Lange lijnen en menteugels/leidsels, verschil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Lange lijnen en menteugels/leidsels, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 21:09

Hey bokkers,

Even een hele domme lekenvraag :') Maar ik wil gaan mennen met mijn pony, en het op een of andere manier aan het bit vastmaken van het uiteinde van het longeertouw zoals ik het nu provisorisch doe is nogal onhandig.

Dus in mijn zoektocht naar een set menteugels/leidsels stootte ik op een advertentie met lange lijnen die er heel erg op lijken en ook dezelfde maat hebben.

Vandaar dus mijn (wellicht heel domme) vraag: Waar zit hem het verschil tussen die twee?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Lange lijnen en menteugels/leidsels, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:15

Naast verschil in materiaal, lengte en sluitingen maakt het imo niet uit welke naam ze hebben.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:22

Het valt me op dat je nogal veel topics opent zonder echt eerst zelf te zoeken naar een antwoord. Aangezien je mod bent geweest neem ik aan dat je wel weet hoe de zoekfunctie werkt?

Kan heel leerzaam zijn om zelf dingen te onderzoeken ipv. altijd een kant en klaar antwoord te willen en daarvoor om de haverklap een topic te openen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 21:29

Air schreef:
Het valt me op dat je nogal veel topics opent zonder echt eerst zelf te zoeken naar een antwoord. Aangezien je mod bent geweest neem ik aan dat je wel weet hoe de zoekfunctie werkt?

Kan heel leerzaam zijn om zelf dingen te onderzoeken ipv. altijd een kant en klaar antwoord te willen en daarvoor om de haverklap een topic te openen.


En bedankt :') Ik heb op google en bokt gezocht, en zo snel het antwoord niet gevonden.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:27

Air schreef:
Het valt me op dat je nogal veel topics opent zonder echt eerst zelf te zoeken naar een antwoord. Aangezien je mod bent geweest neem ik aan dat je wel weet hoe de zoekfunctie werkt?

Kan heel leerzaam zijn om zelf dingen te onderzoeken ipv. altijd een kant en klaar antwoord te willen en daarvoor om de haverklap een topic te openen.


Kan het hier helemaal mee eens zijn.
Het begint mij enorm te ergeren terwijl ik niet erg actief ben op bokt.

Misschien zelf eens nadenken??

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Lange lijnen en menteugels/leidsels, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 22:32

Jeetje jongens, gaat ie lekker? Ik mag toch zeker wel gewoon een vraag stellen? Al stel ik er vijf honderd op een dag, adem in, adem uit, klik weg als je me niet wilt helpen.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:46

Nala schreef:
Jeetje jongens, gaat ie lekker? Ik mag toch zeker wel gewoon een vraag stellen? Al stel ik er vijf honderd op een dag, adem in, adem uit, klik weg als je me niet wilt helpen.


Dat is het probleem. Ik blijf wegklikken en na een paar jaar is zelfs mijn limiet bereikt want met de snelheid waarmee jij topics opent komen ze altijd in de laatste berichten. En dat is nu net het enige wat ik kijk op bokt.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:48

Kunt beide gebruiken, als ze maar lang genoeg zijn. Kunt ook een dubbele longe gebruiken. Maar net wat je voorkeur heeft.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 22:51

Percy schreef:
Nala schreef:
Jeetje jongens, gaat ie lekker? Ik mag toch zeker wel gewoon een vraag stellen? Al stel ik er vijf honderd op een dag, adem in, adem uit, klik weg als je me niet wilt helpen.


Dat is het probleem. Ik blijf wegklikken en na een paar jaar is zelfs mijn limiet bereikt want met de snelheid waarmee jij topics opent komen ze altijd in de laatste berichten. En dat is nu net het enige wat ik kijk op bokt.


Dan heb je wel ontzettend slechte timing zeg, want ik post misschien een nieuw topic per maand, in een uitzonderlijk geval misschien twee of drie. Ik vind bokt een fijne, veilige plek om dingen te kunnen vragen, maar de laatste tijd valt dat vies tegen door types zoals jij, bedankt daarvoor hé ;)

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:52

Ik zou geen leren leidsels gebruiken, zeker niet in het begin, maar het kan uiteraard wel.

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:52

Als je echt zeker weten wil gaan mennen dan wil ik je aanraden om leidsels te kopen bij een tuigmaker/verkoper. Dit omdat lange lijnen niet altijd het precieze formaat hebben voor in de leidselsleuven van een menbit. Ook weet je dan zeker dat ze van voldoende kwaliteit zijn.

Edit: ik men overigens al jaren met alleen maar volledig leren leidsels, die vind ik persoonlijk lekkerder in de hand liggen en voor mijn kleine handjes stuurt het wat makkelijker in. Het is maar net wat je voorkeur is.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Lange lijnen en menteugels/leidsels, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 22:56

Bedankt voor de tips!

Ik koop graag zo min mogelijk nieuw (nieuw leer is navraag naar dierenleed, nieuw plastic is bijdragen aan de plastic soup), en het tweedehands aanbod aan puur en alleen leidsels is niet bepaald groot. Mocht je iemand of een adres weten hiervoor, graag!

Albert, waarom raad jij juist geen leer aan? Te glad?

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 23:00

Nala schreef:
Bedankt voor de tips!

Ik koop graag zo min mogelijk nieuw (nieuw leer is navraag naar dierenleed, nieuw plastic is bijdragen aan de plastic soup), en het tweedehands aanbod aan puur en alleen leidsels is niet bepaald groot. Mocht je iemand of een adres weten hiervoor, graag!

Albert, waarom raad jij juist geen leer aan? Te glad?


Ben ik het mee eens hoor, ik koop ook zo min mogelijk nieuw.. Als het voor mijzelf is althans.

Op mijn paarden bezuinig ik niet en slecht onderhouden tweedehands leidsels (het merendeel van de leidsels wordt niet regelmatig genoeg in de olie gezet) breken gegarandeerd een keer. Dat is ook de reden dat ik je toch echt wil adviseren om nieuwe te kopen. Gebroken leidsels zijn écht levensgevaarlijk en met mennen moet je kunnen vertrouwen op je materiaal.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 23:01

HopeMyDay schreef:
Nala schreef:
Bedankt voor de tips!

Ik koop graag zo min mogelijk nieuw (nieuw leer is navraag naar dierenleed, nieuw plastic is bijdragen aan de plastic soup), en het tweedehands aanbod aan puur en alleen leidsels is niet bepaald groot. Mocht je iemand of een adres weten hiervoor, graag!

Albert, waarom raad jij juist geen leer aan? Te glad?


Ben ik het mee eens hoor, ik koop ook zo min mogelijk nieuw.. Als het voor mijzelf is althans.

Op mijn paarden bezuinig ik niet en slecht onderhouden tweedehands leidsels (het merendeel van de leidsels wordt niet regelmatig genoeg in de olie gezet) breken gegarandeerd een keer. Dat is ook de reden dat ik je toch echt wil adviseren om nieuwe te kopen. Gebroken leidsels zijn écht levensgevaarlijk en met mennen moet je kunnen vertrouwen op je materiaal.


Wat is je ervaring met Ideal kunststof tuigen? Zijn die "te vertrouwen" op dat gebied?

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 23:07

In het verleden heb ik er eens mee gereden met trekpaarden (enkel- en tweespan) maar ik ben er eigenlijk geen groot fan van. Voor deze paarden moest het tuig op maat gemaakt worden (1.80, Bels) en zelfs toen wilde het tuig niet echt vormen naar het paard. Inmiddels zijn ze vast een hoop verbeterd want dit was al een paar jaar terug maar ik blijf bij mijn geliefde leer. Mijn leren cob-maat enkelspan tuig (maar tweespan net zo goed) past zowel op mijn 1.35 IJslander als op mijn 1.55 draver perfect doordat het vormt naar het paard waar het op dat moment op ligt.

Edit: als je wil kan ik je morgen wel wat foto's sturen via PB van mijn tuig en leidsels.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 09-07-21 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 23:10

HopeMyDay schreef:
In het verleden heb ik er eens mee gereden met trekpaarden (enkel- en tweespan) maar ik ben er eigenlijk geen groot fan van. Voor deze paarden moest het tuig op maat gemaakt worden (1.80, Bels) en zelfs toen wilde het tuig niet echt vormen naar het paard. Inmiddels zijn ze vast een hoop verbeterd want dit was al een paar jaar terug maar ik blijf bij mijn geliefde leer. Mijn leren cob-maat enkelspan tuig (maar tweespan net zo goed) past zowel op mijn 1.35 IJslander als op mijn 1.55 draver perfect doordat het vormt naar het paard waar het op dat moment op ligt.


Oh wat betreft tuigen ga ik volledig naar het advies van de persoon die dinsdag komt voor onze eerste "men-snuffel-les", maar ik zou graag eerder al een eigen set leidsels hebben zodat we in ieder geval kunnen blijven "droog mennen" met longeersingel, al wordt het "echte mennen" niks.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 00:12

Nala schreef:
Percy schreef:
Dat is het probleem. Ik blijf wegklikken en na een paar jaar is zelfs mijn limiet bereikt want met de snelheid waarmee jij topics opent komen ze altijd in de laatste berichten. En dat is nu net het enige wat ik kijk op bokt.


Dan heb je wel ontzettend slechte timing zeg, want ik post misschien een nieuw topic per maand, in een uitzonderlijk geval misschien twee of drie. Ik vind bokt een fijne, veilige plek om dingen te kunnen vragen, maar de laatste tijd valt dat vies tegen door types zoals jij, bedankt daarvoor hé ;)


Ik neem aan dat je zelf weet dat je nu niet eerlijk bent, OF je kan niet tellen maar dat lijkt me sterk.
We zitten 10 dagen in juli en je hebt er deze maand al 3 geopend. Vorige maand 4(ik zal het fototopic niet meerekenen), in mei zelfs 6. Ik heb niet de moeite genomen om verder te kijken :')

Ik vraag me vooral af waar die behoefte vandaan komt om zo vaak een topic te openen, helemaal omdat het merendeel echt wel te vinden is als je er gewoon even de tijd voor neemt. Gemakzucht?
Al kan je daar misschien ook weer een topic voor openen om te vragen wat bokkers ervan denken. :D

Maargoed het is maar een tip: ga eerst zelf eens op onderzoek uit en neem er eens de tijd voor, het zal je verbazen wat je dan allemaal leert en te weten komt. En hoe vaker je het doet hoe beter je weet hoe je moet zoeken en hoe sneller je antwoorden vind. Zo waardevol om niet alles voorgekauwd te krijgen!

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:15

Nala schreef:
Bedankt voor de tips!

Ik koop graag zo min mogelijk nieuw (nieuw leer is navraag naar dierenleed, nieuw plastic is bijdragen aan de plastic soup)

Albert, waarom raad jij juist geen leer aan? Te glad?


Puur praktisch; in het begin wil het nog wel eens mis gaan en leer heeft meer onderhoud nodig.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:32

Air schreef:
Ik neem aan dat je zelf weet dat je nu niet eerlijk bent, OF je kan niet tellen maar dat lijkt me sterk.
We zitten 10 dagen in juli en je hebt er deze maand al 3 geopend. Vorige maand 4(ik zal het fototopic niet meerekenen), in mei zelfs 6. Ik heb niet de moeite genomen om verder te kijken :')

Ik vraag me vooral af waar die behoefte vandaan komt om zo vaak een topic te openen, helemaal omdat het merendeel echt wel te vinden is als je er gewoon even de tijd voor neemt. Gemakzucht?
Al kan je daar misschien ook weer een topic voor openen om te vragen wat bokkers ervan denken. :D

Maargoed het is maar een tip: ga eerst zelf eens op onderzoek uit en neem er eens de tijd voor, het zal je verbazen wat je dan allemaal leert en te weten komt. En hoe vaker je het doet hoe beter je weet hoe je moet zoeken en hoe sneller je antwoorden vind. Zo waardevol om niet alles voorgekauwd te krijgen!


Sorry voor de offtopic, maar ik sta een beetje paf hier. Wat is in godsnaam het probleem? Dat is toch helemaal niet veel, zes topics per maand. En dan nog, is dat Nala haar keuze en kun je haar topics rustig negeren.

Ik kan Nala verder niet, maar ik begrijp totaal niet waar deze vinnige reacties vandaan komen. Soms is het fijn om hele specifieke antwoorden op je vragen te krijgen en open je daarvoor een topic.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 10-07-21 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:43

Ik heb zelf een ideal webtech kunstof tuig en daarbij zitten ook kunststof leidsels.
Begin stuk is leer en de rest is doorweven met rubber. Net als springeugels.

Prima beginners tuig maar heb wel spijt dat ik mijn leren Imperial Riding tuig destijds heb verkocht.

Ik heb ook een setje lange lijnen maar dat is heel ander materiaal en zou ik niet fijn vinden om mee te mennen, veel te licht.
Ik vind mijn leidsels ook te licht als het waait vligen ze alle kanten op terwijl mijn leren vaak mooi bleven liggen. En echt veel onderhoud had ik er niet aan. Af en toe even een schoonmaken met wat zadelzeep en dat was het. Vetten/olie deed ik mijn leidsels nooit. Hooguit de verbinding met het bit.

https://www.demenner.nl/tuigonderdelen/ ... tstof.html

Deze heb ik alleen dan in enkelspan

https://www.lovelance.nl/Kleurenoverzicht#18%20mm

En van de 18 mm plat heb ik mijn lange teugels/lijnen maar daar zou ik niet mee kunnen mennen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Lange lijnen en menteugels/leidsels, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 08:56

Dankjewel voor de tips!

En miereneter, dankjewel! <3 Ik snap het probleem ook echt niet.

Leo

Berichten: 50129
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:05

Air schreef:
Nala schreef:

Dan heb je wel ontzettend slechte timing zeg, want ik post misschien een nieuw topic per maand, in een uitzonderlijk geval misschien twee of drie. Ik vind bokt een fijne, veilige plek om dingen te kunnen vragen, maar de laatste tijd valt dat vies tegen door types zoals jij, bedankt daarvoor hé ;)


Ik neem aan dat je zelf weet dat je nu niet eerlijk bent, OF je kan niet tellen maar dat lijkt me sterk.
We zitten 10 dagen in juli en je hebt er deze maand al 3 geopend. Vorige maand 4(ik zal het fototopic niet meerekenen), in mei zelfs 6. Ik heb niet de moeite genomen om verder te kijken :')

Ik vraag me vooral af waar die behoefte vandaan komt om zo vaak een topic te openen, helemaal omdat het merendeel echt wel te vinden is als je er gewoon even de tijd voor neemt. Gemakzucht?
Al kan je daar misschien ook weer een topic voor openen om te vragen wat bokkers ervan denken. :D

Maargoed het is maar een tip: ga eerst zelf eens op onderzoek uit en neem er eens de tijd voor, het zal je verbazen wat je dan allemaal leert en te weten komt. En hoe vaker je het doet hoe beter je weet hoe je moet zoeken en hoe sneller je antwoorden vind. Zo waardevol om niet alles voorgekauwd te krijgen!


Wacht, wat? Waar gaat het hier over?
Al opent TS 5 topics per dag, Bokt is toch bedoelt voor topics? :?

Ik klik dit topic bij toeval aan maar mijn ogen rollen uit m'n hoofd van verbazing om de reacties. Waar maken jullie je druk om zeg, en nog topics terug gaan tellen ook..

TS, sorry ik heb geen antwoord op je vraag :o maar ik kon mijn mond hier even niet over houden.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Lange lijnen en menteugels/leidsels, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:06

Ik lees trouwens even mee, want ik wil ook lange lijnen. Nuttig topic dus :D

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:43

Ik had zelf een tweedehands kunststoftuig van Kieffer. Dat was mooi en soepel. De teugels vond ik fijn in de hand liggen. Toen mijn pony met pensioen ging heb ik het weer verkocht, het kon nog zeker een ronde mee. Je hebt ook tuigen van biotane, dat is mss ook wel interessant?

Overigens snap ik air wel enigszins. Ik kan uit de lijst nieuwe berichten vaak zonder te kijken de nala topics halen, maar dat terzijde :')

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 10:33

Mijn topics zullen best herkenbaar zijn inderdaad, wat gek, ik heb blijkbaar een eigen stijl in topics :+ Ik ben blij dat ik dus inderdaad niet gek geworden ben, en een gemiddelde van een vraag of topic (waarvan veel foto of volg) per week over de laatste 8(!) jaar, waar maak je je druk om. Het is niet alsof ik iedere dag vraag hoe je naar links draait, of hoe je galoppeert _O-


Ik ga in ieder geval dan toch maar een nieuwe set kunststoffen leidsels halen van waarschijnlijk ideal. Genoeg problemen met gevaarlijke onzichtbare schade aan gebruikt materiaal, zo te horen.