Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wie kan mij helpen aan het perfecte bit?all

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Dit is denk ik een onderwerp wat vaak voorbij komt, maar wie kan mij helpen aan het perfecte bit.

Bij mijn paard loop ik bij een hoop dubbelgebroken, lees alle dubbelgebroken bitten, aan dat hij aan 1 kant een gescheurde mondhoek kan krijgen. En ja dat is ook rijtechnisch een dingetje maar soms als je er helemaal bijna niet aanzit, gaat die al kapot en een andere keer als je meer door vraagt blijft hij heel.

Nu ook al een bitfitter bij geweest en hij heeft dus al last van een soort chronisch extra rimpeltje, die dan tussen de lagen komt waardoor die dus sneller kapot kan. Ook jaren geleden een keer in de sloot beland en doordat hij zich vastgeketend liet vallen, kwam die er ook niet helemaal volgens het boekje eruit, waardoor toen zijn mond ook heel goed kapot was, dus er zit een ligt trauma'tje.

Ik rij dus, en weet dat daar mensen niet altijd even fan van zijn, met een correctiebit. Op dit bit is hij dus nog geen enkele keer kapot gegaan. Alleen is dit met rijden soms wel een lastig bit.

Ik denk dus dat door een dubbelgebroken bit, het velletje er wel eens tussen komt, waardoor die dan kapot gaat.

Ben nu bezig met enkel gebroken bitjes, alleen geen idee welke zal werken. Hij kan best sterk worden of hangerig op een bit,en dat is ook stukje activiteit, maar soms is dat heel lastig aan de voorkant.

Ik heb bijna alle mogelijke bitten al geprobeerd, myler, sprenger novo contact, d-trenzen, fäger en dergelijke, maar niks hiervan is tot nu toe de oplossing

Ik rij ook wel eens bitloos om überhaupt de mond een dagje te ontzien van een bit.

Wie heeft de gouden tip voor mij? :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 21:49 



 
Profiel   

Ik denk dat ik zou proberen om het allemaal zo rustig mogelijk te maken. Rustig in de mond is een ongebroken trens. En omdat hij problemen in de mondhoeken heeft is wellicht een D mondstuk een goede keuze of anders een bustrens of kneveltrens.
Verder moet je weten of je bit een tongboog nodig heeft en welke maat je moet hebben, maar dat heeft je bittenboer je vast wel verteld. Ik keek net even op de bittenshop, maar wat zijn die dingen toch allemaal duur. Marktplaats zou weleens je vriend kunnen zijn.
En die gouden tip: Blijven proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 22:17 



 
Profiel   

Hoi,
Heb je al eens aan een ongebroken trens gedacht?
Die van mij ging er heel erg van hangen in de hand, waardoor ik niet zo goed meer kon remmen. Maar ik ken een hoop paarden die er juist erg fijn op lopen, waarbij het super stabiel ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-21 23:25 



 
Profiel   

paardnmeisje schreef
Hoi,
Heb je al eens aan een ongebroken trens gedacht?
Die van mij ging er heel erg van hangen in de hand, waardoor ik niet zo goed meer kon remmen. Maar ik ken een hoop paarden die er juist erg fijn op lopen, waarbij het super stabiel ligt.


Hoi hoi,

Zijn dit soort bitjes niet te vergelijken met een myler en correctie bit? Bij Myler ging die dus ook kapot,en denk door dat tussendingetje

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 07:46 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 08:59 



 
Profiel   

Een gewone ongebroken trens is uit 1 stuk.
Heeft dus niet als Myler een tussenstukje.
Je hebt het wel van diverse materialen, zoals rvs, kunststof, sweet iron.
En ook met een tongboog.
Maar zonder tussen stukje.

[ img ]

[ img ]

De bovenste is een bustrens.
De onderste een watertrens.
Bij die onderste kunnen ook velletjes van de lip tussen komen. Dus voor jou is misschien een bustrens fijner.


Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-06-21 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 09:15 



 
Profiel   

Nadat mijn paard een half jaar ergens in training had gestaan, kwam hij terug met een ingescheurde mondhoek van minstens 1cm.
Dit blijft na herstel, helaas een gevoelige plek, maar dit is goed onder controle te houden.

Een ongebroken trens zou goed kunnen, maar werkt bij die van mij helaas niet.
Dit is wel een bit wat veel stiller ligt in de mond, ivm een gebroken trens.

Zelf rij ik met de stubben golden wings. Deze is gewoon dubbel gebroken, maar verdeeld de druk in de mondhoek wat meer, aangezien deze meer oppervlakte heeft.

Wat ik daarnaast ook doe, is altijd de mondhoek, ook iets aan de binnenzijde, insmeren met levertraan zalf.
Zowel voor het rijden als na het rijden!

https://www.dochorse.nl/stubben-golden- ... NwQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 09:16 



 
Profiel   

_Charlot schreef
Nadat mijn paard een half jaar ergens in training had gestaan, kwam hij terug met een ingescheurde mondhoek van minstens 1cm.
Dit blijft na herstel, helaas een gevoelige plek, maar dit is goed onder controle te houden.

Een ongebroken trens zou goed kunnen, maar werkt bij die van mij helaas niet.
Dit is wel een bit wat veel stiller ligt in de mond, ivm een gebroken trens.

Zelf rij ik met de stubben golden wings. Deze is gewoon dubbel gebroken, maar verdeeld de druk in de mondhoek wat meer, aangezien deze meer oppervlakte heeft.

Wat ik daarnaast ook doe, is altijd de mondhoek, ook iets aan de binnenzijde, insmeren met levertraan zalf.
Zowel voor het rijden als na het rijden!

https://www.dochorse.nl/stubben-golden- ... NwQAvD_BwE



Hi!

Ja ik doe inderdaad de mondhoek met aftengel insmeren en het bit insmeren bit butter en ben ook begonnen met bitringen, ik dacht ik ga alles gewoon tackelen wat te tackelen valt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 12:14 



 
Profiel   

Voor dit soort paarden is een ongebroken trensje vaak het beste omdat deze erg stil liggen in de mond en je geen schakels hebt die wondjes kunnen veroorzaken, wij hebben zelf goede ervaringen met bustrens Sara van Fager voor paarden die van bijna alle bitten wondjes krijgen:

https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... -sara.html

Als je toch eens een enkelgebroken bit wil proberen zou je eens een bit met lock systeem kunnen testen. Die liggen ook al veel stiller in de mond als een normaal enkelgebroken bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 13:10 



 
Profiel   

fw_horselife schreef
_Charlot schreef
Nadat mijn paard een half jaar ergens in training had gestaan, kwam hij terug met een ingescheurde mondhoek van minstens 1cm.
Dit blijft na herstel, helaas een gevoelige plek, maar dit is goed onder controle te houden.

Een ongebroken trens zou goed kunnen, maar werkt bij die van mij helaas niet.
Dit is wel een bit wat veel stiller ligt in de mond, ivm een gebroken trens.

Zelf rij ik met de stubben golden wings. Deze is gewoon dubbel gebroken, maar verdeeld de druk in de mondhoek wat meer, aangezien deze meer oppervlakte heeft.

Wat ik daarnaast ook doe, is altijd de mondhoek, ook iets aan de binnenzijde, insmeren met levertraan zalf.
Zowel voor het rijden als na het rijden!

https://www.dochorse.nl/stubben-golden- ... NwQAvD_BwE



Hi!

Ja ik doe inderdaad de mondhoek met aftengel insmeren en het bit insmeren bit butter en ben ook begonnen met bitringen, ik dacht ik ga alles gewoon tackelen wat te tackelen valt


Creme etc werkt in ieder geval goed!

Het bit is eventueel het proberen waard!

Een bustrens is misschien fijner als een watertrens, maar misschien heb je dat er nu al in! :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 13:17 



 
Profiel   

fw_horselife schreef
Ben nu bezig met enkel gebroken bitjes, alleen geen idee welke zal werken. Hij kan best sterk worden of hangerig op een bit,en dat is ook stukje activiteit, maar soms is dat heel lastig aan de voorkant.

