Tips zadel/merk volbloed hoge schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Tips zadel/merk volbloed hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 18:12

Hoi,
ik weet dat hier al wel veel topics over zijn, maar die zijn al iets ouder etc.
Mijn paard heeft het typische volbloed lichaam; hoge schoft, redelijk piramide vormige rug (nog niet een sterke topline (ben eraan aan het werken)) welke zadels/merken zijn geschikt voor zo'n rug.

Ter verklaring; ik ben niet opzoek naar "vraag je zadelmaker" die ga ik ook nog consulteren maar ik wil ook een goed beeld krijgen zelf zonder alleen naar de merken te kijken die mijn zadelmaker verkoopt omdat hij deze natuulijk het liefste wil verkopen aan mij.

Ik had mijn oog op een crosby dressuur zadel, maar weet niet of deze geschikt is? Iemand ervaringen, deze zadels is namelijk vreselijk weinig over te vinden. Bij mijn lokale ruiterwinkel hebben ze deze namelijk te koop.

Alvast bedankt!

De bijgevoegde foto is niet heel recent maar geeft een goed beeld van zijn rugvorm (hij is wat aangekomen)
Afbeelding

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Tips zadel/merk volbloed hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:42

Hier een volbloed ruin met vergelijkbare rug. Is nu met pensioen maar hadt er een Passier Grand Gilbert maat 28 op liggen deze heb ik met de zadelmaker pas kunnen maken. Mocht je interesses hebben is deze beschikbaar. Volbloeden hebben erg lastige ruggen om een zadels goed passend op te krijgen.

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 18:52

ik heb een Kieffer op mijn EV liggen:


Afbeelding

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips zadel/merk volbloed hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:08

Ik heb een trekker zadel, maar mel heeft geen vergelijkbare rug..

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 19:26

jazzejam schreef:
Hier een volbloed ruin met vergelijkbare rug. Is nu met pensioen maar hadt er een Passier Grand Gilbert maat 28 op liggen deze heb ik met de zadelmaker pas kunnen maken. Mocht je interesses hebben is deze beschikbaar. Volbloeden hebben erg lastige ruggen om een zadels goed passend op te krijgen.


Welke regio woon je ivm passen?

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 19:27

Sintara schreef:
Ik heb een trekker zadel, maar mel heeft geen vergelijkbare rug..

Dat zijn inderdaad leuke zadels! Had ik ook gezien, maar ivm de schoft leken ze niet het proberen waard helaas..

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Tips zadel/merk volbloed hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:33

Ik heb een daaleman zadel gehad voor mijn grote paard met super hoge schoft. Ik zal even een foto van zijn rug zoeken. Die mag helaas niet meer gereden worden. Zadel heb ik nog, die mag je zo komen passen en evt overnemen als het je wat lijkt. (Heb evt ook nog een springzadel die dan ook zal passen)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:38

Het is alsof ik naar de rug en de schoft van mijn NRPS'er kijk (inmiddels overleden). De Massimo Trail lag er perfect op.

Daarvoor had ik een endurancezadel van Hulsebosch (dressuurmodel met extra wrongen en ringen), maar daar groeide hij op een gegeven moment helaas in de breedte uit. Paste iig uitstekend in combinatie met zijn schoft.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:41

CapeS schreef:
Dat zijn inderdaad leuke zadels! Had ik ook gezien, maar ivm de schoft leken ze niet het proberen waard helaas..

Ze zijn wel heel goed aan te passen, dus wie weet! Ik ben al meerdere keren enorm blij geweest dat ik een goed aanpasbaar zadel had gekocht.

Maarr mel heeft een lagere schoft (al loopt die wel ver door) en lijkt ook een beetje andere welving (rock) van de rug te hebben

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 19:47

Karin schreef:
Het is alsof ik naar de rug en de schoft van mijn NRPS'er kijk (inmiddels overleden). De Massimo Trail lag er perfect op.

Daarvoor had ik een endurancezadel van Hulsebosch (dressuurmodel met extra wrongen en ringen), maar daar groeide hij op een gegeven moment helaas in de breedte uit. Paste iig uitstekend in combinatie met zijn schoft.

Komen de massimo zadels ook in smalle boommaten? Ik dacht dat die echt waren voor de koudbloedjes. Ik had hem gemeten als een 28 a 29 cm. Maar de N/M van fairfax was aan de brede kant (wel met pad oke om in te groeien, een prolite)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:51

CapeS schreef:
Komen de massimo zadels ook in smalle boommaten? Ik dacht dat die echt waren voor de koudbloedjes. Ik had hem gemeten als een 28 a 29 cm. Maar de N/M van fairfax was aan de brede kant (wel met pad oke om in te groeien, een prolite)

Het mooie van Massimo is dat ze er zijn van heel smal t/m heel breed: van 27 t/m 42 en als het moet zelfs t/m 46. Op mijn paard lag een 33.

Meer info op de site van Green Distance: https://greendistance.nl/massimo/

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 19:53

Edit: voor mijn eerdere post. Dit is zijn rug.

Afbeelding

En het betreffende daaleman zadel:
Afbeelding

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 20:30

Karin schreef:
CapeS schreef:
Komen de massimo zadels ook in smalle boommaten? Ik dacht dat die echt waren voor de koudbloedjes. Ik had hem gemeten als een 28 a 29 cm. Maar de N/M van fairfax was aan de brede kant (wel met pad oke om in te groeien, een prolite)

Het mooie van Massimo is dat ze er zijn van heel smal t/m heel breed: van 27 t/m 42 en als het moet zelfs t/m 46. Op mijn paard lag een 33.

Meer info op de site van Green Distance: https://greendistance.nl/massimo/


Top! Ik zal zeker even op onderzoek uitgaan

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 20:30

Cookie2222 schreef:
Edit: voor mijn eerdere post. Dit is zijn rug.

[ [url=m/Zrq6mS.jpg]Afbeelding[/url] ]

En het betreffende daaleman zadel:
[ [url=m/7wlMq1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Inderdaad een best vergelijkbare rug, welke boommaat heeft het zadel en waar woon je ivm passen?

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:19

CapeS schreef:
Cookie2222 schreef:
Edit: voor mijn eerdere post. Dit is zijn rug.

[ [url=m/Zrq6mS.jpg]Afbeelding[/url] ]

En het betreffende daaleman zadel:
[ [url=m/7wlMq1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Inderdaad een best vergelijkbare rug, welke boommaat heeft het zadel en waar woon je ivm passen?


Ik ga hem morgen even voor je meten /kijken of het erop staat. Ik woon in een klein dorpje bij Apeldoorn.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Tips zadel/merk volbloed hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:28

Ik kwam na heel veel passen uiteindelijk uit op een Arno Brandt type SB. Mijn ruin had een schoft en rug die erg leek op die van Cookie2222. Die vind ik niet heel erg op die van jou lijken overigens. Jouw paard zijn schoft loopt minder steil naar beneden en de rug dipt ook niet zo erg als die van jouwe.
Je komt al een heel eind als je op zoekt gaat naar zadels met een open of teruggesneden kamer.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Re: Tips zadel/merk volbloed hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 16:49

Ik heb nu rondgekeken en een fairfax high wither zadel leek me ook erg leuk om tenminste te passen, maar pfoe... Waar vind je zo'n zadel nou xD

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tips zadel/merk volbloed hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:54

Kieffer met een droppannel zou ook wel kunnen passen :j

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:55

fairfax high withers is hetzelfde als een kent en masters high withers, beetje snuffen op MP/facebook en je komt ze wel tegen, ik zou in basis gewoon dan zoeken op het merk, en dan kijken of het juiste model is.
Voordeel met de high withers is dat het een zadel met droppanel is.
Ook ideal, mscfc/esta hebben hiervoor geschikte modellen.
Op de foto twijfel ik zelfs of een droppanel "nodig" is, schoft is wat hoger, maar ik vind de bespiering naast de schoft zelfs nog meevallen.

Eigenlijk is beste een goede zadelmaker, persoonlijk heb ik voorkeur voor "bekende" merken, dit is makkelijker met inkopen/verkopen en je weet beter wat je koopt qua zekerheid. (fairfax valt zeker in dat rijtje, idem voor ideal en msfc)

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 16:58

Ik heb een Bates Isabel Werth met verwisselbare boom. Dat voldoet al op 2 paarden met zeer hoge schoft prima. Het ene paard was een stuk smaller dan het andere en dat is opgelost met een andere boom (die je er na enige oefening prima zelf in kunt zetten, kost max een kwartier). Je hebt dit zadel ook in de wintec versie.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 17:00

siskeh schreef:
fairfax high withers is hetzelfde als een kent en masters high withers, beetje snuffen op MP/facebook en je komt ze wel tegen, ik zou in basis gewoon dan zoeken op het merk, en dan kijken of het juiste model is.
Voordeel met de high withers is dat het een zadel met droppanel is.
Ook ideal, mscfc/esta hebben hiervoor geschikte modellen.
Op de foto twijfel ik zelfs of een droppanel "nodig" is, schoft is wat hoger, maar ik vind de bespiering naast de schoft zelfs nog meevallen.

Eigenlijk is beste een goede zadelmaker, persoonlijk heb ik voorkeur voor "bekende" merken, dit is makkelijker met inkopen/verkopen en je weet beter wat je koopt qua zekerheid. (fairfax valt zeker in dat rijtje, idem voor ideal en msfc)


Ik had inderdaad rondgekeken, een was wel al bijna 10 jaar oud, wat vinden jullie is dat gangbaar voor een zadel, zit daar nog genoeg leven in?

En dat zadel had een drop panel maar er stond niet net zoals bij de kent en masters HW op het zweetblad? Is het dan nog wel high wither? Ik weet wel dat drop panels speciaal voor hoge schoft is.

Een andere nieuwere vond ik dat is de classic dressage, ik kan helaas geen vzh zadels vinden.
Laatst bijgewerkt door CapeS op 05-07-21 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 17:01

Annemarievzr schreef:
Ik heb een Bates Isabel Werth met verwisselbare boom. Dat voldoet al op 2 paarden met zeer hoge schoft prima. Het ene paard was een stuk smaller dan het andere en dat is opgelost met een andere boom (die je er na enige oefening prima zelf in kunt zetten, kost max een kwartier). Je hebt dit zadel ook in de wintec versie.


Dit model ken ik ook wel maar heb nooit geweten dat het op een hoge schoft paste? Ik dacht dat wintecs eigenlijk niet voor dit type paarden waren.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:07

CapeS schreef:
siskeh schreef:
fairfax high withers is hetzelfde als een kent en masters high withers, beetje snuffen op MP/facebook en je komt ze wel tegen, ik zou in basis gewoon dan zoeken op het merk, en dan kijken of het juiste model is.
Voordeel met de high withers is dat het een zadel met droppanel is.
Ook ideal, mscfc/esta hebben hiervoor geschikte modellen.
Op de foto twijfel ik zelfs of een droppanel "nodig" is, schoft is wat hoger, maar ik vind de bespiering naast de schoft zelfs nog meevallen.

Eigenlijk is beste een goede zadelmaker, persoonlijk heb ik voorkeur voor "bekende" merken, dit is makkelijker met inkopen/verkopen en je weet beter wat je koopt qua zekerheid. (fairfax valt zeker in dat rijtje, idem voor ideal en msfc)


Ik had inderdaad rondgekeken, een was wel al bijna 10 jaar oud, wat vinden jullie is dat gangbaar voor een zadel, zit daar nog genoeg leven in?

En dat zadel had een drop panel maar er stond niet net zoals bij de kent en masters HW op het zweetblad? Is het dan nog wel high wither? Ik weet wel dat drop panels speciaal voor hoge schoft is.

Een andere nieuwere vond ik dat is de classic dressage, ik kan helaas geen vzh zadels vinden.


ik vind oud absoluut geen probleem als je nog meedoen met de "laatste mode" dus voldoen aan de eisen van deze tijd, voldoende ruimte tussen tussenkanaal, geen "gekke" singelstootophanging etc.
ff uit mn hoofd gebruiken ze voor het high withers model ook niet de letters HW

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:34

CapeS schreef:
Annemarievzr schreef:
Ik heb een Bates Isabel Werth met verwisselbare boom. Dat voldoet al op 2 paarden met zeer hoge schoft prima. Het ene paard was een stuk smaller dan het andere en dat is opgelost met een andere boom (die je er na enige oefening prima zelf in kunt zetten, kost max een kwartier). Je hebt dit zadel ook in de wintec versie.


Dit model ken ik ook wel maar heb nooit geweten dat het op een hoge schoft paste? Ik dacht dat wintecs eigenlijk niet voor dit type paarden waren.

Ik rij een Franse draver met vergelijkbare rug.
Op hem leg ik mijn Wintec dressuurzadel (model weet ik niet heb zadel 2dehznds gekocht).

Op deze foto zie je dat er ruimte genoeg over is voor de schoft.
Afbeelding

En de rug
Afbeelding

Eigenaar heeft een wintec Vzh oud model maar ik vind die niet zo lekker liggen tov mijn dressuurzadel. (bij dressuurzadel sluiten de kussens overal mooi aan, bij vzh zadel sluiten ze niet mooi aan vanachter).

Heb ook eens een zwarte draver gereden met een kieffer Wienn, deze paste ook mooi voor hogere schoft.

CapeS

Berichten: 306
Geregistreerd: 07-07-19
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 19:20

Art_Ificious schreef:
CapeS schreef:

Dit model ken ik ook wel maar heb nooit geweten dat het op een hoge schoft paste? Ik dacht dat wintecs eigenlijk niet voor dit type paarden waren.

Ik rij een Franse draver met vergelijkbare rug.
Op hem leg ik mijn Wintec dressuurzadel (model weet ik niet heb zadel 2dehznds gekocht).

Op deze foto zie je dat er ruimte genoeg over is voor de schoft.
[ [url=m/Hj0WcA.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de rug
[ [url=m/HSQpLA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eigenaar heeft een wintec Vzh oud model maar ik vind die niet zo lekker liggen tov mijn dressuurzadel. (bij dressuurzadel sluiten de kussens overal mooi aan, bij vzh zadel sluiten ze niet mooi aan vanachter).

Heb ook eens een zwarte draver gereden met een kieffer Wienn, deze paste ook mooi voor hogere schoft.


Mijn paard heeft wel een veel rondere rug niet? Maar heel erg bedankt voor de reactie en info!