Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijnnicky
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-08-18

Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 13:36

Hoi!

Voor mijn 5 jarige kwpn ben ik op zoek naar een zadel (merk) die zoveel mogelijk bewegingsvrijheid geeft. Ik hoorde bijvoorbeeld dat dressuurzadels best wel dwingend en klemmend op een paardenrug liggen, ervaren jullie dit ook zo?

Wat voor zadelmerk en soort zouden jullie aanraden die echt veel bewegingsvrijheid geeft? Mijn chiropractor had het over een endurancezadel, hebben jullie hier ook ervaring mee?

Ik hoor graag jullie ervaringen en welk zadelmerk en/of soort echt veel bewegingsvrijheid geeft

Groetjes Jasmijn

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:48

Ik vind zelf wow zadels of reactor panel zadels het fijnste qua bewegingsvrijheid!

De wow kreeg ik op mijn paard niet helemaal passend of was echt ver boven mn budget.. de reactor panel heb ik nu en daar ben ik super tevreden over

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:21

Ik heb laatst een filmpje gezien van een signum zadel waarbij je mooi kon zien hoe het schouder mooi vrij kon bewegen. Vind het sowieso hele mooie zadels om te zien en ze lijken me ook erg comfortabel voor het paard. Ik heb zelf een deuber en mijn brede paard past deze ook heel mooi en geeft ook veel vrijheid.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:00

Wil je bewegingsvrijheid voor jezelf of je paard? Hoe een dressuurzadel dwingend voor je paard is ten opzichte van een endurancezadel weet ik niet. Dressuurzadels kunnen vooral voor de ruiter dwingend zijn en endurancezadels hebben meestal een minder dwingende zit. Voor het paard maakt het niet uit of het een dressuur of ander soort zadel is, als ie maar past en bij het doel wat je er mee wilt bereiken past. Sommige zadels zoals wow en reactor panel geven veel bewegingscrijheid voor het paard. Maar die heb je allebij in zowel dressuur als enduranceuitvoering ( en spring en vzh etc..) ik zou als het om bewegingsvrijheid van de ruiter gaat gewoon eens wat zadels proberen evt op paarden van anderen. Dan kom je er vanzelf achter wat je fijn vind.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:09

Het zadel dat je paard de meeste vrijheid geeft, is een goed passend zadel. In principe maakt het dan niet zo veel uit welk type het is. Er zijn wel boomvormen en kussens die meer vrijheid kunnen geven, maar die moeten wel net passen bij je paard.
Wat je dus wel kunt zeggen, is dat een op maat gemaakt zadel de meeste vrijheid geeft, welk merk maakt dat niet zo bijster veel uit (maar ik ben zelf fan van Schutte zadels).

Voor de ruiters zit er wel veel verschil in type, maar uit je bericht leid ik af dat het om het paard gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:20

Stride Free, Gibson, Zilco met halve boom zijn een paar merken die veel bewegingsvrijheid geven.

jasmijnnicky
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-08-18

Re: Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 10:50

Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat idd meer om bewegingsvrijheid van mijn paard, ik vind het zelf wat prettiger om iets meer steun aan het zadel te hebben. Hoor ook veel goeds over Kent&Masters, heb zelf eerst een dressuur versie hiervan gehad voor mijn vorige paard en zat echt heerlijk. Die helaas afgelopen winter verkocht, omdat de toekomst van mijn huidige paard onder het zadel er donker uit zag. Nu gaat het enorm goed en zijn we rustig aan bezig met beleren, wat hij erg leuk vindt en goed oppakt!

Anoniem

Re: Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:52

Als je steun wilt aan je zadel, kun je mijn post negeren. :)) Die zadels bieden 0 steun. :P Hopelijk vind je snel iets wat bij jullie past!

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:19

Geloof dat de Devoucoux spring-/eventingzadels best veel vrijheid geven.

Lagen op de paarden die ik voor stage reed en vond ze heerlijk zitten :D Helaas wel prijzig in aanschaf.

En er bestaan ook trainingszadels met halve boom. Weet niet precies wat je aan steun zoekt? Diepe zit, dikke wrong oid?
Vond het trainingszadel wel lekker zitten, maar geloof dat dit niet veel steun biedt

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:54

Het beste is een goed passend zadel natuurlijk, als een zadel goed past en je hebt een goede zadelpasser\maker zal het zadel niet in de weg van bijv de schouderbladen komen en de beweging daarvan. Als mijn 5jarige haflinger is ingereden met een boomzadel stap ik waarschijnlijk over naar boomloos, misschien is dat wat voor je en kun je je erin verdiepen.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:06

Ik heb een Vivary, die geven veel ruimte op de schoft en op de schouders.

