Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gaapkop: bit of bitloos dilemma

 
Profiel   

Hey bokkers,

Misschien wil een van jullie wel even meedenken.
Ik heb mijn merrie nu ondertussen twee jaar, en we zijn begonnen met bit, toen even zonder, weer terug naar met bit ivm een gevaarlijk koppig moment met een andere ruiter, en nu sinds een paar keer weer zonder bit.

Waarom twijfel ik toch? Omdat mijn pony, vooral op de terugweg, graag meermaals en heel diep gaapt, echt dat je denkt goh dat die kaak zo groot kan :') Ze is door verschillende experts (dierenarts, fysio, osteo, masseur, en een paar holistisch therapeuten (ze was leerpaard voor cursisten)) nagekeken, en er is niks mis met haar. Dus ook niet met maag/darmen/het gebruikelijke waarbij gapen een symptoom is.

Ik rijd liever zonder bit omdat mij dit fijner lijkt voor mijn pony. Heel soms verschiet ze van iets, en ik voel me dan zo banketstaaf als ik per ongeluk in haar mond zit omdat ik in schrik verstijf.

Ze luistert even goed met en zonder bit, maar zonder moet ik soms ietsje langer doorpakken en is ze moeilijker bij gras weg te trekken. Ze pakt het bit graag en vrijwillig aan tijdens het opzadelen, dit heb ik haar niet als trucje geleerd maar is ze uit zichzelf gaan doen. Toen ze pas bij mij kwam moest ik echt met een vinger haar kaak open duwen.


Dus nu twijfel ik, toch wel met bit, dan maar soms per ongeluk in haar mond trekken, of niet, en ze kan tijdens het rijden niet zo groot gapen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:41 



 
Profiel   

Er is een keer onderzoek geweest naar hoeveel druk paarden vrijwillig (gelokt door voer) op de teugels namen bij verschillende bitloze hoofdstellen en een simpele trens. Dit bleek vergelijkbaar te zijn.

Bij een vriendelijk bit zou ik bij jouw dier dus waarschijnlijk kiezen voor een trens (zonder neusriem).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:45 



 
Profiel   

Tja als je je niet stoort aan dat gapen en er zit verder niets achter en je voelt je beter zonder bit, dan zonder. Grazen tijdens rijden is eerder een gewoonte die je kan afleren, heeft weinig met bit te maken. Mss kan je een anti-graasteugel gebruiken, zoals ze dat bij ponies wel eens doen? Mss met enkele keren dat het 'afgeleerd' is en hoef je zelf niet echt druk te zetten?


Laatst bijgewerkt door bulck op 15-06-21 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:46 



 
Profiel   

Maar gapen met een bitloze optoming lukt toch ook niet?

Die van mij gaapt voor het rijden, bit of bitloos maakt niet uit. Maar als de neusriem dicht zit dan lukt dat niet meer.

Dat bij het gras wegtrekken is een kwestie van voor zijn, als je dat gewoon niet toe laat onder het zadel, heb je daar ook geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:47 



 
Profiel   

Ik rijd normaal gesproken zonder neusriem en met een hele simpele, volgens de tandarts mooi passende dubbelgebroken watertrens. Dan kan ze dus zo heerlijk groot gapen als ze zelf wilt.

Nu met de bitloze neusriem dus uiteraard niet.

Ze weet dat ze inderdaad niet mag grazen, maar ze is me soms net wat te snel af met een berm met gras op hoofdhoogte naast haar, en laat zich dan iets minder goed corrigeren als met bit. Logisch, met bit trek ik haar mond dan uiteindelijk open en kan ze toch niet eten, al trekt ze door. Zonder bit kan ze wel snel wat snaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:50 



 
Profiel   

Kan je voor het grazen noet beter een zweepje gebruiken? Een tikje op de tegenoverliggende schouder is meestal genoeg om het hoofd weer omhoog te krijgen en dan hoef je minder met je teugels te doen. Grazen is vooral aangeleerd gedrag en is ook weer af te leren als je consequent bent.

Om terug te komen op je gaapvraag. Ik zou met trens gaan rijden. als ze zelf aangeeft dat niet erg te vinden zie ik geen reden om vanuit "principe" bitloos te rijden. Blijkbaar vind ze gapen fijn en ik zou dat fasciliteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:59 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Kan je voor het grazen noet beter een zweepje gebruiken? Een tikje op de tegenoverliggende schouder is meestal genoeg om het hoofd weer omhoog te krijgen en dan hoef je minder met je teugels te doen. Grazen is vooral aangeleerd gedrag en is ook weer af te leren als je consequent bent.

Om terug te komen op je gaapvraag. Ik zou met trens gaan rijden. als ze zelf aangeeft dat niet erg te vinden zie ik geen reden om vanuit "principe" bitloos te rijden. Blijkbaar vind ze gapen fijn en ik zou dat fasciliteren.


Wat het grazen betreft zijn we ook al zeker op de goede weg, dit was in het begin onbegonnen werk. Ze luistert uiteindelijk ook, en heeft uiteindelijk misschien net een enkele spriet te pakken, maar er komt gewoon meer kracht bij kijken dan met bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 14:02 



 
Profiel   

Ik begrijp het probleem bij een onverwachte reactie niet. Als ze weg schiet, dan zal er idd even heel wat kracht op die teugels staan aangezien de meesten dan de reflex hebben aan de teugels te hangen. Maar ik zou die kracht dan veel liever in de mond hebben dan direct op het neusbeen.
Buiten zou ik dus altijd met bit rijden, zie geen voordeel van bitloos voor deze pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 14:32 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Ik begrijp het probleem bij een onverwachte reactie niet. Als ze weg schiet, dan zal er idd even heel wat kracht op die teugels staan aangezien de meesten dan de reflex hebben aan de teugels te hangen. Maar ik zou die kracht dan veel liever in de mond hebben dan direct op het neusbeen.
Buiten zou ik dus altijd met bit rijden, zie geen voordeel van bitloos voor deze pony.


Ik heb het idee dat de neus van een paard minder gevoelig is dan de mond, maar daar zou ik natuurlijk verkeerd mee kunnen zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:12 



 
Profiel   

Ik denk dat je daar idd heel verkeerd mee zit. Neusbeen is veel gevoeliger en heelt ook veel moeilijker.
Hier op stal een harde ruiter die veel en hard trekt. Gelukkig rijdt ze maar 1 of 2 maal per maand. Als ze met bit rijdt merk ik niets aan dat paard, ook vandaag bij de tandarts niets te zien. Als ze bitloos (smalle neusriem wel -:(- ) rijdt, dan heeft dat paard de afdruk nog 2/3 dagen op zijn neus staan en reageert hij 2 dagen heel gevoelig op zijn halster bij het binnenhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:19 



 
Profiel   

Is ze een keer nagekeken op maagzweren?
gapen doen paarden ook bij zweren... aansingelen en of buikspieren gebruiken kunnen triggers zijn hierbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:19 



 
Profiel   

Gapen is niet altijd een probleem. Het is ook een teken van een overgang van bv wat spanning naar ontspanning. Je zegt dat het op de terugweg is (op een buitenrit?). Dan kan het ook een teken zijn van lekker ontspannen naar huis wandelen en daar blij mee zijn.
Dus ik zou me er niet al te druk over maken als ze medisch in orde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:23 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Is ze een keer nagekeken op maagzweren?
gapen doen paarden ook bij zweren... aansingelen en of buikspieren gebruiken kunnen triggers zijn hierbij.


Ja dat is ze, en heeft ze niet. Het is puur een "verwerking" dingetje net als kauwen, en ze doet het vaak zodra ze herkent dat we weer richting huis gaan.

Dus inderdaad precies wat Eilleen zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:24 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Is ze een keer nagekeken op maagzweren?
gapen doen paarden ook bij zweren... aansingelen en of buikspieren gebruiken kunnen triggers zijn hierbij.

Ik dacht hetzelfde :) gapen kan wijzen op pijn. Iets wat ik zeker in je achterhoofd zou houden, gezien de rug van je pony en het feit dat je erop rijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:27 



 
Profiel   

Nala schreef
Ik heb het idee dat de neus van een paard minder gevoelig is dan de mond, maar daar zou ik natuurlijk verkeerd mee kunnen zitten.


Ik ben bang dat je verkeerd zit ;) . Wij rijden intussen al jaren onze paarden op bosal en die neus is net zo gevoelig, misschien nog wel gevoeliger dan de mond. Vroeger wel altijd met bit gereden en de respons op de bosal is veel fijner, veel subtieler. Ik rij nu ook met de two rein en als mijn paard niet helemaal lekker op het bit reageert vraag ik juist meer met de bosalito. Langs het neusbeen lopen veel zenuwen en bloedvaten die erg gevoelig zijn en dat is vaak de plek waar veel bitloze optomingen overheen lopen.

[ img ]

[ img ]



Als het goed is zal een paard bitloos net zo subtiel moeten reageren als met een bit. Maar je kan een paard met een bitloos hoofdstel waar je opeens aan trekt net zoveel pijn doen als met bit; bitloos is niet per definitie "zachter"'; sterker nog, druk op de neus kan een paard echt niet ontwijken terwijl druk van het bit ontweken kan worden door de mond te openen, de tong onder het bit te duwen, het bit " vast te pakken", etc.
Grazen tijdens het rijden is een kwestie van smaak; ik ken ook ruiters die het juist toelaten voor de ontspanning of in de endurance om te zorgen dat er voedsel in de maag blijft.

Ik zie hier diverse aanbevelingen voor een trens maar dan zou ik voor de ongebroken variant kiezen, en wel als ongebroken bustrens. Die is een stuk vriendelijker dan een ( dubbel) gebroken trens.

Gapen kan ook een teken van verveling zijn maar ook een teken van ontspanning........dat zal je zelf moeten bepalen.

Met bit of zonder bit maakt, als je het goed gebruikt dus niet zoveel uit; met beide kan je een paard pijn doen, met beide kan je heel subtiel rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:29 



 

Als ik dit lees denk ik dat je gewoon je gevoel mag volgen.. en doen wat jij het leukst vindt :) voor je paard maakt het blijkbaar niet zoveel uit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen