Sperriem aan het hoofdstel vast ligt niet goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hmetwn

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-08-17
Woonplaats: the nether

Sperriem aan het hoofdstel vast ligt niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 01:50

Hoi mensen op bokt :D
Ik heb nu al een tijdje een nieuw hoofdstel, de horsegear cygnus.
Paard heeft een best wel lang hoofd maar toch wel fijn, hij zit qua alles prima maar de sperriem die aan het hoofdstel vast zit, hoe zeg ik dit, liever boven op het bit dan er onder, en dan meen ik ook echt OP het uiteinde van het bit, dit is niet zo als ik erop zit en de teugels in handen heb maar als ik er naast sta zit de riem wel op het bit. Moet de neusriem wat lager of een gaatje bij de sperriem zodat hij strakker kan? er zit redelijk wat ruime tussen de riem en het hoofd. Lijkt me niet goed dat ie op het bit wil liggen namelijk..

Afbeelding


Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 03:11

Misschien de zadelmaker/schoenmaker het leer wat verder in laten snijden?
Als het goed is komt ie dan wel over het bit.

Anders miss tijdelijk toch maar onder het bit doorhalen, r zal niet veel nut hebben maar ik denk dat dat wel fijner voor het paard is.

Heb je al geprobeerd om de hele neusriem een gaatje langer te maken aan de bovenkant van het hoofdstel?
Als ik jouw foto met de product foto vergelijk lijkt de “bovenste” neusriem een stukje hoger te zitten dan op de product foto. Ik denk dat ie dan precies goed zit!

Hier ff een linkje naar de foto die ik bedoel:

https://www.ej.nl/img/hoofdstel-horsege ... 156269.jpg

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Sperriem aan het hoofdstel vast ligt niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:25

Aan.het voorbeeldplaatje te zien hebben ze m daar ook wat verbogen om de sperriem goed te laten liggen. Hij moet dus wat soepeler gaan worden, en een beetje manipuleren naar de goede plek

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:21

Ik heb het idee dat je hem ten opzichte van het voorbeeldplaatje wat hoog hebt zitten. De neusriem lijkt op het voorbeeld meer op bithoogte te zitten.
Ik zou hem dus wat lager instellen.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:24

Aan de foto te zien zit de neusriem tegen de onderkant van het jukbeen aan, wegens deze reden zou ik de hele neusriem 1/2 gaatjes laten zakken omdat je hier geen druk op wilt hebben.
Ook zie je vanaf deze foto dat er best wat kringetjes in de mondhoeken van het paard zitten door het bit. De bakstukken zou ik dan ook 1 gaatje laten zakken.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Sperriem aan het hoofdstel vast ligt niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:30

Ik vind het zelf gewoon een rot hoofdstel...helemaal niet handig in elkaar gezet zo..

hmetwn

Berichten: 121
Geregistreerd: 16-08-17
Woonplaats: the nether

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 11:28

De neusriem zit niet tegen het jukbeen aan :) lijkt allen zo op de foto. Hij zit 2 fingers van het jukbeen af en er zitten 2 rimpeltjes bij haar bit. Ik heb hem wel lager gehad maar toen zweefde die in haar mond omdat dat te lang was en reed ik op alleen bit.
Edit: morgen rij ik weer, ik zal proberen om hrm een gaatje lager te doen. Het hoofdstel is best wel nieuw en dus nog niet helemaal soepel dus als dat niet werkt dan koop ik denk ik maar een “gewoon” hoofdstel want ik heb ook het idee dat het niet gemaakt voor paardjes met hele fijne hoofdjes
Laatst bijgewerkt door hmetwn op 08-07-21 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_karin_

Berichten: 3913
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Sperriem aan het hoofdstel vast ligt niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:32

Ik heb hem weer teruggebracht omdat ik er ook niet uitkwam, jammer hij is wel mooi

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:34

hmetwn schreef:
De neusriem zit niet tegen het jukbeen aan :) lijkt allen zo op de foto. Hij zit 2 fingers van het jukbeen af en er zitten 2 rimpeltjes bij haar bit. Ik heb hem wel lager gehad maar toen zweefde die in haar mond omdat dat te lang was en reed ik op alleen bit.

Je moet het bit ook niet lager doen maar je neusriem. Je neusriem zit te hoog daarom past he tniet goed.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Sperriem aan het hoofdstel vast ligt niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:48

De neusriem zit op de foto echt niet te hoog, maar de pasvorm lijkt gewoon niet goed. Ook in de link zit er een knik in het sperriempje.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:35

Als ik jou was zou ik even rondneuzen en je vraag in het topic over anatomische hoofdstellen plaatsen.. die dames daar zijn behoorlijk op de hoogte wat betreft de pasvormen van dit soort hoofdstellen.

[HAR] Anatomische hoofdstellen deel 2

edit: link toegevoegd

Sanet

Berichten: 7938
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:43

Volgens mij ligt je neusriem prima, die zou ik niet lager willen hebben.
De mondspleet gaat niet ineens langer worden, dus dat wordt hem niet.
Ik denk dus dat dit gewoon niet het hoofdstel is voor jullie…