeelding
Afbeelding
Deze pony wordt uiteindelijk voor de kar beleerd, het schoftje wordt nu vast gebruikt voor dubbele lange lijnen. Eigenaresse heeft een losse ring onderaan vastgemaakt, bovenaan de singelstoot. De singel is trouwens een anatomische van Ideal.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:23

@hilary: Maar dit is toch een schoftje en geen longeersingel. Behalve de lichtogen zitten er geen ringen op en de lichtogen zitten eigenlijk te hoog om als geleider voor de longeerlijn te dienen.