longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldyc

Berichten: 760
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 22:25

Als een gewone longeersingel schuift, komt dat oftewel omdat je een bijzet gebruikt en geen staartriem, oftewel omdat de singelgroeve van je paard erg veel naar voren ligt waardoor alles die kant op schuift. In het laatste geval kan een anatomische singel helpen. Dat is echter niet mijn probleem; ik heb een paard met een erg onbespierde rug na een blessure en daardoor een nog meer dan anders uitstekende schoft (daarom gaan we binnenkort het grondwerk/langelijnen enzo weer rustig aan opbouwen).

Dat schoftje ziet er prachtig uit! Helaas kan ik er weinig mee aangezien ik ook de andere ringen graag wil, als ik in de toekomst ook het echt longeren weer ga opbouwen. Twee singels kopen zie ik niet zo goed zitten :+ . Ik heb inmiddels wel al haast keuzestress door al jullie suggesties, haha

pillow
Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:07

Voor zo'n paard met weinig rug spieren zou ik een longeerhulp gebruiken. Zo'n lang touw die over de rug en tussen de voorbenen doorgaat. Zit altijd goed, ze moeten de rug goed gebruiken en kunnen de hals niet uitdrukken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 20:48

Zilco heeft ook een longeersingel, dus das van hetzelfde merk als het schoftje hierboven. Enige nadeel wat ik daar dan weer bij zie is dat de longeersingel geen klittenbandkussens heeft, en die lijken me nou juist superfijn.

Rosje8
Berichten: 296
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 19:26


pmarena

Berichten: 48316
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:34

Over de Barefoot-longeersingel: die is niet maat Shetty maar maat Pony.
Aan beide kanten heeft deze 1 ringetje minder dus is net een slagje korter dan de normale maat Cob/Full.

Het dichte lederen deel is ongeveer 10 cm per kant korter :)

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:13

Mijn paard heeft een hele hoge schoft waardoor ik altijd problemen heb met de schoft vrijheid (ik longeer niet, maar hij loopt voor de wagen).. ik heb voor hem een schofverhoger en ik moet zeggen die werkt super fijn.. zorgt er alleen wel voor dat de omvang ook een stukje meer wordt, maar dat is bij jou geen probleem..

https://nicolevoormenners.nl/product/id ... -verhoger/

Dus mocht je geen maat cob kunnen vinden met voldoende vrijheid, dan is dit ook nog n overweging waard om er onder te doen.. kijk maar of je iets met de tip kan, misschien vind je t ook wel helemaal niets maar wilde het toch even onder je aandacht brengen

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:18

Licor schreef:
Mijn paard heeft een hele hoge schoft waardoor ik altijd problemen heb met de schoft vrijheid (ik longeer niet, maar hij loopt voor de wagen).. ik heb voor hem een schofverhoger en ik moet zeggen die werkt super fijn.. zorgt er alleen wel voor dat de omvang ook een stukje meer wordt, maar dat is bij jou geen probleem..

https://nicolevoormenners.nl/product/id ... -verhoger/

Dus mocht je geen maat cob kunnen vinden met voldoende vrijheid, dan is dit ook nog n overweging waard om er onder te doen.. kijk maar of je iets met de tip kan, misschien vind je t ook wel helemaal niets maar wilde het toch even onder je aandacht brengen


Die optie heb ik ook overwogen maar ik was een beetje huiverig dat die kussens van de schoft verhoger alsnog platgedrukt zouden worden. Heb je misschien een foto waarbij de longeersingel is aangesingeld?

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:28

De kussens zijn echt heel stevig.. ik heb geen hele duidelijke foto zo, die zal ik deze week even maken.. maar denk dat je op de onderstaande foto's wel een beeld krijgt

Afbeelding

Hier is mn paard wat scheef en zit ik er niet recht achter waardoor t nog erger lijkt dus daar moet je maar even niet op letten haha

Afbeelding

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:29

Wij hebben voor ons paard met net een te hoge schoft voor het schoftje gewoon aan beide kanten een onderlegger zodat hij wat omhoog komt en in het midden een kanaaltje is. Afhankelijk van het type logeersingel wat je gebruikt kan dat misschien ook al helpen? (beetje het idee van de schofverhoger maar dan omdat we die niet hadden maar wel toevallig 2 onderleggers hadden liggen :Y) ).

Ik bevestig met werken aan de dubbele lijnen trouwens nooit de staartriem. Ik gebruik geen bijzet en er komt nauwelijks kracht op. Als het schoftje of de logeersingel in beginsel al niet past kan je m met een staartriem ook juist vooral achterover trekken, dan past het nog slechter. Het schoftje moet netjes aansluiten als het paard beweegt en niet schuiven zolang er geen krachten op komen, anders begin je al verkeerd.

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 20:02

pillow schreef:
Voor zo'n paard met weinig rug spieren zou ik een longeerhulp gebruiken. Zo'n lang touw die over de rug en tussen de voorbenen doorgaat. Zit altijd goed, ze moeten de rug goed gebruiken en kunnen de hals niet uitdrukken.


Zou ik juist niet doen, vind t ellende dingen, het zit niet 'altijd' goed, heb bij paarden al gewoon bijna brandblaren gezien, dat ze open lagen door t schuren, en ze kunnen zeker wel de hals uitdrukken. Even ter illustratie, mijn paard kan je simpele touwtjes aan een singel heel los aanbinden en ze geeft al na, puur t idee is genoeg, zelfde bij pessoa, maar heb deze 'hulp' bij haar ook eens geprobeerd, was 1 groot gevecht en nageven dacht ze niet eens aan, gewoon kop in de lucht en gaan, in combinatie met verkeerde stelling en buiging waar je niets aan kan doen effectief.

Ts, heb zelf ook een paard met hoge schoft, die schoftvrijheid is idd ellende, heb er nu een pad onder van kramer huismerk zodat t toch een stuk zachter is, is vrij dik ook wel.
Afbeelding

pillow
Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:05

Licor schreef:
De kussens zijn echt heel stevig.. ik heb geen hele duidelijke foto zo, die zal ik deze week even maken.. maar denk dat je op de onderstaande foto's wel een beeld krijgt

[ [url=m/auZr5f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier is mn paard wat scheef en zit ik er niet recht achter waardoor t nog erger lijkt dus daar moet je maar even niet op letten haha

[ [url=m/UmWIJn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat schoftje zit toch veel te ver naar voren, die ligt echt op de schoft.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 18:20

pillow schreef:
Licor schreef:
De kussens zijn echt heel stevig.. ik heb geen hele duidelijke foto zo, die zal ik deze week even maken.. maar denk dat je op de onderstaande foto's wel een beeld krijgt

[ [url=m/auZr5f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier is mn paard wat scheef en zit ik er niet recht achter waardoor t nog erger lijkt dus daar moet je maar even niet op letten haha

[ [url=m/UmWIJn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat schoftje zit toch veel te ver naar voren, die ligt echt op de schoft.


Nee ik snap dat dat zo lijkt maar hij heeft echt een hoge en lange schoft zeg maar.. ik heb vandaag even een goede foto gemaakt vanaf de voorkant gezien.. dan zie je dat de schoft echt netjes vrij ligt

Afbeelding

pillow
Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: longeersingel maat COB mét schoftvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:34

Ik zou er met mennen zeker een staartriem aan zetten.