Veiligheidsbeugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:58

iemand ervaring met die van de decatlon??

jolliefieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-05

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:26

ik zoek prijs/kwaliteit de interessantste veiligheidsbeugels

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 12:43

jolliefieke schreef:
ik zoek prijs/kwaliteit de interessantste veiligheidsbeugels

Horka 5 star veiligheidsbeugels wellicht

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 09:37

De flex on safe on heb ik nu een tijdje, maar vind het echt hele, fijne beugels! Mooi stabiel. Fijne grip. Brede zool. Iets gekanteld vlak. En veiligheidsbeugels.

saltshaker23
Berichten: 176
Geregistreerd: 22-04-20

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:58

Ik verkoop mijn safe riding S1 beugels in silver/grijs, voor 250€, als iemand hier interesse heb.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:30

Ik ben ook zoekende naar veiligheidsbeugels met een breed voetbed en heel veel grip, dus ik lees mee.

Ik krijg de Ophena beugels maar niet uit mijn hoofd, terwijl ik ze eigenlijk echt veel te duur vind..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:54

Ik heb voor mijn 2e zadel onlangs ook weer de Sprenger Flexcite beugels met metalen inleg gekocht. Van alle beugels die ik door de jaren heen heb gebruikt, blijven deze het fijnste in gebruik.

Breed voetbed!
Super grip (met de metalen inleg)
Super flexibel
Ontlast mijn (iets wat ouder wordende) gewrichten en mijn heupblessure prima, dus veel minder klachten na het rijden.
Heeft mijn balans verbeterd
Heeft mijn (beugel verlies) angst weggenomen. Ik raak ze eigenlijk nooit meer kwijt, maar toen ik nog wel wat te krampachtig zat vlak na mijn heupoperatie, had ik de beugel ook zo weer terug door de manier waarop ze gevormd zijn en dus iets wat schuin hangen.

Ik blijf echt groot fan!

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:56

sott schreef:
Ik verkoop mijn safe riding S1 beugels in silver/grijs, voor 250€, als iemand hier interesse heb.

Ben je er toch niet zo tevreden over?

Zelf heb ik heel wat beugels uitgeprobeerd, maar kwam toch uit bij freejump. Het zijn optisch niet moeders mooiste vind ik, maar vind ze niet storend als ik ook eens een filmpje terug kijk. Door het gedraaid oog geen last meer van pijnlijke knieën, daarnaast voldoende grip onder je voeten in combinatie met een fijn breed voetbed, was ik om.

Toktokmiauw
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 01:00

Daphara schreef:
Ik heb voor mijn 2e zadel onlangs ook weer de Sprenger Flexcite beugels met metalen inleg gekocht. Van alle beugels die ik door de jaren heen heb gebruikt, blijven deze het fijnste in gebruik.

Breed voetbed!
Super grip (met de metalen inleg)
Super flexibel
Ontlast mijn (iets wat ouder wordende) gewrichten en mijn heupblessure prima, dus veel minder klachten na het rijden.
Heeft mijn balans verbeterd
Heeft mijn (beugel verlies) angst weggenomen. Ik raak ze eigenlijk nooit meer kwijt, maar toen ik nog wel wat te krampachtig zat vlak na mijn heupoperatie, had ik de beugel ook zo weer terug door de manier waarop ze gevormd zijn en dus iets wat schuin hangen.

Ik blijf echt groot fan!


Wat gaaf dat je zo tevreden bent! Hoe heerlijk is dat, waarschijnlijk gewoon je beste aanschaf die je jezelf kado kon doen dan!
Hebben deze ook zo’n fijn effect als de bow balance? Dat ze zo meegeven in de beweging van je enkel horizontaal gezien?

saltshaker23
Berichten: 176
Geregistreerd: 22-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:24

Toktokmiauw schreef:
sott schreef:
Ik verkoop mijn safe riding S1 beugels in silver/grijs, voor 250€, als iemand hier interesse heb.

Ben je er toch niet zo tevreden over?

Zelf heb ik heel wat beugels uitgeprobeerd, maar kwam toch uit bij freejump. Het zijn optisch niet moeders mooiste vind ik, maar vind ze niet storend als ik ook eens een filmpje terug kijk. Door het gedraaid oog geen last meer van pijnlijke knieën, daarnaast voldoende grip onder je voeten in combinatie met een fijn breed voetbed, was ik om.


Ik heb ook de S2 en die zijn meer geschrikt voor mij omdat ze zijn lichter. De S1 is te zwaar voor mij, ik hou van een heel licht beugel.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:15

Toktokmiauw schreef:
Daphara schreef:
Ik heb voor mijn 2e zadel onlangs ook weer de Sprenger Flexcite beugels met metalen inleg gekocht. Van alle beugels die ik door de jaren heen heb gebruikt, blijven deze het fijnste in gebruik.

Breed voetbed!
Super grip (met de metalen inleg)
Super flexibel
Ontlast mijn (iets wat ouder wordende) gewrichten en mijn heupblessure prima, dus veel minder klachten na het rijden.
Heeft mijn balans verbeterd
Heeft mijn (beugel verlies) angst weggenomen. Ik raak ze eigenlijk nooit meer kwijt, maar toen ik nog wel wat te krampachtig zat vlak na mijn heupoperatie, had ik de beugel ook zo weer terug door de manier waarop ze gevormd zijn en dus iets wat schuin hangen.

Ik blijf echt groot fan!


Wat gaaf dat je zo tevreden bent! Hoe heerlijk is dat, waarschijnlijk gewoon je beste aanschaf die je jezelf kado kon doen dan!
Hebben deze ook zo’n fijn effect als de bow balance? Dat ze zo meegeven in de beweging van je enkel horizontaal gezien?


Ja klopt, ze bewegen verticaal op en neer iets mee, dat maakt het licht rijden minder belastend en verlichte zit in (ren)galop is echt beter over een langere afstand uit te zitten/semi staan.
Ik heb normaal ook de neiging snel door mijn enkels te aan, maar met deze beugels eigenlijk geen last van.

Ze zijn *piep* duur, maar ik heb beide paar met 30% kortingsacties gekocht. Ik geloof de eerste keer rond Koningsdag en het tweede paar afgelopen Black Friday.

Wel is mijn advies echt die te nemen met de metalen inleg, mijn eerste paar had de standaard rubberen inleg, maar de echte verbetering, met het kwijtraken van beugels en voet op dezelfde positie houden, kwam pas toen ik de metalen beugelblokjes bestelde (ook tijdens een kortingsactie, want t*ring die zijn ook flink aan de prijs) het tweede paar heb ik specifiek al die met metalen inleg/beugelblokje genomen, verhoudingsgewijs is dat goedkoper dan die er los bij kopen.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 04:02

Daphara schreef:
Ik heb voor mijn 2e zadel onlangs ook weer de Sprenger Flexcite beugels met metalen inleg gekocht. Van alle beugels die ik door de jaren heen heb gebruikt, blijven deze het fijnste in gebruik.

Breed voetbed!
Super grip (met de metalen inleg)
Super flexibel
Ontlast mijn (iets wat ouder wordende) gewrichten en mijn heupblessure prima, dus veel minder klachten na het rijden.
Heeft mijn balans verbeterd
Heeft mijn (beugel verlies) angst weggenomen. Ik raak ze eigenlijk nooit meer kwijt, maar toen ik nog wel wat te krampachtig zat vlak na mijn heupoperatie, had ik de beugel ook zo weer terug door de manier waarop ze gevormd zijn en dus iets wat schuin hangen.

Ik blijf echt groot fan!


Door jou spoken de Sprenger Flexcite beugels (met de metalen blokjes) ook door mijn hoofd. :D Zoals jij ze beschrijft klinken ze wel heel fijn!

Ik heb alleen het idee dat deze beugels wat grover en een een beetje 'lomper' zijn dan andere beugels?
'Lomper' in de zin van wat groter dan normale stijgbeugels?

En het zijn volgens mij geen echte veiligheidsbeugels, wel?

Ik ga morgen naar een grote ruitersportzaak en ga ze daar sowieso even bekijken en voelen.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:53

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:27

Steentje schreef:
Daphara schreef:
Ik heb voor mijn 2e zadel onlangs ook weer de Sprenger Flexcite beugels met metalen inleg gekocht. Van alle beugels die ik door de jaren heen heb gebruikt, blijven deze het fijnste in gebruik.

Breed voetbed!
Super grip (met de metalen inleg)
Super flexibel
Ontlast mijn (iets wat ouder wordende) gewrichten en mijn heupblessure prima, dus veel minder klachten na het rijden.
Heeft mijn balans verbeterd
Heeft mijn (beugel verlies) angst weggenomen. Ik raak ze eigenlijk nooit meer kwijt, maar toen ik nog wel wat te krampachtig zat vlak na mijn heupoperatie, had ik de beugel ook zo weer terug door de manier waarop ze gevormd zijn en dus iets wat schuin hangen.

Ik blijf echt groot fan!


Door jou spoken de Sprenger Flexcite beugels (met de metalen blokjes) ook door mijn hoofd. :D Zoals jij ze beschrijft klinken ze wel heel fijn!

Ik heb alleen het idee dat deze beugels wat grover en een een beetje 'lomper' zijn dan andere beugels?
'Lomper' in de zin van wat groter dan normale stijgbeugels?

En het zijn volgens mij geen echte veiligheidsbeugels, wel?

Ik ga morgen naar een grote ruitersportzaak en ga ze daar sowieso even bekijken en voelen.


Hier wat foto’s met verschillende ruiters, de beugels zijn niet groot en log, vind ik dan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 21:58

Ik heb in het verleden veel in dit topic meegelezen. Inmiddels heb ik een tijdje de Acavallo Alupro beugels in gebruik en de LeMieux Vector control, dus kan ik deze ervaringen delen!
Ze gaan allebei aan de onderkant open en scharnieren dan naar boven.

Voor ik deze beugels had reed ik fijn met de Compositi Reflex, die kunststof beugels met dat brede voetbed (vaak blauw) dat een beetje op en neer kan wippen. Ik ben met deze beugels gaan rijden omdat ik last van mijn enkel en af en en toe knie had, en dat leek met deze beugels idd veel beter te gaan.

Ik keek al rond naar verende veiligheidsbeugels voor mijn boomzadeltje. Vorig jaar kwam er een Ghost zadel bij, die heeft een vaste beugelophanging, dus daarvoor wilde ik ze zéker. De Compositi Reflex zijn superlicht, en dat wilde ik graag weer, ik laat de beugels altijd hangen en anders bonken ze constant tegen je benen. Zo kwam ik op de Acavallo’s (gezien bij een stalgenoot) en later de LeMieux, toen ze net uitkwamen. Overigens allebei met korting, dat is echt de moeite waard om op te wachten :j

Van de LeMieux las ik hier vragen of ze smal zijn: ik rijd er ook mee met mijn lompe stal/bergschoenen, die maat 41 zijn. Dat gaat prima. Ze zijn echt zo lomp dat ik mijn beugels een gaatje langer heb dan met mijn nette Ariat jodhpurs (mt 6)
Bij mij zijn de LeMieux ook wel eens opengegaan doordat ik ze zelf opentikte. Idd vooral in het begin. Je moet ze dan even terugduwen, echt wel even door de ‘klik’ heen duwen.
Van de LeMieux vind ik fijn dat het beugeloog, of ophanging, 45 graden gedraaid is zodat je beugels ietsje gedraaid in de goede richting hangen. Dan kom je er makkelijker in als je ze kwijt bent - zeker met lompe schoenen. ;)
Verder bevallen deze beugels fijn voor enkel/knieën.

De Acavallo’s vind ik ook erg fijne beugels. Op sommige sites vind je een uitleg dat het voetbed een speciaal polymeer is waardoor je een iets verende functie hebt. In ieder geval dat het de klappen opvangt bij bv springen of andere impact activiteiten. Ik vroeg me dat bij de plaatjes echt af, maar ik heb inderdaad het gevoel dat ze dat doen. Niet dat ik ze voel uitrekken ofzo, maar ik heb er altijd net zo comfortabel in gereden als met de Compositi Reflex beugels.
Bij de Acavallo’s is het oogje niet gedraaid en dat merk ik soms wel, dat ze erg diagonaal gedraaid aan je voet zitten en bij het terugvinden. Moet ik wel eerlijk zeggen dat dat vnl is met lompe schoenen, met Ariats stuk minder. Verder voelen ze heel stabiel aan je voet en gaan niet makkelijk uit.
Van de Acavallo’s vind ik het sluitmechanisme iets fijner dan de LeMieux, omdat het niet door zo’n ‘klikje’ hoeft. Het zit gewoon strak tegen het opstaande kantje aan en klept gelijk terug als je het iets opent.

Voor mij was dus het gewicht belangrijk, ze wegen nagenoeg hetzelfde: Compositi 420 gr, Acavallo 415 gr, LeMieux 419 gr. Ter vergelijking, mijn oude veiligheidsbeugels met elastieken 630 gr, oude rvs ‘normale’ beugels 550 gr. (Alles per 1 beugel)

Horse and Hound heeft twee prachtige paginas waar ze een hele range beugels bespreken, met ook gewichten erbij.
Eentje over veiligheidsbeugels en eentje over ‘tech’ beugels. Maar daar zitten ook veiligheidsbeugels tussen.
https://www.horseandhound.co.uk/buyers-guides/safest-stirrups-776270
https://www.horseandhound.co.uk/buyers-guides/best-stirrup-irons-625491
@lnvdh, de decathlon beugels staan hier ook op! Wel flink aan gewicht.

Intussen heb ik ook een nieuw boomzadeltje, een Edix Tudor Icelandic, dat is met een flexibele boom. Deze heeft wel weer een beugelophanging met opengaande sluiting, dus in principe zou ik mijn Compositi Flex beugeltjes er weer aan kunnen hangen. Maar als je eenmaal gewend bent aan het echt eruit kunnen - principe, voelt het toch wel heel fijn om ook daar veiligheidsbeugels aan te hebben. En intussen komen er weer allemaal nieuwe modellen uit (bv die Equiline X-Cel) dus ik kijk stiekem toch weer naar iets leuks :)

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 23:00

Ik heb de Kwik Out beugels al misschien wel 20 jaar, maar deze worden een beetje glad en volgens mij kun je dat blokje bij de voet niet vervangen. Ik keek net even maar volgens mij wil dat niet. Nu zat ik laatst op een ander paard en daar hadden ze van die schuine blokjes in de beugels (zoals dit: https://www.ej.nl/beugelrubbers-br-sche ... 59929.html), en dat zat zó fijn.. Dat waren geen veiligheidsbeugels, maar ik dacht, als ik van die beugels met elastiek koop (zoals deze: https://www.agradi.nl/hkm-veiligheidsbe ... it-rvs.htm), zouden daar dan die blokjes in kunnen? Wel toch? En zijn de beugels met elastiek ook echt veilig? Ik ben er op zich niet zo bang voor om het elastiek te verliezen, dat lijkt bij deze wel goed te zitten, maar het moet wel veilig zijn. De reviews zijn wel goed. Ik vind het niet super mooi met elastiek, maar de kwik outs zijn ook niet super mooi.

Zoals dit vind ik dan weer wel mooi: https://www.agradi.nl/horka-veiligheids ... art-12.htm
Maar daar kun je die blokjes weer niet van wisselen voor de schuine.. En dat is ook weer een hele andere prijs natuurlijk..

SjonnieZ

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:46

Texas02 schreef:
Ik heb de Kwik Out beugels al misschien wel 20 jaar, maar deze worden een beetje glad en volgens mij kun je dat blokje bij de voet niet vervangen. Ik keek net even maar volgens mij wil dat niet. Nu zat ik laatst op een ander paard en daar hadden ze van die schuine blokjes in de beugels (zoals dit: https://www.ej.nl/beugelrubbers-br-sche ... 59929.html), en dat zat zó fijn.. Dat waren geen veiligheidsbeugels, maar ik dacht, als ik van die beugels met elastiek koop (zoals deze: https://www.agradi.nl/hkm-veiligheidsbe ... it-rvs.htm), zouden daar dan die blokjes in kunnen? Wel toch? En zijn de beugels met elastiek ook echt veilig? Ik ben er op zich niet zo bang voor om het elastiek te verliezen, dat lijkt bij deze wel goed te zitten, maar het moet wel veilig zijn. De reviews zijn wel goed. Ik vind het niet super mooi met elastiek, maar de kwik outs zijn ook niet super mooi.

Zoals dit vind ik dan weer wel mooi: https://www.agradi.nl/horka-veiligheids ... art-12.htm
Maar daar kun je die blokjes weer niet van wisselen voor de schuine.. En dat is ook weer een hele andere prijs natuurlijk..



Even een tip.. ik rij ook al zeker 20 jaar met de kwik outs en de mijne waren ook glad maar daarvoor hebben ze inmiddels een oplossing

https://www.drunensruiterhuis.nl/beugel ... sQ_D_BwE#1

DuoPenotti

Berichten: 29416
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 18:58

Ik heb bij de kwik outs ooit jaren terug zelf bij de Hema (meen ik) een reparatieset van schoenzolen gekocht, dat op maat geknipt en er ingeplakt.

Herinner me ook nog vaag iets van iemand die van die blokjes er in heeft gemaakt door gaatjes er in te boren en een tie-wrap er door te doen.

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:15

Zijn ze dan nog wel veilig,als je er zelf van die blokjes in gaat maken die dikker zijn dan wat er origineel in zit? Omdat ze wel nog goed open moeten kunnen klappen.

Ik had Hypostore gemaild en de blokjes passen niet in de QHP beugels met elastiek, dus dat is best jammer. Nog maar even verder zoeken naar iets wat fijn is voor mij om mee te rijden :j Bij ons op stal rijden veel met de Horka 5 star veiligheidsbeugels, ze zeggen wel dat die beugels zo fijn zijn. Misschien mag ik die een keer van iemand uitproberen. Ik vind ze wel best prijzig. Ze zullen het ongetwijfeld waard zijn hoor, maar ik heb ook net een ander zadel. Wordt allemaal best veel zo!

DuoPenotti

Berichten: 29416
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:17

Dat kun je toch uitproberen of ze dan nog open gaan? :)
Ik vermoed van wel omdat de hele onderkant mee gaat.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-07-22 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:23

Ik zal eerst eens op stal vragen of ik van iemand de horka beugels uit mag proberen. Ik ben eigenlijk best benieuwd waarom ze volgens iedereen zo fijn zijn.

Misschien domme vraag, maar zijn veiligheidsbeugels nu echt nog nodig als je in principe een braaf paard hebt en maar heel af en toe meer springt op max 70cm? Aan de ene kant zeg ik eigenlijk gebeurt er nooit echt wat waardoor beugels me kunnen helpen, maar aan de andere kant.. Je hoort soms van die dingen.. Ergens durf ik het ook nog niet te riskeren..

SjonnieZ

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:51

Texas02 schreef:
Ik zal eerst eens op stal vragen of ik van iemand de horka beugels uit mag proberen. Ik ben eigenlijk best benieuwd waarom ze volgens iedereen zo fijn zijn.

Misschien domme vraag, maar zijn veiligheidsbeugels nu echt nog nodig als je in principe een braaf paard hebt en maar heel af en toe meer springt op max 70cm? Aan de ene kant zeg ik eigenlijk gebeurt er nooit echt wat waardoor beugels me kunnen helpen, maar aan de andere kant.. Je hoort soms van die dingen.. Ergens durf ik het ook nog niet te riskeren..


Mijn meest linke val was toen mijn brave paard zelf struikelde en viel.. mega blij dat ik toen veiligheidsbeugels had.

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 01:34

Toevallig zeg.. Ik ben een paar jaar geleden ook van hem gevallen omdat hij struikelde. Ik denk niet dat de beugels mij op dat moment gered hebben, volgens mij ging ik er gewoon hard af, maar je hebt wel gelijk.. Er kan zo makkelijk wel iets gebeuren..

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 09:41

Ik heb toch maar besloten mijn BR Lavarone beugels te verkopen. Ze staan op mp voor evt geinteresseerden. Ben er uiteindelijk wel aan gewend geraakt maar toch niet mijn ding. Nu Freejumps gekocht en die aan mijn dressuurzadel gehangen. En dat zit zoveel beter voor mij...

Nimby

Berichten: 259
Geregistreerd: 12-05-14
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:10

Charmaine schreef:
Ik heb toch maar besloten mijn BR Lavarone beugels te verkopen. Ze staan op mp voor evt geinteresseerden. Ben er uiteindelijk wel aan gewend geraakt maar toch niet mijn ding. Nu Freejumps gekocht en die aan mijn dressuurzadel gehangen. En dat zit zoveel beter voor mij...

Wat vind je dan minder fijn aan de Lavarone, dat wel beter is bij de Freejumps?
Benieuwd naar ;)