Ik heb er zelf ook veel steun aan, dus zou het zeker aanraden!

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:07

Bewegingsvrijheid met een boom is relatief. Hoe meer bewegingsvrijheid je hebt, hoe minder oppervlak je hebt om druk te kunnen verdelen. En laat dat laatste nou net het doel van een zadel zijn. Een zadel met veel vrijheid voor de schouders, want de rest beweegt een heel stuk minder, is een zadel wat goed past, wat de singelophanging goed gepositioneerd heeft tov de singelgroeve van het paard zodat het zadel niet richting de schouders word getrokken en heeft genoeg ruimte voor de ruggegraad. Ik zie veel zadels die op het oog goed passen maar door de singel naar voren getrokken worden waardoor je schoudervrijheid verdwijnt. En ik zie veel zadels die te smal zijn waardoor je kuilen naast de schoft krijgt, maar een te smal zadel trek je niet zomaar naar voren. Welk zadel past bij de bouw van jou paard kan niemand achter een scherm beoordelen. Ik zou een goede zadelpasser langs laten komen en kijken wat die zegt. Als je meer info wilt op youtube staan hele goede filmpjes van het merk Schleese over hoe een zadel hoort te liggen. Hoe meer je zelf ziet hoe meer mensen je niet aan je paard laat komen ;)

martinev

Berichten: 2584
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:39

DreamGuide schreef:
Ik heb een Vivary, die geven veel ruimte op de schoft en op de schouders.

Ik heb er zelf ook veel steun aan, dus zou het zeker aanraden!


Volledig eens met Dreamguide, echt bewegingsvrijheid krijgt je paard met de zadels van Vivary. Ik heb er inmiddels vier, twee spring- en twee dressuurzadels. Ideale is ook dat ze altijd passend te maken zijn op je paard, zeker voor een jonkie die in ontwikkeling is, is dat een heel fijn extraatje. Mijn jonkie is in een paar jaar tijd uitgegroeid van krielkip naar bodybuilder, het zadel kan heel makkelijk aangepast worden. Daarnaast geven Ans en Hans hele fijne service en is niks te gek. Echt een aanrader!

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:06

Ik heb een zaldi, heerlijk zadel en je kan hem uitkiezen naar je eigen smaak. Als je een grote wrong wil kan dat maar ook de breedte van het tussenkanaal kan je kiezen. Ben heel blij met de mijne!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Welk zadel die de meeste bewegingsvrijheid geeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:13

Ik ken mensen die afraden om een relatief groen paard met een dressuur zadel op te zadelen.
Daar is in die zin iets voor te zeggen: ga niet te snel in de dressuurzit zitten in draf en galop.

Maar in een beetje dressuurzadel kun je prima in de remontezit zitten (zoiets als de verlichte zit) - zeker in de moderne modellen.
(Toen oma nog jong was had geen enkel dressuurzadel kniewrongen, nu kun je er makkelijk mee springen.)

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:34

xLiez schreef:
Ik heb een zaldi, heerlijk zadel en je kan hem uitkiezen naar je eigen smaak. Als je een grote wrong wil kan dat maar ook de breedte van het tussenkanaal kan je kiezen. Ben heel blij met de mijne!



Eens, ik ben ook meer dan tevreden over mijn Zaldi. Meerdere zadels 'versleten', dit is veruit het fijnste zadel wat ik heb gehad.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:03

jasmijnnicky schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat idd meer om bewegingsvrijheid van mijn paard, ik vind het zelf wat prettiger om iets meer steun aan het zadel te hebben. Hoor ook veel goeds over Kent&Masters, heb zelf eerst een dressuur versie hiervan gehad voor mijn vorige paard en zat echt heerlijk. Die helaas afgelopen winter verkocht, omdat de toekomst van mijn huidige paard onder het zadel er donker uit zag. Nu gaat het enorm goed en zijn we rustig aan bezig met beleren, wat hij erg leuk vindt en goed oppakt!

Beter dan Kent&Masters wordt het toch al snel hoor.

Ik heb Passier en Schumacher zadels met flexibele boom (en een goede singel!). Heel tevreden over. Zijn helaas wel weinig zadelmakers met verstand van die zadels en die ze niet verpesten met hun msfc cursusje.