Ik heb bijna alle mogelijke bitten al geprobeerd, myler, sprenger novo contact, d-trenzen, fäger en dergelijke, maar niks hiervan is tot nu toe de oplossing

Ik rij ook wel eens bitloos om überhaupt de mond een dagje te ontzien van een bit.

Wie heeft de gouden tip voor mij? :o



Ik niet, wel een vraag: waarom dan persé met bit willen als het niet gaat? Paard kan bitloos.
Bij springen wordt vaak een hack gebruikt (korte scharen bij voorkeur) en ondanks de druk op de neus lijkt me dat prettiger dan een bit en kapotte mondhoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 13:36 



 
Profiel   

fw_horselife schreef
Hoi hoi,

Zijn dit soort bitjes niet te vergelijken met een myler en correctie bit? Bij Myler ging die dus ook kapot,en denk door dat tussendingetje


Myler is heel dun en heel bewegelijkin de mond, niet bepaald een rustig liggend bitje. Niet zo geschikt in deze situatie lijkt me

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 18:02 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Ik niet, wel een vraag: waarom dan persé met bit willen als het niet gaat? Paard kan bitloos.
Bij springen wordt vaak een hack gebruikt (korte scharen bij voorkeur) en ondanks de druk op de neus lijkt me dat prettiger dan een bit en kapotte mondhoek.


Als je een vraag begint met "Waarom" dan vraag je eigenlijk aan de ander of hij zich even naar jouw wil verantwoorden. Niet zo lief. Bovendien als zij een bit wil dan wil ze dat toch....

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 18:03 



 
Profiel   

mrie schreef
Lindsey_99 schreef
Ik niet, wel een vraag: waarom dan persé met bit willen als het niet gaat? Paard kan bitloos.
Bij springen wordt vaak een hack gebruikt (korte scharen bij voorkeur) en ondanks de druk op de neus lijkt me dat prettiger dan een bit en kapotte mondhoek.


Als je een vraag begint met "Waarom" dan vraag je eigenlijk aan de ander of hij zich even naar jouw wil verantwoorden. Niet zo lief. Bovendien als zij een bit wil dan wil ze dat toch....


_/-\o_ _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 18:46 



 
Profiel   

Neu, het is een vraag. Dat staat er ook, en als iemand daar 'een verantwoording' van maakt dan is dat aan de lezer. Ook goed hoor.
Overigens staat er gelijk een tip onder, al zal dat geen gouden zijn. Maar daar wordt overheen gelezen denk ik. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 20:18 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
fw_horselife schreef
Ben nu bezig met enkel gebroken bitjes, alleen geen idee welke zal werken. Hij kan best sterk worden of hangerig op een bit,en dat is ook stukje activiteit, maar soms is dat heel lastig aan de voorkant.

Ik heb bijna alle mogelijke bitten al geprobeerd, myler, sprenger novo contact, d-trenzen, fäger en dergelijke, maar niks hiervan is tot nu toe de oplossing

Ik rij ook wel eens bitloos om überhaupt de mond een dagje te ontzien van een bit.

Wie heeft de gouden tip voor mij? :o



Ik niet, wel een vraag: waarom dan persé met bit willen als het niet gaat? Paard kan bitloos.
Bij springen wordt vaak een hack gebruikt (korte scharen bij voorkeur) en ondanks de druk op de neus lijkt me dat prettiger dan een bit en kapotte mondhoek.


Zijn mond is op het moment heel en goed in orde, en met zo een type correctiebit gaat die niet kapot, alleen als ik meerdere dagen met een bitloos hoofdstel rij, heb ik niet heel veel meer te vertellen, helaas. Daarom zoek ik naar iets vriendelijkere oplossing wat betreft een bit of iets wat op een correctiebit lijkt maar vriendelijker is. En ervaringen met elkaar delen is denk altijd fijn ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 21:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen